Hardlopen, wie nog meer? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ontherun

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 09:27

Ja precies Dilan. Ik probeer gewoon alle ‘arrogante’ lopers die vinden dat je zus en zo wel ‘moet’ lopen dus lekker te negeren. Hoewel ik nog altijd een drempel heb om aan evenementen mee te doen. Terwijl ik dan dus lekker mee kan in de massa en toch wel weer sneller loop en echt niet achteraan. Ook zeker niet vooraan, maar dat is mijn ambitie niet. Dan moet ik de baan op _O-

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 09:36

Nou zo is het maar net hoor, je doet het voor jezelf en niet voor een ander. Je bent in beweging en dat is het belangrijkste, dan maar wat minder tempo.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 09:37

Tempo vind ik ook niet belangrijk, al vind ik tempotrainingen wel belangrijk. Om mijn conditie te verbeteren.
Maar geen idee wat mijn p.r. tijden op de 5, 10, 21, enz precies zijn.
Ik geniet het meest van lange afstanden in het bos, dus daar train ik op. Buiten bewegen in de natuur en mijn grenzen opzoeken, daar hou ik van.

Ik loop ook regelmatig met mensen die een heel stuk langzamer lopen, dat maakt me ook niks uit. Supergezellig juist, genieten van verhalen, van de natuur en het buiten bewegen. Dat staat voorop.

Jammer dat er een paar meelezers zijn die net beginnen, maar niet 'durven' posten. Juist leuk om vorderingen te zien van iedereen!

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 10:13

Is idd juist leuk als mensen beginnen met hardlopen :j

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 10:42

Voor alle beginners:
Vorig jaar melde ik me in dit topic omdat ik had bedacht de virtuele damloop te willen meedoen. Echter.. mijn conditie ging niet verder dan 3x per week 5km, in 35-40minuten.

Afgelopen zondag heb ik 47km gelopen met een gemiddelde van 6:25min/km. Dat gemiddelde is inclusief wandelen in de hete zon.

Iedere km is een km meer dan dat je op de bank doet. Mijn records op alle afstanden weet ik dan toevallig weer wel, maar vooral omdat mijn telefoon dat automatisch bijhoud :+

Dus lekker posten die tijden en afstanden! Maar vooral: geniet ervan! Loop omdat het leuk is en omdat je ervan geniet. Voelt het als een fijne training dan is het een fijne training. Loop je graag door de bossen, ga naar de bossen.

Faith it til' you make it!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 12:50

Supervixen schreef:
Goof schreef:
Welk tempo raden jullie een absolute beginner aan?

Dat is bijna niet aan te raden..
Ligt aan je algemene conditie. Ben je iemand die nooit sport, wandel je veel, doe je aan andere sporten, enz.

Wil je met een schema starten, of zonder.

Kleine stukjes joggen afgewisseld met wandelen, daar starten de meesten mee. En dan de hardloopstukjes langzaam uitbreiden.
Lopen op een tempo waarbij je kunt praten is een beetje een algemene richtlijn.

Ja, logisch ook eigenlijk, je hebt gelijk.

F_Orumster schreef:
Voor mij is dat een beetje 8min/km en voel me meestal geïntimideerd door berichten van anderen. Dus bij deze. En ik ben niet de enige https://www.renmamaren.com/hardloop-snelheid/

Zet je eerste stuk gewoon zo rustig mogelijk in, dan merk je hoeveel ruimte je nog hebt. Te snel starten is een veel gemaakte fout en dan kun je in de eerste minuten al in de knel komen.

Thanks. Ja, ik liep gisteren meteen op 6/6.30 min/ km. Wat ik zelf dus te snel vond, ik vind het lastig om langzamer te lopen, maar ik ga inderdaad proberen meer naar de 8 min/ km te gaan. Lijkt me een betere start.

F_Orumster schreef:

Het gaat mij ook niet om snelheid maar om een frisse neus te halen, ontspanning, basis conditie te hebben.
Ik kon mezelf wel naar de 7min/km werken maar zodra er meer gaten tussen trainingen kwamen weer langzamer. Ik noem het overigens joggen omdat hardlopen impliceert dat ik hard ga :+

Ja dat. Ik kreeg gisteren meteen van een vriendin de vraag of ik niet mee wilde doen aan een of andere loop over enkele maanden, maar dat is dus helemaal niet mijn ding. Ik wil lopen om mijn conditie verder te verbeteren en ter ontspanning. Ik ben enorm graag buiten en wandel en skate veel, dus dit kon er nog wel bij :+

0091 schreef:
Voor alle beginners:
Vorig jaar melde ik me in dit topic omdat ik had bedacht de virtuele damloop te willen meedoen. Echter.. mijn conditie ging niet verder dan 3x per week 5km, in 35-40minuten.

