Hardlopen deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mirriezz

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 16:34

Benangelique: dat is het passentempo dat bij mijn hardlooplessen wordt vastgehouden. Ik vind het ontzettend hoog (loop van mezelf eerder 120 ofzo) en moeilijk om me eraan te houden. Het doel ervan is een juiste landing en afwikkeling van de voet (vlak landen, recht onder je en je voet alleen naar achteren optillen)

Hartslag zal niet denderend zijn geweest, heb van afgelopen donderdag verschrikkelijke spierpijn. Het tempo lag dus niet zo heel hoog, maar wel een fijn passentempo.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 16:41

Aha. De loopcadans. Ik zit meestal rond de 165. Lijkt me heel moeilijk om aan te passen

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 16:47

Op zich, we zijn nu zo'n 8 weken op pad. Daarbij is ook een nieuwe manier van lopen aangeleerd, dus met die combi ging het wel al snel beter hoor. Zat denk ik tot nu toe vaak op de 160, net onder het gewenste tempo. Maar wel goed om het juiste tempo te lopen, omdat dat ook weer helpt bij de techniek.

Maar ik ben blij dat het eindelijk eens gelukt is, ik werd er een beetje moedeloos van...

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 16:57

Hoe kom je erachter wat je passenaantal is dan?

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 17:49

Mijn polar horloge houdt dat bij, ik denk op basis van armbewegingen? Geen idee hoe accuraat het is. Een vriend van me heeft een zender die de cadans meet aan zijn schoenen bevestigd. Maar we letten er niet bewust op bij het trainen.

Vanmiddag een heerlijk rondje gelopen. Droog en fris. Wat mij betreft is de herfst het leukste seizoen om te lopen <3.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 18:26

Ik loop met behulp van een metronoom atm. Onder andere omdat ik zonder dat steuntje het tempo niet kan pakken,ik loop dan automatisch in een langzamer passentempo.

Een metronoom wordt ook wel gebruikt in de muziek. In feite is het een piepjesapparaat dat je instelt op een bepaald tempo en in geval van muziek ook een maatsoort.
Ik probeer dus zo goed mogelijk op het tempo van de piepjes te lopen. En ja, die piepjes zijn behoorlijk irritant :p

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 19:24

Het heeft geen enkele zin geforceerd die 180 na te streven. Een ieder heeft bij een bepaald tempo zin ideale pasfrequentie en die is zeker niet bij iedereen en niet bij elke tempo 180. Misschien past die 160 dus wel veel beter bij jou bij het betreffende tempo.
http://www.prorun.nl/training/32293/loo ... toch-niet/

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 22:24

Qua ideale tempos ivm hartslag en dergelijke ben ik het met je eens Greetje en heb je ook helemaal gelijk. Het gaat in dit geval om het aanleren van een looptechniek, en ik merk zelf dat ik beter land als ik die 180 aanhoud. Conditioneel is het denk ik niet mijn ideale pasfrequentie. Maar dat zien we wel weer als de techniek erin zit.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 22:46

Geen idee wat je bedoelt met ideale tempo's ivm hartslag maar wat betreft pasfrequentie is het ook zo dat niet ieder individu eenzelfde ideale pasfrequentie heeft volgens dit artikel en dat bij een individu het ideale pasfrequentie afhankelijk is van het tempo. De uitdrukking conditioneel niet de ideale pasfrequentie zijn begrijp ik ook niet, wat bedoel je daarmee.
En het kan natuurlijk zin dat bij een bepaald tempo voor jou persoonlijk toevallig die 180 een goede richtlijn is. Maar dan zal die bij een hoger of langzamer tempo volgens dit artikel anders zijn.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 00:15

Even tussendoor: iemand hier die met de zevenheuvelenloop mee doet? Ik heb me opgegeven maar ben nog erg aan het twijfelen want het is niet om de hoek

Voor wbt de discussie over hartslagen: hier kan ik niet over mee praten, ik loop nooit met meters en hou mijn tijd nooit bij ;) Voor mij werkt dit prima.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 07:30

Ik doe mee aan de zevenheuvelennacht. Voor het eerst. Volgens mij is het een erg leuke loop, ik zou het gewoon doen!

