Het corona vaccin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laat jij je vaccineren?

Ja, zo snel mogelijk
592 (45%)
Ja, maar pas over een tijdje
152 (11%)
Nee
353 (27%)
Ik twijfel nog
194 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1291

Cer

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 10:08

Ik neem helemaal niks van het artsencollectief serieus.. zij hebben gedurende de hele Covid toestand zo verschikkelijk zitten zemelen... Ik heb het idee dat deze mensen in hun eigen carriere niet heel veel verder kwamen en het nu zo aan het proberen zijn.

Alleen al de bewoording "immunologisch schild" ...
Daarnaast, het is volgens mij een vrije keus, dus ik snap niet dat ze net doen alsof die kinderen en die ouders een mes op hun strot krijgen... ?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 10:17

Ik vind dit een hele lastige, want ik vraag me af wat de sterkste motivatie is om jonge kinderen te vaccineren? Naar mijn idee worden kinderen inderdaad dus wel deels als immunologisch schild gebruikt. Het klinkt heftig, maar naar mijn idee worden kinderen vooral gevaccineerd om volwassenen te beschermen (die relatief veel vaker in het ziekenhuis belanden) en om de cijfers in het algemeen laag te houden. En minder voor hun eigen gezondheid. Ik vind de afweging lastig. Ik wil terug naar normaal, maar is dit wel een ethische weg?

Pfizer geeft bij kinderen een kleine kans op ontstekingen aan het hartzakje. Over het algemeen goed te verhelpen, maar wie kan mij garanderen dat een dergelijke ontsteking geen schade achterlaat?

Feit blijft dat gezonde kinderen nauwelijks ziek worden van Corona en de kans dat zij hiermee in het ziekenhuis belanden is uiterst laag. Ik vind dat er nog te weinig duidelijk is over restklachten na Corona. In het algemeen, maar ook vooral bij kinderen. Er zijn hier in de omgeving zo ontzettend veel kinderen besmet geweest en al die kinderen zaten voornamelijk met milde of geen klachten thuis en waren gelijk weer helemaal fit. Ik wil eigenlijk eerst graag weten hoe uitzonderlijk het is dat een gezond kind fikse en langdurige restklachten overhoudt na Corona.

Het zijn opgroeiende kinderen en als ik naar die van mij kijk krijgt ze dit jaar nog de tweede vaccinatie tegen hpv en een vaccinatie tegen hersenvliesontsteking. Wordt dat niet allemaal veel als ze dan ook nog eens tegen Corona gevaccineerd wordt? Een virus wat zich bij kinderen over het algemeen uit als een verkoudheidje!

De enige reden voor mij om wel te laten vaccineren is als blijkt dat de kans op restklachten/schade in het lichaam door Corona echt wel een reële is ipv zeer uitzonderlijk. En als dit er voor zorgt dat ze gewoon normaal een fijn jaar naar school kan ipv hoe het afgelopen jaar gegaan is.

Ik voel wel frustratie als ik denk aan een groep volwassenen die veel meer risico loopt op ziekenhuisopname als ze Corona zouden krijgen, maar zich niet laten vaccineren. Die kunnen dan meelopen onder de paraplu van gevaccineerde kinderen die over het algemeen zeer weinig risico lopen. Ik ben er dus nog totaal niet over uit.

Ik heb het hier wel met haar over. Op het moment dat zij zich wilt laten vaccineren, maar wij willen dit als ouders niet … dan doen we het niet. En op het moment dat wij dit als ouders wel willen, maar zij kan goed uitlegt waarom ze het niet wilt (dus niet enkel omdat ze geen naald in haar arm wilt) dan laten we haar ook niet vaccineren. Ik vind het wel belangrijk dat het in overleg is en we er eigenlijk allemaal achter staan.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 10:24

Maar als je je kinderen niet wilt laten vaccineren, dan doe je dat toch niet?
Ik zie het probleem niet helemaal? :) Als je het niet ethisch vind, voor wat voor reden dan ook, dan is het prima om niet te vaccineren, toch?
Ik heb het idee dat er iets verdedigd wordt, wat niet perse verdedigt hoeft t worden? (niet richting jou hoor Vayo, maar ook op de socials :j )

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 10:30

Och, Willem Engel durft te beweren dat het stiekem op school gaat gebeuren, die maf klapper is de weg totaal kwijt.
Wat betreft kinderen vaccineren, lastig en meteen daarbij, wanneer elke volwassene zijn verantwoordelijkheid had genomen door te vaccineren was het voor kinderen misschien niet nodig geweest. Komt bij dat kinderen ook zwaar geleden hebben door Corona, geen school, geen vrienden zien, regelmatig in quarantaine. Dat is wel te voorkomen door ze wel te vaccineren.
Maar juist de antivax diehards beseffen niet dat hun weigering dit gedeeltelijk veroorzaakt heeft.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 10:31

Oh dat ben ik zeer zeker met je eens! Berichten als dat je als ouder niks over de vaccinatie van je kind te zeggen hebt en het erdoorheen geduwd wordt (en dat lees je ook over vaccinatie van volwassenen) is gewoon onzin.

