Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 11:55

Puera wel pittig hoor zo 3 weken op rij. Ik kies daar altijd bewust niet voor omdat ik bang ben voor overbelasting. Waar ga je die 33 lopen? Zelf of met zo een trainingsloop?
Je hartslag in het begin is wel vreemd, maar wat Sv ook nog even aan Ai heeft gevraagd, ik snap het wel. Denk dat het ook per persoon verschillend is. Wel weer lekker gelopen. Fijn gevoel dat je conditie zo goed is *\o/*

Suliko :') geen tijd meer voor jou Pr verhaal? :Y)
ik denk dat het hurken echt het probleem gaf. Lang niet meer zoveel klachten gehad dus dat link ik wel echt aan elkaar.

Ninus toch weer lekker gelopen ondanks het snotteren. Meestal kun je toch nog wel lekker vooruit als het bij snotteren blijft. 2x op een dag lopen heb ik eigenlijk nog nooit gedaan behalve ergens heen en terug ofzo. Lijkt me ook best gek om te doen. Pak je dan ook echt rust tussendoor of dat niet zo zeer?

Josien 10km is toch ook al een hele mooie afstand. Tot 18 graden een lange broek dat red zelfs ik niet _O- . Maar iedereen is anders, lekker doen wat je fijn vind.

Lisitano respect voor deze bijleespost.
Het shirt mag je houden met de vraag om het netjes te houden voor andere pacing opdrachten of wedstrijden.
De vermoeidheid komt/kwam denk ik wel echt door het rennen. ik weet dat het altijd veel effect op mij heeft.
Super toffe plannen heb je. Hopelijk knap je snel op!
Wat voor week volume wil je zo in je max weken draaien richting die 43km?

Ook deze keer ben ik weer gespot bij een of andere influencer op Insta. Hij liet zich redelijk negatief uit over ons als pacers omdat wij heel de tijd liepen te kletsen en hij dat mentaal lastig vond. :7
Wel een leuk plaatje, dat dan weer wel.
Afbeelding

Gister ben ik even snel de Saucony Pro5 gaan proberen. Heb gewacht op die lancering om ze te vergelijken met de Asics Magic speed 5.
Afbeelding
Na 4 x wisselen, een stuk op 2 verschillende schoenen, gekozen om van mijn vaste merk af te stappen en voor de asics te kiezen! Ik vind ze net wat agressiever hebben, wat dynamischer en wat lichter in het gevoel om mijn voet heen. De saucony zijn wat meer "schoen" maar zijn ook net wat stabieler in mijn gevoel met een heel zacht voetbed. Ze voelen alleen wat meer als een nylon plaat dan echt carbon. Vond het een lastige keuze want waar ga je aan het einde van de marathon het meeste plezier uit halen? De prijs hielp ook wel in de keuze. De saucony zit op €270 :wow: Dat werd me wat te veel.
Dus mijn nieuwe wedstrijdschoen, en dan toch eindelijk een carbon:
Afbeelding
verkrijgbaar in slechts 1 kleur :')

Zo lekker het bos in om te lopen dus ze blijven nog even op de plank staan (helaas) maar in Berlijn mogen ze gaan proefdraaien. De nieuwe trailschoenen moeten ook nog maar daar had ik gister geen tijd voor :o

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 12:35

Ik was het tegengekomen ja. Maar het klonk vooral alsof het helemaal nooit goed was geweest voor hem hoor. Er is altijd geklets om je heen. Hij had het gewoon zwaar, ik vind niks daarin jullie schuld.

Kekke schoenen! Daar val je wel mee op. Toch carbon, ben heel benieuwd wat het je op gaat leveren *D Die Saucony vind ik zo mooi maar ik hou dan ook van roze.

