[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NoTwixLeft
Berichten: 611
Geregistreerd: 06-07-16

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 15:23

Plaatsen zelf was niet prettig tot poedersuiker. Maar voor mij wel bewuste keuze, omdat ik geen hormonen meer wilde. Lekker m'n eigen lijf weer voelen. Klinkt misschien stom, maar ik vind het echt fijn om elk dingetje te ervaren van een cyclus. Dus ook de vreetbuien, de krampen als je ongesteld bent, want door die ongemakken wel een hoger libido en het gevoel hebben mezelf te zijn.
En ja, ik heb een keer een mislukte innesteling gehad. Maar daar is precies de spiraal voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 15:47

NoTwixLeft schreef:
Plaatsen zelf was niet prettig tot poedersuiker. Maar voor mij wel bewuste keuze, omdat ik geen hormonen meer wilde. Lekker m'n eigen lijf weer voelen. Klinkt misschien stom, maar ik vind het echt fijn om elk dingetje te ervaren van een cyclus. Dus ook de vreetbuien, de krampen als je ongesteld bent, want door die ongemakken wel een hoger libido en het gevoel hebben mezelf te zijn.
En ja, ik heb een keer een mislukte innesteling gehad. Maar daar is precies de spiraal voor.


Ik heb exact het zelfde, daarom ook de koperspiraal. Pil maakte me een compleet ander persoon, ben nu ook mega energiek etc alleen ja kinderen hoef ik voorlopig niet, en al helemaal niet van het scharrelen hahaha.

Maar dan weet ik dat ik geen verkeerde keuze maak qua geen hormonen etc. Ik ben niet zo bang voor pijn, dus dat houd me dan ook niet tegen

Lous

Berichten: 24257
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 22:21

Ik heb sinds dat ik een koperspiraal heb gewoon 0,0 pijn meer tijdens mijn menstruatie.
Eisprong voel ik wel, maar dat is heel even en anders weg te werken met een Aleve Feminax.

Heerlijk mezelf weer en een libido van ver onder het vriespunt naar skyhigh!

Jessica_R
Berichten: 739
Geregistreerd: 01-02-13

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 22:28

Ik kom hier ook even binnenvallen!
Sinds half mei ben ik gestopt met de pil en ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen met het terugkomen van je "natuurlijke cyclus". Ik heb ruim 10 jaar de pil geslikt dus ik was er op berekend dat het even zou duren voor de boel weer op gang zou komen. Nou ben ik 1 juli voor het eerst ongesteld geworden na een cyclus van 44 dagen. En ik hoopte dat deze keer m'n cyclus wel korten zou zijn. Maar voor alsnog geen eisprong gehad.. Dus wordt weer een lange cyclus.
Hoe lang duurde het bij jullie voordat je cyclus weer tamelijk normaal werd?

Rennie89
Berichten: 37322
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 22:31

MISTRAL94 schreef:
lifaya schreef:
Ik heb nu 3 jaar de mirena. Hebben dames met de mirena spiraal wel eens last van bloedingen na de “daad”?


Dat kan zeker, door formaat of ontstaan van een klein wondje oid. Maar contactbloedingen is wel een reden om contact met de huisarts over op te nemen.

Bleek hpv pap 3a te hebben, en bacteriële vaginose. Voor dat laatste ben ik behandeld en het eerste is onder toezicht en over 4 maanden weer een onderzoek. Maar gek genoeg nu opeens geen contact bloeding. Voor het onderzoek en de uitslag van hpv had ik dit wel nog (ca maand geleden). De hpv zou in elk geval ook zeker een oorzaak geweest zijn voor mijn contact bloedingen.

Maar sinds de behandeling van bacteriële vaginose ook geen tussentijdse bloedingen meer. Wel apart.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 22:45

Lous schreef:
Ik heb sinds dat ik een koperspiraal heb gewoon 0,0 pijn meer tijdens mijn menstruatie.
Eisprong voel ik wel, maar dat is heel even en anders weg te werken met een Aleve Feminax.

Heerlijk mezelf weer en een libido van ver onder het vriespunt naar skyhigh!

Klinkt goed!
Heb je kinderen gehad?
Volgens mij raden ze hem af, als je nog niet zwanger bent geweest toch?
Lijkt mij ook wel wat zo'n koperspiraal.

