Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
purny schreef:Maar waarom kan er in de avond wel gehandhaafd worden en overdag niet?
secricible schreef:Eens hoor, maar er werd een voorbeeld gevraagd waarbij de huidige maatregelen zorgen voor een krommigheid en die zit hier wel. Ik zie ook niet echt gehandhaafd worden op dit soort dingen dus iets met de soep niet zo heet eten als dat hij opgediend wordt. Maar ja, er zijn krommigheden in de regels. En die ontstaan vanzelf als je regels star moet maken omdat ze te handhaven moeten zijn. DAn is er minder ruimte voor zelf nadenken.
Maar zelf nadenken hebben we gehad. Been there, done that, got the tshirt. Het werkte blijkbaar niet voldoende.
Ann schreef:Loretta, in dat artikel staat ook dat de avondklok vaak als smoes wordt gebruikt voor het te hard rijden. In een enkel geval is die verklaring geloofwaardig staat er. Ik heb de indruk dat deze jongeman sowieso van plan was om (te) hard te gaan rijden, ongeacht een avondklok.
Hoe bedoel je dat?Citaat:Ondanks dat zelf nadenken niet meer getolereerd wordt
Cer schreef:secricible schreef:Eens hoor, maar er werd een voorbeeld gevraagd waarbij de huidige maatregelen zorgen voor een krommigheid en die zit hier wel. Ik zie ook niet echt gehandhaafd worden op dit soort dingen dus iets met de soep niet zo heet eten als dat hij opgediend wordt. Maar ja, er zijn krommigheden in de regels. En die ontstaan vanzelf als je regels star moet maken omdat ze te handhaven moeten zijn. DAn is er minder ruimte voor zelf nadenken.
Maar zelf nadenken hebben we gehad. Been there, done that, got the tshirt. Het werkte blijkbaar niet voldoende.
Ah dan zien we het hetzelfde![]()
Ik vind ook 'regels breken' wat overtrokken als er de helft van de tijd niet eens op gehandhaafd wordtKlinkt een stuk stoerder dan het in werkelijkheid is
![]()
Mijn gevoel is dat er nog steeds een grote mate van 'je mag het zelf een beetje weten' is.. Alleen sommige mensen gaan af als een malle op regels ..
En inderdaad, in het begin was het allemaal wat vrijer en werd een beroep gedaan op het zelf nadenken..dus sja, dan wordt het een soort kleuterklas...
Cer schreef:Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt Lenaa_tje?
Mogen ze wel samen in de sneeuw spelen? Ik heb de sneeuwregels niet helemaal gevolgd.
En ik weet ook niet precies wat het verschil met overdag is..
Behalve dat overdag,als er mensen bij elkaar lopen, je de discussie kunt gaan voeren over "het is familie, huisgenoot, partner" met al het gezeik en bijbehorende smoesjes (wel niet zelfde huishouden, leeftijd etc)
Terwijl de avondklok heel simpel te handhaven is "Het is na 21.00, zonder verklaring mag je niet buiten zijn, klaar"
Overdag mag je nu eenmaal naar buitenMet max 1 iemand van hetzelfde huishouden. Maar dat is misschien wat lastiger te handhaven..
Hoe bedoel je dat?Citaat:Ondanks dat zelf nadenken niet meer getolereerd wordt
Citaat:Kinderen tot en met 17 jaar mogen wel samen schaatsen of in de sneeuw spelen. Zij hoeven geen afstand te houden.
lenaa_tje schreef:Kan jij zien of een kind 12 of 13 jaar is? En ga jij daar als handhaver dan op in? Dat lijkt mij niet.
Verder is het krom dat 3 17 jarigen niet bij op straat bij elkaar mogen lopen maar als ze in de sneeuw spelen mag het wel. Daar hoeven ze geen afstand te houden. Bijzonder
Verder geef ik dat dus ook aan Cer, er wordt overdag niet gehandhaafd. Dat was mijn hele punt waarom stel je deze regels dan. Dan creëer je dus net als wat gister gebeurde boze gezichten bij iemand die wel alle regels volgt.
