Bewust kinderloos, wie nog meer ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sintara

Re: Bewust kinderloos, wie nog meer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 21:33

Nou ze kunnen inderdaad totaal niet met geld omgaan. Tjonge, als je niet kunt sparen kan je ook niet lenen

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 21:38

12 kinderen met verschillende mannen? :wow:
Wat bezielt een vrouw?

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 21:42

Ja drugs en geen opvoeding. Was ook het moraal van het verhaal: Vrouw had geen voorbeeld gehad dus deed maar wat ze altijd had geleerd. Was eigenlijk heel sneu, maar vind het altijd zo krom dat ouders hun financiële toestand verklaren door hun kinderen.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 21:46

idinn schreef:
https://www.gelderlander.nl/lifestyle/e ... ~a1f8b111/

Premium bericht, maar kon best stuk lezen. Hoe bedoel je zelfmedelijden :') Je was er toch echt bij hoor toen je 5x zwanger raakte en het besloot te houden...

Gister familiedag gehad. Naaah vreselijk nicht die continu achter de koters aan moet. Leuk joh dagje weg.

Dafuq did i just read??? %)

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 21:48

Jeetje, die uit dat krantenstukje.
Je had ook je benen bij elkaar kunnen houden, dan was het niet zo duur allemaal... En ik maar werken en premies betalen om dat soort volk te voorzien van kraamzorg, kinderbijslag, kinderopvangtoeslag, de hele reutemeteut. :=
Terwijl ik de pil die voorkomt dat ik ook zo word zelf betaal.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 21:52

Ik heb liever de kinderbijslag omlaag/weg en gratis anticonceptie. En bijv schoolgeld ernstig laag.
Want ik kies namelijk voor kinderen. Dus die moet ik zelf onderhouden. Schoolgeld is enorm hoog en studenten studeren af met serieuze schulden.

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 21:59

Helemaal mee eens :j
Kinderen zijn een dure hobby waar je zelf voor kiest.
Ik heb ook een dure hobby, maar omdat die niet kotst/jankt/snottert moet ik hem wel zelf betalen... -O-

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 22:01

RoosG schreef:
Zo ik vind het nogal wat wat ze zeggen, vooral het laatste stukje:

Citaat:
Vincent: ,,We hadden een spaarplan voor de kinderen. Maar dat geld hebben we nodig.

Annemarie: ,,Ach, we krijgen er toch geen rente meer op.’’

Begrijp ik het nou goed dat ze geld van het spaarplan voor hun kinderen hebben gehaald? Of interpreteer ik dat verkeerd? Halverwege zeggen deze mensen ook dat ze best goed met geld om kunnen gaan, maar dat haal ik er verder niet echt uit.

Ja dit dacht ik dus ook... 5 kinderen!! Wauw :\
En die "voor mezelf koop ik nooit iets", mag hopen dat hij toch af en toe ook nieuwe sokken koopt ofzo :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 22:01

Gaat op aan de tig jurkjes voor kantoor van madam :+

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 22:08

Hier zetten we een groot gedeelte van de kinderbijslag weg op de spaarrekening van de kinderen. Voor oa studie en evt rijbewijs. Dit komt op hun 16e vrij. En afhankelijk hoe ze dan zijn krijgen zij dit te horen. Kunnen ze goed met geld omgaan dan is dit prima. Lukt dit nog niet dan houden wij vinger in de pap ;)

Wij kregen van opa en oma op onze 18e een mooi bedrag. Hiervan heb ik een half jaar in Noorwegen gewoond en gewerkt na mijn opleiding. En toen ik terug kwam met de rest een autootje gekocht.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 22:44

5000 euro per maand binnen harken en een lening af moeten sluiten voor 1600 euro??? Dan doe je wel iets goed fout hoor. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 05:08

MarlindeRooz schreef:
5000 euro per maand binnen harken en een lening af moeten sluiten voor 1600 euro??? Dan doe je wel iets goed fout hoor. :+

Echt niet! 'We zijn allebei financieel goed onderlegd' :')

En wat moet je overigens met een opblaastent voor 2000(!) euro??

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 07:13

€910 euro hypotheek maar daarvan €400 terug krijgen? Dat trucje zou ik ook graag willen leren....

En ‘ff’ 20K lenen van pappie en mammie :') ze praten erover alsof het niks is. Dat er toch mensen zo op die manier leven.. is toch niet eerlijk tegenover die kinderen.