Afgelopen zondag heb ik 47km gelopen met een gemiddelde van 6:25min/km. Dat gemiddelde is inclusief wandelen in de hete zon.

Nou, en naast zo'n loop is ook zo'n afstand niet mijn ambitie :+
Knap hoor.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 12:54

Nog niet ;)

Gewoon lekker beginnen en een snelheid pakken die je fijn vindt.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 13:38

Ik ben ook weer eens gaan "lopen"!

Ik had al 3 keer het systeem van 1 minuut lopen, 1 minuut wandelen aangehouden, dat ging goed. Vandaag deed ik dus 2 minuten lopen, 1 minuut wandelen. Dat ging ook goed, alleen was ik zo slim om door 't natuurgebied te lopen en dat was natuurlijk 1 grote schuiverige slibberige modderpoel. Ik ben niet zo happig op omvallen of enkels omslaan, dus dat ging wat trager.

Maar goed, het lukte, enkel is niet dik en doet niet meer pijn dan anders. Enkel de achillespees blijft opspelen.
Ik hoor dadelijk wel wat de fysio er van vindt...

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 16:23

Wat een leuke posts allemaal!

Ik merk dat zodra ik intervallen meepak ik sneller word. Maar als ik dat combineer met langer lopen ik ook sneller geblesseerd raak ;) dus nu kies ik voor langzaam verder of af en toe een tempotraining. En ondergrond maakt voor mij ook een groot verschil. Eergisteren 6 km gerend met een gemiddelde van 7min/km. Dat is voor mij ontspannen lopen. Op naar de 8 km en dan tijdens het evenement vooral genieten.

Echt lange afstanden in de natuur teail runnen lijkt me ook te gek. Voorlopig loop ik die dan maar:)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 18:54

Memuska schreef:
poes schreef:
O wat een K utapp is me dat zeg die trenara. Nav jouw berichtjes memuska had ik hem heel blij gedownload om eens afwisseling te hebben van Garmin coach. Had het gratis proefabbo van een maand genomen en was bereid om 10 euro (!!!!) per maand te blijven betalen als het goed werkte.
Stel ik de app in: je eerste training kan enkel op de volgende maandag beginnen. Kreeg op geen enkele manier die naar voor geschoven en je raadt het al: het was net maandag. Dus meteen een week van je proef kwijt waarin je niks kan doen.
Vervolgens werkte de app voor geen meter. Trainingen bleven op ongelopen staan, ik kon nooit wat aanklikken en het liep continue vast.
En het is ook enkel een schema. Amper stats qua lopen.

10 euro per maand voor echt iets dat gewoon niet werkt. Tot zover mijn idee om eens lokaal te steunen.

Ik vind het echt waardeloos.

Maar waarom zou je de betalende versie nemen?

Trainingen beginnen idd op maandag, dus als je maandag een schema aanmaakt start die normaal gewoon die dag. En anders gewoon even mailen en dan lossen ze het wel op.

Omdat ik wil kunnen schuiven met de dagen en ik ook het schema wil dat zichzelf aanpast aan je vorige trainingen.
En ik heb de app echt op maandag gedownload en dat ging dus niet. Bovendien werkte gewoon het meeste niet. Dat was niet 1 knopje of functie, maar zo goed als alles. En kijk als zoiets met een app gebeurt waar ik al enthousiast over ben, stuur ik wel eens een berichtje. Maar deze heb ik echt heel gefrustreerd na drie en een halve week eraf gegooid. Voor zoveel geld zou je denken dat de app qua functionaliteit verder staat.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 19:14

Ik merkte wel echt dat toen ik nog met een vriendin 1 keer per week samen liep ik toen toch wel sneller was. Maar goed, toen liep ook wel regelmatiger. Nu ben ik pas sinds kort weer regelmatig aan het lopen.

Ik werd door mijn patiënt in eerste instantie voor gek verklaard dat ik voor het werk ging lopen. Totdat ie mijn argumenten hoorde, toen was ik ineens eigenlijk wel slim en een bad-ass. Pubers blijven soms leuk _O-

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 21:45

Mijn collega's waren idd ook erg verbaasd dat ik voor het werk ging lopen.

Maar na het werk heb ik ook ons paard nog en als die zn aandacht en beweging gehad heeft, wil ik zelf wel eens gaan eten en daarna heb ik geen zin meer :')

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 07:34

poes schreef:
Omdat ik wil kunnen schuiven met de dagen en ik ook het schema wil dat zichzelf aanpast aan je vorige trainingen.
En ik heb de app echt op maandag gedownload en dat ging dus niet. Bovendien werkte gewoon het meeste niet. Dat was niet 1 knopje of functie, maar zo goed als alles. En kijk als zoiets met een app gebeurt waar ik al enthousiast over ben, stuur ik wel eens een berichtje. Maar deze heb ik echt heel gefrustreerd na drie en een halve week eraf gegooid. Voor zoveel geld zou je denken dat de app qua functionaliteit verder staat.

