Hardlopen deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

benangelique

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 11:42

wauw greetje, dat is zeker een forse stijging! ik zou mezelf compleet opblazen denk ik...

heeeeel gaaf die roparun!

Ann99

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 16:08

Oei wat jammer Greetje. Benen omhoog en warme kruiken eronder zal vast goed doen!

Ik zal mijzelf een keer voorstellen.
In het verleden heb ik veel hardgelopen en enkele baanwedstrijden gelopen toen ik wat fanatieker aan het trainen was.
Door fysieke problemen kon ik niet meer hardlopen, maar met hulp van een hele goede fysiotherapeut gaat het nu weer de goede kant op. Twee weken geleden heb ik zelfs een klein rondje van 10min gelopen met 2x pauze. Ik hoop binnenkort op te kunnen gaan bouwen!

espiga1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 16:14

Hallo, mag ik even binnenvallen? ik ga over een anderhalve week voor het eerst in mijn leven een obstacle run lopen van 5 km.
Ik vraag me af hoe ik het mij het beste kan voorbereiden? ik loop nu sinds een maandje met gemak mijn 10km. Maar ik loop eigenlijk alleen graag als het een uitdaging is en ik achteraf ook het gevoel heb dat ik mijn grenzen wat verlegd heb. ik wou dus eerst 5 km kunnen lopen, toen dat ging wou ik 10 km lopen, nu wil ik verder tot de 15km.
Als ik bijvoorbeeld 13 km gelopen heb en de volgende keer maar 12, dan ben ik eigenlijk al een beetje gefrustreerd.

Ik merk ook dat ik anders begin te lopen. Trager in het begin. Pas vanaf 4 à 5 km geraak ik in mijn ritme en loop ik relatief ook sneller (eerste 5 km verschilt mijn ritme van 5:30 min/km tot 6:10 min/km, na 5 km loop ik vrijwel constant 5:50 min/km)
Maar nu dus voor de obstakelrun. Hoe kan ik mij het beste voorbereiden? ik zou eigenlijk moeten oefenen op een vlotte 5 km. Maar ik vind een korte afstand snel lopen zo moeilijk. En dan nog, als ik 5km loop, dan ben ik niet moe en heb ik het gevoel dat ik niet gesport heb. Gisteren bijvoorbeeld 5 km relatief snel gelopen (27 min) en nadien gewoon nog 2 km bijgelopen.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 16:17

Is prima basis toch? Daar komen nog allerlei hindernissen bij dus ik zou gewoon kijken hoe het gaat.
Heel veel spannends kun je in de training zo kort voor een wedstrijd toch niet meer doen.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 16:36

Espiga geen ervaring met obstacle runs maar bi een obstacle run over een dergelijke korte afstand zal bij het lopen niet de echte winst te behalen zijn en zou je e dus vooral op de mogelijke obstakels moeten richten. Dat gezegd hebbende is het lopen bi een abstacle run een ware interval training. Dus misschien vooral ook trainen met tempo wisselingen waardoor je gewend raakt aan de hartslag wisselingen. En de grootste fout is om iedere training te zien als wedstrijd. Dan put je je lichaam uit ipv dat e conditie opbouwt. En verder als een korte vlotte afstand wil lopen moet je natuurlijk wel eerst een minuut of 10-15 op een rustig tempo inlopen.

espiga1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 17:01

Greetje63 schreef:
En de grootste fout is om iedere training te zien als wedstrijd. Dan put je je lichaam uit ipv dat e conditie opbouwt. En verder als een korte vlotte afstand wil lopen moet je natuurlijk wel eerst een minuut of 10-15 op een rustig tempo inlopen.

Waarom is dit uitputtend voor het lichaam? Ik voel me altijd 'slecht' in als ik niet beter presteer dan de vorige keer. Ik wil eigenlijk steeds verder en sneller kunnen lopen...Stom, ik weet het. Maar ik vind 7 km lopen een beetje een waste of time omdat ik weet dat ik beter kan, snap je?

Los van de obstakelrun (die zie ik dan idd als een interval wedstrijd waarbij ik hopelijk tijd heb om wat op te warmen. En eigenlijk is deelnemen belangrijker dan daar een goede tijd neer te zetten), zou ik mij misschien wel willen wagen aan een wedstrijd van 10 km ofzo. Ik hou me niet echt aan een schema, probeer 2 tot 3 keer per week te gaan lopen. Misschien toch beter om volgens een bepaald schema te lopen.

Trouwens, op een of andere manier presteer ik beter als ik helemaal geen zin heb om te lopen bijvoorbeeld om 5-6u in de avond, na een werkdag en wanneer ik mij wil neerploffen in de zetel met een knorrende maag. Heel vreemd. Ik moet het allemaal nog een beetje uitzoeken wanneer ik het beste loop. Al zeker niet op een lege maag in de ochtend. En na een ontbijt met brood wordt ik al snel misselijk of krijg ik krampen

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 17:23

Maar geniet je dan wel van het lopen zelf of gaat het je alleen om presteren? Want dan moet je wel echt op jezelf passen dat je niet te snel teveel wil. Overbelasting ligt dan op de loer.

