Borstvoeding

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 21:15

MamboBeach schreef:
Pro BV, ik krijg daar echt de kriebels van, hihi! :)

Ach BA, ik wilde BV geven maar als het niet zou lukken zou het jammer zijn en zou ik lekker FV gaan geven! Mijn 3e werd middels een keizersnede geboren en ik had direct heel veel voeding. Nu vertelden ze ook dat dat best ongewoon is dus heb ik nooit veel klagen gehad met BV, dat is weer de andere kant...

Iedereen moet doen waar je je lekker bij voelt. Ik ben heel eerlijk BA, ik vind jou erg twijfelen, persoonlijk denk ik dan dat je het beter kunt laten omdat het misschien toch niets wordt of dat je je heel ongemakkelijk voelt. Niet dat het per definitie niet zal lukken maar imo twijfel je 'te' veel...

twijfelen doe ik idd heel erg, maar doet niet iedere nieuwbakken moeder dat? ik twijfel over alles, dat noemen ze toch koudwatervrees?
heb al eerder hier aangegeven dat iedereen in mijn omgeving negatief tegenover borstvoeding staat en dan is het erg lastig om zelf een goed besluit te kunnen nemen...

Cyntje

Re: Borstvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 21:19

Twijfelen heeft alleen weinig zin,... je weet na de bevalling of het wel of niet lukt dus je kunt je nu wel vanalles in je hoofd halen alleen schiet je daar weinig mee op.
Ik ben ook enorm onzeker maar dit is me wel mooi gelukt :D

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 00:18

benangelique schreef:
MamboBeach schreef:
Pro BV, ik krijg daar echt de kriebels van, hihi! :)

Ach BA, ik wilde BV geven maar als het niet zou lukken zou het jammer zijn en zou ik lekker FV gaan geven! Mijn 3e werd middels een keizersnede geboren en ik had direct heel veel voeding. Nu vertelden ze ook dat dat best ongewoon is dus heb ik nooit veel klagen gehad met BV, dat is weer de andere kant...

Iedereen moet doen waar je je lekker bij voelt. Ik ben heel eerlijk BA, ik vind jou erg twijfelen, persoonlijk denk ik dan dat je het beter kunt laten omdat het misschien toch niets wordt of dat je je heel ongemakkelijk voelt. Niet dat het per definitie niet zal lukken maar imo twijfel je 'te' veel...

twijfelen doe ik idd heel erg, maar doet niet iedere nieuwbakken moeder dat? ik twijfel over alles, dat noemen ze toch koudwatervrees?
heb al eerder hier aangegeven dat iedereen in mijn omgeving negatief tegenover borstvoeding staat en dan is het erg lastig om zelf een goed besluit te kunnen nemen...

Zo twijfelen als jij doet? Nee, niet bij dit soort zaken... Ik weet altijd vrij goed wat ik wel en niet wil.
Maar ieder mens is anders! Persoonlijk zou ik gek worden van je twijfels.
Wat andere mensen (omgeving) vinden of doen boeit me al niet zo veel dus trek ik altijd mijn eigen plan...
Dit zijn zaken waar niemand zich mee te bemoeien heeft en wat iets is wat van jou is... Ik zou me ook niet zo laten leiden hoor door het gewauwel.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 08:53

MamboBeach heeft een uitgesproken mening en ik kan me er vaak niet in vinden, maar hiermee ben ik het volkomen eens! :j
Als nieuwbakken moeder mag en zal je best wel eens twijfelen, maar jij bent wel iets teveel bezig met sommige dingen. Het heeft geen zin om nu al zo druk te maken om BV. Je kent de voors en tegens en je leest de ervaringen en neem dat alles ter kennisneming. De rest komt vanzelf. Het is al heel vaak gezegd: tot de bevalling niet meer druk om maken, kijk na je bevalling of je er aan toe bent en probeer het dan. De VK of kraamverzorgster zal na de bevalling direct handelen, je krijgt amper tijd om na te denken en als het goed is (en alles is goed gegaan), dan zal de baby binnen een kwartier worden aangelegd (als je van te voren hebt aangegeven dat je het wilt proberen).

Britt heeft vannacht om 4:00 de borst gekregen, maar na een half uur begon ze weer te brullen en heeft hubbie de fles gegeven. Dit is nu de tweede nacht achter elkaar. Ze is ook niet zo enthousiast meer...

Vanochtend met hubbie over gehad om 's avonds nog maar een fles erbij te geven en de BV maar te stoppen. ;( Maak ik net niet de 11 maanden vol. Moet wel even slikken... hoe doen die moeders dat die meer dan een jaar BV geven? Britt lijkt ook gewoon er nu klaar mee te zijn. En ik dacht dat ook te zijn, maar toch vind ik het niet leuk... weer een periode die ik af sluit en die niet meer terugkomt (3de kindje zit niet in de planning).

