[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 16:44

Lous schreef:
Mijn huid heeft het het eerste half jaar echt zwaar gehad na het stoppen. Baggervet en onder de pukkels. Gelukkig ging dat vanzelf weer weg.


Dat heb ik als ik de pil slik heel erg, m'n hoofd glimt dan echt van de vettigheid. Ik ben bijna 23 inmiddels en heb ook een doxykuur gehad, maar niets lijkt te helpen. Behalve dan het stoppen met hormonen

Anoniem

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 19:53

Ah oke klinkt wel te doen. Ik dacht dat je de eerste maanden echt super veel kon bloeden. Lijkt me op werk ook een gedoe om elk uur naar de wc te moeten rennen, of in het OV bijvoorbeeld := maar zo te lezen is dat dus niet zo.
Ga er morgen eens voor bellen.

Jessica_R
Berichten: 739
Geregistreerd: 01-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 19:54

NoTwixLeft schreef:
Heel veel dames missen hem, ook omdat ze spotting verwarren met menstruatie. Zo komen dus ook de "ik wist niet dat ik zwanger kon worden, want ik was ongesteld" verhalen.

Heb het een aantal keer gehad dat m'n eisprong echt direct de dag nadat m'n menstruatie over was kwam. En dat is voor mij dan vaak dag 8 of 9 van m'n cyclus. Als je dus niet weet dat je dan al een eisprong kan hebben, dan kan het "wonder" geschieden :+


Ja je hoort idd wel is van die verhalen:+) Alleen was het bij mij geen spotting. 5 dagen behoorlijk bloedverlies lijkt me een beetje te veel daarvoor hahaha.

NoTwixLeft
Berichten: 611
Geregistreerd: 06-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 21:23

Jessica_R schreef:
NoTwixLeft schreef:
Heel veel dames missen hem, ook omdat ze spotting verwarren met menstruatie. Zo komen dus ook de "ik wist niet dat ik zwanger kon worden, want ik was ongesteld" verhalen.

Heb het een aantal keer gehad dat m'n eisprong echt direct de dag nadat m'n menstruatie over was kwam. En dat is voor mij dan vaak dag 8 of 9 van m'n cyclus. Als je dus niet weet dat je dan al een eisprong kan hebben, dan kan het "wonder" geschieden :+


Ja je hoort idd wel is van die verhalen:+) Alleen was het bij mij geen spotting. 5 dagen behoorlijk bloedverlies lijkt me een beetje te veel daarvoor hahaha.


Dat klopt :') onder normale omstandigheden zou je er ongeveer 24 uur "last" van moeten hebben.

Duhelo

Berichten: 28629
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 23:29

Ik ben rond oktober gestopt met de nuvaring maar wil er nu opnieuw mee beginnen.
In de bijsluiter staat de eerste dag van je menstruatie ringen.
Ik zit nu echter op dag 48. Heb wel al twee weken spotting en sinds vandaag iets meer (helderrode) bloeding maar nog niet zoals het normaal is. (Vorige keer had ik 93 dagen cyclus. De keren ervoor tussen de 30 en 50 dagen. Dus niet regelmatig.
Wacht ik best af tot het heviger is, of kan ik vandaag als dag 1 van menstruatie beschouwen?

Venthe

Berichten: 3854
Geregistreerd: 23-03-08
Woonplaats: Groessen

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 08:59

Hoi dames,
ik ben nu bijna 8 weken geleden gestopt met de pil omdat ik mij er niet meer prettig bij voelde. Heb de pil sinds mijn 12e/13e geslikt (ben nu bijna 27). Echter nog helemaal niet ongesteld geworden sindsdien... Eigenlijk nergens last van, alleen een wat opgeblazen onderbuik. Gisteren een zwangerschapstest gedaan maar ik ben (gelukkig) niet zwanger. Ik lees op internet dat het vaak lang kan duren voor cyclus regelmatig is maar vaak wordt iemand wel binnen 4-5 weken voor het eerst ongesteld. Bij mij nog 0 tekenen, hierdoor toch wat twijfels of dit wel normaal is. Kan iemand mij geruststellen of toch even een afspraak maken bij de huisarts?

petitparis

Berichten: 16001
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 09:10

Duhelo schreef:
Ik ben rond oktober gestopt met de nuvaring maar wil er nu opnieuw mee beginnen.
In de bijsluiter staat de eerste dag van je menstruatie ringen.
Ik zit nu echter op dag 48. Heb wel al twee weken spotting en sinds vandaag iets meer (helderrode) bloeding maar nog niet zoals het normaal is. (Vorige keer had ik 93 dagen cyclus. De keren ervoor tussen de 30 en 50 dagen. Dus niet regelmatig.
Wacht ik best af tot het heviger is, of kan ik vandaag als dag 1 van menstruatie beschouwen?


