Hardlopen, wie nog meer? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sherivey

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 21:49

Tsjah, wat is laag/langzaam?

Voor mij is 6:30 min/km rustig lopen, maar ken genoeg mensen die met rustig lopen nog onder de 6:00 min/km blijven :+

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 22:03

Voor mij is 6:30 ook rustig. Ik heb bijvoorbeeld zondag die 5 km op 7:00 gelopen, en dat is echt gewoon rustig, relaxed, ik kan nog praten en ik ben niet leeg als ik thuis kom. Maar daar moest ik echt langzamer dan 7:30 lopen, terwijl ik toen eigenlijk beter liep dan nu. En dan de tempo’s idd soms weer zo snel, dat kon ik net wel/net niet.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 22:09

Welk tempo raden jullie een absolute beginner aan?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 22:12

Ja dilan daar zeg je wat.
Voor mij is rustig lopen en kunnen kletsen zo'n 5.35.
Ligt ook voor ieder weer anders natuurlijk.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 22:13

Supervixen schreef:
Ja dilan daar zeg je wat.
Voor mij is rustig lopen en kunnen kletsen zo'n 5.35.
Ligt ook voor ieder weer anders natuurlijk.

Dat waren mijn intervallen waar ik weer blij mee was -O-

:')

Goof een tempo waarop je nog kunt praten. Met jezelf in discussie kunt. Of meezingen met je muziek (waarop je wel vreemd aangekeken wordt soms _O- ) echt ik getallen vind ik dat lastig. Is voor iedereen zo anders. Ik ben een sprinter dus in duurtempo ben ik langzaam en heb ik moeite. Maar een duursporter zal al direct sneller kunnen met een lagere hartslag.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 22:17

Goof schreef:

Dat is bijna niet aan te raden..
Ligt aan je algemene conditie. Ben je iemand die nooit sport, wandel je veel, doe je aan andere sporten, enz.

Wil je met een schema starten, of zonder.

Kleine stukjes joggen afgewisseld met wandelen, daar starten de meesten mee. En dan de hardloopstukjes langzaam uitbreiden.
Lopen op een tempo waarbij je kunt praten is een beetje een algemene richtlijn.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 22:19

Same here, ontherun :))

Mijn PR op de 5 km staat op 25 minuten. Maar dat is 3 jaar geleden en was wel echt mijn max.

7:00 min/km is voor mij heel rustig. Loop ik langzamer dan dat tempo, dan ga ik last krijgen van mijn knieën en enkels als ik dat een poosje doe (zeg 20 á 30 minuten). :=

Tempo voor een beginner verschilt echt ontzettend per persoon. Hangt ook deels af van je bouw/gewicht en basisconditie.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 22:42

Wij kunnen samen lopen Dilan :') Langzamer kan ik ook niet lopen inderdaad. Mijn pr stond op 26:25 geloof ik, tijdens een evenement. Vorig jaar met een virtuele run (van NN geloof ik), iets van 27:30 gelopen. Maar dat is dus echt maximaal.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 23:38

Goof schreef:

Voor mij is dat een beetje 8min/km en voel me meestal geïntimideerd door berichten van anderen. Dus bij deze. En ik ben niet de enige https://www.renmamaren.com/hardloop-snelheid/

Zet je eerste stuk gewoon zo rustig mogelijk in, dan merk je hoeveel ruimte je nog hebt. Te snel starten is een veel gemaakte fout en dan kun je in de eerste minuten al in de knel komen.

Ik ben weer eens aan het opbouwen met start to run. Omdat ik niet helemaal vanaf nul kom doe ik elke training steeds 1* ipv 3keer. Conditoneel gaat dat me vrij prima af maar ik geef de pezen toch wat de tijd.

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 00:33

Deze nog-steeds-beginner hier loopt ook 8min/km, soms zelfs 8:30. Maar het belangrijkste is dat je het vol kunt houden, tijden zouden pas belangrijk moeten worden als je voor snelheid gaat trainen. Maar dat is voor beginners nog helemaal niet van toepassing.
En nu duik ik weer terug onder mijn meeleessteen haha :Y) Ik heb ergens een jaar geleden ongeveer hier eens gepost, maar ik kreeg te maken met een hardnekkige voetblessure. Ik bouw al een poosje heel langzaam op, maar daardoor heb ik niet veel te vertellen dus post ik niet :o Maar ik geniet altijd van al jullie berichten!

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 05:57

ontherun schreef:
Wij kunnen samen lopen Dilan :') Langzamer kan ik ook niet lopen inderdaad. Mijn pr stond op 26:25 geloof ik, tijdens een evenement. Vorig jaar met een virtuele run (van NN geloof ik), iets van 27:30 gelopen. Maar dat is dus echt maximaal.