En pas ook op met tempo verhogen en afstand verlengen. Liefst niet tegelijk, dan belast je jezelf dubbel. Je kunt wel beide trainen, maar niet tijdens 1 loop. Of afstand, of tempo.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 17:46

Ik heb de strong viking 7 km gelopen en de strong viking familie editie van 5 km. Je hoeft je echt verder niet voor te bereiden als je makkelijk de 5 km loopt. En je kunt hem vaak niet zo snel lopen als je wilt, want je moet soms wel even wachten bij sommige obstakels. Je kunt dan beter gaan werken aan technieken om de obstakels snel te nemen. Zoals het touwklimmen of jezelf optrekken.
Opwarmen doe je trouwens met zijn allen in het startvak.

Het is trouwens niet te vergelijken met het lopen op de weg. Je loopt vaak flinke stukken door de modder of over glad gras. Dus als je denkt dat je 6 min per km gaat halen kom je bedrogen uit. De obstakels kosten ook extra tijd.

Het lijkt me dat je niet van jezelf kunt eisen dat je elke keer verder èn sneller loopt. Dat is echt onrealistisch. Dan heb je snel geen plezier meer in het lopen denk ik.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 18:17

espiga1984 schreef:
Greetje63 schreef:
En de grootste fout is om iedere training te zien als wedstrijd. Dan put je je lichaam uit ipv dat e conditie opbouwt. En verder als een korte vlotte afstand wil lopen moet je natuurlijk wel eerst een minuut of 10-15 op een rustig tempo inlopen.

Waarom is dit uitputtend voor het lichaam? Ik voel me altijd 'slecht' in als ik niet beter presteer dan de vorige keer. Ik wil eigenlijk steeds verder en sneller kunnen lopen...Stom, ik weet het. Maar ik vind 7 km lopen een beetje een waste of time omdat ik weet dat ik beter kan, snap je?

Door middel van gerichte trainingen bouw je je loopconditie op. Feitelijk breng je met een training hele kleine beschadigingen aan aan je spieren en vervolgens hersteld zich dat zodanig dat het lichaam iets sterker wordt dan voor de training. Als je de volgende trainingsprikkel geeft alvorens het lichaam hersteld is krijgt het lichaam geen kans om op te bouwen. Wacht je te lang met de volgende trainingsprikkel dan neemt het effect van de voorgaande training weer af.
Loop je een wedstrijd op het uiterste van je kunnen of een training op het uiterste van je kunnen dan zin de beschadigingen groter. Je hebt dan lange rustig nodig om alles te laten herstellen. Conditioneel gezien kan de volgende training dan pas veel te laat komen om goed op te bouwen. Na een wedstrijd waar je gepiekt hebt moet je dus echt weer opbouwen om op het niveau te komen van die wedstrijd.
Als je altijd voluit traint kan het lichaam zich nooit goed herstellen. Na verloop van de tijd zal je loopconditie dus achteruit gaan en het is vragen om blessures. Bovendien train je met altijd voluit gaan niet alle onderdelen. Het meeste trainingseffect krijg je als je heel gevarieerd traint. Dus naast heel snel ook vlot rustig en heel rustig. Tussen de trainingen maar ook binnen een training. En wil je echt het optimale effect hebben dan moeten de trainingen op elkaar afgestemd zin en dus elkaar versterken.

xNicolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 18:32

Zinvolle tips Greetje, ook die je aan andere geeft. Veelal wist ik wel maar als semi beginnender loper wel fijn om wat bevestiging te horen. Ik blijf dit volgen!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 19:05

Inderdaad weer een fijne uitleg greetje. Jij inspireert me!

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 01:26

Overtraining;
Afbeelding

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 12:54

wat greetje zegt vertaalt mijn trainer heel praktisch; 1 snelle training/interval training, 1 duurloop en 1 langzame herstelloop

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 13:22

benangelique schreef:
wat greetje zegt vertaalt mijn trainer heel praktisch; 1 snelle training/interval training, 1 duurloop en 1 langzame herstelloop

Denk dat daar geen algemene richtlijnen voor te geven zijn. Ieder individu verschilt , de omstandigheden van ieder individu scheelt ook weer en het trainingsstadium waarin je zit verschilt. Dus het is leuk drie verschillende soorten trainingen per week; hoewel ik een standaard herstel training in een gewone trainingsweek niet kan plaatsen; maar vasthouden aan dit soort vastigheid week in week uit kan ook verkeerd uitpakken. In het geval van benangelique heb je maar twee trainingsmomenten. (een herstel loop kun je niet al training zien als je hem als zodanig uitvoert dan is het slechts een manier om het herstel te bevorderen. En twee trainingen per week is op den duur te weinig om echt op te bouwen. Met een beetje geluk blijf e dan op termijn op niveau mits e die twee trainingen dan ook echt spannend houd in de zin van niet elke week een vergelijkbare duurloop en niet iedere week een vergelijkbare interval training. .