Ik had al begonnen op de eerste dag met de spotting. Ik zou denken dat met een ring het ongeveer hetzelfde is als met de pil. Als je o pdag 1 vanje menstruatie begint, ben je onmiddellijk veilig en begin je op een willekeurig moment duurt het x-aantal dagen vooraleer je beschermd bent.
Gezien je onregelmatige cyclus neem ik aan dat je het vooral gaat gebruiken om dit te regelen.

@Venthe: Was je voordat je aan de pil ging regelmatig? Indien nee, is de kans groter dat het nu best even duurt alvorens je lichaam het weer overneemt. Ook geen spotting gehad? Jarenlang pilgebruik, zorgt voor een erg dun slijmvlies, waardoor bij de maandelijkse "afdrijving" ook amper bloed vrij komt.

Venthe

Berichten: 3854
Geregistreerd: 23-03-08
Woonplaats: Groessen

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 09:22

petitparis, ik kan het me niet meer herinneren of ik toen regelmatig was... zo lang geleden. Mijn afscheiding is juist minder geworden en (in mijn ogen) normaler/witter.
Nee helemaal geen spotting ook geen buikkrampen of iets.. Merk nu dus wel dat onderbuik laatste tijd wat opgezet is (geen last van), maar kan ook tussen mijn oren zitten.

Duhelo

Berichten: 28629
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 09:33

petitparis schreef:
Duhelo schreef:
Ik ben rond oktober gestopt met de nuvaring maar wil er nu opnieuw mee beginnen.
In de bijsluiter staat de eerste dag van je menstruatie ringen.
Ik zit nu echter op dag 48. Heb wel al twee weken spotting en sinds vandaag iets meer (helderrode) bloeding maar nog niet zoals het normaal is. (Vorige keer had ik 93 dagen cyclus. De keren ervoor tussen de 30 en 50 dagen. Dus niet regelmatig.
Wacht ik best af tot het heviger is, of kan ik vandaag als dag 1 van menstruatie beschouwen?


Ik had al begonnen op de eerste dag met de spotting. Ik zou denken dat met een ring het ongeveer hetzelfde is als met de pil. Als je o pdag 1 vanje menstruatie begint, ben je onmiddellijk veilig en begin je op een willekeurig moment duurt het x-aantal dagen vooraleer je beschermd bent.
Gezien je onregelmatige cyclus neem ik aan dat je het vooral gaat gebruiken om dit te regelen.

Ik ben dan inderdaad begonnen op de eerste avond dat ik die dag meer (versere) bloeding had.
Ik las dat, als je op dag 2-5 start je gewoon 7 dagen veilige seks dient te hebben, dus dat was sowieso geen probleem :+.

smurffie

Berichten: 11135
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 11:43

Venthe schreef:
Hoi dames,
ik ben nu bijna 8 weken geleden gestopt met de pil omdat ik mij er niet meer prettig bij voelde. Heb de pil sinds mijn 12e/13e geslikt (ben nu bijna 27). Echter nog helemaal niet ongesteld geworden sindsdien... Eigenlijk nergens last van, alleen een wat opgeblazen onderbuik. Gisteren een zwangerschapstest gedaan maar ik ben (gelukkig) niet zwanger. Ik lees op internet dat het vaak lang kan duren voor cyclus regelmatig is maar vaak wordt iemand wel binnen 4-5 weken voor het eerst ongesteld. Bij mij nog 0 tekenen, hierdoor toch wat twijfels of dit wel normaal is. Kan iemand mij geruststellen of toch even een afspraak maken bij de huisarts?


Ik ken iemand waarbij het bijna een jaar duurde voor het weer echt op gang kwam. Kan in principe weinig kwaad maar als jij je geruster voelt door een afspraak zou ik gewoon even bij de ha langs gaan.

