Het corona vaccin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laat jij je vaccineren?

Ja, zo snel mogelijk
592 (45%)
Ja, maar pas over een tijdje
152 (11%)
Nee
353 (27%)
Ik twijfel nog
194 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1291

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 17:07

bigone schreef:
Vayo schreef:
Ik kreeg van mijn oudste dochter ook echt de indruk dat veel tieners zich willen laten vaccineren. Morgen ga ik eens opzoeken wanneer ik een afspraak voor haar kan maken. Want volgens mij gaat de volgorde vanaf 16 en dan omlaag qua leeftijd?

Gaat inderdaad gewoon weer op leeftijd naar beneden, eerste oproep is al geweest dus denk dat het een kwestie van dagen is. Vrijdag kan 2004 een afspraak maken.

Mijn 14 jarige zoon had het geluk dat hij momenteel op Terschelling is bij een vriend. Hij kon gewoon daar geprikt worden en de tweede afspraak werd meteen op de wal ingepland. Vind het alleen wel spannend wat bijwerkingen betreft, niet dat ik bang ben voor ernstige dingen maar gewoon omdat je als moeder zelf voor hem wil zorgen als hij een beetje ziekjes zou worden van de prik. Maar hij wilde dit erg graag en was heel blij dat hij nu veel sneller aan de beurt was.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 23:12

Zojuist contact gehad met de helpdesk van de corona check app.
In mijn QR code staat nu nog maar 1 vaccin nl Janssen.
Helpdesk heeft ticket aangemaakt zodat de landelijke GGD het recht kan laten zetten bij het RIVM.

Kww……
Helpdesk maakt nu een ticket aan voor de landelijke GGD zodat die het recht kan breien met en/of bij het RIVM.

Mijn nederlandse QR wordt wel groen bij het scannen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 13:55

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 13:10

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 22:15

Ik lees dat 1 vaccin nauwelijks beschermd tegen de Delta variant. Valt me toch een beetje tegen..
Bron: nu.nl

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 22:21

Sharani schreef:
Mijn 14 jarige zoon had het geluk dat hij momenteel op Terschelling is bij een vriend. Hij kon gewoon daar geprikt worden en de tweede afspraak werd meteen op de wal ingepland. Vind het alleen wel spannend wat bijwerkingen betreft, niet dat ik bang ben voor ernstige dingen maar gewoon omdat je als moeder zelf voor hem wil zorgen als hij een beetje ziekjes zou worden van de prik. Maar hij wilde dit erg graag en was heel blij dat hij nu veel sneller aan de beurt was.

Mijn dochter van 13 kan a.s. dinsdag voor de eerste prik en 17 aug. voor de tweede. Mij lijkt dan echt wel dat half augustus echt wel alle 40+ en kwetsbaren volledig gevaccineerd moeten kunnen zijn aangezien mijn gezonde tiener dan haar tweede vaccinatie krijgt. Als je een beetje zoekt en soms ietsje verder rijdt kun je al snel terecht. Dan zullen ziekenhuisopnames nu niet meer echt zo gaan stijgen lijkt me.

BigOne

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 22:24

Wanneer dit inderdaad zo is hebben we de komende maand een fiks probleem :

De besmettelijke deltavariant van het coronavirus is heel moeilijk uit te schakelen. Mensen hebben twee prikken met een coronavaccin nodig om beschermd te zijn, maar ook dan is de afweer veel zwakker dan bij andere varianten. Mensen die één prik hebben gehad zijn nauwelijks beschermd, en hetzelfde geldt voor mensen die zijn genezen van corona.

Franse virologen hebben onderzoek gedaan naar de kracht van de deltavariant, die eind vorig jaar opdook in India en daarom eerst de Indiase variant heette. In veel landen, waaronder Nederland, is deze variant inmiddels dominant.

De wetenschappers concluderen dat de deltavariant heel goed in staat is om het afweersysteem te omzeilen. De antistoffen van mensen die niet zijn gevaccineerd, maar wel corona hebben gehad, werken redelijk goed tegen de alfavariant (voorheen de Britse variant). Diezelfde afweerstoffen hebben echter nauwelijks effect op de deltavariant, ze zijn vier keer zo zwak als bij de alfavariant.

De onderzoekers vergeleken dat met de afweer van mensen die één prik van de coronavaccins van Pfizer/BioNTech of van AstraZeneca hebben gehad. Bij ongeveer 10 procent was de afweer in staat om de deltavariant uit te schakelen. Dat betekent dat verreweg de meeste mensen ook na één prik besmet kunnen raken en ziek kunnen worden.

