Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
idinn schreef:https://www.gelderlander.nl/lifestyle/e ... ~a1f8b111/
Premium bericht, maar kon best stuk lezen. Hoe bedoel je zelfmedelijdenJe was er toch echt bij hoor toen je 5x zwanger raakte en het besloot te houden...
Gister familiedag gehad. Naaah vreselijk nicht die continu achter de koters aan moet. Leuk joh dagje weg.
RoosG schreef:Zo ik vind het nogal wat wat ze zeggen, vooral het laatste stukje:Citaat:Vincent: ,,We hadden een spaarplan voor de kinderen. Maar dat geld hebben we nodig.
Annemarie: ,,Ach, we krijgen er toch geen rente meer op.’’
Begrijp ik het nou goed dat ze geld van het spaarplan voor hun kinderen hebben gehaald? Of interpreteer ik dat verkeerd? Halverwege zeggen deze mensen ook dat ze best goed met geld om kunnen gaan, maar dat haal ik er verder niet echt uit.
sanso schreef:€910 euro hypotheek maar daarvan €400 terug krijgen? Dat trucje zou ik ook graag willen leren....
En ‘ff’ 20K lenen van pappie en mammieze praten erover alsof het niks is. Dat er toch mensen zo op die manier leven.. is toch niet eerlijk tegenover die kinderen.
Sintara schreef:Ik ben ook voor het leren van financiën op school.. Al heb ik allang geleerd dat andermans manier van geld uitgeven ALTIJD raar is, zijn er wel wat basisprincipes die veel mensen hebben gemist.
Maar ik had ook graag geleerd hoe je bijvoorbeeld je belastingaangifte moet doen, of hoe je toeslagen kunt aanvragen. Mijn ouders gingen er vanuit dat ik dat automatisch kon en de belastingdienst schijnt er ook niet te zijn om het je uit te leggen..
RoosG schreef:Vind dat ze op scholen wat meer moeten aanbieden over financiën, dan niet dat droge gelul over obligaties en grote bedrijven, maar hoe je als student/leerling om moet gaan met geld. Ik kom er nu eigenlijk pas achter terwijl als ik bepaalde dingen op jongere leeftijd had meegekregen, het misschien wel anders was geweest.
Citaat:Grootste miskoop:
Annemarie: De tweedehands bank voor 200 euro. ,,Binnen twee weken waren de veringen kapot doordat de kinderen erop sprongen.”
Sintara schreef:Ja precies, of nog leuker: Iets zinnigs over het pensioen.
Laatst was er op mijn werk een pensioen voorlichter waar iedereen langs moest. Dus ik ga braaf en vraag of hij echt al iets zinnigs kon zeggen erover? (ik ben in de 20) Het antwoord was nee. Toen ben ik maar weer weggegaan..
Mijn moeder had ook zo´n gesprek en die is toch al 60, en wat denk je? Ook bij haar kon niemand al iets zinnigs zeggen over haar pensioen...
Ik denk dat je toch maar het beste gewoon zelf geld kunt hebben. Het is allemaal zo onzeker of er nog geld is tegen die tijd en zo ja, hoeveel dan.. Als je écht ziek wordt komen er ook al flinke rekeningen tegenwoordig. Je kunt gewoon niet op je zorgverzekering of pensioen rekenen, alleen op jezelf.
idinn schreef:Deze vond ik trouwens ook echt lachwekkend...Citaat:Grootste miskoop:
Annemarie: De tweedehands bank voor 200 euro. ,,Binnen twee weken waren de veringen kapot doordat de kinderen erop sprongen.”
Dat is geen miskoop, dat is een gevalletje je kinderen niet kunnen opvoeden. Een bank is om op te zitten, een trampoline om op te springen.
In onderwijs zouden ze best wat meer aandacht aan sparen, belasting etc kunnen besteden inderdaad.
joyce_eddy schreef:RoosG schreef:Vind dat ze op scholen wat meer moeten aanbieden over financiën, dan niet dat droge gelul over obligaties en grote bedrijven, maar hoe je als student/leerling om moet gaan met geld. Ik kom er nu eigenlijk pas achter terwijl als ik bepaalde dingen op jongere leeftijd had meegekregen, het misschien wel anders was geweest.
Deels mee eens maar de echte basis over geld uitgeven ligt toch echt thuis denk ik... ik heb al zo lang ik mij kan herinneren geleerd elke weekend rijksdaalder en later 2 euro zakgeld en daarvan moest ik minimaal de helft van sparen...
Maar dingen zoals belasting aangifte, toeslagen enzo vind ik zeer zeker en goede om als vakken pakket te doen.. al hoewel,,, elk jaar veranderd het zo enorm dus of dat haalbaar is...