Als we nog eens aan dezelfde evenementen willen meedoen, lopen we wel een keer samen :j

Ik vind PR's nu ook niet echt belangrijk meer.
Voorheen moest het altijd sneller/beter. Nu wil ik gewoon genieten van duurlopen. Dan maar wat minder vlot :D

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 06:57

poes schreef:
O wat een K utapp is me dat zeg die trenara. Nav jouw berichtjes memuska had ik hem heel blij gedownload om eens afwisseling te hebben van Garmin coach. Had het gratis proefabbo van een maand genomen en was bereid om 10 euro (!!!!) per maand te blijven betalen als het goed werkte.
Stel ik de app in: je eerste training kan enkel op de volgende maandag beginnen. Kreeg op geen enkele manier die naar voor geschoven en je raadt het al: het was net maandag. Dus meteen een week van je proef kwijt waarin je niks kan doen.
Vervolgens werkte de app voor geen meter. Trainingen bleven op ongelopen staan, ik kon nooit wat aanklikken en het liep continue vast.
En het is ook enkel een schema. Amper stats qua lopen.

10 euro per maand voor echt iets dat gewoon niet werkt. Tot zover mijn idee om eens lokaal te steunen.

Ik vind het echt waardeloos.

Maar waarom zou je de betalende versie nemen?

Trainingen beginnen idd op maandag, dus als je maandag een schema aanmaakt start die normaal gewoon die dag. En anders gewoon even mailen en dan lossen ze het wel op.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 07:31

Goof, dat ligt er aan wat je als basis conditie hebt. Maar ook welke sporten je er voor hebt gedaan.

Zo heb ik altijd gebasketbald, wat een interval sport is. Hierdoor is mijn basis snelheid al omhoog gegaan.

Zo liep ik eerst 12km/h, dus 5 min/km tijdens niet interval. In dat tempo maakte ik mijn passen pas af en kon in nog kletsen. Nu scheelt het ook wel dat ik lang ben, dus al wat grotere passen maak.

Nu (nouja, voor ik van de arts niet meer mocht rennen) loop ik 12,5 km/h (4,8 min/km) als ik de 5km doe. Dit is wel al weer een half jaar geleden helaas. En met interval is het versnellen op 15,5 km/h (3,87min/km). Dat heb ik 9 juli voor het laatst mogen doen, daarna mocht ik ook niet meer intervallen van de arts ivm m'n enkel.

Nu duim ik dat ik ooit weer mag rennen, tot die tijd lees ik hier gewoon lekker mee.

EmmaVZ, tijden zijn wel leuk om bij te houden toch? Ook al ben je aan het opbouwen. Ik zag toen wel voor uitgang, ookal trainde ik niet op snelheid.
Balen dat de voetblessure zo lang duurt! Hopelijk kan je nu door met opbouwen.

Kwa apps kan ik niet helpen. In de winter ben ik pas begonnen met hardlopen, zonder schema. Ik keek wat fijn voelde en deed dat vaak net een stukje meer. Zo stop ik niet met rennen als er een tegenligger is, pas als die voorbij is. Deels faalangst, wat zou die andere dan denken als ik stop.

Ik kruip nu ook weer onder m'n meeleessteen. Hopijk mag ik er snel ik er snel onderuit van de arts zodat ik weer kan lopen!

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 07:51

Ik heb wat ik de afgelopen weken heb geleerd tijdens hardlooptraining vanochtend in de praktijk gebracht :D Toen ging ik ineens veel harder en verder, eerste keer 10km *\o/* met een mooi tempo.

Afbeelding

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 07:54

Netjes zeg !!
Blij om toch te zien dat er meer beginners zijn onder de meeleessteen .
Ik voel me inderdaad ook weleens geïntimideerd als ik lees dat mensen zo hard rennen.
Maar ik vind wel dat we (beginners) niet moeten vergeten dat sommige er al jaren voor trainen .

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 08:05

Rustig lopen hangt voor mij ook van de ondergrond en hellingshoek af. Omhoog in mul zand de klimduin op gaat een stuk langzamer dan verhard met een daling naar beneden.

En het hangt ook van de tijd van de maand af :+

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 08:08

Inderdaad fijn dat er meer openbaringen volgden :) Ik lees altijd wel mee en vind de foto's erg leuk, maar ik heb zo weinig te melden met zulke prestaties.

Het gaat mij ook niet om snelheid maar om een frisse neus te halen, ontspanning, basis conditie te hebben. Ik kon mezelf wel naar de 7min/km werken maar zodra er meer gaten tussen trainingen kwamen weer langzamer. Ik noem het overigens joggen omdat hardlopen impliceert dat ik hard ga :+

@gaucho, wat is hetgeen je mee hebt genomen in de training?

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 08:27

kosseh schreef:
EmmaVZ, tijden zijn wel leuk om bij te houden toch? Ook al ben je aan het opbouwen. Ik zag toen wel voor uitgang, ookal trainde ik niet op snelheid.
Balen dat de voetblessure zo lang duurt! Hopelijk kan je nu door met opbouwen.