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 15:24

Zijn er meer die met deze hete dagen meer last van de hormonen hebben dan anders? Ik heb nu sinds de 30 graden dagen zeker elke dag/nacht last van de onderrug en onderbuik. Komen en gaan evenals spotting.

Is dit normaal? Meer die hier last van hebben?

Kimmie25501

Berichten: 7598
Geregistreerd: 19-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 20:09

Hoi, ik vroeg me af of mensen hier misschien wat met me mee zouden kunnen denken.
Ik zal maar meteen het hele verhaal vertellen, dan is als het goed is alles duidelijk. Ik ben op mijn 10e ongesteld geworden, meteen heel heftig en algauw ontwikkelde mijn cyclus zich tot twee weken wel en twee weken niet ongesteld. Ook werd ik enorm ziek van ongesteld zijn. Daarom ben ik na een tijdje naar de huisarts gegaan (ik denk dat ik toen elf was) en die heeft me de pil aangeraden. Gewoon de basic pil. Maar helaas kreeg ik op een gegeven moment weer dezelfde klachten in mijn stopweek die ik eerder ook al had gehad. Hierdoor kon ik niet meer lopen van de pijn en lag ik vooral in mijn bed. Het belemmerde mijn functioneren dus enorm.

Daarom ging ik weer naar de huisarts en die raadde me aan om de pil door te gaan slikken. Dit is gelukkig ook weer een tijd goed gegaan. Totdat ik iedere keer van merk moest wisselen door de zorgverzekering. Hier reageerde mijn lijf niet goed op. Op een gegeven moment was het zelfs zo erg dat ik iedere maand ongesteld werd, het maakte niet uit of ik de pil doorslikte of niet. Daarom hebben we een tijd een vast merk geprobeerd, om te kijken of dat was zou uithalen, maar helaas niet.

Toen kwam mijn oplossing: de Zoely. Ik deed het daar ontzettend goed op: ik kon hem lang doorslikken zonder ongesteld te worden en ik had amper klachten of bloedverlies in mijn stopweek. Helaas is de Zoely uit de handel gehaald en is er niks vergelijkbaars beschikbaar.

Daarom ben ik weer teruggegaan naar het ene vaste merk van de basic pil en dat ging weer een tijdje goed. Helaas zit ik nu ook weer op een punt waar het niet goed gaat. Ik heb vaak last van doorbraakbloedingen. Daarvoor ben ik naar de huisarts gegaan. Zij raadde me aan om de pil maximaal drie maanden achter elkaar door te slikken en als dat niet goed werkt, over te stappen naar de Yasmin. Een spiraaltje zou voor mij afvallen vanwege verkrampte bekkenbodemspieren (onmogelijk dus om in te brengen) net zoals een nuvaring. Verder raadde zij me ook de prikpil af, omdat je hier vaak nog wel bloedingen bij hebt, maar bovenal omdat het meestal langer dan een jaar duurt om je vruchtbaarheid weer terug te krijgen en omdat je verder ook nog eens nare bijwerkingen hebt.

Nu zijn we exact een maand verder sinds mijn afspraak met de huisarts en ben ik alweer ongesteld geworden. Ik zit nu echt met mijn handen in het haar. Ik las namelijk op internet dat je de Yasmin niet mag slikken als je last hebt van aura migraine. Helaas heb ik daar soms wel last van.

Misschien zouden mensen hier mee kunnen denken wat voor oplossingen er nog zijn voor mij. Ik ben op zoek naar iets waardoor ik niet iedere maand ongesteld hoef te zijn (ik word er namelijk nog steeds heel ziek van) en waardoor ik niet superveel bloedverlies heb. Ik heb zelf het idee dat er geen oplossingen voor me zijn helaas, maar misschien weet iemand hier nog iets goeds? Alvast bedankt!

Lynnepinny

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 00:26

Zou een spiraaltje onder narcose wel kunnen werken? Klinkt een beetje dramatisch, maar ik weet dat dat wel wordt gedaan bij vrouwen die anders zeer veel last van het inzetten zouden hebben. Ik zou het zeker als optie beschouwen, aangezien het bij sommigen na een tijdje de menstruatie zelfs helemaal laat verdwijnen. In ieder geval grote kans dat het goed vermindert daardoor.

