Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
IMANDRA schreef:De wetenschappelijke consensus op het moment is dat, iirc, bewerkte suikers niet anders zijn dan natuurlijke suikers. Zeker de variant van minder kcal kan alleen maar helpen met afvallen omdat je minder kcal binnen krijgt. Dus 'slecht' zijn ze niet, het 'slechte' zit hem wellicht in de hoeveelheid (extra) suiker die je binnen krijgt. Wellicht dat het verminderen van suikers in het algemeen wat positiefs met je doet (dus niet specifiek bewerkte suikers), of dat je een placebo effect ervaart (je verminderde je bewerkte suikerinname namelijk om een reden neem ik aan?). Gewoon FYI. Maar in ieder geval fijn dat je merkt dat dat voor je werkt!
Succes met afvallen in ieder geval! Je kcal inname klinkt prima: je zou op zich ook nog op 1800 mogen gaan zitten (dat is 500 onder je nulpunt) maar je kan gewoon beginnen met 1900 en altijd nog omlaag gaan mocht dat handig zijn!
Zat vanmorgen eeeeeindelijk onder de 82! Ben nu 81,8 dus gaat lekker zo. Zo'n 200-500 gram per week atm.. Zo'n 5,5kg kwijt inmiddels!
WillBokkers schreef:Hier wil ik toch even op inhaken. Want wat je zegt klopt niet (helemaal). Er zit wel degelijk een wetenschappelijk verschil tussen natuurlijke suikers en bewerkte suikers. Kijk alleen al naar de glycemische index. Deze index bepaalt ook de gevoeligheid voor insuline bij mensen en dit heeft ook weer invloed op je hongergevoel etc etc. Ja, qua voedingswaarde zit er misschien nauwelijks verschil in. Ja, het zal beide in dezelfde cyclus afgebroken worden. Maar nee, de manier waarop het het lichaam beïnvloedt verschilt.
Eerder zei jij ook al ‘een calorie is een calorie’ ook daar is een heel mooi wetenschappelijk filmpje over dat dat niet opgaat. Ja, calorieën uit moeten hoger zijn dan wat er ingaat. Maar hoe zo’n calorie het lichaam beïnvloedt (bedenk dat bv alchohol ook in de hersenen wordt afgebroken, terwijl dat bij andere calorieën weer niet zo is) is wel degelijk verschillend.
ItsMe2 schreef:Hoe het wetenschappelijk allemaal zit, weet ik niet.
Bij mij is het sterk minderen van (bewerkte) suikers geen placebo effect. Dat is iets wat ik zeker weet.
Ik heb zojuist mijn “officiële” startgewicht bepaald. Het mooiste zou zijn dat ik 19.8kg af zou vallen.
Ik ga er geen einddatum voor zetten en ga gewoon gezonder eten, meer bewegen en goede keuzes maken en dan zie ik wel hoe ver ik kom. (Uiteraard houd ik mijn voeding bij in MFP)
Ik ben al eens ca 18kg afgevallen (anderhalf jaar over gedaan) maar helaas zit er daar weer een groot gedeelte van aan.
Ik vind het fijn dat ik mag mee lezen en kletsen voor de motivatie.
Sonja_vR schreef:Ik weet Alleen dat als ik Binnen de normale kaders toegevoegde suikers gebruik , ik slecht in mijn vel zit en mijn bloedsuiker te keer gaat als een raver op pillen Met te veel speed Er in
En is mijn eetlust niet onder controle te krijgen![]()
Dus mijd ik het maar gewoon en eet overwegend Whole Foods plant based
Want ze stoppen overal suiker in als je echt goed gaat kijken
Sonja_vR schreef:Itsme2 zo werkt het voor mij ook
Ik kan me te barsten eten aan fruit Met relatief veel suiker Er in
Geen probleem
Maar een zak zoete popcorn is. Een hele grote no go
VeZels etc zullen daar zeker mee te maken hebben
Sonja_vR schreef:Imandra
Tis idd vooral de balans van suikers en andere stoffen in het product
Maar ik denk dat dat in onbewerkte producten (een stuk fruit in dit geval) gewoon sowieso veel beter in balans is als bij zwaar Bewerkte producten
En laten we wel wezen
Door flink bewerkte producten te schrappen en vooral Whole Foods te pakken zul je sneller gezond eten dan als de wereld aan bewerkte producten een optie is (althans, ikke wel)