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 09:15

benangelique schreef:

Ik was bij deze keuze heel overtuigd. Mede vanwege mijn medische achtergrond weet ik exact wat BV extra geef t.o.v. FV. Heb me er toen in verdiept en schok wat je je kind mee kan geven door bv. Het is iets magisch waar je je kind een levenlang iets geeft waardoor de kans op veel aandoeningen verminderd. Ook ben ik er van overtuigd dat de band met je kind intiemer is als je BV geeft. Niet dat mensen die FV geven geen band hebben hoor, maar er komen stoffen vrij in het brein van een moeder tijdens het voeden die je gewoon anders niet hebt.

Ben wel benieuwd waarom iedereen in jou omgeving erg negatief is over BV.

Ik kan zo enkel egoistische argumenten verzinnen zonder het eerst gebrobeerd te hebben (ben natuurlijk erg bevooroordeeld en onder de hormonen van de net gegeven BV.. Wil hier echt niemand mee kwetsen maar ben wel benieuwd naar de argumenten :o :+

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 12:10

Duke schreef:
MamboBeach heeft een uitgesproken mening en ik kan me er vaak niet in vinden, maar hiermee ben ik het volkomen eens! :j
Als nieuwbakken moeder mag en zal je best wel eens twijfelen, maar jij bent wel iets teveel bezig met sommige dingen. Het heeft geen zin om nu al zo druk te maken om BV. Je kent de voors en tegens en je leest de ervaringen en neem dat alles ter kennisneming. De rest komt vanzelf. Het is al heel vaak gezegd: tot de bevalling niet meer druk om maken, kijk na je bevalling of je er aan toe bent en probeer het dan. De VK of kraamverzorgster zal na de bevalling direct handelen, je krijgt amper tijd om na te denken en als het goed is (en alles is goed gegaan), dan zal de baby binnen een kwartier worden aangelegd (als je van te voren hebt aangegeven dat je het wilt proberen).

Britt heeft vannacht om 4:00 de borst gekregen, maar na een half uur begon ze weer te brullen en heeft hubbie de fles gegeven. Dit is nu de tweede nacht achter elkaar. Ze is ook niet zo enthousiast meer...

Vanochtend met hubbie over gehad om 's avonds nog maar een fles erbij te geven en de BV maar te stoppen. ;( Maak ik net niet de 11 maanden vol. Moet wel even slikken... hoe doen die moeders dat die meer dan een jaar BV geven? Britt lijkt ook gewoon er nu klaar mee te zijn. En ik dacht dat ook te zijn, maar toch vind ik het niet leuk... weer een periode die ik af sluit en die niet meer terugkomt (3de kindje zit niet in de planning).

Ben ik zo erg! :oo Bedoel het niet onaardig hoor... :n

Ik herken het gevoel Duke! Beeb hier drinkt ook niet meer... Heeft er geen interesse meer in, dan houdt het op... Maar wel met een beetje een emogevoel!
Inderdaad, dit sluit je af en komt niet meer terug....

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 12:31

MamboBeach schreef:
Duke schreef:

_O- Neeee, dat weet ik ook heel goed! ;) Ik vind het juist wel prettig om over bepaalde zaken te discussieren zodat iedereen er een goede mening over kan vormen.
Maar je bent nogal allergisch voor pro-borstvoedingsmensjes en ik kan dus best wel fanatiek reageren over borstvoeding. En daarin stuiten we elkaar soms tegen de borst. ;) (en ook al wat betreft je onderschrift >;) ... laat die sneeuwrotzooi eens verdwijnen! :+ )
Maar juist die verschillende visies zijn zo nuttig voor anderen om te lezen en zo zelf een mening over te vormen.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 12:49

Duke schreef:

Ik heb 's ochtends hem altijd uit bed gehaald en tussen ons in gelegd zodat hij al drinkend lekker rustig kan wakker worden. Hetzelfde 's avonds, voordat hij naar zijn eigen bed gaat even lekker met mams in het grote bed liggen. Het werd gewoon een ritueeltje.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 12:57

odetteke schreef:
Duke schreef:

Ik heb 's ochtends hem altijd uit bed gehaald en tussen ons in gelegd zodat hij al drinkend lekker rustig kan wakker worden. Hetzelfde 's avonds, voordat hij naar zijn eigen bed gaat even lekker met mams in het grote bed liggen. Het werd gewoon een ritueeltje.

Dat heb ik tot anderhalve maand geleden ook gedaan. Dat avondritueel, maar mevrouw begon toen steeds te bijten en werd onrustig tot ze helemaal niet meer wilde drinken en alleen ging bijten. Dus teken dat ik daarmee kon stoppen toen. Durfde toen niet eens meer aan te leggen.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 14:38

Het klinkt misschien dom, maar ik wacht inderdaad ook het liefste tot ze op een of andere manier zelf aangeeft geen BV meer te willen. Hoop zelf wel een jaar vol te houden ivm koemelkallergie, maar als ze niet meer wil wil ze niet meer en heb jij het toch super gedaan!

