Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 13:12

nynke55 schreef:
Het kan best zijn dat je het niet zo bedoeld, maar zo kwam het wel over. En niet dat ik een depressie licht opneem, maar als je inderdaad zo diep in een depressie zit, dan kan dat wandelingetje er je toch ook niet uit helpen, daar is heel wat meer voor nodig. Professionele hulp is dan meer de weg er uit.

Nou ik lees hier in dit topic toch andere berichten... maar prima hoor :j

En sporters zouden dan in de categorie kappers / horeca vallen?

purny

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 13:14

Kappers, masseuses en pedicures zouden prima open kunnen. Daar kun je makkelijk BCO doen

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 13:17

bigone schreef:
Tja, ik ben een schaatsfan, ontzettend genoten van de wedstrijden anderhalve week geleden. En die hele groep met schaatsers uit de hele wereld zit in een bubbel en het gaat goed.
Marathonrijders hebben geen WK, Olympische spelen enz. Het ultieme voor hun is schaatsen op natuurijs dus ik denk, stop ze in een bubbel, testen testen testen en laat ze maar schaatsen. Misschien geen elfstedentocht maar nk op natuurijs? Mooi en voor veel van die jongens en meiden de eerste keer in acht jaar dat ze op natuurijs kunnen strijden. Dit zijn de ultieme duursporters die zich uit de naad trainen voor hun sport. Wanneer je dit niet kunt organiseren leg dan echt alles maar stil, ook voetbal, atletiek, paardensport enzenz.

Wat mij betreft is het ook onzin dat dat laatste allemaal doorgaat. Al heb ik wel enorm genoten van de Tour. Dus heel consequent ben ik niet. Aan de andere kant toen was het natuurlijk niet gelijk aan nu met de lockdown en strenge maatregelen. Ik kijk met verbazing naar beelden van internationale springparcoursen. Ik vind het niet kunnen nu.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 13:19

MarlindeRooz schreef:
secricible schreef:
dus eigenlijk pleit je er voor dat ze de huidige regels met starre hand moeten gaan beboeten bij iedereen? Loop je met je moeder en je partner buiten, direct een boete? Fiets je te dicht bij elkaar en niet in groepjes van 2, boete?

Waarom vind je dat? Denk je dat dat heel veel invloed op de besmettingen gaat hebben?

Het gaat er meer om dat wanneer mensen zien dat er toch niet gehandhaafd wordt, ze steeds meer gaan overtreden. Dus als je met 4 over straat loopt zonder boete en je bent 4x langs de politie gelopen. Waarom zou je dan niet met 6 gaan lopen? of 8?

Ik zie hier in de stad gewoon meerdere stellen samen lopen. Of gezinnen die samen aan het lopen zijn. :n

En zijn er veel besmettingen door?

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 13:19

purny schreef:
Kappers, masseuses en pedicures zouden prima open kunnen. Daar kun je makkelijk BCO doen

Kappers en uitbaters van schoonheidssalons zijn veel vaker besmet dan andere beroepsgroepen. Dat is een flink risico om die te openen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 13:20

Voor veel topsporters is dat hun bron van inkomsten. Maar ik snap ook niet waarom deze groep word voorgetrokken

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 13:21

Popstra schreef:
Maar nu jullie het over die regels hebben hoe vinden jullie dan dat er wel min of meer een beetje aan een elfstedentocht gedacht word!? In welke vorm dan ook. Dus met of zonder publiek, enkel wedstrijd schaatsers enz
Er gaan steeds meer handjes voor de lucht in. Ook in de 2e kamer.

De organisatie heeft toch al gezegd dat die er zeker niet komt. Ook niet in kleinere vorm of alleen voor semiprofessionals. Zonder publiek is er geen Elfstedentocht mogelijk zeggen ze. En daar hebben ze gelijk in.