Ik wil naar een topweek van 55/60 km, maar ik moet dat wel goed op kunnen bouwen. Niet te snel. Ik heb veel kracht in mijn benen door alle krachttraining en een redelijk goede conditie. Ik loop normaal 35/40km per week. Ik ga wel wat creatief moeten zijn met proppen van loopjes en back to back lopen. Ik laat de atletiek even zitten en ga weer met Meeko op pad.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 12:53

Ja de hele post was vrij negatief ingestoken. Zijn glas was al half leeg :') maar goed, vind het wel jammer want mensen kunnen juist zoveel baad bij een pacer hebben. Zelf heeft hij ook echt lang aangehaakt (wel voor ons uit dus, hij wilde er niet achter, zodra we voorbij wilde, versnelde hij.) Anyway. Let it go. :Y)

Ja ik ben ook heel benieuwd. Heb echt heel lang getwijfeld en ben nog steeds super blij met mijn nylonplaten! Weet ook niet of ik echt efficiënt/snel genoeg loop om baad te hebben bij carbon maar we gaan het zien. Anders is het placebo turbo effect _O- . Zolang ik er niet op stuk loop, dat is het belangrijkste.

Ah dat komt wel goed! een loopje is zo makkelijk ergens tussen te proppen als je dat wil. hoewel ik denk dat volume persee niet altijd de key is. Als je goede interval en tempolopen hebt is kwaliteit nog altijd belangrijker dan kwantiteit denk ik. En lekker met Meeko op pad is ook geen straf!

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 18:59

Wdj ik had helemaal je bericht gemist tussen alle andere berichten. Wat leuk dat je een georganiseerde trail hebt gelopen! Dat smaakte vast naar meer :))

Jammer dat er geen andere kleuren waren Leonie :D Maar je loopt er vast lekker snel mee. En verder niks van aantrekken, ik snap dat als je het zwaar hebt dat geklets dan vervelend kan zijn. Maar daar moet je je maar voor leren afsluiten als je evenementen loopt. De meeste mensen zullen er blij mee zijn en energie van krijgen. Wel een leuke en vrolijke foto!

Wow wat een samenvatting Lisitano, respect!

Komt vast goed, volgens mij ben je lekker bezig en voor een marathon hoeft je weekgemiddelde niet idioot omhoog hoor, dat kun jij prima. Balen dat je grieperig was en verstandig om rustig aan te doen :knuffel:

Ik stel mijn doelen wel vrij ver vooruit en geef deze door aan mijn schemamaker, soms overleg ik wat handig is voor de opbouw, zoals met de 100K of zoals in december waar ik per ongeluk 3 marathons gepland had, waarvan 2 met veel hoogtemeters :') Ik volg de schema's redelijk precies en als ik ergens het idee heb dat het niet helemaal lekker past dan hebben we even contact en passen we het aan. Ik ga echt heel goed op veel lopen, dat geeft me rust en ik herstel snel. Ik merk nu bijvoorbeeld wel dat ik na een week trailen op (heel) laag tempo (o.a. door de hoogte) ik wel moet wennen aan snel(ler) op asfalt, daar moet ik een volgende keer wat meer rekening mee houden.

SV had volgens mij een keer een artikel over 2 keer lopen gedeeld Leonie. Of een podcast? Mijn geheugen is niet zo goed als dat van BM, maar SV weet het zelf vast nog wel :D
Ik loop morgenochtend 10, dan zit ik 1,5 uur in de auto, kijk ik bij mijn pony, rijd ik door naar een goede vriendin en daarna weer 1,5 uur in de auto terug. Daarna loop ik weer 10. Beide op lage hartslag en dus laag tempo. Ik rust tussendoor niet dus, maar dat hoeft ook niet bij deze afstanden.

Ik heb lang doorgewerkt zodat ik weer redelijk bij ben na een week vakantie, ben gaar :z :Z Zo nog even een klein rondje met de hond en dan lekker op de bank serie kijken. En misschien wel Ben & Jerry's, dat was in de aanbieding en kwam de boodschappenservice net brengen {:}

Supervixen

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-26 20:03

Leonie kek kleurtje schoenen, hopelijk bevallen ze! Jammer van dat gezeur over je paceklus. Je kunt het ook nooit iedereen naar de zin maken. Je moet er maar vanuit gaan dat de meeste mensen blij met je zijn. En moet je er dan als een zuurpruim bij gaan lopen? Nee toch. Blijf maar lekker vrolijk!