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 16:07

Britt heeft geen koemelkallergie (ze krijgt al FV), dus daar hoef ik het niet meer voor te doen.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 16:58

Kreeg van de week ook weer een opmerking :?

Nog steeds aan de tiet?!? }:0

Men wilde onverwachts uit eten gaan en toen zei ik dat ik dat niet meer ging riemen ivm voeding/kolven etc...
En dan krijg je zo'n opmerking :z

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 17:18

Duke schreef:
MamboBeach schreef:

_O- Neeee, dat weet ik ook heel goed! ;) Ik vind het juist wel prettig om over bepaalde zaken te discussieren zodat iedereen er een goede mening over kan vormen.
Maar je bent nogal allergisch voor pro-borstvoedingsmensjes en ik kan dus best wel fanatiek reageren over borstvoeding. En daarin stuiten we elkaar soms tegen de borst. ;) (en ook al wat betreft je onderschrift >;) ... laat die sneeuwrotzooi eens verdwijnen! :+ )
Maar juist die verschillende visies zijn zo nuttig voor anderen om te lezen en zo zelf een mening over te vormen.

Ik wil sneeuw! :D

Begrijp wat je bedoelt hoor Duke! ;) Het is niet zo dat ik pro/borstvoedingsmensjes niet begrijp maar ik vind het dan iets ´over de top´... :o :D

1 ding hebben we wel gemeen hoor! 8-)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 17:19

Cyntje schreef:
Kreeg van de week ook weer een opmerking :?

Nog steeds aan de tiet?!? }:0

Men wilde onverwachts uit eten gaan en toen zei ik dat ik dat niet meer ging riemen ivm voeding/kolven etc...
En dan krijg je zo'n opmerking :z

Eh, wat?

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 17:20

Das een uitdrukking 'iets niet riemen', 'niet meer redden' ;)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 17:22

Ik heb mijn jongste 1 jaar gevoed en wilde ook niet meer, niet meer happen of wel happen en dan bijten! -:(-

Dochterlief was 6 maand en was er gewoon klaar mee, zette me voor aap bij visite, ging lekker met die tepel spelen! Heb ik je of heb ik je niet laat maar zeggen! :roll:

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 17:24

Doet Chiara ook geregeld maar trek me er weinig van aan.
Ze drinkt dan ook niet veel maar ze teert er enorm lang op dus aan die paar minuten zal ze dan ook wel genoeg hebben, denk ik dan maar :+

Ze doet het nu de laatste tijd thuis ook steeds bij de 2de borst...

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 17:24

Cyntje schreef:
Das een uitdrukking 'iets niet riemen', 'niet meer redden' ;)

Ooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooh! :o? :D

Mijn vader zei dat ook altijd, zit ie nou nog aan de tiet? Altijd zo´n domme opmerking maarja, het went! :+

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 18:10

Kende hem ook niet hoor, niet riemen :+

Gelukkig kan ik Daisy wel zeggen dat ik op dat moment vind dat ze even moet wachten. Daisy speelt er ook graag mee en knijpt er zelfs in en draait hem dan tussen haar vingers :))

Cyntje; ik zit er ook niet echt mee, maar kan me voorstellen dat je het bij visite niet fijn vind :j

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 19:33

Nog even een vraagje tussendoor :D

Ik wil graag borstvoeding gaan geven, maar weet nu natuurlijk nog helemaal niet of het wel gaat lukken (en wil er ook geen halszaak van gaan maken als het niet lukt). Nu geeft Prenatal 20% korting op alle borstkolven, is het wijsheid om het al aan te schaffen of moet ik gewoon geduldig wachten tot Otto er is? Aan de andere kant... het brengt natuurlijk wel de voeding op gang als je meteen gaat kolven...

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 19:42

Sorry dat ik zomaar binnen kom vallen, maar wil graag eventjes een tip geven :)

Quellian:

Als je van plan bent om uiteindelijk te gaan kolven op je werk bijvoorbeeld, dan is het een goed idee om een kolf aan te schaffen. Ik zou dan wel voor een elektrische gaan.

Maar meteen kolven als 'Otto' (hihi :D) net geboren is, zou ik niet doen. Ik zou in ieder geval proberen om de voeding op een natuurlijke manier op gang te brengen. Mocht je kindje teveel af gaan vallen, dan kunnen de kraamverzorgende en verloskundige je wel helpen met het eventuele kolven. Want het is écht zo: Een kindje haalt altijd nog meer uit je borst dan een kolf.

