Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 23:56

Is er dan een andere reden dat er overdag niet gehandhaafd wordt? Ik denk namelijk wel dat je met handhaven andere regels zoals bijv. Een avondklok niet hoeft in te voeren. Het meeste wat niet mocht namelijk sowieso al niet, avondklok of niet. Wel denk ik dat, dat nog ingrijpender zou zijn voor veel mensen maar in heb er wel moeite mee dat je regel invoert waar je vervolgens weinig mee doet.
Stel als regel of 2 huishoudens of gewoon een aantal personen regel. Ik zou als handhaver niet eens beginnen aan een groep mensen die ik tegen kwam om te controleren. Je kan op het oog echt niet zien of het om een huishouden gaat.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 23:58

secricible schreef:
Wat ik bedoel te zeggen is dat het anders formuleren eenogisch gevolg is.
Als je klas niet luistert naar "werk rustig" is de volgende stap "jullie mogen niks meer zeggen". Dan moet je dus naar iets start, ook al zorgt dat er ook voor dat Pietje Klaasje geen uitleg meer kan geven.

Dus feitelijk is het een soort Represaille maatregel. Dan vrees ik voor wat er nog komen gaat.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 00:00

Je handhavers moeten ook maar willen handhaven, dat speelt ook nog mee. Je kan mij niet wijsmaken dat de gemeente niet weet dat een tafeltennistafel op een schoolplein gebruikt wordt voor treffen tussen families. Er zal een zeker gedoogbeleid zijn.

BigOne

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 00:07

Zou mooi zijn wanneer iedereen een stopte met focussen op wat tijdelijk niet mag en ( hoe moeilijk ook) zich daar wat minder druk om maakt. Je kunt overal wat van vinden maar feit is dat de regels voor iedereen hetzelfde zijn en hoe beter we er ons aan houden hoe eerder we weer versoepeling krijgen. Lijkt me logisch dat het kabinet niet dezelfde fout als in de zomer gaat maken door flink te versoepelen en dan weer fiks op de een moet. Je kunt je gewoon beter niet zo druk maken om zaken die je verder niet kunt beïnvloeden, word het toch echt gemakkelijker van merk ik.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 00:14

Overigens vertelde een collega dat haar zus nu ‚gewoon‘ een jaar op wereldreis is (nu in Z-Amerika) en daar eigenlijk verdacht weinig covid hinder van ondervindt.
Nu kun je daar van alles van vinden maar ik blijf het krom vinden dat al die beperkingdregels in feite irrelevant zijn als je op vakantie gaat.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 00:17

Sizzle schreef:
Overigens vertelde een collega dat haar zus nu ‚gewoon‘ een jaar op wereldreis is (nu in Z-Amerika) en daar eigenlijk verdacht weinig covid hinder van ondervindt.
Nu kun je daar van alles van vinden maar ik blijf het krom vinden dat al die beperkingdregels in feite irrelevant zijn als je op vakantie gaat.

Het is nog steeds gewoon mogelijk om bijna overal naartoe te vliegen. Elke nieuwe variant wordt per vliegtuig de wereld over gevlogen. Maar merkwaardig dat ze daar in Z Amerika amper covid gevallen hebben.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 08:14

Electra63 schreef:
purny schreef:
Het is al een lange tijd dat iedere keer dat maandje eraan vast word geplakt. En ik vind het nu gewoon genoeg, met mij heel veel andere mensen.

Mensen zijn het zat, zien geen perspectief meer.

Ik ben het ook zat.
Ons hele gezin heeft Corona gehad (op 1 dochter na).
Terwijl ik ook alleen maar mijn kinderen zie.

Maar ik hou mij aan de regels, omdat ik de problemen in de zorg van zeer dichtbij ken.
Ik geloof in de expertise van de OMT-leden en ik begrijp dat er fouten worden gemaakt omdat het een hele nieuwe situatie is.
Ik vind het erg voor de horeca, de winkeliers en de kappers en andere mensen die getroffen zijn.
Maar ik vind sommigen ook zeuren en ontevreden.
Zeker als je gewoon nog je werkt hebt.
Het is k.ut, maar accepteer het en maak er wat van.
Ga na of voor je werk wandelen, met bijvoorbeeld een vriendin, je hond uitlaten of naar je paard. Zeker met dit weer.

Zo sta ik er ook in met dat verschil dat mijn man en ik geen covid (nog) hebben gehad. Maar wij leven ook streng de regels na en ja dat vind ik saai maar niet meer en niet minder.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 08:22

Loretta, er zijn niet weinig gevallen, maar ze ondervind blijkbaar weinig restricties overal.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 08:41

Sizzle schreef:
Loretta, er zijn niet weinig gevallen, maar ze ondervind blijkbaar weinig restricties overal.

Precies. Er is daar gewoon Corona, in alle varianten waarschijnlijk. Maar je hoort er weinig over en er zijn weinig restricties. In Afrika zie je dat ook. En er zijn zelfs landen, Noord Korea dacht ik die zeggen dat er helemaal geen COVID in het land is. Volledig COVID vrij.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 08:45

In theorie geloof ik dat in noord Korea ook nog wel. Dat land in en uit is sowieso al een uitdaging maar in dat land zullen we het wel nooit weten.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 09:43

Electra63 schreef:
De cijfers van het aantal besmettingen, ondanks de besmettelijke Britse variant, zijn toch flink gedaald?
Dus de maatregelen lijken te helpen.