Kimmie25501

Berichten: 7598
Geregistreerd: 19-01-14

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 08:06

Ik kan het overleggen. Er was alleen volgens de huisarts wel kans dat vanwege het spiraaltje mijn spieren nog meer zouden gaan verkrampen, of is dat niet mogelijk denk je? Ik zet het iig op mijn lijstje!

Lynnepinny

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-03-10

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 10:03

Dat kan ik je niet vertellen, helaas.. je spieren kunnen vooral in het begin nog verkrampen aangezien je lichaam 'protesteert' tegen het spiraaltje, maar dat zou na een tijdje minder moeten worden in de meeste gevallen. Ik zou het gewoon nog eens met de huisarts overleggen!

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 10:47

Hi, ik hoop dat mensen hier mij kunnen helpen of met me mee kunnen denken. Ik heb al problemen met mijn menstruatie zolang ik menstrueer. In het begin vooral heel onregelmatig en lang (soms 14 dagen achter elkaar ongesteld) en heel veel pijn (dit heb ik nog steeds, soms zo erg dat ik me moet ziekmelding van werk en ik moet mezelf echt vol stoppen met pijnstillers anders kom ik de eerste dagen niet door). Rond mijn 18e was het ineens zo dat ik periodes had dat ik om de week ongesteld was. Dus mijn menstruatieweek, normale week en dan weer een menstruatieweek. Ik ben toen naar de huisarts gegaan die me heeft doorverwezen naar de gyno in het EMC in Rotterdam.

Daar hebben ze toen een uitwendig onderzoek gedaan en een COLA screening (hormoon bloedonderzoek), een inwendige echo kon toen nog niet, omdat ik nog nooit gemeenschap had gehad... Uit dat onderzoek kwam niks en ze hebben me op de Zoely anticonceptiepil gezet en gezegd dat zodra ik seks had gehad ik terug kon komen voor een inwendig onderzoek.

De pil was vreselijk voor mij, ik kwam heel erg aan, kreeg puisten (wat helaas nooit meer is weggegaan ook niet na het stoppen met die pil), werd enorm depressief en mijn menstruaties bleven volledig weg. Na 2 jaar kreeg ik koortsaanvallen en toen ben ik gestopt met de pil.

Mijn menstruaties kwamen weer terug naar weer om de week en met veel klachten, dus weer naar de gyno gegaan voor een inwendige echo dit keer en weer een COLA-screening. Op de inwendige echo telde ze de blaasjes in mijn eierstokken, je mag er tussen de 6 en 8 hebben geloof ik en ik had er 26 op de een en 18 op de ander. Uit mijn COLA-screening kwam weer niks maar puur gebaseerd op de echo kreeg ik de stempel PCOS, wat voor mij verwarrend was want bij PCOS hoort precies het omgekeerde van wat mijn klachten zijn, nl. uitblijvende menstruatie. Ook zagen ze op de eerste inwendige echo dat het slijm in mijn baarmoeder zich deels in mijn baarmoederwand bevond wat zou kunnen wijzen op Adenomyose (een vorm van endometriose), maar op de tweede inwendige echo was dit niet meer zichtbaar. Dus het bleef PCOS en ze kunnen niks voor me doen behalve anticonceptie (wat dus vreselijk was voor mij).

We zijn nu twee jaar verder en ik ben nog steeds om de week ongesteld en daardoor zit ik nu ook tegen randje bloedarmoede aan (Ijzerwaarde is 7,6 en grens is 7,5). Ik geloof niet in de PCOS diagnose, behalve dan dat ik veel te veel eiblaasjes heb. Ik zou met PCOS juist bijna niet ongesteld moeten worden en ik ben bijna altijd ongesteld.

Hebben jullie misschien ideeën wat het nog zou kunnen zijn of wat ik zou kunnen doen? Misschien iemand die het zelfde meegemaakt heeft of meemaakt?

Kimmie25501

Berichten: 7598
Geregistreerd: 19-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 11:40

Lynnepinny schreef:
Dat kan ik je niet vertellen, helaas.. je spieren kunnen vooral in het begin nog verkrampen aangezien je lichaam 'protesteert' tegen het spiraaltje, maar dat zou na een tijdje minder moeten worden in de meeste gevallen. Ik zou het gewoon nog eens met de huisarts overleggen!