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 09:23

Nee joh, die vijf kinderen worden net zo. Moeten straks als ze gaan studeren flink lenen, zeker als ouders voor die tijd hun spaarrekening hebben leeg getrokken. En zo blijft het cirkeltje doorgaan.

Vind dat ze op scholen wat meer moeten aanbieden over financiën, dan niet dat droge gelul over obligaties en grote bedrijven, maar hoe je als student/leerling om moet gaan met geld. Ik kom er nu eigenlijk pas achter terwijl als ik bepaalde dingen op jongere leeftijd had meegekregen, het misschien wel anders was geweest.

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 09:30

Ik vind het een goed idee om basale financiële skills onderdeel te maken van het onderwijspakket. Stukken nuttiger dan sommige dingen die er momenteel in zitten :=
Zo doorbreek je dan misschien ook eens de cirkel van “papa en mama konden het niet dus ik ook niet”.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 09:34

sanso schreef:
€910 euro hypotheek maar daarvan €400 terug krijgen? Dat trucje zou ik ook graag willen leren....

En ‘ff’ 20K lenen van pappie en mammie :') ze praten erover alsof het niks is. Dat er toch mensen zo op die manier leven.. is toch niet eerlijk tegenover die kinderen.

Dat is niet zo moeilijk bij een volledig aflossingsvrije hypotheek en een belastingschijf van 50% :)

Ik zie het overigens wel vaker. Flinke inkomens maar geen euro spaargeld. Leven naar je inkomen is prima (doe ik ook :P ) maar een klein buffertje is toch wel aan te raden.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 09:39

Ik ben ook voor het leren van financiën op school.. Al heb ik allang geleerd dat andermans manier van geld uitgeven ALTIJD raar is, zijn er wel wat basisprincipes die veel mensen hebben gemist.

Maar ik had ook graag geleerd hoe je bijvoorbeeld je belastingaangifte moet doen, of hoe je toeslagen kunt aanvragen. Mijn ouders gingen er vanuit dat ik dat automatisch kon en de belastingdienst schijnt er ook niet te zijn om het je uit te leggen..

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 09:42

Sintara schreef:
Ik ben ook voor het leren van financiën op school.. Al heb ik allang geleerd dat andermans manier van geld uitgeven ALTIJD raar is, zijn er wel wat basisprincipes die veel mensen hebben gemist.

Maar ik had ook graag geleerd hoe je bijvoorbeeld je belastingaangifte moet doen, of hoe je toeslagen kunt aanvragen. Mijn ouders gingen er vanuit dat ik dat automatisch kon en de belastingdienst schijnt er ook niet te zijn om het je uit te leggen..

Zelfde probleem hier. Ook met zorgverzekering.
Als ze dat soort (basis)kennis nou eens leren bij Economie en Zorg & Welzijn... En dan niet met de mening van een docent als leidraad, maar bijvoorbeeld "hoe bepaal je of een verzekering bij jou past?", en niet "Ga bij Zilverenkruis/Achmea/CZ"

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 09:57

Ja precies, of nog leuker: Iets zinnigs over het pensioen.

Laatst was er op mijn werk een pensioen voorlichter waar iedereen langs moest. Dus ik ga braaf en vraag of hij echt al iets zinnigs kon zeggen erover? (ik ben in de 20) Het antwoord was nee :+ . Toen ben ik maar weer weggegaan..

Mijn moeder had ook zo´n gesprek en die is toch al 60, en wat denk je? Ook bij haar kon niemand al iets zinnigs zeggen over haar pensioen...

Ik denk dat je toch maar het beste gewoon zelf geld kunt hebben. Het is allemaal zo onzeker of er nog geld is tegen die tijd en zo ja, hoeveel dan.. Als je écht ziek wordt komen er ook al flinke rekeningen tegenwoordig. Je kunt gewoon niet op je zorgverzekering of pensioen rekenen, alleen op jezelf.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 10:41

RoosG schreef:
Vind dat ze op scholen wat meer moeten aanbieden over financiën, dan niet dat droge gelul over obligaties en grote bedrijven, maar hoe je als student/leerling om moet gaan met geld. Ik kom er nu eigenlijk pas achter terwijl als ik bepaalde dingen op jongere leeftijd had meegekregen, het misschien wel anders was geweest.