Lisitano jouw bijleespost _/-\o_.
De woensdag heeft geen haast hoor, ik hoor het wel.
55/60km is echt wel genoeg om een marathon mee te lopen, daar red ik het ook prima mee altijd.

Ninus kan best dat ik er een artikel over heb gedeeld, ik weet het niet meer zo goed.
Life is short, eet dat ijs :D.
Succes veel plezier morgen!

Ik heb net even gelopen, iets meer dan 7km, maar mijn hartslag was helemaal van de wap of mijn horloge deed raar. Extreem hoge hartslag waar ik lang in bleef hangen en die meteen omhoog knalde als ik maar iets versnelde. Gemiddelde hartslag van mijn loopje, met wel intervallen erin, was 158. Normaal is dat bij dit soort intervallen zo'n 140.
Nou had ik vannacht een extreem lage hrv en heb ik het gevoel dat ik niet helemaal fit ben, dus misschien is dat het.

Morgen lekker rustig aan en eigenlijk wil ik zondag weer hoogtemeters trainen.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 09:25

Lekker kleurtje Leonie :)

Respect voor je bijleespost lisitano _/-\o_

Hopelijk voel je je weer wat fitter SV

Gisteren heb ik een slowrun gedaan
Ging wel lekker en uiteindelijk gestopt vanwege de tijd/planning van de rest van de dag
Had ook gewoon door kunnen gaan
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Morgen een longrun en ‘s middags golfles
Heb ik nog nooit gedaan, dus ben benieuwd :+

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 09:39

Wat fijn Ninus, dat je iemand hebt om even mee te sparren over je indeling. Is dat iemand die je inhuurt? Lijkt me prettig om af en toe even het overzicht terug te krijgen. Zeker met jouw drukke leven. Ik vind het maar knap hoe je alles voor elkaar krijgt.

Bedankt voor het moed inspreken over die 43 km. Ik denk eigenlijk ook wel dat het gaat lukken. Ik heb in de afgelopen weken een paar keer 25 km trails gedaan en dat voelde prima.
Komende weken nog even wat opschroeven. Ik loop de 43 met een vriendin die een ervaren loopster is en we gaan voor het genieten. Zij is een stuk sneller dan ik, dat motiveert me altijd wel niet zo te zeuren in mijn eigen hoofd :+

Hopelijk heb je genoten van je ijs! Zo lekker <3
Ook het voordeel van veel lopen :))

SV, wat gek van je hartslag. Hopelijk gewoon een meetfoutje en zit er geen virusje aan te komen. Mijn Garmin ziet het meestal al aankomen… goed dat je vandaag rustig aan doet denk ik.

Sall, goed bezig. Succes en veel plezier morgen.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 13:49

Whaha ninus. perongeluk 3 marathons gepland in 1 maand. Kan de beste overkomen _O- . ZO heerlijk dat perspectief verschil.
Heb je daar een loop coach voor? Wel heel fijn als er af en toe iemand meekijkt. En super fijn als je zo snel hersteld telkens. Dan heb je wrs gewoon hele goede techniek met weinig impact. Meestal heb ik toch wel even nodig, zeker bij grotere afstanden (zeg 25+).
Wel lekker zo 2 x op een dag en op die manier een grotere afstand in 2 hakken. Meestal ga ik voor mijn long runs ergens heen en dan wil ik er ook van profiteren :Y) .
B&J is echt het beste ijs wat er is maar ik negeer de aanbiedingen al maanden ~~}> . Hoop dat je er van genoten hebt!

Wat gek dat je hartslag zo van de wap was. Misschien toch even wat vermoeid? Hopelijk geen teken van ziekte. Vandaag even rustig aan kan geen kwaad.
Ik heb echt het ideale evenement voor jou gevonden. max 130 deelnemers en alleen maar rondjes :D https://6uursamerongen.nl/
Oke, je kan het bijna net zo goed zelf doen maar ik vind het echt wat voor jou. (en misschien iets voor andere hier ook). Het doel van de organisatie is dat mensen op een laagdrempelige manier kennis kunnen maken met het lopen van een ultra.