En verder is het ijs in Friesland momenteel stukken minder.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 13:21

Sclimpre schreef:
purny schreef:

Kappers en uitbaters van schoonheidssalons zijn veel vaker besmet dan andere beroepsgroepen. Dat is een flink risico om die te openen.

cijfers?
Je kunt dmv NAW gegevens dit doorspelen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 13:24

Vwb Sport, omdat er wellicht in de commerciele sfeer meer geld is om zaken te regelen?
Als een team besluit om hun team in een bubbel te houden en ze kunnen commercieel testen (van mij part 3x per dag) en zo garanderen dat het team corona vrij blijft..... Dat zou kunnen..

Dat zie ik een restauranthouder niet zo snel kunnen doen.. alle klanten sneltesten bij binnenkomst en vertrek bijvoorbeeld.. Of je moet een week in het restaurant logeren en drie keer per dag daar eten, zodat het financieel uit kan. maar ja, das ook niet heel goed te doen :+
Laatst bijgewerkt door Cer op 09-02-21 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 13:24

purny schreef:
Sclimpre schreef:

cijfers?
Je kunt dmv NAW gegevens dit doorspelen.

https://www.gva.be/cnt/dmf20210126_97992117
zie grafiek

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 13:26

secricible schreef:
Huertecilla schreef:
Wat er door gaat is het professionele*. Dat is in deze geen ´sport´ maar economische activiteit; wérk.

* en natuurlijk zal er wel weer iemand met een uitzondering komen.... Die bevestigt de regel,

behalve dan dat ieder ander die zijn werk niet op 1,5m van anderen kan uitoefenen op dit moment thuis zit in NL, tenzij (para)medisch. Zover ik weet zijn sporters geen (para)medisch beroep en zouden ze dus ook gewoon thuis moeten zitten op dit moment.

´Ja maar...´
de uitzondering _O-

Het is cóntinue een spannngsveld tussen economie en besmetting. Vliegverkeer, openbaar vervoer, noem het op.
Het excuus is de bubbel. Zie wedstrijdfietsers.

Het gaat nog verder zelfs. Als bij een sportbond aangesloten bent mag je ook meer in de meeste landen in de EU. Heel concreet híer mag ik wel zonder masker trainen als ik ´sportfietser´ ben, moet marker op als ik geen lid van de fietsbond ben.
Alsof wel/niet lid van een bond je wel/niet besmettelijk maakt.

Logisch? Mwah.
Frustrerend? Ja.
Kan je er wat mee? Nee.
Beter niet aan ergeren ;)

Maar goed, dat net geschreven en wéér tegen een harde legale grens op mijn mmanier van leven gestuit. Wil echt niet nóg een jaar mijn levensfilosofie fundamenteel moeten opschorten voor een ethisch discutibele zaak.
Masker op, afstand houden, handen wassen; allemaal +:)+ maar wil wel kwali-tijd van leven. Dan maar niet in het ziekenhuis/ IC.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 13:28

Het gaat dooien, lees ik net. Alweer een probleem minder.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 13:29

MoniqueT schreef:

Minder?
Dan weer minder thuis, meer verplaastingen.
Een ánder probleem ;)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 13:29

@sclimpre: Dat zijn Vlaamse cijfers, ik bedoel nederlandse cijfers

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 13:30

MizzMontana schreef:
pmarena schreef:
Mja, ik denk dat het wel heel erg zonde als je een kans laat lopen om die tocht te rijden.... het lijkt me wel erg leuk om mensen de kans te geven om op eigen houtje te gaan rijden, want dat gaan ze denk ik toch wel doen...?

Misschien is het dan maar beter om het een beetje Corona-proof proberen te maken ipv. maar afwachten wat er gaat gebeuren als mensen op eigen houtje het ijs op gaan en daarbij groepjes gaan vormen...

Maar wat is er zonde aan dan? Welk algemeen belang dient het doorgaan van de Elfstedentocht?

Voor liefhebbers van schaatsen op natuurijs, die dromen van het rijden van een Elfstedentocht, is het natuurlijk super zonde als de omstandigheden er zouden zijn maar ze het dan niet doen. Dus ik denk dat er dan best wel wat mensen zijn die toch de schaatsen onder binden als het ijs er zou liggen :j En dan is het wellicht verstandiger om de boel in goed banen te leiden?