NoTwixLeft
Berichten: 611
Geregistreerd: 06-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 00:07

brokjes schreef:
Lous schreef:
Ik heb sinds dat ik een koperspiraal heb gewoon 0,0 pijn meer tijdens mijn menstruatie.
Eisprong voel ik wel, maar dat is heel even en anders weg te werken met een Aleve Feminax.

Heerlijk mezelf weer en een libido van ver onder het vriespunt naar skyhigh!

Klinkt goed!
Heb je kinderen gehad?
Volgens mij raden ze hem af, als je nog niet zwanger bent geweest toch?
Lijkt mij ook wel wat zo'n koperspiraal.


Ik heb geen kinderen, maar wel een koperspiraal. Moest er wel voor naar het ziekenhuis, want de huisarts had heel snel door dat het niet ging lukken. :')


Jessica_R schreef:
Ik kom hier ook even binnenvallen!
Sinds half mei ben ik gestopt met de pil en ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen met het terugkomen van je "natuurlijke cyclus". Ik heb ruim 10 jaar de pil geslikt dus ik was er op berekend dat het even zou duren voor de boel weer op gang zou komen. Nou ben ik 1 juli voor het eerst ongesteld geworden na een cyclus van 44 dagen. En ik hoopte dat deze keer m'n cyclus wel korten zou zijn. Maar voor alsnog geen eisprong gehad.. Dus wordt weer een lange cyclus.
Hoe lang duurde het bij jullie voordat je cyclus weer tamelijk normaal werd?

Ik had binnen een maand m'n eerste eisprong weer en dat heb ik geweten :+ Maar nu zit m'n eisprong echt binnen een paar dagen na m'n menstruatie en soms zelfs wat licht bloedverlies ervan. Dus kan ook prima dat je hem gemist heb, maar wel gehad hebt. Je hoeft niet perse er iets van te voelen of merken. Kramp kan, bloedverlies kan, zeer waterige afscheiding kan. Maar dat hoeft niet direct zo te zijn.

Jessica_R
Berichten: 739
Geregistreerd: 01-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 08:10

NoTwixLeft schreef:
Ik had binnen een maand m'n eerste eisprong weer en dat heb ik geweten :+ Maar nu zit m'n eisprong echt binnen een paar dagen na m'n menstruatie en soms zelfs wat licht bloedverlies ervan. Dus kan ook prima dat je hem gemist heb, maar wel gehad hebt. Je hoeft niet perse er iets van te voelen of merken. Kramp kan, bloedverlies kan, zeer waterige afscheiding kan. Maar dat hoeft niet direct zo te zijn.


Hmmm dat zou ook nog kunnen.. ben op dag 11 van m'n cyclus begonnen met ovulatietesten. Dan zou het al voor die tijd gebeurd moeten zijn :')

We wachten het nog even af! Blijf gewoon testen tot ik m ooit vind haha.

Sem_
Berichten: 7776
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 09:15

brokjes schreef:
Lous schreef:
Ik heb sinds dat ik een koperspiraal heb gewoon 0,0 pijn meer tijdens mijn menstruatie.
Eisprong voel ik wel, maar dat is heel even en anders weg te werken met een Aleve Feminax.

Heerlijk mezelf weer en een libido van ver onder het vriespunt naar skyhigh!

Klinkt goed!
Heb je kinderen gehad?
Volgens mij raden ze hem af, als je nog niet zwanger bent geweest toch?
Lijkt mij ook wel wat zo'n koperspiraal.
Volgens mij is dat nog een ouderwets idee. Ik heb ook een koperspiraal en geen kinderen. Tegenwoordig heb je ook kleinere exemplaren zoals de Flexi-t 300 (die heb ik). Ik ben heel tevreden over de koperspiraal. De meeste mensen zullen wel juist meer pijn (en bloedverlies) ervaren, dat is een van de bijwerkingen (maar ik geloof dat dat na 3 maanden ook weer zou kunnen zakken). Zetten is volgens mij heel verschillend per persoon. Voor de een een peulenschil en voor de ander... niet. :P