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 17:39

klopt volledig greetje, maar voor nu is dat prima. Iedere 2 maanden bekijken we het schema opnieuw en zullen we zien wat er veranderd moet worden om progressie te blijven boeken. Nu zetten we in op afstand en niet op tempo, dat is al een heel ander schema dan wanneer het andersom zou zijn bijvoorbeeld.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 18:21

Espiga, voor mij is het wel herkenbaar dat ik soms heel goed presteer als ik totáál geen zin heb om te lopen en het liefst niks wil doen. Als ik mezelf dan tóch motiveer om te gaan lopen, loop ik vaak heel lekker uiteindelijk. Ik kan na wat oefening trouwens ook prima in de ochtend op lege maag lopen, maar dit was wel even wennen voor mij.

Supervixen ben het er helemaal mee eens dat Greetje een zeer waardevolle bijdrage levert aan dit topic! Dank daarvoor Greetje :)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 18:34

Ik loop niet volgens een schema, maar wil er graag plezier in houden en dat vind ik moeilijk met een vast schema. Nu loop ik meestal 3 keer per week. Vaak twee keer 10 tot 15 km en een keer wat korter en sneller. Heel soms loop ik vier keer. Dan gooi ik er nog een snelle 4 of 5 km tussendoor.

Bij mij is het ook herkenbaar dat als ik helemaal geen zin heb, ik toch lekker loop.

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 20:00

Ik denk dat een variatie in de training veruit het meest belangrijk is, en dan bedoel ik niet alleen hardlopen. Deze week bijvoorbeeld ga ik 3 keer naar de sportschool (ma,wo,za), daar train ik mijn benen ook door squats bijvoorbeeld maar zeker ook mijn buikspieren. Op dinsdag had ik hardlooptraining, heuveltraining voor de bruggenloop. Vandaag en morgen geen sport mede omdat mijn paard ziek is anders was ik nog gaan paardrijden. Op zondag ga ik dan weer een duurloop lopen met op de route wat viaducten.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 20:22

Ja, ik wissel het af met paardrijden en als het mooi weer is ga ik in het weekend ook graag een stuk fietsen in een flink tempo. Mocht ik dán nog tijd over hebben, dan train ik mijn armen thuis met gewichtjes.
Van mezelf moet ik verplicht een dag sportvrij zijn in de week. Dat is nog best lastig soms. :')

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 21:07

Dat snap ik Supervixen, ik hou daarvoor altijd de vrijdag aan.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 21:11

Ik meestal de dag dat ik op mijn werk vergadering heb, omdat ik dan laat thuis ben.

Ik vroeg me af of iemand hier de betaalde versie van runkeeper gebruikt of een keer heeft gebruikt.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 23:18

Ik ben vandaag weer naar mijn lesje geweest :) heb de afgelopen 2 weken niet gelopen ivm het schrijven van mijn scriptie. Hardlopen is dan toch wel het eerste dat ik aan de kant zet helaas. Maar goed, het leven is keuzes maken.

Ik kon goed merken dat ik een paar trainingen heb gemist, maar kon wel mee met de langzame club. Sinds vandaag heb ik weer tijd en energie in mijn schema om te trainen, dus ik ga braaf de 3x per week weer oppakken.

Leuke discussie hierboven over trainingsvariatie. We lopen met mijn cursus naar 30min hardlopen toe, maar duidelijk anders dan evy. Meestal is 1x per week 'tempo' (korte stukjes hardlopen met steeds korter wandelen), 1x per week 'duur' (langere stukken hardlopen, met ook langere pauze) en met de gezamenlijke training doen we vaak iets anders, vandaag was het een oplopend schema, dit komt wel vaker voor. Best wat variatie dus, ookal zijn de langste stukken nog maar 8 minuten.

Ik ben trouwens benieuwd naar de vraag van supervixen. Ik twijfel ook wel eens of de pro-versie niet heel fijn zou zijn

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 13:42

Vanmorgen voor het eerst meegedaan aan een run van 14 km! Ik was echt zenuwachtig, want ik voel me ook grieperig en heb keelpijn.
Toch ging het heel goed! Mijn runkeeper gaf aan 1.22.42 op 14.21 km. Meteen een p.r. De netto tijd zal iets sneller zijn. Het was een fijne route, deels door het bos en een stuk op het asfalt. Twee rondes van 7 km, wat ik erg prettig vond. Op naar de zevenheuvelennacht volgende week!

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 15:12

Cool supervixen! Goed gelopen! Ook heel gaaf dat je mee doet aan de zeven heuvelen nacht!

Mijn 'succesje' van vandaag: de volledige training op het gevraagde tempo (180bpm) lopen. Ik moet het maar even op kleine doelen houden, haha.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 16:26

Goed tempo sv! Ik vind dubbele rondes juist niks. Echt mindfuck voor mij.

Dat us een flinke hartslag mirre. Wat voor training had je?