Mexicaanse Griep - Pandemie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NAS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 19:44

ThePast03 schreef:
NAS schreef:
en als je een erg ''griepje'' hebt, moet je naar het ziekenhuis! dat noem ik niet echt leuk. toch?

Zolang je niet tot de risicogroep behoort en dus al elk jaar een griepprik krijgt hoef je jezelf daar geen erge zorgen over te maken.

Wat jij zegt geldt voor de normale griep ook en daar maak je jezelf toch ook niet druk over?
Misschien jezelf even beter inlezen als je zelfs al niet weet dat we al een behoorlijk tijd lang een pandemie hebben. ;)

je hebt helemaal gelijk.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:07

Annemiekbram schreef:
Nou ik ben MISSCHIEN ook 1 van de slachtoffers.
Werd gister ineens beroert!
Verkouden, zere oren, keel en neus verstopt. Knetterende hoofdpijn en stijve nek, zere rug en 1 been doet maf (lijkt op een soort spierpijn)
Gisteravond had ik koorts maar nu niet.
Vanochtend contact gehad met de huisarts en de verschijnselen leken wel op DE griep...als ik koorts kreeg moest ik meteen bellen of langskomen.

Maar ik heb nu een vraagje en hoop dat jullie deze kunnen beantwoorden!
Hoe zit het met mijn familie...mag ik gewoon contact met hun hebben? We hebben wel gewoon gezamelijk gegeten ed...
En kan mijn vriend gewoon bij me slapen vannacht?
Hoe zit het met een kus geven... krijgt hij het dan ook??

maar nogmaals het is niet zeker dat ik dat heb hoor!

Kan me niet voorstellen dat de dokter gezegd heeft dat je langs moet komen aangezien alle artsen zeggen dat je dus juist niet langs moet komen. Als je echt hoge koorts (vanaf 39 graden) gaat krijgen kun je de dokter beter even bellen.
Je hebt verder geen last van hoesten? Zoniet dan willen de meeste artsen niet eens de GGD inschakelen om je te testen.

Je familie is denk ik al dagelijks in contact met je dus dat maakt niet veel meer uit.
Volgens je profiel ben je 12 jaar oud en dan vraag je of je vriend bij je mag slapen?

Verder hoef je niet veel anders te doen als bij een gewone griep (die is ook besmettelijk voor andere mensen)

Als je het echt heel erg belangrijk vindt om te weten of je wel of niet de MG hebt, dan kun je natuurlijk altijd naar Amsterdam naar de speciale polikliniek daar. Dan weet je het binnen een uur. :)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:12

wat is de risicogroep? er was laatst iemand hier op bezoek wiensd collega de mexicaanse griep had. de dag daarna hoeste ik veel maar dat was het. dit was ca een week geleden.

nu sinds gister hoest ik weer hevig met keelpijn en nu heb ik ook korts en een stijve nek en wat hooftpijn. ... is dat rede om je zorgen te maken of niet? ik denk namelijk dat het een simpel griepje is dat ik heb, of gewoon verkoude ofzo, want het weer is ook wel erg omgeslagen. nu is het regenachtig en koud en toen was het lekker warm,..

maar ik heb verder ook geen eetlust, maar dat komt voornamelijk door de zere keel. maar moet ik mij zorgen maken of niet?

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:17

geen koorts hoeft niet percee te kunnen hoor, ik zelf heb ook niet echt koorts maar wel verhoging gehad.
risico groep zijn baby's ouderen en mensen met hartziekten en longaandoeningen en ouderen..
itubatietijd is dacht ik 3 tot 7 dagen, maar je hoeft het niet percee van diegene hebben, je kan het ook van een ander hebben die nog niet ziek is geworden! want die kan het ook in de intubatieperiode overbrengen! gewoon even een belletje naar de HA denk dat ze je een kuurtje voor schrijven als ze denken dat je het hebt!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:18

DA? :+

haha

ik denk dat ik dan morgenochten maar een afspraak maak met de huisarts hier (zit op de camping)
want ik moet et echt kunnen uitsluiten omdat ik een shoot heb morgen en overmorgen...

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:19

lifaya schreef:
DA? :+

haha

ik denk dat ik dan morgenochten maar een afspraak maak met de huisarts hier (zit op de camping)
want ik moet et echt kunnen uitsluiten omdat ik een shoot heb morgen en overmorgen...

je mag niet langskomen tenminste ik niet en anderen hoorde ik er ook al over, voor verspreiding kan je beter even bellen..

Rennie89

Re: Mexicaanse Griep - Pandemie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:21

huh wat raar? hoe moet ik er dan achter komen of ik het heb of niet? ik ga er van uit dat ik het niet heb, maar wil zekerheid... bij een normale griep mocht je toch ook altijd vrooeger een afspraak maken?

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:22

lifaya schreef:
huh wat raar? hoe moet ik er dan achter komen of ik het heb of niet? ik ga er van uit dat ik het niet heb, maar wil zekerheid... bij een normale griep mocht je toch ook altijd vrooeger een afspraak maken?

door te bellen haha! :+ maar je kan het altijd proberen..

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:24

hmm wel raar hoor. maar wat zijn de belangrijkste tekenen van die griep? want ik zit in een caravan met me ouders en ook overdag mijn broertje enzovoort... mijn vader had eerst griep maar die is nu alweer aan de betere kant, ofwel genezen (hij had et ong ook een week geleden)

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:34

Koorts hoeft dus niet persé..mn vriendin werkt in het ziekenhuis en heeft allerlei voorschriften gekregen..verhoging en koorts kúnnen erop duiden, maar er waren al patienten geweest met de MG, zonder koorsts of verhoging.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:36

Kort gezegd kun je stellen dat de risicogroep is degene die elk jaar een griepprik krijgen en zwangere vrouwen.