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 08:34

Mooie loop maar wel erg , erg massaal. Ik mocht vorig jaar helemaal voor in starten en nadat ik na 15km over de finish gekomen was stonden er nog mensen in de startvakken om nog van start te gaan. voor mij is dat massale een reden om niet meer mee te doen. Maar ik vond dat ik hem toch een keer moest lopen en dat leverde voor mij gelijk een podium plaats op in min leeftijd categorie. Maar mijn vooroordeel van veel te massaal werd wel bevestigd en voor mij een reden om niet meer mee te doen. Maar sommige mensen houden juist van dit soort massa evenementen.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 10:05

Ik was in het begin tijdens trainingen heel erg bezig met tijd, snelheid, afstand, hartslag... Nu loop ik meer op gevoel en dat loopt wel prettiger. Al houd ik nog steeds wel mijn tempo in de gaten maar dat is dan ook wel omdat ik bijvoorbeeld tijdens intervaltrainingen de tempo's op bepaalde snelheid wil lopen.

Afgelopen zondag een fijne wedstrijd gelopen :) 8km in 38.38, erg tevreden mee. Tijdens de wedstrijd check ik ook wel mijn tempo met regelmaat, in het begin ga ik anders echt te hard.
Een leuk kleinschalig wedstrijdje overigens maar waar ook echt wel wat snelle deelnemers mee doen, dat hele massale hoeft van mij ook echt niet.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 10:14

Gisteren mensen nog een supermaanloop gedaan?
Ons groepje is wel gegaan, ondanks dat er geen maan te zien was. Dikke bewolking en grote delen zachte regen of miezer. 15km gedaan met best een mooi tempo :) Maar volgende keer of nog een dikkere tight, of 2 broeken over elkaar aan, mijn benen werden onderweg steeds kouder en daardoor ging ik steeds minder lekker lopen. Thuis in goed warm bad voelden ze eindelijk minder stijf. Nog flink melk en chocomel gedronken voor de eiwitten en gelukkig vanmorgen bijna geen spierpijn :+
Maar hele jaar nog geen spierpijn gehad en nu door het weer gewoon wel, wat een invloed heeft dat! Dus even kijken wat handig is.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 12:06

Hinke schreef:
Even tussendoor: iemand hier die met de zevenheuvelenloop mee doet? Ik heb me opgegeven maar ben nog erg aan het twijfelen want het is niet om de hoek

Voor wbt de discussie over hartslagen: hier kan ik niet over mee praten, ik loop nooit met meters en hou mijn tijd nooit bij ;) Voor mij werkt dit prima.

Yes! van origine startvak bruin, maar uiteindelijk ga ik mee in vak roze. Daar start namelijk mijn hele loopclub :+
ik hoef niet vooraan te starten, ik ben geen snelle van nature en het gaat mij om de afstand. Uitslopen is dus het doel en ik zal heel tevreden zijn als ik onder de 1.35 binnenkom.

espiga1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 13:37

Bedankt voor de tips iedereen.

Ik heb helaas afgelopen vrijdag een flinke snee opgelopen in mijn vingertopje (onhandig met mes |( ) en de wonde moest genaaid worden. Ook de nagel is in twee gesneden.
Op zich niet zo erg, maar ik vrees nu wel of ik kan meedoen.
1. Ik moet oppassen met infectie
2. als er te veel druk op zit, kan het nog steeds gaan bloeden.

pff, baal er wel van. En dit klote weer in combinatie met zo vroeg donker zorgt ervoor dat ik al meer dan een week niet gelopen heb, muv 5 km op de loopband in de fitness.

sorry voor de egopost

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 13:54

Ik zou het gewoon goed verbinden en gaan lopen hoor. Moet kunnen.