Na de tweede prik had 95 procent van de mensen genoeg afweer opgebouwd. Maar ook bij hen was de afweer minder sterk tegen dedeltavariant dan tegen de alfavariant. ,,Een enkele dosis Pfizer/BioNTech of AstraZeneca was niet of nauwelijks efficiënt tegen de deltavariant. Beide vaccins zorgden pas na de tweede prik voor een reactie die in staat was de deltavariant effectief te neutraliseren", aldus de onderzoekers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 22:28

Dat zou ik op basis van dit artikel niet kunnen concluderen. Naast dat het om 1 onderzoek gaat (en aantal test personen?), zegt het onderzoek niks over in wat voor mate je dan ziek wordt nog.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 22:34

En janssen?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 22:47

Janssen en Moderna zijn niet getest maar het gevaar zit in het feit dat veel besmettingen ook weer voor varianten kunnen zorgen. Het is niet zo dat je na één prik het ziekenhuis in moet bij een besmetting.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 22:53

'Dat betekent dat verreweg de meeste mensen ook na 1 prik besmet kunnen raken en ziek kunnen worden'..

Maar hóe ziek dan? Net zo ziek als zonder prik of doet je afweer wel iets?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 23:11

De berichten uit Engeland tonen vaker ziek minder in het ziekenhuis. Maar de superbesmettelijkheid zorgt ook voor personeel wat nu in quarantaine zit en dus twee ziekenhuizen code zwart al weer tevoorschijn hebben gehaald want de opnames lopen wel op.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 09:31

Pfizer werkt aan de goedkeuring voor een 3e prik en aan een ' verbeterde ' versie van het vaccin die ook effectief is tegen de Delta variant.

Citaat:
Farmabedrijven Pfizer en BioNTech zijn van plan om goedkeuring aan te vragen voor een derde vaccindosis. Uit eigen kleinschalig onderzoek blijkt immers dat een derde prik van het bestaande coronavaccin, ook wel booster genoemd, niet alleen veilig is, maar dat het aantal antilichamen er ook vijf tot tien keer door verhoogt in vergelijking met de niveaus na de oorspronkelijke dosissen. De booster zou zes à acht maanden na de tweede dosis worden toegediend.

Daarnaast werken de farmabedrijven ook aan een nieuwe versie van het vaccin tegen de besmettelijkere deltavariant. Intussen plant Pfizer ook testen op proefpersonen, naar verwachting vanaf augustus, met een aangepast vaccin dat specifiek extra bescherming moet bieden tegen de deltavariant.

Eens verdere resultaten bekend zijn, plant Pfizer naar verwachting in augustus noodgoedkeuring voor gebruik te vragen aan het geneesmiddelenagentschap van de VS, de FDA. Het bedrijf is naar eigen zeggen ook al in gesprek met de regulator in de Europese Unie over de nieuwe resultaten. Pfizer en BioNTech verwachten in de komende weken de gegevens voor te kunnen leggen en goedkeuring aan te vragen aan het Europese geneesmiddelenagentschap (EMA).

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 09:50

Kom maar op met die prik!
Ik moet volgende week de 2e. Ben toch wat nerveus voor die deltavariant nou blijkt dat 1 prik daar lang niet voldoende tegen werkt. Wat mensen met corona in mijn omgeving nu (jongeren, op stap geweest.. yolo!).

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 11:52

Ik wil met alle liefde een derde prik, maar dan wel een opvolgende generatie inderdaad die hopelijk weer meer effect heeft op delta en de opvolgende varianten. Je komt wel van je prikangst af zo haha

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 13:29

Ik zit er niet zo op te wachten om nog een keer te gaan... Maar ik kom wel snel weer in aanmerking omdat ik het vaccin 5 maanden al heb.

Voel me gelijk weer onrustig met het idee dat het niet gaat werken.

Ik ga in ieder geval wel even afwachten wat het doet bij anderen voordat ik zelf ga

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 19:26

Choiix schreef:
Ik wil met alle liefde een derde prik, maar dan wel een opvolgende generatie inderdaad die hopelijk weer meer effect heeft op delta en de opvolgende varianten. Je komt wel van je prikangst af zo haha

Dit. Kom maar door hoor…! Ik mag volgende week maandag, 19 juli (pas) mijn tweede prik, ik kan echt niet wachten van ongeduld. Maarja, eerder de tweede prik schijnt ook weer haken en ogen te hebben, dus ik wacht tóch braaf af.
Zaterdag 17 juli, twee dagen voor mijn tweede prik dus heeft mijn familie ‘familieweekend’ in/ bij het vakantiehuis van mijn broer, ik weet gewoon niet wat handig is om te doen. Het overgrote deel is al gevaccineerd, een aantal half en dan drie kleine kinderen en 1 volwassene die niet gevaccineerd zijn..
Laatst bijgewerkt door AmyII op 09-07-21 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 19:38

bigone schreef:
Wanneer dit inderdaad zo is hebben we de komende maand een fiks probleem :

De besmettelijke deltavariant van het coronavirus is heel moeilijk uit te schakelen. Mensen hebben twee prikken met een coronavaccin nodig om beschermd te zijn, maar ook dan is de afweer veel zwakker dan bij andere varianten. Mensen die één prik hebben gehad zijn nauwelijks beschermd, en hetzelfde geldt voor mensen die zijn genezen van corona.