Da's raar, in de bèta zitten soms inderdaad nog kleine dingen in, daarom is het een testversie. Maar van de gewone komen er nooit nog meldingen, die doet het gewoon.
Stuur je me even door wat hij net zegt, dan geef ik het door.

Ik ga trouwens het liefst 's morgens, dan kan er niks meer tussen komen. Alleen is het nu dus al terug donker en durf ik nog niet op bosweggetjes in het donker, dus is het oer-en-oer-en-oer-saai. Dat is het sowieso al momenteel, maar die asfalt maakt het niet beter.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 07:36

Ik heb muziek op tijdens het lopen. Niet heel hard, dus ik hoor mijn omgeving nog wel, maar dan is het net wat minder saai om door het dorp of door de stad te lopen :)

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 07:40

Ja, ik normaal ook hoor, of een podcast. Nu had ik een vriendin mee, dat maakt het nog wel leuker maar ik vind asfalt gewoon niet tof ofzo :+

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 07:44

Ik "liep" trouwens vanochtend voor het eerst terug met mijn New Balancen. Zo. Dat was niet makkelijk, die zijn enger bovenaan rond te enkel en ik geraak daar dus heel moeilijk in.

Nieuwe schoenen? Ja toch hé? Nodig hé? :+

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 07:50

Als je schoenen niet fijn zitten, dan idd nieuwe kopen :j

Kleding bezuinig ik nog wel eens op voor het hardlopen, maar mijn schoenen moeten gewoon fijn zitten en ik mag er geen last van krijgen, ook niet met korte loopjes.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 07:54

Ik heb er geen last van bij het lopen zelf hoor, 't is enkel bij het aantrekken dat het vervelend is omdat mijn enkel nog altijd 1,5keer zo dik is als normaal...
Die Hoka's zijn ruimer om in te stappen, dus dat gaat makkelijker. Maar daar ben ik gisteren mee door een plas gegaan en die waren nog niet droog. Oops.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 08:25

Dat is altijd een reden voor nieuwe schoenen :)) Snap wel dat het saai is Memuska :knuffel:

Ik loop ook graag s ochtends, als ik mezelf uit bed gesleept krijg heet dat. Maar ik had dus een echte puber gister, die ik dat vertelde en die kreeg ogen zo groot als schoteltjes. Waaaat. S ochtends hardlopen? Wie deed dat nou. _O- Dus ik verteld waarom, en ineens draaide ie bij en dacht hij goh, zo gek is dat mens nog niet. Dus ik werd van een of andere mafkees ineens zijn bad-ass therapeut _O-

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 12:39

Ik beweeg ook het liefst in de ochtend, in de avond weinig energie. Nu ik nog thuis werk gaat in de ochtend bewegen nog makkelijk. Morgen weer een rondje...voor nu heb ik echt spierpijn. Geeft wel een goed gevoel. Als ik tijd over heb morgen wil ik ook even op pad voor goede schoenen.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 13:05

@ontherun: geweldig toch!!! Die kerel heeft nu vast een nieuw idool ;-)

Weet je wat het ook is, als ik 's avonds nog "moet" lijkt er altijd iets tussen te komen. Een klant die nog langskomt, een vriendin die plots aan de deur staat, een job die uitloopt, ... 's Ochtends laat iedereen me gewoon lekker met rust ;-)

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 13:26

Ja he memuska, van blegh ik moet naar een podo naar deze podo is cool. Daar doe ik het voor :D

Thuiswerken is daar ideaal voor Faringo! Helaas kan ik niet thuiswerken, soms vind ik het wel jammer.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 13:39

Ja leuk is dat!!!

Ik heb zo'n studentje die eerst absoluut NIET naar de bijles wou... z'n mama (ken ik van vroeger) vond het toch nodig en had alsnog een afspraak gepland. 2 dagen voor de afspraak had ze het gevonden: "seg zoon, wist je al dat Carolien ook supportert voor Anderlecht?"
Nog nooit een leerling zo enthousiast zien binnenkomen voor een eerste les :+

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 19:18

Is het trouwens normaal dat je ene schoen sneller slijt dan de andere?

Of ben ik gewoon zo scheef dat de zool van mn rechterschoen nu al meer slijtage heeft dan de linker :')

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 21:09

Hoe doen jullie dat, 's ochtends lopen? Hoeveel tijd trekken jullie uit om even wakker te worden enzo? Want gelijk uit bed lukt mij echt niet.