Ik vind het voor mezelf zo’n moeilijk vraagstuk, omdat we allemaal verlangen naar terug naar normaal. Wie weet is de kans op restschade ondanks een milde doorloop van Corona best een reële kans!? Daarnaast heb ik zelf Pfizer gehad en geen klachten van ondervonden. Dan krijg ik misschien wel spijt als ik haar niet laat vaccineren.

Maar zomaar vaccineren tegen een virus dat bij kinderen vaak slechts een verkoudheidje is, vind ik ook wat.

En aan de andere kant ben ik wel enorm voor een vaccinatiepaspoort en flinke restricties voor niet gevaccineerden op het moment dat de besmettingen stijgen of boven een bepaalde ondergrens komen. Dat zou op haar logischerwijs dan ook invloed hebben als ze niet gevaccineerd is.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 10:32

Willem Engel.. echt, dat die gast nog vrij rondloopt met al zn beschuldigingen is echt absurd ( en dat in een dictatuur).. En Lange Frans en weet ik veel welke imbecielen nog meer...

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 10:32

bigone schreef:
Och, Willem Engel durft te beweren dat het stiekem op school gaat gebeuren, die maf klapper is de weg totaal kwijt.
Wat betreft kinderen vaccineren, lastig en meteen daarbij, wanneer elke volwassene zijn verantwoordelijkheid had genomen door te vaccineren was het voor kinderen misschien niet nodig geweest. Komt bij dat kinderen ook zwaar geleden hebben door Corona, geen school, geen vrienden zien, regelmatig in quarantaine. Dat is wel te voorkomen door ze wel te vaccineren.
Maar juist de antivax diehards beseffen niet dat hun weigering dit gedeeltelijk veroorzaakt heeft.

Nou … precies dit inderdaad!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 10:39

En ik heb dan weer veel kinderen gezien die wel flink ziek geweest zijn en helemaal als mijn kind het testen erg zou vinden zou ik wel vaccineren. Alleen die kinderen waren allemaal jonger dus dan zit je al. Ik snap wel de twijfel als je al andere vaccinaties hebt zoals tegen hersenvliesontsteking en hpv. Wordt ook wel weer veel dan.

Ik vind restricties voor mensen die niet gevaccineerd zijn lastig. Want je heb ook een groep die het niet mocht vanwege medische redenen. Om die buiten te sluiten van bepaalde dingen vind ik heel lastig en krom.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 10:48

Klopt, de groep mensen die vanwege medische reden niet gevaccineerd mochten worden zouden dan buiten die restricties moeten vallen. Die restricties zouden er dan juist zijn om hen te beschermen.

Ik ben best geschrokken van fikse restklachten bij kinderen. Alleen wil ik wel weten of dit echt restklachten zijn van Corona en of dit risico groter is dan het risico van ernstige, langdurige of blijvende bijwerkingen van een vaccinatie. Spierpijn en een dag niet lekker kom je wel overheen.

Ik kan me nog herinneren dat zoveel kinderen na de hpv vaccinatie hoofdpijn en vermoeidheidsklachten bleven houden. Na onderzoek bleek dit niets te maken te hebben met de hpv vaccinatie. Ik wil eerst weten of dit met die restklachten na Corona ook niet zo’n zelfde soort verhaal is.

Maar aan de andere kant is een groot deel van mijn familie gevaccineerd vanwege leeftijd of werk in de zorg. Mijn vrienden hebben veelal de eerste vaccinatie gehad. Ik wil graag dat mijn kinderen een normaal schooljaar gaan krijgen. En dan denk ik “vaccineer maar” dan kunnen we ons leven weer gewoon oppakken (dit doen we nu eigenlijk al, maar ik ben bang dat dit in september weer veranderd).