Lekker gevoel is dat Sall als je gewoon door kan blijven gaan.
Golven heb ik geprobeerd, was niet mijn ding := Ben benieuwd wat je er van vind.

Lisitano, dat kan jij ook echt wel die 43. Komt helemaal goed.

Gister dus mijn nieuwe stappers laten staan en voor het eerst weer echt off road gegaan. Ik had 3 x3km tempo blokken bedacht maar mijn benen voelde flink zwaar en na tempoblok 1 dacht ik, joe, zie maar :') , ik ga gewoon genieten. Alleen was mijn tempo toen al wel iets hoger dan gepland en dat ritme kreeg ik er niet meer helemaal uit. Ik loop natuurlijk bijna altijd onverhard normaal maar als je zoveel verhard hebt gelopen kom je er achter dat het toch wel meer energie kost. Omgekeerd van jou Ninus :+ . Ik was dus best wel moe na mijn run en ik had het warm! Maar wat was het heerlijk en prachtig. <3
Voor deze ben ik echt even gestopt. Ik moest hierbij echt even denken aan wat mensen om mij heen met wie het momenteel wat minder gaat. En dan is dit weer een extra besef momentje dat je moet genieten van elke dag.
Afbeelding
Klaar om te gaan!
Afbeelding
2 van mijn favo paadjes
Afbeelding
Afbeelding
Uiteindelijk toch ruim 15 km gelopen (volgens plan)
Afbeelding

vanmorgen de spinning training gegeven met wat zware benen en wat last van mijn knie. Tijdens de training trok die last eigenlijk juist weg :? Blijf het maar raar vinden.
Daarna ging ik nog even kracht trainen waarop de trainer met wie ik normaal altbijd bootcamp train besloot even een Pt ervan te maken nadat ik 1 vraag stelde :') . Alles in mijn bovenlijf doet nu pijn maar wel echt lekker getraind.
Morgen denk ik ook maar even iets rustiger aan om even wat herstel mee te pakken.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-26 14:24

Wat een heerlijk rondje leonie! En inderdaad, soms besef je dat wij boffen. Er zijn genoeg mensen die wel buiten willen zijn, maar dat niet kunnen.

Oehh die 6 uurs vind ik wel tof! Daar zou ik goed op gaan.
Alleen heb ik de week ervoor grote plannen. Mochten die niet doorgaan, dan zou dit een optie zijn!
Ik hou die zeker even in gedachte.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-26 07:41

Klinkt spannend SV, je grote plannen :))

Wat goed Leonie, dat je lekker hebt genoten :+: Net als jij heb ik ook best veel mensen om me heen die ziek zijn en er niet zo op uit kunnen, dat maakt ook dat ik me minder druk maak als het even niet gaat.
Overigens loop ik onverhard veel en veel langzamer, dus het is niet te vergelijken. Ik kijk dan ook niet naar tempo en wil ook geen workout, maar alleen lekker een beetje lummelen door de natuur.

Vandaag echt rust :D Of is je spierpijn alweer weg :=

Mijn schema’s (en die van mijn man ook) worden gemaakt door hardloopbegeleiding op maat Lisitano, volgens mij betalen we €25 per perform per maand. Mijn trainingen worden niet geanalyseerd, maar als het nodig is kijkt hij wel mee. Ik vind het vooral belangrijk dat het aansluit bij mijn voorkeur, ik heb eerder iemand gehad die volgens mij schema’s gewoon van internet haalde, ik werd daar niet beter van en ik vond er ook echt niets aan. Daar was ook geen overleg mogelijk, dus die liefde was snel bekoeld :D

Leuk dat je met een vriendin gaat lopen, kan mee voorstellen dat dat motiveert :j

Goed bezig Sall!