Anoniem

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 09:22

Ik heb m'n huisarts gebeld, helaas kan het nog wel even een paar weken duren voordat ik die spiraal krijg, dus ga weer even aan de pil (dan kan het ook ieder moment ofzo dscht ik) ben ik niet zo blij mee, maarja tis even niet anders

NoTwixLeft
Berichten: 611
Geregistreerd: 06-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 11:29

Jessica_R schreef:
NoTwixLeft schreef:
Ik had binnen een maand m'n eerste eisprong weer en dat heb ik geweten :+ Maar nu zit m'n eisprong echt binnen een paar dagen na m'n menstruatie en soms zelfs wat licht bloedverlies ervan. Dus kan ook prima dat je hem gemist heb, maar wel gehad hebt. Je hoeft niet perse er iets van te voelen of merken. Kramp kan, bloedverlies kan, zeer waterige afscheiding kan. Maar dat hoeft niet direct zo te zijn.


Hmmm dat zou ook nog kunnen.. ben op dag 11 van m'n cyclus begonnen met ovulatietesten. Dan zou het al voor die tijd gebeurd moeten zijn :')

We wachten het nog even af! Blijf gewoon testen tot ik m ooit vind haha.


Heel veel dames missen hem, ook omdat ze spotting verwarren met menstruatie. Zo komen dus ook de "ik wist niet dat ik zwanger kon worden, want ik was ongesteld" verhalen.

Heb het een aantal keer gehad dat m'n eisprong echt direct de dag nadat m'n menstruatie over was kwam. En dat is voor mij dan vaak dag 8 of 9 van m'n cyclus. Als je dus niet weet dat je dan al een eisprong kan hebben, dan kan het "wonder" geschieden :+

Marije_1997 schreef:
Ik heb m'n huisarts gebeld, helaas kan het nog wel even een paar weken duren voordat ik die spiraal krijg, dus ga weer even aan de pil (dan kan het ook ieder moment ofzo dscht ik) ben ik niet zo blij mee, maarja tis even niet anders

En je kan ook niet bij de gynaecoloog terecht? Kost je wel meer geld, maar daar kon ik snel heen toen het bij de huisarts niet lukte

Swah

Berichten: 1872
Geregistreerd: 12-10-12
Woonplaats: In het paradijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 11:33

Ik heb hem bij het Rutgershuis laten plaatsen. Daar kon ik snel terecht, en ben ik supergoed geholpen, ze doen het daar veel. Behandeling moest ik wel zelf betalen, de spiraal niet (AV verzekerd).

Anoniem

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 11:49

Ik ga het via de huisarts doen. Kan best even paar weken wschten en aan de pil hoor, dat heb ik er wel voor over. M'n acnee is namelijk nog niet weg en ben pak em beet 4 a 5 weken geleden gestopt met de pil.

Als het goed is word het via de huisarts volledig vergoed door m'n verzekering. Ideaal is dat. Pil word overigens ook volledig vergoed.

Anoniem

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 12:15

Ik ben bang dat ik dan wekenlang ongesteld ben na het plaatsen van het spiraal. Of dat het de hele tijd onverwachts komt. Hoe ervaren jullie dat?

NoTwixLeft
Berichten: 611
Geregistreerd: 06-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 12:27

brokjes schreef:
Ik ben bang dat ik dan wekenlang ongesteld ben na het plaatsen van het spiraal. Of dat het de hele tijd onverwachts komt. Hoe ervaren jullie dat?

Je cyclus bijhouden. Hou het zelf bij met de app Flo.

Lous

Berichten: 24257
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 12:31

brokjes schreef:
Lous schreef:
Ik heb sinds dat ik een koperspiraal heb gewoon 0,0 pijn meer tijdens mijn menstruatie.
Eisprong voel ik wel, maar dat is heel even en anders weg te werken met een Aleve Feminax.

Heerlijk mezelf weer en een libido van ver onder het vriespunt naar skyhigh!

Klinkt goed!
Heb je kinderen gehad?
Volgens mij raden ze hem af, als je nog niet zwanger bent geweest toch?
Lijkt mij ook wel wat zo'n koperspiraal.