Franse virologen hebben onderzoek gedaan naar de kracht van de deltavariant, die eind vorig jaar opdook in India en daarom eerst de Indiase variant heette. In veel landen, waaronder Nederland, is deze variant inmiddels dominant.

De wetenschappers concluderen dat de deltavariant heel goed in staat is om het afweersysteem te omzeilen. De antistoffen van mensen die niet zijn gevaccineerd, maar wel corona hebben gehad, werken redelijk goed tegen de alfavariant (voorheen de Britse variant). Diezelfde afweerstoffen hebben echter nauwelijks effect op de deltavariant, ze zijn vier keer zo zwak als bij de alfavariant.

De onderzoekers vergeleken dat met de afweer van mensen die één prik van de coronavaccins van Pfizer/BioNTech of van AstraZeneca hebben gehad. Bij ongeveer 10 procent was de afweer in staat om de deltavariant uit te schakelen. Dat betekent dat verreweg de meeste mensen ook na één prik besmet kunnen raken en ziek kunnen worden.

Na de tweede prik had 95 procent van de mensen genoeg afweer opgebouwd. Maar ook bij hen was de afweer minder sterk tegen dedeltavariant dan tegen de alfavariant. ,,Een enkele dosis Pfizer/BioNTech of AstraZeneca was niet of nauwelijks efficiënt tegen de deltavariant. Beide vaccins zorgden pas na de tweede prik voor een reactie die in staat was de deltavariant effectief te neutraliseren", aldus de onderzoekers.

Hoe zit het dan bij mensen die corona hebben gehad en daarom maar 1x met Pfizer worden gevaccineerd?
Ik heb gelukkig al ruim een maand geleden mijn 2e Pfizer prik gehad.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 20:11

Geen idee, zal eens gaan zoeken of daar ook al onderzoek naar is gedaan maar vanuit boeren logica ? Zeker voor de tweede gaan, dat mag namelijk.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 20:17

bigone schreef:
Janssen en Moderna zijn niet getest maar het gevaar zit in het feit dat veel besmettingen ook weer voor varianten kunnen zorgen. Het is niet zo dat je na één prik het ziekenhuis in moet bij een besmetting.

Moderna is wel getest voor de delta hoor. De daadwerkelijke populatie cijfers missen nog, maar eind Juni hadden ze al lab resultaten. Zou vergelijkbaar moeten zijn aan Pfizer kwa bescherming.

New results from a laboratory study showed the Moderna COVID-19 vaccine appears effective against the more contagious Delta coronavirus variant first discovered in India, as well as other variants tested, with just a “modest reduction” in antibody levels compared to the original strain.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 20:26

Dit was een Frans onderzoek waar alleen Pfizer en AZ getest zijn. Ongetwijfeld zal er door elke fabrikant onderzoek gedaan zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 20:46

Ah sorry, ik had niet door dat het om 1 specifiek onderzoek ging. Ik dacht in zijn algemeenheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 21:12

Amyll, persoonlijk zou ik niet gaan als jezelf en anderen nog niet volledig geprikt zijn. Of iemand nog geen twee weken geleden geprikt is. Dat zijn juist de momenten dat men elkaar besmet (naast de discotheek :+ ).

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 23:12

Ik las laatst op het CNN ( weet niet hoe betrouwbaar dit was ) dat Pfizer tegen de Delta variant niet 97 maar 93% zou werken. Dit was volgens een studie die was gedaan in Israël. Of ik het artikel terug kan vinden durf ik niet te zeggen. Maar mocht dit zo zijn , is dat voor mij persoonlijk geen reden om nu al achter een derde vaccinatie aan te gaan rennen. Ook al is het 5 maanden geleden ik ga nog wel even wachten hoe dit zich nu verder ontwikkeld. Ik voel mij niet fijn bij een derde vaccinatie , dat risico vindt ik nog een beetje te spannend.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 12:00

idinn schreef:
Amyll, persoonlijk zou ik niet gaan als jezelf en anderen nog niet volledig geprikt zijn. Of iemand nog geen twee weken geleden geprikt is. Dat zijn juist de momenten dat men elkaar besmet (naast de discotheek :+ ).

Echt hè, ik vermoed zomaar dat de familie het niet zal begrijpen maar ik weiger om in het zich van ‘mijn haven’ risico te gaan lopen… Als ik daar wat oploop breng ik ook mijn tweede prik in gevaar.

Edit: @Zebrastreep, zou jij dat artikel nog terug kunnen vinden denk je? Ik vind het nl wel interessant, omdat veel andere berichten anders zeggen (79% heb ik gelezen).