Ben nog steeds een klein beetje verkouden, het lopen ging prima gisteren, maar ik weet niet of ik vandaag echt de 2 uur 20 vol ga maken, dus ik ga later vandaag vanuit huis een rondje lopen waarbij ik wat kan inkorten. Het is prachtig weer en overal mooi :j En ik vind het belangrijker dat ik volgende week fit ben. Gelukkig is er nog wel wat ruimte in het schema en kan ik wel een week schuiven als het nodig is, dat geeft ook wel rust :j

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-26 12:28

Hier 17.5km getraild met 350hm vanmorgen. Ging nog steeds zwaar, combi van een week niet zo goed slapen en lage hrv denk ik. Status is ook na anderhalve maand productief op onderhouden gegaan.
Ach ja, je kan niet altijd zes gooien.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-26 13:53

Jammer SV! Niet goed slapen heeft zoveel invloed op het lopen. Maar toch weer een mooie afstand met hoogtemeters, daar kom ik nooit aan hier in de buurt :=

Bij mij ging het boven verwachting lekker, ik had mijn hartslag iets lager gezet dan gebruikelijk zodat ik niet te snel zou gaan en ik heb uiteindelijk de 140 minuten volgemaakt en 24,5K gelopen. Het was koud toen ik vertrok en bloedheet toen ik thuiskwam :D
Nu lekker in de tuin!

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-26 14:10

Gaaf dat je hebt geholpen met de Backyard Ultra, Suliko! Ik zag het op Facebook voorbij komen. Echt knap dat mensen dat kunnen, respect!

Wanneer had je die 100 km ook alweer, Ninus? Ergens in mei toch?

Lekker bezig, Josien! 10 km is ook een prima afstand toch! Als je daar nog genoeg uitdaging in vindt, gewoon zo laten.
Ik vind mijn korte broeken van Fusion heel fijn.

Ben je al wat opgeknapt, Lisitano? Leuke plannen heb je!

Tss, wat een pannekoek, die influencer, Leonie. :+
Mooie schoenen heb je, lekker kleurtje!
Genieten Leonie, heerlijke foto’s. Wat een mooie tekst op dat bankje.

Dat klinkt als een hele fijne loop, Sall! Mooie lage hartslag ook!

Toch maar weer een mooie afstand en hoogtemeters, SV.

Heerlijk Ninus! Het was vanochtend best fris inderdaad en later lekker warm.

Ik was voor de verandering goed gekleed van huis gegaan. Het was best pittig, voor de derde week een flinke afstand. Ik heb vorige week lekkerder gelopen, kon nog wel merken dat ik de kilometers van vorige week nog wat in de benen had.
Desalniettemin best fijn gelopen met een gemiddelde hartslag van 138 en een gemiddeld tempo van 6:47. De laatste kilometers gingen niet zo vlot meer. :+
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Puera op 22-03-26 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-26 14:45

Mooie afstand Puera en Ninus!
Goed gedaan beiden.
Altijd fijn als het lekker gaat.
Niet gek dat de laatste kms wat minder vlot gaan Puera en je hebt het maar mooi gedaan.

Toen wij vanmorgen begonnen was het 7 graden. Ik liep in kort kort en na 1km had ik het zweet al langs mijn hoofd lopen :=.
Geen idee hoe dat moet als het een graad of 20 is :+
Ninus hier is het vrij lastig om geen hoogtemeters te maken als je in het bos loopt. Maar ja, er moeten er nog flink wat bij de komende tijd om te trainen voor Slowakije.
Gisteren heb ik een mooie gpx gekregen van iemand die in Duitsland heeft gelopen, in een gebied waar wij al eens hebben gewandeld. Bij Wuppertal in de buurt. Dus die binnenkort maar eens doen. 30km en 800hm.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-26 15:27

Super Puera! Ik zag het al via Garmin, deze heb je maar weer, goed gedaan :j *\o/*

Klinkt goed SV! Echt jaloers dat jullie zo dichtbij wat meer opties hebben :D
Mijn man is gelukkig goed bezig in Duitsland, dus ik hoop dat we snel in ieder geval (weer) een badkamer hebben, dan kunnen we weer een weekendje plannen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-26 21:08

Ninus, train jij ook afstanden langer dan 32km als je 50km wilt gaan lopen? SV loopt gewoon zo nu en dan een marathon alsof het niets is, maar hoe ga je dan voorbij die 42km? Gewoon een keer gaan?