Deels mee eens maar de echte basis over geld uitgeven ligt toch echt thuis denk ik... ik heb al zo lang ik mij kan herinneren geleerd elke weekend rijksdaalder en later 2 euro zakgeld en daarvan moest ik minimaal de helft van sparen...

Maar dingen zoals belasting aangifte, toeslagen enzo vind ik zeer zeker en goede om als vakken pakket te doen.. al hoewel,,, elk jaar veranderd het zo enorm dus of dat haalbaar is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 10:42

Deze vond ik trouwens ook echt lachwekkend...

Citaat:
Grootste miskoop:
Annemarie: De tweedehands bank voor 200 euro. ,,Binnen twee weken waren de veringen kapot doordat de kinderen erop sprongen.”

Dat is geen miskoop, dat is een gevalletje je kinderen niet kunnen opvoeden. Een bank is om op te zitten, een trampoline om op te springen.

In onderwijs zouden ze best wat meer aandacht aan sparen, belasting etc kunnen besteden inderdaad.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 11:06

Sintara schreef:
Ja precies, of nog leuker: Iets zinnigs over het pensioen.

Laatst was er op mijn werk een pensioen voorlichter waar iedereen langs moest. Dus ik ga braaf en vraag of hij echt al iets zinnigs kon zeggen erover? (ik ben in de 20) Het antwoord was nee :+ . Toen ben ik maar weer weggegaan..

Mijn moeder had ook zo´n gesprek en die is toch al 60, en wat denk je? Ook bij haar kon niemand al iets zinnigs zeggen over haar pensioen...

Ik denk dat je toch maar het beste gewoon zelf geld kunt hebben. Het is allemaal zo onzeker of er nog geld is tegen die tijd en zo ja, hoeveel dan.. Als je écht ziek wordt komen er ook al flinke rekeningen tegenwoordig. Je kunt gewoon niet op je zorgverzekering of pensioen rekenen, alleen op jezelf.

Als je dan nu alvast begint met sparen en beleggen, dan kun je alvast je pensioen gaan regelen :) Hoe eerder je begint, hoe beter (rente op rente effect).

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 11:11

Welke rente? :+ Beleggen voor je pensioen kan, maar dan moet je wel weten hoe/wat/waar/door wie.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 11:16

idinn schreef:
Deze vond ik trouwens ook echt lachwekkend...

Citaat:
Grootste miskoop:
Annemarie: De tweedehands bank voor 200 euro. ,,Binnen twee weken waren de veringen kapot doordat de kinderen erop sprongen.”

Dat is geen miskoop, dat is een gevalletje je kinderen niet kunnen opvoeden. Een bank is om op te zitten, een trampoline om op te springen.

In onderwijs zouden ze best wat meer aandacht aan sparen, belasting etc kunnen besteden inderdaad.

Nou ja, je hebt trampolines, kan ook zijn dat ze er één keer op sprongen en dat het toen gelijk stuk was. :+ Dat had dan ook kunnen gebeuren van 1x hard erop ploffen.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 13:10

joyce_eddy schreef:
RoosG schreef:

Deels mee eens maar de echte basis over geld uitgeven ligt toch echt thuis denk ik... ik heb al zo lang ik mij kan herinneren geleerd elke weekend rijksdaalder en later 2 euro zakgeld en daarvan moest ik minimaal de helft van sparen...

Maar dingen zoals belasting aangifte, toeslagen enzo vind ik zeer zeker en goede om als vakken pakket te doen.. al hoewel,,, elk jaar veranderd het zo enorm dus of dat haalbaar is...

Maar dat jij en ik het geluk hebben dat we verstandige ouders hebben die ons hebben geleerd te sparen en goed met geld om te gaan betekent niet dat iedereen dat heeft.
Mijn vriend en zijn broer zijn in hun familie de derde generatie op rij met dikke schulden omdat niemand ze heeft geleerd geld opzij te leggen of überhaupt met geld om te gaan.
Nou willen wij dus geen kinderen, maar mijn zwager heeft al een kindje en ik vrees er voor dat dat jonkje later ook moeite zal hebben met financiën.
Nou wil ik niet zeggen dat iedereen met schulden dit aan zijn ouders te danken heeft, maar je ziet toch wel heel vaak dat kinderen van ouders met schulden later zelf ook vaak schulden krijgen.
Imo zal het onwijs veel schelen als alles wat financiën betreft op school vast aangeleerd word.
School is mijns inziens toch om je voor te bereiden op het "leven"?