Nee ik ben bewust kinderloos. :)
Je hebt verschillende soorten koperspiralen. Ik heb de T-safe. Deze kan 10 jaar blijven zitten ipv 5 en schijnt juist geschikt te zijn voor vrouwen die nog nooit zwanger zijn geweest.

smurffie

Berichten: 11135
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 12:42

Marije_1997 schreef:
Ik heb m'n huisarts gebeld, helaas kan het nog wel even een paar weken duren voordat ik die spiraal krijg, dus ga weer even aan de pil (dan kan het ook ieder moment ofzo dscht ik) ben ik niet zo blij mee, maarja tis even niet anders

Mag ik je een tip geven? Zoek een verloskundige praktijk in de buurt die ze plaatst ( https://www.spiraalplaatsen.nl oid) ik kon binnen 3 weken terecht.

Ik heb mijn vorige bij de huisarts laten zetten, die moest er na maanden weer uit omdat hij niet goed gezet was ( zei de gyn). Bij een verloskundige praktijk kunnen ze gelijk scannen of hij goed zit en hebben ze veel meer ervaring.
Laatst bijgewerkt door smurffie op 29-07-20 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 12:42

Ik ben heel jong aan de pil gegaan, had daarvoor nog nieteens een regelmatige cyclus := vind het daarom ook een beetje eng.

@Lous hoe vond jij de eerste maanden met spiraal?

Lous

Berichten: 24257
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 12:49

De eerste 2-3 maanden kan je nog onregelmatig ongesteld zijn.Maar dit is normaal. Daarna krijg je weer je gewone cyclus.
Heel grappig je kan dan echt alles tot op de week nauwkeurig aanvoelen.
Ik merk en weet nu precies wanneer ik weer een eisprong heb en wanneer ik dus weer ongesteld moet worden.

Anoniem

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 12:58

Oke, waren de bloedingen heel heftig? Of heb je er niet echt last van?

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 13:00

brokjes schreef:
Ik ben bang dat ik dan wekenlang ongesteld ben na het plaatsen van het spiraal. Of dat het de hele tijd onverwachts komt. Hoe ervaren jullie dat?

Ik ben tot nu toe elke dag soort van ongesteld zegmaar en heb de Kylena nu Bijna5 weken zitten. Ik heb elke dag een heel klein beetje oud bloed. Soms uren of een dag niet en anders verspreid over de dag.
Maar toen ik echt ongesteld werd viel het me op dat ik totaal geen pijn had! Terwijl ik na t plaatsen tot 3 weken erna elke dag buikkrampen en rugpijn had en nu helemaal niets meer! Ze zeggen 2/3 maanden. Dat bloeden mag nu wel stoppen dat is irritant en onhandig haha

Sem_
Berichten: 7776
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 13:40

Ik hou mijn cyclus bij in een app, soms scheelt het een paar dagen maar dan weet ik wel ongeveer wat ik kan verwachten (met koperspiraal dan). :Y)

Lous

Berichten: 24257
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 14:27

brokjes schreef:
Oke, waren de bloedingen heel heftig? Of heb je er niet echt last van?

Mijn bloedingen waren die maanden wel heftiger, maar daarna werd het weer een stuk minder.
Als ik nu menstrueer is dat iets langer dan met de pil, maar niet zo heftig als de eerste maanden nadat hij gezet was. Prima te doen.
Ik heb hem er nu bijna 3 jaar inzitten.

Ik vind het een zegen. Dan maar elke maand menstrueren, maar dat weegt totaal niet op tegen de rest.
Rest is: geen pijn, een supergoed humeur/energie (ook geen last van PMS) en een libido waar je U tegen zegt.
En nog een leuke bijkomstigheid ik viel na het stoppen met de kunstmatige hormonen zo 3 kg af.

Alleen ja de eerste dagen van de menstruatie wel vreetbuien, maar die moet je gewoon zelf onder controle zien te houden :D

Anoniem

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 14:58

Als ik het zo lees allemaal is een spiraaltje wel echt de juiste keuze voor mij. Nu ik dan even niet de pil heb geslikt voel ik me totaal niet meer depressief, kan meer hebben voel me blij en energiek. Enorm libido, m'n huid die steeds beetje beter word.

Lous

Berichten: 24257
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 16:42

Mijn huid heeft het het eerste half jaar echt zwaar gehad na het stoppen. Baggervet en onder de pukkels. Gelukkig ging dat vanzelf weer weg.