Ik heb vorige week met yoga mijn knie aan de binnenkant vernaggeld. Die doet nu pijn als ik m'n rechterbeen naar achteren zwaai om bijvoorbeeld mijn bovenbenen te rekken. Dan steekt het aan de binnenkant op 1 plek. En ook op m'n knieën zitten gaat nu helemaal niet. Ik dacht gisteren even op m'n knietjes m'n bed in te gaan, nou, ik gilde het uit van de pijn. En strek je je been weer en is het weer goed. Ik heb er met wandelen of hardlopen of paardrijden of duiken gelukkig ook helemaal geen last van. Maar ik kan nu even bepaalde bewegingen niet maken.

Maar ik heb vandaag heel raar hardgelopen. Vorige week had ik al 1 keer wat best raar voor mij is 4.2km aan 1 stuk zonder run-walk-run. Maar vanavond zat ik zonder dat ik er over aan het nadenken was ineens al op 3km. En toen werden het er 5, en toen dacht ik van nou, dan gaan we voor 10km en vervolgens had ik 11km in 90 minuten (ook nog behoorlijk snel dus) en was na 93 minuten weer thuis en heb alleen de laatste 12 seconden gewandeld. Ik voelde pas m'n spieren toen ik weer ging wandelen, heb echt 0 vermoeidheid tijdens het hardlopen gevoeld. Echt heel raar voor mijn doen. Normaal gaat het altijd zwaar. Cadans was wel heel laag, 142, maar ja, als je lekker loopt maakt dat ook helemaal niet uit. En zeker niet omdat ik niet eens echt langzaam was.

Garmin vindt trouwens ook dat ik nu op 8.20min/km de lange run moet doen. Dat was een hele tijd 8.45, daarna een paar maanden 8.30 en sinds vorige week 8.20. En het leuke is, dat heb ik op de laatste km na ook allemaal gewoon gehaald. Ik heb 2 keer een km onder de 8min/km gelopen terwijl ik me niet gehaast heb.

En deze is natuurlijk ook leuk: de verdeling linkervoet en rechtervoet exact 50%. Vorige week al en nu weer. Alleen jammer dat ik van de sluiting van de hartslagband mijn huid open haal.
Afbeelding

SV, bij het Wuppertal heb je inderdaad best wel wat hoogteverschillen. Bergisch Gladbach is ook wel leuk dan misschien, ook daar is het absoluut niet vlak.

Pacers doen het ook nooit goed, haha. Ik heb bij de halve van Oldenburg een hele tijd de 5uur pacers bij kunnen houden die dus 5 uur deden voor de hele marathon. In Cyprus zouden pacers komen voor de 6 uur, maar ze hadden alleen maar pacers voor 4.5 uur en sneller. Dat vond ik toen wel jammer.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-26 21:18

Als je 50 gaat lopen, loop je gewoon door na de marathon :+.
De grens zit vooral in je hoofd, je lijf gaat wel door.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-26 22:19

Volgen jullie de backyard? Waaaauw!

Leonie, wat een mooie spreuk op dat bankje. Zo is het ook gewoon. Je bent weer lekker sportief bezig! Prachtig loopje heb je gedaan, ik geniet helemaal mee door je verslag.

Zo’n 6 uurs zou ik ook nog best leuk vinden eens te gaan lopen.

Ninus, dat klinkt fijn zeg, die hardloopbegeleiding. Ik denk erover dat ook in te schakelen. Mijn atletiek-trainer valt toch echt tegen. Ik plan alsnog alles zelf :+ Fijn te horen dat het jou bevalt.
Heerlijk dat je zo fijn gelopen hebt. 24,5km in 140 minuten vind ik vlot. Liep je onverhard?

SV, jammer dat het zwaar voelde maar je hebt het wel maar weer mooi gelopen. Die afstand en hoogtemeters vind ik momenteel echt nog wel pittig en jij doet het zo tussendoor. Reteknap!
Het was op de thermometer koud, maar ik vond het ook echt warm tijdens het lopen. Voor de verandering waaide het ook nauwelijks, zelfs hier aan de kust niet. Je went meestal vrij snel aan de warmte.
Die gpx klinkt leuk!