Heel leuk voorbeeldje van een gezin waar ik heb gewerkt:

Eerste kindje, moeder had zelf een hard hoofd in de borstvoeding. Kindje viel de eerste dag af (zoals gewoonlijk), maar ineens voelde moeder haar borsten voller worden op dag 2. Haar zelfvertrouwen groeide met de voeding, en de borstvoeding spoot er werkelijk uit. Op dag 4 zat het kindje alweer op zijn geboortegewicht, terwijl ze daar 14 dagen over mogen doen. Dat alles is bereikt zonder kolven, die heeft de kraamvrouw de hele kraamweek niet aangeraakt. Toen ik weg ging zat het kindje zelfs al 100 gram boven het geboortegewicht. Harstikke knap toch! Natuurlijk zijn elke vrouw en elke baby anders, maar zo kan het dus wel gaan!

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 20:15

Ben ik het niet geheel mee eens Siets ;)

Het ligt namelijk volledig aan de bevalling/kindje en alle rompslomp erna of de voeding op gang komt.
Chiara was heel ziek en te zwak om zelf te drinken en ik dank het ziekenhuis op mijn blote knieën dat ze daar een goede kolf hadden waarmee ik de voeding op gang kon krijgen.

Als ik direct na huis had gemogen na de bevalling ipv een hele week in het ziekenhuis met begeleiding vrees ik dat het misschien niks geworden was met de BV.

Het is fijn als je kindje het op gang kan brengen maar vaak heeft moedertje natuur een handje nodig :)

@Quellian: tja... moeilijk, ik wilde het al wel voor de geboorte in huis hebben terwijl sommige in dit topic zeggen dat je het niet moet doen.
Ik heb het wel gedaan en dat gaf me meer rust ;)

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 20:17

Wat ik bedoel te zeggen, is dat het ook zonde geld kan zijn om bij voorbaat al een kolf aan te schaffen. Het zijn geen goedkope dingen, en je kunt ook nog beslissen om er eentje te kopen als het moment daar is. Maar ook dat is per persoon verschillend natuurlijk, ik kan niet in iemands portemonnee kijken ;).

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 21:09

Siets schreef:
Heel leuk voorbeeldje van een gezin waar ik heb gewerkt:

Eerste kindje, moeder had zelf een hard hoofd in de borstvoeding. Kindje viel de eerste dag af (zoals gewoonlijk), maar ineens voelde moeder haar borsten voller worden op dag 2. Haar zelfvertrouwen groeide met de voeding, en de borstvoeding spoot er werkelijk uit. Op dag 4 zat het kindje alweer op zijn geboortegewicht, terwijl ze daar 14 dagen over mogen doen. Dat alles is bereikt zonder kolven, die heeft de kraamvrouw de hele kraamweek niet aangeraakt. Toen ik weg ging zat het kindje zelfs al 100 gram boven het geboortegewicht. Harstikke knap toch! Natuurlijk zijn elke vrouw en elke baby anders, maar zo kan het dus wel gaan!

Ben jij bij mij geweest? :D ;) Alleen de eerste regel klopt niet want ik was zelf 100% overtuigd dat ik borstvoeding wilde en kon geven. De rest is exact mijn verhaal.

BA, ben het wel eens met de andere reacties. Je maakt je er veel te druk om. Leg hem/haar gewoon aan na de bevalling en kijk wat hij/zij doet. Kijk het de eerste tijd gewoon per dag of desnoods per voeding aan.

Quellian, je hoeft nu nog geen kolf te kopen hoor. Je kraamhulp neemt er eentje mee en meteen gaan kolven is niet aan te raden (uitzonderingen daar gelaten zoals het verhaal van Cyntje). Ik heb de eerste keer gekolfd na 6 dagen omdat ik enorme stuwing bleef houden en Milan het niet opgedronken kreeg. Toen heb ik ze samen met de kraamhulp een keer helemaal leeg gekolfd (pff en wat een opluchting was dat!). Daarna niet veel meer gekolfd want Milan blijkt het niet te lusten uit de vriezer. Hij wil alleen maar vers en dat is soms best lastig. Ik kan dus ook geen voorraad aanleggen en moet iedere keer maar hopen dat ik er genoeg uitkrijg. Tot nu toe nog iedere keer gelukt!

Afgelopen vrijdag gaf ik trouwens alweer 5 maanden bv! Op naar het half jaar!

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 21:36

Hier nog iemand die met een kolf de BV op gang heeft gekregen. :) Nog een uitzondering dus :+
Ik heb een handkolf, maar hoef ook niet op mijn werk te kolven.
Daisy is ook erg afgevallen in het begin en was al niet zwaar (2800). We zaten vlakbij de 10% en ze kreeg iets kunstvoeding bij. In de week van de kraamzorg kwam ze ruim 100 gram per dag aan! Zat dus ook ruim boven geboortegewicht toen ze weg ging.