Ze zijn bezig om de quarantaine plicht te laten vervallen voor gevaccineerden. Hoe makkelijk is het dan als je als gezin compleet bent gevaccineerd en familie en vrienden om je heen ook!?

Ik hoop gewoon heel erg dat gevaccineerden niet meer de dupe gaan worden van maatregelen als blijkt dat de vaccinatiegraad net iets te laag is.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 10:51

Vayo schreef:
Ik vind dit een hele lastige, want ik vraag me af wat de sterkste motivatie is om jonge kinderen te vaccineren? Naar mijn idee worden kinderen inderdaad dus wel deels als immunologisch schild gebruikt. Het klinkt heftig, maar naar mijn idee worden kinderen vooral gevaccineerd om volwassenen te beschermen (die relatief veel vaker in het ziekenhuis belanden) en om de cijfers in het algemeen laag te houden. En minder voor hun eigen gezondheid. Ik vind de afweging lastig. Ik wil terug naar normaal, maar is dit wel een ethische weg?

Pfizer geeft bij kinderen een kleine kans op ontstekingen aan het hartzakje. Over het algemeen goed te verhelpen, maar wie kan mij garanderen dat een dergelijke ontsteking geen schade achterlaat?

Feit blijft dat gezonde kinderen nauwelijks ziek worden van Corona en de kans dat zij hiermee in het ziekenhuis belanden is uiterst laag. Ik vind dat er nog te weinig duidelijk is over restklachten na Corona. In het algemeen, maar ook vooral bij kinderen. Er zijn hier in de omgeving zo ontzettend veel kinderen besmet geweest en al die kinderen zaten voornamelijk met milde of geen klachten thuis en waren gelijk weer helemaal fit. Ik wil eigenlijk eerst graag weten hoe uitzonderlijk het is dat een gezond kind fikse en langdurige restklachten overhoudt na Corona.

Het zijn opgroeiende kinderen en als ik naar die van mij kijk krijgt ze dit jaar nog de tweede vaccinatie tegen hpv en een vaccinatie tegen hersenvliesontsteking. Wordt dat niet allemaal veel als ze dan ook nog eens tegen Corona gevaccineerd wordt? Een virus wat zich bij kinderen over het algemeen uit als een verkoudheidje!

De enige reden voor mij om wel te laten vaccineren is als blijkt dat de kans op restklachten/schade in het lichaam door Corona echt wel een reële is ipv zeer uitzonderlijk. En als dit er voor zorgt dat ze gewoon normaal een fijn jaar naar school kan ipv hoe het afgelopen jaar gegaan is.

Ik voel wel frustratie als ik denk aan een groep volwassenen die veel meer risico loopt op ziekenhuisopname als ze Corona zouden krijgen, maar zich niet laten vaccineren. Die kunnen dan meelopen onder de paraplu van gevaccineerde kinderen die over het algemeen zeer weinig risico lopen. Ik ben er dus nog totaal niet over uit.

Ik heb het hier wel met haar over. Op het moment dat zij zich wilt laten vaccineren, maar wij willen dit als ouders niet … dan doen we het niet. En op het moment dat wij dit als ouders wel willen, maar zij kan goed uitlegt waarom ze het niet wilt (dus niet enkel omdat ze geen naald in haar arm wilt) dan laten we haar ook niet vaccineren. Ik vind het wel belangrijk dat het in overleg is en we er eigenlijk allemaal achter staan.

Ik snap je punt, maar qua risicoanalyse voor het individu (dus het kind zelf) zou het ook beter zijn te vaccineren. Natuurlijk helpt het ook mee om anderen te beschermen, maar ook vanuit individualistisch standpunt is het het overwegen waard. De kans dat kinderen in het ziekenhuis komen door COVID-19 is heel klein, maar de kans dat ze een bijwerking ontwikkelen van het vaccin ook. Dat gezegd hebbende, long-covid is een ding en dat komt juist meer voor bij jongeren, en de kans daarop is (volgens mij een stuk) groter dan het in het ziekenhuis belanden, en zeker groter dan de bijwerking van het hartzakje (die ook voor kan komen met COVID-19 overigens, als ik me niet vergis komt dat door het spike-eiwit dus ook met COVID loop je daar hetzelfde/groter risico op). Wbt. long-covid mag er imo wel meer data komen inderdaad, maar puur op risicoanalyse zou er buiten dat al een voordeel zitten in vaccineren. Echter kan niemand je garanderen dat vaccinatie ofwel covid geen schade veroorzaakt, de kans is nooit helemaal 0.