Puera, wauw! Wat een afstand! Ik vind je tempo heel erg netjes op zo’n afstand. Respect! Dat geeft vast vertrouwen.

Germie, fijn dat er verbetering is. Hopelijk herstelt je been vlot.

Ik voel me weer een stuk beter. Nog steeds wat moeite met eten, dat merkte ik wel met lopen vandaag. Maar oh wat was ik blij met de onverharde paden en mijn grote vriend erbij. Fartlek, dus lekker uitgedaagd.

Afbeelding

Ja, mijn been zit onder het bloed want ik bleef weer eens hangen in een doornstruik :D

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-26 22:22

Knap dat je ondanks je verkoudheid nog zo goed gelopen hebt Ninus, dat geeft ook rust in je hoofd voor volgende week lijkt me.

Puera, mooi tempo op die afstand. Niet gek dat je benen nog wat zwaar voelden.

Ik ben juist blij dat ik wél ergens kan lopen zonder (of met weinig) hoogtemeters,maar snap dat jij er blij mee bent SV, is een mooie basis voor je doelen.

Ik wil nu iedere week weer een paar kilometer in de lange-lopen opbouwen naar de trailrun.
Doel was vandaag 18km, maar ben nog steeds niet fit. Op 13 km wilde ik stoppen, alles ging zeer doen, toen een minuutje gewandeld en gaan joggen en daarna ging het allemaal ineens weer en heb zelfs 20km vol kunnen maken.

Komt niet vaak voor, maar ben het niet eens met de stelling van Leonie dat lange afstanden minder belangrijk zijn om te trainen dan intervallen en tempo trainingen. Ik heb geleerd dat je ze juist alledrie naast elkaar nodig hebt en vooral als je je loopafstanden langer wilt maken dat je dan in ieder geval 1x per week ook een lange afstand loopt om je spieren, banden, pezen en gewrichten te laten wennen aan de langdurige belasting waardoor je blessures voorkomen kunt.

Wat een heerlijk plaatje zo Lisitano!
Als sloopdoos straks oud genoeg is wil ik ook eens bij canicross gaan kijken. Ik ga eind april naar een open dag.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-26 23:19

Wat knap dat je er dan zelfs 20 van hebt gemaakt, Busy. Dat is echt doorzetten. Goed bezig!
Leuk dat je naar een open dag gaat. Waar is dat van?
Canicross is toch wel anders dan wat ik loop hoor. Daar zijn ze heel erg gefocust op snelheid en de honden lopen meestal maximaal 5,5 km. Meeko zou er heel goed in zijn, maar het is allemaal erg ver weg voor ons en ik ga geen uren in de auto zitten voor zo’n mini-stukje rennen :D
De combinaties die winnen hebben vaak een greyster of eurohound, speciaal gefokt op kracht en snelheid en daar kom je met een ander soort hond vrijwel niet tussen. De sfeer is ook anders.
Wat wij doen heet canitrail. Dan leg je samen langere afstanden af. Dat kan ook wel op tempo natuurlijk maar het verschil is zeg maar 5 km in 15 minuten of 15 km in 70 :+ De meeste combinaties lopen rond de 6:30 of zelfs langzamer. De sfeer is heel relaxed. Lekker genieten en vaak singletracks.

Ik wil volgend najaar weleens een canicrosswedstrijd proberen. Ik heb er ooit eentje gelopen en dat ging echt bizar hard. Ik was de hele tijd bang om te vallen. Eigenlijk moet Meeko eens met Suliko mee doen *\o/* Die houdt hem beter bij.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-26 06:30

50 rondes bij de backyard. Superknap!

Busy ik vind lange afstanden ook heel belangrijk voor het mentale stukje, naast het fysieke.
Wat knap dat je 20km hebt volgemaakt. Topper!

Lisitano dat ziet er weer heerlijk uit. Gebruik je ook stemcommando's, of hoe gaat dat eigenlijk als je naar links of rechts wilt of wilt stoppen?