Ik ben snipverkouden en heb vanmorgen even gelopen, maar kwam echt niet vooruit. Balen. Ach ja, volgende keer beter.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 14:49

Weet iemand van jullie of- en zo ja hoe je bloed uit je hardloopschoenen kan krijgen? Na m'n LSD van zondag had ik een teen open liggen en de hele voorkant van m'n schoen is rood -O-

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 15:15

Slijt vanzelf wel weer weg en je kunt het proces bevorderen door met je schoenen door de modder te gaan rennen (is momenteel niet moeilijk) en dan bij thuiskomst even onder de tuinslang afspoelen.
Sterkt met je teen. Ik zit momenteel weer met een wapperende teennagel.

espiga1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 15:23

Plien91 schreef:
Weet iemand van jullie of- en zo ja hoe je bloed uit je hardloopschoenen kan krijgen? Na m'n LSD van zondag had ik een teen open liggen en de hele voorkant van m'n schoen is rood -O-

jij gaat lopen op LSD? *D

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 17:30

_O-
Vanavond eindelijk weer eens lekker de straat op na een week stilzitten wegens de sneeuw en ijs. Ben een keer met 'n vriend meegeweest naar de gym en daar wat aangeklooid op de treadmill maar dat is toch echt niks voor mij, lopen in zo'n chemische lucht op een apparaat dat voor jou gaat %)

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 17:58

Auw, wat een vervelenden tenen-verhalen! Hebben jullie dat veel, zere/kapotte tenen van het lopen?

Fijn dat je weet buiten kunt lopen piekosj!

Ik moet helaas wegens omstandigheden weer eens afhaken -O- ik wordt er echt niet goed van. Helaas is het dit keer buiten mij om en heb ik er dus geen invloed op. Vind het nu wel even lastig om wel enthousiast op jullie berichten te reageren.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 18:53

Bij ultra's gaat het bij mij nogal eens mis. In september met de 100km was het helemaal drama met blaren en losse teennagels en toen begon de ellende als voor de 50km. Nu was de linker grote teennagel uiteindelijk toch blijven zitten ( de andere blauwe nagels was ik inmiddels kwijt). Maar bij de ultra van 1 1/2 week terug is er toch waar vocht onder gekomen. Aanvankelijk deed het niet echt pijn omdat het nagelbed al kapot was en dus minder gevoelig maar u laat de nagel los onder bij de nagelriem en dat voelt alles behalve prettig.
Dus als iemand de oplossing weet voor deze ellende en dan het liefst hoe te voorkomen dan hoor ik het graag.
wat vervelend mirriezz dat je niet kunt lopen.

Piekosjj niets zo lekker als buitenlopen inderdaad. Dat is dan weer het voordeel van nederland. De dagen dat het hier de afgelopen 11 jaar dat ik nu loop eigenlijk niet om doen was te gaan hardlopen is nihil.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 19:48

Binnen lopen is inderdaad niks, behalve dat het mentaal gewoon ontzettend moeilijk is, had ik erg veel moeite met de droge lucht in de gym en het bepalen van het juiste tempo omdat je zelf je pace in moet stellen vd treadmill ipv gewoon te rennen. Na 20min stonden m'n longen compleet in brand. Dat is wel het grote nadeel van zo noordelijk wonen. Laatste keer dat ik in het bos heb gelopen is nu al wel bijna twee weken geleden door de sneeuw maar ook de korte dagen -O-

Ik heb voor vrijdag weer een long run staan dus die gaat gelukkig weer het bos in, en ik hoop vanaf volgende week weer gewoon lekker op schema te kunnen lopen!

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 00:26

Greetje63 schreef:
Mooie loop maar wel erg , erg massaal. Ik mocht vorig jaar helemaal voor in starten en nadat ik na 15km over de finish gekomen was stonden er nog mensen in de startvakken om nog van start te gaan. voor mij is dat massale een reden om niet meer mee te doen. Maar ik vond dat ik hem toch een keer moest lopen en dat leverde voor mij gelijk een podium plaats op in min leeftijd categorie. Maar mijn vooroordeel van veel te massaal werd wel bevestigd en voor mij een reden om niet meer mee te doen. Maar sommige mensen houden juist van dit soort massa evenementen.

_/-\o_ knap! Ik zal nooit een podiumplaats bij de vrouwen krijgen bij deze loop. Zag dat de eerste vrouwen hem in 50 min lopen.. Als ik uitga van mn laatste halve marathon zal ik niet sneller zijn dan 1h en 6 min -O-

@greetje de oplossing.. Geen ultralopen doen? :P

@mirriezz vervelend, sterkte

@plien wasmachine? Doe ik iig met mijn hardloopschoenen.

@supervixen beterschap