Maar dat gezegd hebbende, het zijn relatief kleinere risico's die je tegen elkaar afweegt natuurlijk, dat is het ethische aspect ervan denk ik.

Hoe bedoel je, wordt teveel? Kinderen (en zeker baby's) komen ontzettend veel in aanraking met ziektekiemen en virussen, dus een vaccinatie meer of minder zou voor het immuunsysteem niet moeten uitmaken :j. Zelfde proces.

Mag ik vragen waarom bij jou de keuze niet (volledig) bij je kind ligt? Omdat je volgens mij zegt dat als jullie het als ouders niet willen ze niet gevaccineerd wordt (ook al zou ze het zelf wel willen)? Weet niet hoe oud ze is? Geen veroordeling ofzo, gewoon nieuwsgierig :D. Overleg is sowieso heel goed denk ik.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 11:09

IMANDRA schreef:
Hoe bedoel je, wordt teveel? Kinderen (en zeker baby's) komen ontzettend veel in aanraking met ziektekiemen en virussen, dus een vaccinatie meer of minder zou voor het immuunsysteem niet moeten uitmaken :j. Zelfde proces.

Mag ik vragen waarom bij jou de keuze niet (volledig) bij je kind ligt? Omdat je volgens mij zegt dat als jullie het als ouders niet willen ze niet gevaccineerd wordt (ook al zou ze het zelf wel willen)? Weet niet hoe oud ze is? Geen veroordeling ofzo, gewoon nieuwsgierig :D. Overleg is sowieso heel goed denk ik.

Met teveel bedoel ik 3 vaccins in ik schat zo’n 3 maanden. HPV, tegen hersenvliesontsteking en dan tegen Corona. Ik vraag me af of 3 vaccinaties in een relatief korte periode geen kwaad kan voor een opgroeiend lichaam?

Nu stel ik dit wel hard hoor…. Als zij het wilt en wij absoluut niet, dat het niet gebeurt. Ik bedoel vooral dat het in gezamenlijk overleg gaat. Stel dat er duidelijke aanwijzingen zijn dat er risico’s kleven aan het vaccin en wij staan er niet achter, dan stellen we het op zijn minst uit tot hier meer onderzoek naar gedaan is en laten we haar niet vaccineren. Ik gok dat zij dit zelf ook niet zou willen dan. Uiteindelijk is zij minderjarig en dragen wij de verantwoordelijkheid voor haar.

De beslissing ligt alleen niet 100% volledig bij haar (net 13) , omdat zij ook gerust kan zeggen zich niet te laten vaccineren omdat ze geen naald in haar arm wilt. Of juist wel als blijkt dat het onder school is en ze zo een dagje “vrij” is. Dat zouden zeg maar haar eerste reacties zijn gok ik ;) . Ik vind kinderen op die leeftijd te jong om volledig alleen een beslissing hierover te maken. Maar we praten er met haar over, lichten haar voor, de voordelen en de nadelen, de twijfels enz. En dan mag zij zeker haar eigen afweging maken. Na goed praten erover merk je zeker dat ze verstandig genoeg is hier een beslissing in te nemen, maar de primaire reactie is vaak toch nog een wat kinderlijke (korte termijn) reactie. Ik vind dus dat dergelijke beslissingen in goed overleg moeten. En ik vind het belangrijk dat zowel wij als ouders als zij er achter staat. Ik denk dat dat hier ook wel zo gaat zijn.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 11:15

Vayo, niets mis mee op de manier zoals jullie er mee omgaan. Je probeert je kind te helpen in een keuze. Veel kinderen krijgen die keuze niet door gehersenspoelde ouders.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 11:24

Klinkt alsof je het inderdaad heel goed en weloverwogen aanpakt Vayo :j

Ik verwacht dat 3 vaccins in 3 maanden niet zo'n ding is, maar als je twijfelt kan je natuurlijk altijd even contact opnemen met je HA!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 11:27

Ik zou eerder het hpv vaccin dan nog even uitstellen dan het covid vaccin.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 11:33