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-26 06:58

Niet normaal, wat een prestatie. Die man moet mentaal ook echt keihard zijn want hij stond er al een tijdje niet zo lekker meer bij. Ik zag op zijn insta dat hij vorig jaar 144 uur lang 1,136 km rondjes op een camping in Frankrijk heeft gelopen. 6000 rondjes! :')

Ik gebruik inderdaad commando’s en hij is er heel scherp op. Meeko is zo’n 25 kg dus die kan ik ook nog met mijn gewicht wat afremmen als het moet.
Hij is inmiddels erg ervaren dus als ik een heuvel af moet, houdt hij zelf al in. Dat heb ik hem wel allemaal moeten leren.
Hij zou op stem zelfs tussen paaltjes kunnen slalommen denk ik. Je leert je hond ook inhalen of aan de kant gaan.
Hij weet dus verschil tussen ‘houd rechts’, ‘rechtsom’ en ‘rechts’. Vind ik altijd best wel knap <3
Mijn husky was ook zo scherp terwijl die nooit zo’n zin heeft in luisteren :+ Ze vinden het ook heel erg leuk en je wordt echt een rennend team. Daarom vind ik het ook wel anders dan “gewoon” hardlopen met je hond.

Ik ben ermee begonnen omdat ik obstacle runs met de hond deed, maar ik hield rennen niet lang vol. Helaas zijn die runs bijna verdwenen, die zijn ook zo ontzettend leuk! Het zit nog steeds in mijn hoofd om er zelf ooit eentje op te zetten.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-26 06:59

Wat goed BM! *\o/*
Ik ben ook echt een duurloper hoor, vooral omdat het lopen voor mij geen middel is, maar een doel op zich, lekker genieten :j

Heerlijk plaatje Lisitano! Ik liep inderdaad onverhard op lage hartslag. Als ik trail zakt mijn snelheid afhankelijk van de ondergrond.

Ik weet niet precies wat je bedoelt Germie, ik loop iedere maand wel een marathon of verder (en soms per ongeluk meerdere :+ ), het blijft een magische afstand, maar fysiek is dat voor mij geen grote uitdaging meer, dus het uitbreiden naar 50 of verder gaat dan ook makkelijker omdat mijn lichaam de belasting gewend is. Verder helpt interval en echt tempoblokken om sterker te worden zodat je ook op kortere afstanden sterker wordt.
Wat SV zegt is waar, het is gewoon nog even doorlopen na de marathon. Ik ben stiekem in training voor een 100 mijl, ik moet nog een geschikte vinden, maar dat is qua belasting niet heel spannend, mentaal wel. Dus dat train ik vooral door back to back te lopen in het weekend en 2 keer per dag.
Maar de basis moet wel in orde zijn.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-26 07:06

Ik vind een marathon al echt heel ver. En moet daar echt voor trainen, het gaat mij nooit gemakkelijk af. 10km ook niet overigens. Dus ben beetje bang dat ik gewoon niet het lijf heb voor nog meer. Hoewel ik wel een echte diesel ben en ook het karakter heb om enorm diep te gaan.
Maar iemand die ik dus 3 weken terug sprak met die marathon in Maasmechelen, die gaat in augustus voor een 100km en zei zo doodleuk tegen mij: er is ook een 50km, doe maar mee. Nou, ik ben bang dat dat echt te zwaar is. Haha.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-26 07:12

Wat een mooi tempo dan, Ninus. Wow! Ik vind dat zo knap. 160 km qua belasting niet heel spannend :)) Had je ooit gedacht dat je dat zou zeggen? Dat is toch waanzinnig! Ik vind dat echt inspirerend.

Een vriendin van me is sinds vorig jaar bezig met ultra’s en die is ook vreselijk veel verbeterd. Qua uithoudingsvermogen natuurlijk, maar ook tempo.
Ik zou het heel gaaf vinden dat ook te ervaren. Ik doe al een light versie en ik krijg er momenteel even niet veel meer uit ivm gezin maar oooooit wil ik voelen wat jullie voelen <3

Beetje fangirl hier.