Qua algemeen belang zou het natuurlijk wel gaaf zijn om even iets feestelijks / normaals / bijzonders op een leuke manier te hebben en te kunnen kijken (op de TV!) naar een Tocht der Tochten want hoe lang is dat wel niet geleden joh, ruim 20 jaar zeker...?

Maargoed er werd van de week al gezegd dat het er niet in zou zitten dus tja.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 13:31

Elfstedentocht zie ik ook niet als uitzondering, als dat mag mag alles buiten weer.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 13:51

MoniqueT schreef:

:')

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 14:04

purny schreef:

Wat is het fundamentele verschil tussen een NL kapper en zijn B collega?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 14:05

bigone schreef:
Tja, ik ben een schaatsfan, ontzettend genoten van de wedstrijden anderhalve week geleden. En die hele groep met schaatsers uit de hele wereld zit in een bubbel en het gaat goed.
Marathonrijders hebben geen WK, Olympische spelen enz. Het ultieme voor hun is schaatsen op natuurijs dus ik denk, stop ze in een bubbel, testen testen testen en laat ze maar schaatsen. Misschien geen elfstedentocht maar nk op natuurijs? Mooi en voor veel van die jongens en meiden de eerste keer in acht jaar dat ze op natuurijs kunnen strijden. Dit zijn de ultieme duursporters die zich uit de naad trainen voor hun sport. Wanneer je dit niet kunt organiseren leg dan echt alles maar stil, ook voetbal, atletiek, paardensport enzenz.

Volgens mij is dit ook een belangrijkere eerste stap. Kijken of uberhaupt een marathon op natuurijs mogelijk is. Ook dat komt niet heel veel voor. Voor een elfsteden moet het bovendien zoveel meer vriezen dan dat het nu doet.

(en ik gun het de Frieze buren absoluut om weer eens een elfsteden te hebben, maar de kans dat het lukt is niet groot. Het is wel prachtig dat we met zijn allen gaan roepen om een elfsteden als het even vriest :)) Ik zelf ook, wel zin in een dag lang schaatsen in de natuur kijken)

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 14:06

DuoPenotti schreef:
Elfstedentocht zie ik ook niet als uitzondering, als dat mag mag alles buiten weer.

Zou dat niet het beste zijn: buiten alles toelaten, maar vermijden dat er teveele mensen te dicht bij elkaar komen, en heel streng zijn op alles wat binnen is?
Als we iets weten is het toch dat binnen de kans op besmetting vele malen groter is dan buiten.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 14:08

Dat zou in theorie wel mooi zijn.
Maar de mensen gaan naar een natuurpark, zien dat de parkeerplaats vol is en wat doen, gewoon erbij proppen.
Dat zie ik dus hier in de buurt bij een natuurpark. Zijn 3 routes om te wandelen aangegeven die de meeste mensen ook volgen, echt je loopt elkaar nog net niet omver.
Zet die auto daar neer en wandel de landweggetjes er om heen en je komt niemand tegen.
Nee toch doen ze dat niet.... Mensen lijken toch ook niet meer na te kunnen denken.
Dus ja dan moet alles maar in regels gebonden worden.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 09-02-21 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 14:09

Sclimpre schreef:
purny schreef:

Besmettingscijfers. Dat er meer mensen daar besmet raken wil nog niet zeggen dat het hier ook zo is. Belgische cijfers vind ik dus niet relevant

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 14:10

Wel als er daar wel onderzoek naar gedaan is en hier niet. Er is namelijk geen meldingsplicht hier dus weet je het niet.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 14:23

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 14:27

purny schreef:
Sclimpre schreef:

Besmettingscijfers. Dat er meer mensen daar besmet raken wil nog niet zeggen dat het hier ook zo is. Belgische cijfers vind ik dus niet relevant

Mwa, dan kan je ook zeggen dat alles wat buiten jouw dorp gemeten is niet relevant is.
Feit is dat kapper een contactberoep is, dat hij veel mensen per dag ziet in een binnenrumte, en dat er haardrogers en fohns gebruikt worden die aerosolen kunnen rondblazen.
Bestaan er dan NL cijfers die het tegendeel aantonen?