Hier vind je o.a. de symptonen: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aan ... griep.html

Je kunt altijd je huisarts bellen als je jezelf zorgen maakt natuurlijk, alleen wordt er gezegd dat ze niet meer testen. Dus zekerheid zul je niet krijgen.
Als je het zeker wilt weten zul je dus naar Amsterda moeten. ;)

Verder moet je het (als je niet tot de risicogroep behoort) gewoon behandelen als een normale griep. En daar zie ik nooit zoveel vragen of mensen die zichzelf druk maken. ;)

@Amy: Als je het overzichtje ziet op de page die ik hier link zie je dat er maar in 6% van de gevallen geen koorts optreedt en maar in 8% van de gevallen geen hoesten. De kans is dus heel erg klein dat als je 1 van de 2 symptonen niet hebt MG hebt. Als je allebei de symptonen niet hebt is de kans bijna nihil.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:40

weten jullie trouwens als je een keer MG hebt gehad of je het nog vaker kunt krijgen?
en moet je je nog enten?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:44

DDW1190 schreef:
weten jullie trouwens als je een keer MG hebt gehad of je het nog vaker kunt krijgen?
en moet je je nog enten?

Voor deze versie ben je dan immuun.
Maar als het eventueel muteert kan je het gewoon weer krijgen.

Het is tot nu toe niets anders dan een gewonen griep.

Enten hoeft alleen de risicogroep en die wordt al elk jaar ingeënt tegen de griep en krijgt daar ook een oproep voor.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:46

en als je het niet hebt gehad en wel een tamiflu kuur hebt gehad?
want het is niet meer met zekerheid te zeggen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:47

Moeten mensen van de risicogroep nou eigenlijk twee griepinentingen halen dit najaar?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:49

DDW1190 schreef:

Tamiflu is gewoon een een antiviraal geneesmiddel en maakt je niet immuun.
Zolang je het slikt zul je niet snel besmet worden, maar daarna is de kans weer net zo groot als voor die tijd?

Waarom is iedereen zo bang voor deze griep als je niet in de risicogroep valt. Zijn jullie ook zo bang bij een "normale" griep?

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:49

2 collega's van mij hebben de MG ook te pakken. Er zijn al brieven met ouders mee (kinderdagverblijf) want het kán zijn, dat ons kdv 6 tot 12 weken moet sluiten! Ik hoop niet dat het zover komt!

Niet eens iedereen hoeft echt ziek te worden. Je kan het ook alleen bij je dragen.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:50

Shadow0 schreef:
Moeten mensen van de risicogroep nou eigenlijk twee griepinentingen halen dit najaar?

Geen idee. Misschien wordt wel besloten om helemaal niet te enten tegen MG als het allemaal blijft meevallen.
Maar ik neem aan de dat de mensen uit de risicogroep hier ongetwijfeld van op de hoogte worden gebracht. ;)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:50

Nell_ schreef:
Niet eens iedereen hoeft echt ziek te worden. Je kan het ook alleen bij je dragen.

Dat heb ik nog nergens gelezen. Heb je daar een bron voor?

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:53

Ik ben zondag terug gekomen van weekje spanje. Zaterdag en zondag had ik daar al steeds meer last van m'n keel, en sinds zondag op maandag voel ik me beroerd.
M'n hele hoofd zit vol (neus, voorhoofd, oren), ik hoest aan een stuk door, maar heb (naar mijn gevoel) geen koorts.
Ik ga er maar vanuit dat ik gewoon verkouden ben, voel me niet zo ziek dat ik de hele dag in bed moet liggen en heb geen koorts.

Wat denken jullie? }>

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:55

ThePast03 schreef:
DDW1190 schreef:

Tamiflu is gewoon een een antiviraal geneesmiddel en maakt je niet immuun.
Zolang je het slikt zul je niet snel besmet worden, maar daarna is de kans weer net zo groot als voor die tijd?

Waarom is iedereen zo bang voor deze griep als je niet in de risicogroep valt. Zijn jullie ook zo bang bij een "normale" griep?

omdat ik geen zin heb om weer 5 dagen thuis te zitten, haha :+

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 21:02

DDW1190 schreef:
omdat ik geen zin heb om weer 5 dagen thuis te zitten, haha :+

Er heerst ook buikgriep (en als je die goed te pakken hebt zit je 2 weken thuis met hele hoge koorts) en "gewone" griep.
Dus je hebt ook kans om weer een aantal dagen thuis te zitten zonder dat je de MG hebt.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 22:05

ThePast03 schreef:
Nell_ schreef:

Dat heb ik nog nergens gelezen. Heb je daar een bron voor?

Dat heb ik op de radio gehoord volgens mij :) Iig niet via internet, dus helaas geen bron. Er zijn ook minder mensen bekend dan dat besmet is, omdat niet iedereen ziek hoeft te worden dus!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 22:08

Nell_ schreef:
Dat heb ik op de radio gehoord volgens mij :) Iig niet via internet, dus helaas geen bron. Er zijn ook minder mensen bekend dan dat besmet is, omdat niet iedereen ziek hoeft te worden dus!

Er zijn meer mensen besmet dan bekend is omdat er nauwelijks meer getest wordt.
Niet iedereen wordt heftig ziek, maar ik heb nog niet gehoord van dat je drager kunt zijn van MG.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 22:14

Nog steeds keelpijn.
neus helemaal dicht,nies alles bij elkaar en soms een kuch.
Maar geen koorts, ik hoop dat het zo blijft.