Dat is inderdaad zeker een optie. Nee hoor ze heeft hier zeker haar eigen beslissing in. Ik wil alleen dat die, ook door haar, weloverwogen is. Zo willen mijn beide kinderen 10 en 13 ook orgaandonor zijn, al hoop ik van harte dat wij nooit voor die keuze komen te staan! Zij denken echt wel over dit soort zaken na en wij zijn daar eigenlijk heel open en eerlijk over. Kinderen zijn echt wel in staat om mee te beslissen over de vaccinatie. Alleen vind ik wel dat benadrukt moet worden dat ze er serieus over nadenken en geen redenen gebruiken als “ik wil geen prik in mijn arm of yes dan kan ik een dag thuisblijven”. Maar daar ligt de taak van de ouders vind ik. HPV hebben we bijvoorbeeld ook samen met haar besloten om wel te nemen. Praten met je kind doet veel en ik vind dat ze recht hebben om zeker een beslissende stem te hebben in dit soort overwegingen.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 16:30

Wij laten onze dochter van 13 wel vaccineren. Als ik hoor hoe het er op de middelbare school aan toe gaat, allemaal opgepropt in die drukke gangen.. Corona loop je daar zo op.
Ik volg het advies op, ik ga er vanuit dat een gezondheidsraad gedegen onderzoek doet en een betrouwbaar advies geeft.
Het liefst zou ik onze zoon van 11 ook laten vaccineren maar dat kan dus nog niet.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 17:52

Hier gaan we haar ook laten vaccineren. Ze kwam uit school en daar is er onderling veel over gesproken. Ze wilt zich heel graag laten vaccineren. Ze voelt zich veiliger als ze gevaccineerd is en het geeft haar ook een fijn gevoel dat de kans dat ze een ander besmet klein tot misschien zelfs wel 0 is. Uiteindelijk heb ik zelf ook lang getwijfeld, maar ben ik al 4,5 maand probleemloos gevaccineerd en geeft het mij ook gewoon een fijn en veilig gevoel.

De jongste wordt 11 en is verdrietig. Zij gaf eerder vandaag (kwam op de radio) al aan dat ze graag gevaccineerd wilt worden. Zij is vooral bang anderen te kunnen besmetten. In het begin van de corona epidemie heeft ze hier zelfs nachtmerries over gehad. Ze vindt het oneerlijk dat zij hem niet mag halen.

Normaal staan kinderen nooit zo te springen om prikken, dus ik vind het wel veelzeggend dat ze hier beide enorm graag 2 prikken willen halen. Er gaat zoveel in die koppies om. Ik gun ze ook gewoon echt dat we terug naar normaal kunnen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 19:13

Wat goed dat jullie er thuis zo over praten Vayo! En ook goed dat het op scholen een gespreksonderwerp is.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 19:44

Mijn vijftienjarige stond letterlijk *\o/* toen ze hoorde dat tieners ook mogen :D

shaddy82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 19:58

Onze bijna 15 jarige zoon was ook heel blij met het nieuws dat tiener ook een prik mogen, hij wilde gelijk weten vanaf wanneer hij een afspraak kan maken :)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 21:40

Ik kreeg van mijn oudste dochter ook echt de indruk dat veel tieners zich willen laten vaccineren. Morgen ga ik eens opzoeken wanneer ik een afspraak voor haar kan maken. Want volgens mij gaat de volgorde vanaf 16 en dan omlaag qua leeftijd?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 21:42

Vayo schreef:
Ik kreeg van mijn oudste dochter ook echt de indruk dat veel tieners zich willen laten vaccineren. Morgen ga ik eens opzoeken wanneer ik een afspraak voor haar kan maken. Want volgens mij gaat de volgorde vanaf 16 en dan omlaag qua leeftijd?

Dit idee krijg ik in de klas ook.
Het werd zelfs door leerlingen gedeeld in de groepsapp en ze zijn al geslaagd haha

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 21:45

Vayo schreef:

Gaat inderdaad gewoon weer op leeftijd naar beneden, eerste oproep is al geweest dus denk dat het een kwestie van dagen is. Vrijdag kan 2004 een afspraak maken.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 20:02

Mijn administratieve rompslomp betreffende vaccinatie is nog steeds maar ten dele opgelost.

Voor wie de coronacheckapp heeft, als bij de internationale QR code rechtsboven op het vraagteken klikt, zie je welke vaccins er bij jou geregistreerd staan.

Dat kan dus afwijken.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 21:28

Ik heb mijn qr code na mijn vaccin van gisteren. Hoef er maar 1 want heb corona gehad maar niet getest bij de ggd, wel geregistreerd daar ergens voor bron en contact onderzoek. Nu staat er bij mij bij de internationale code dosis 1 van 1. Dus als het goed is klopt het. Maar toch ben ik een beetje bang dat het niet goed gaat op het vliegveld. Morgen toch maar even de ggd bellen voor de zekerheid. Zou ook zo banketstaaf zijn..