Cer schreef:Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt Lenaa_tje?
Mogen ze wel samen in de sneeuw spelen? Ik heb de sneeuwregels niet helemaal gevolgd.
En ik weet ook niet precies wat het verschil met overdag is..
Behalve dat overdag,als er mensen bij elkaar lopen, je de discussie kunt gaan voeren over "het is familie, huisgenoot, partner" met al het gezeik en bijbehorende smoesjes (wel niet zelfde huishouden, leeftijd etc)
Terwijl de avondklok heel simpel te handhaven is "Het is na 21.00, zonder verklaring mag je niet buiten zijn, klaar"
Overdag mag je nu eenmaal naar buitenMet max 1 iemand van hetzelfde huishouden. Maar dat is misschien wat lastiger te handhaven..
Cer schreef:Misschien is het omdat ze niet ALLES willen verbieden?
Dus dat ze die 2 weken wat meer ruimte willen bieden...?
In deze enorm strenge dictatuur
secricible schreef:maar het dubbele is Lenaa, dat als je dat wil dichttimmeren, je dus de regels nog meer star moet opstellen. Dus dan wordt het
"kinderen ouder dan X mogen niet meer bij elkaar komen binnen 1,5M"
"Het is niet meer toegestaan om bezoek te ontvangen"
Dan wordt het nog strikter en dat willen we ook niet met elkaar...
Cer schreef:Nynke, kan je het een beetje verduidelijken?
Een moord vergelijken met een wandelingetje maken vind ik persoonlijk nógal uit verhouding getrokken..
secricible schreef:dus eigenlijk pleit je er voor dat ze de huidige regels met starre hand moeten gaan beboeten bij iedereen? Loop je met je moeder en je partner buiten, direct een boete? Fiets je te dicht bij elkaar en niet in groepjes van 2, boete?
Waarom vind je dat? Denk je dat dat heel veel invloed op de besmettingen gaat hebben?
MarlindeRooz schreef:secricible schreef:dus eigenlijk pleit je er voor dat ze de huidige regels met starre hand moeten gaan beboeten bij iedereen? Loop je met je moeder en je partner buiten, direct een boete? Fiets je te dicht bij elkaar en niet in groepjes van 2, boete?
Waarom vind je dat? Denk je dat dat heel veel invloed op de besmettingen gaat hebben?
Het gaat er meer om dat wanneer mensen zien dat er toch niet gehandhaafd wordt, ze steeds meer gaan overtreden. Dus als je met 4 over straat loopt zonder boete en je bent 4x langs de politie gelopen. Waarom zou je dan niet met 6 gaan lopen? of 8?
Ik zie hier in de stad gewoon meerdere stellen samen lopen. Of gezinnen die samen aan het lopen zijn.
secricible schreef:dus eigenlijk pleit je er voor dat ze de huidige regels met starre hand moeten gaan beboeten bij iedereen? Loop je met je moeder en je partner buiten, direct een boete? Fiets je te dicht bij elkaar en niet in groepjes van 2, boete?
C_estmoi schreef:secricible schreef:dus eigenlijk pleit je er voor dat ze de huidige regels met starre hand moeten gaan beboeten bij iedereen? Loop je met je moeder en je partner buiten, direct een boete? Fiets je te dicht bij elkaar en niet in groepjes van 2, boete?
Ik denk niet dat Nynke dit bedoelt. Volgens mij is haar punt: de regels zijn zoals ze zijn, daar dien je je aan te houden ONAFHANKELIJK van handhaving. "Er wordt toch niet op gehandhaafd" zou geen reden moeten zijn om de regels te breken.
Om dat punt duidelijk te maken kwam er een extreem voorbeeld, namelijk "ook als niemand het ziet, mag ik geen moord plegen".
En eigenlijk ben ik het wel met haar eens. Zelfs zonder enige handhaving zouden regels en weten wat mij betreft nageleefd moeten worden, maar dan komen we weer op de kleuterklas: dat gebeurt nou eenmaal niet..