Kwa apps kan ik niet helpen. In de winter ben ik pas begonnen met hardlopen, zonder schema. Ik keek wat fijn voelde en deed dat vaak net een stukje meer. Zo stop ik niet met rennen als er een tegenligger is, pas als die voorbij is. Deels faalangst, wat zou die andere dan denken als ik stop.

Ik hou inderdaad ook wel mijn tijden bij! Ik vind het vooral fijn om te zien hoe ik elke keer een stukje verder ren :D Maar ik let niet teveel op m'n tempo, want anders ga ik daar teveel op focussen. Ik ben ook niet gaan hardlopen voor de snelle tijden, maar om actiever te zijn en voor mijn mentale gezondheid.
Wat je zegt over die faalangst ervaar ik ook, ik ga dan toch juist stoppen als diegene vlak voor me is, om juist mijn angst uit te dagen :D (ik kan daarna altijd nog weer opnieuw gaan rennen)

Ik duim voor je dat je snel weer mag hardlopen!

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 08:32

Niks om je voor je tempo's te hoeven schamen hoor! Ik loop nu echt al wel hel wat jaar en op het moment is mijn rustige tempo nog steeds 'maar' 7 min/km :D Ik ben zeker sneller geweest, maar het hardlopen komt bij mij altijd op de 2e plek dus zo nu en dan heb ik wat inactieve periodes. Het leuke is dat iedereen sneller kan worden met de juiste training en motivatie. Tot op een bepaalde hoogte natuurlijk maar je lichaam kunt meer dan je in eerste instantie denkt! Het ligt er natuurlijk ook aan wat je wilt. Op dit moment geniet ik veel meer van door de bossen struinen dan echt trainen :j Misschien een leuk weetje dat zo'n 2 jaar geleden SV en ik op hetzelfde niveau zaten qua afstand en snelheden en nu heeft ze me - letterlijk - gigantisch ingehaald :D

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 08:34

Gaucho, goed bezig! :D

Ik loop in totaal nu zo'n 4 jaar.
Wel met tussenpozen niet gelopen ivm blessures of weinig tijd.
Maar ik word niet sneller. :+

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 08:40

@forumster: met name een stukje techniek, eerste stuk van mijn pas voor mijn idee hakken meer richting mijn billen, 2e stuk tenen sneller naar de grond :) Hierdoor land ik meer op mijn voorvoet, waardoor ik mezelf minder afrem, en gaat de pasfrequentie wat omhoog. Is even wennen maar ik loop inderdaad als ik in dat ritme ben veel makkelijker. Nu nog wat daarin opbouwen, ik moet nu tussendoor af en toe nog een stukje dribbelen om hardslag weer omlaag te krijgen. Als die naar de 170 is dribbel ik even tot ie weer onder de 130 is.

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 09:02

Ik kom me hier ook melden. Vanmorgen voor het eerst gaan 'hardlopen'...vooral tussen aanhalingstekens want hard ging het niet haha. Maar gewoon rustig aan opbouwen. Liep 4 kilometer in 35 minuten dus niet gek vind ik zelf. Goede basis vanuit wandelen en regelmatig spinning in de sportschool. Krachttraining op een lager pitje momenteel in verband met een tennisarm. Moet zeggen dat ik het heerlijk vond vanmorgen. Vooral conditioneel valt er nog een hoop winst te behalen, maar dat komt vanzelf. Niet te snel te veel willen. Binnenkort ook even op pad voor goede schoenen. En dan opbouwen naar 5 kilometer.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 09:18

Zo zien we wel weer, iedereen heeft zijn eigen comfortabele tempo :D

Ik ben ook echt een tijdje niet heel actief geweest, omdat ik dus echt in hoofd had (en soms nog heb hoor) dat ik veel te langzaam ben, dat ik conditioneel flut ben omdat ik nogal eens wandel tussendoor en met dribbelen die hartslag echt niet omlaag krijg (hell, als ik dribbelen toch eens als rust zou kunnen zien _O- ) enz enz. Maar hey, we doen allemaal meer als al die couch potatoes. We trekken die schoenen aan, we gaan naar buiten en we lopen. Typt ze vanuit bad na een heerlijk loopje waarbij ze al na de eerste kilometer doorweekt was omdat de miezer toch regen werd >;) En dat waren dus 5 km in 35 minuten, in voor mij lange intervallen (7:30 minuten). Maar hè, iedere dikzak die mij zou willen uitlachen is gewoon jaloers. Want ondanks die regen heb ik genoten :):)

Dus ‘langzame’ dames klets gewoon lekker mee, doet deze slak ook <<)

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 09:21

Sluit me helemaal aan bij jouw post Ontherun _/-\o_

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 09:23

Welkom Faringo :D

Ontherun, ik snap de gedachte van 'te langzaam gaan' wel en dus maar niet gaan lopen.
Ik dacht ook zo, tot ik dacht 'loop ik nou voor anderen, of voor mezelf?'. En sindsdien heb ik scheiss aan wat anderen eventueel van mijn tempo vinden, of alle 50-plussers die me voorbij lopen (die misschien al 30 jaar lopen)