Oké ga ik doen, iig bedankt!

karijn

Berichten: 5429
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 15:10

Dat verkrampen als reactie op het spiraaltje kan optreden maar duurt hooguit een dag of twee. Als het langer aanhoudt, dan kan het zijn dat het spiraaltje niet goed zit.
Inbrengen kan lastig zijn maar over het algemeen zijn de ervaringen daarmee goed. Heb je een kundige arts, dan merk je er niet zoveel van. Althans, ik heb er heel erg weinig van gemerkt.
Ik ben gewoon maandelijks ongesteld, maar gelukkig met heel weinig bloedverlies itt de pil. Ik heb begin dit jaar hem laten vervangen na 5 jaar en het duurde eventjes voor ik weer in een regelmatig ritme zat. Wel merk ik dat mijn hormoonhuishouding nog eens van slag kan zijn en vooral mijn humeur....Doorbraakbloedingen kunnen optreden.
Ik merk ook dat als ik zelf geen regelmaat heb in mijn dagelijkse dingen als eten, slapen en rust, dan heeft dat invloed op mijn lijf en ongesteldheid.
Maar als je ondanks allerlei verschillende behandelingen geen goed ritme hebt, zou ik eens laten onderzoeken of er niet een onderliggend probleem aan ten grondslag ligt. Zoek het dan vooral in de hormoonhuishouding. Ovuleer je bijvoorbeeld welke elke maand? Dat soort zaken.

Kimmie25501

Berichten: 7598
Geregistreerd: 19-01-14

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 17:47

Bedankt voor je aanvulling Karijn!
Ik heb gisteren contact gehad met de huisarts en er is nu eerst besloten om bloed te gaan prikken en daarbij te kijken naar stolling oid. Ik bloed nml zo veel dat de huisarts daar eerst naar wil kijken. Ik ga jouw opmerkingen zeker meenemen verder!
Hoe kun je erachter komen of je ovuleert?

karijn

Berichten: 5429
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 09:08

Een ovulatietest doen. Maar laat je bloed eerst eens prikken.
Als je een sneetje in je hand hebt, bloedt dat dan ook heel erg?

Kimmie25501

Berichten: 7598
Geregistreerd: 19-01-14

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 10:50

Dat vroeg de huisarts idd ook, maar ik geloof van niet. Het is me iig nooit opgevallen. Maar eerst maar eens kijken dus of er uit het bloedprikken wat komt :)

xxxJulia

Berichten: 737
Geregistreerd: 13-11-11
Woonplaats: In de buurt van Rotterdam

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 11:20

Ik heb een beetje stress en ik twijfel of ik nu wel of niet de morning afterpil moet gaan halen...

Ik ben gisterenavond mijn pil vergeten in te nemen en heb deze vanmorgen pas genomen, ik denk dat er ongeveer 14 uur verschil zit met m'n normale tijdstip dat ik hem slik. De dag daarvoor heb ik ook iets later ingenomen dan normaal. Ongeveer 4 uur later. Ik heb ongeveer 24 uur geleden seks gehad zonder condoom. Volgens de ene website op internet ben ik nog beschermd, volgens de andere moet ik een morning afterpil nemen... Wat zouden jullie doen?

Lisa_22
Berichten: 357
Geregistreerd: 26-04-16

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 11:22

Wat staat er in de bijsluiter van je pil? Als je die niet meer hebt kan je die ook vaak op internet vinden

xxxJulia

Berichten: 737
Geregistreerd: 13-11-11
Woonplaats: In de buurt van Rotterdam

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 11:30

Daar staat dat wel dat ik nog beschermd ben, maar dat ik dan wel moet doorslikken zonder een stopweek te nemen.

Denk dat die morning afterpil ook meer voor m'n gevoel is dan dat ik hem daadwerkelijk nodig heb. Maar het lijkt me ook niet echt handig om hem onnodig te gaan slikken.

karijn

Berichten: 5429
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 12:27

Op welke dag van je cyclus zit je? Als je in het midden zit, zou de morning after geen verkeerde optie zijn. Tussen dag 12-15 ben je op je vruchtbaarst nl. Kan wat afwijking in zitten maar gemiddeld genomen...