Het daalde maar de britse variant neemt de overheid en daarom stabiliseert het / kan het toenemen.

De komende dagen zullen de uitslagen niet betrouwbaar zijn in daling/stijging vanwege het weer. We zullen volgende week wel zien wat de status is.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 09:43

Vayo schreef:
Sec. dat is idd een andere link. Maar de pagina´s die ik laat zien van de rijksoverheid zeggen duidelijk dat het niet mag.

Duopenotti, ik maak geen regels zelf. Ik heb ze letterlijk overgenomen van rijksoverheid. Het laat enkel zien hoe krom en onduidelijk de regels nu eigenlijk zijn. Het gaat niet om enkel dit, maar een opeenstapeling van. Ik voel me door al die regels enorm geïsoleerd.

En dan zeggen ´het is zo zwaar´ vind ik een ontzettend nare opmerking die mij enorm raakt. Vooral die smiley. Ja ik vind het verschrikkelijk zwaar. Dat mag je best weten. Ik zit er nu gewoon om te huilen. Die buurvrouw was de eerste die ik in 4 weken gezien heb. Ik kom nauwelijks de dagen nog door, voel me doodongelukkig en die isolatie is voor mij echt de druppel bovenop hoe ik me al voelde waardoor ik het totaal niet meer zie zitten.

Het was zeker niet mijn bedoeling je te kwetsen. mijn excuses daarvoor.

Maar als je zelf andere regels maakt dan dat ze zijn, dus nog strenger en dan zeggen oh wat is het zwaar dan krijg ik inderdaad wel iets van... tja, logisch, dat doe je zelf.

Je hoeft geen 4 weken binnen te zitten, je kan elke dag iemand zien als je wilt. Alleen niet na 21.00.
Ik begrijp dan oprecht niet als je het zo moeilijk hebt waarom je je dan zo opsluit?
Dat is echt niet gemeen bedoeld, echt niet. Maar ik begrijp het dan gewoon niet.

Dus ook met je buurvrouw en de kinderen naar buiten, lekker doen, geniet van de sneeuw de komende week.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -en-buiten

Citaat:
Alles in groepsverband: maximaal 2 personen
Buiten de eigen woning
Buiten de eigen woning geldt dat maximaal 2 personen in groepsverband ergens heen mogen gaan of iets mogen ondernemen. Kinderen tot en met 12 jaar tellen hierbij niet mee.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 09:44

Winged schreef:
Electra63 schreef:
De cijfers van het aantal besmettingen, ondanks de besmettelijke Britse variant, zijn toch flink gedaald?
Dus de maatregelen lijken te helpen.

Het daalde maar de britse variant neemt de overheid en daarom stabiliseert het / kan het toenemen.

De komende dagen zullen de uitslagen niet betrouwbaar zijn in daling/stijging vanwege het weer. We zullen volgende week wel zien wat de status is.

Nee, ze schatten dat de Britse variant de overhand gaat nemen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 09:48

In Oostenrijk moet je een negatieve coronatest voorleggen als je naar de kapper wil hoorde ik gister :P

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 09:50

996981 schreef:
Winged schreef:

Zie je wat er achter de / staat? 'Kan het toenemen'

Daarmee staat of valt het ook in hoeverre men zich aan de maatregelen blijft houden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 09:50

Wij waren gisteren 12,5 jaar getrouwd. In plaats van het geplande feest zondagavond al de bubbels koud gezet en eten besteld bij een restaurant gisterochtend. Heerlijk gegeten met mijn eigen gezin. Was heel intiem en heel gezellig. Het is een rare tijd en bij mij gaat het met ups en downs. Maar gisteren was wel een up. Ja het is prut dat maatregelen steeds verlengd worden. Maar we moeten toch blijven proberen er met elkaar en vooral de mensen die je in je directe omgeving hebt, het beste van maken.

Ik vind die buiten regel trouwens ook krom hoor. Buiten is de kans op besmetting minimaal, zeker als er een windje staat. Normaal wandelde ik wekelijks met mijn zusje en moeder samen. Maar dat mag nu al heel lang niet -O-

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 09:55

Winged schreef:
996981 schreef:

Zie je wat er achter de / staat? 'Kan het toenemen'

Daarmee staat of valt het ook in hoeverre men zich aan de maatregelen blijft houden.

Wat ik probeer te zeggen is dat de cijfers over de Britse variant gebaseerd zijn op een rekenmodel. Er wordt niet bij iedere positieve test gekeken om welke variant het gaat.

Ze dénken dus op basis van een rekenmodel dat de Britse variant de overhand gaat nemen/aan het nemen is. We weten dit dus niet zeker.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 10:00

“ Op basis van een steekproef van zo’n tweehonderd positieve tests kan het RIVM een uitspraak doen over hoe groot het aandeel van de Britse variant onder die positieve tests is.

De laatste betrouwbare metingen die het RIVM heeft, zijn dan ook van de week van 11 tot en met 17 januari. Toen was 19,8 procent van de besmettingen veroorzaakt door de Britse variant, blijkt uit de steekproef.”

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/02/05/nu ... t-a4030678

Er worden iedere week honderduizenden test afgenomen. Dan voelt 200 tests als steekproef niet heel ruim genomen?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 10:06

Wat helpen alle maatregelen nu tegen mutaties als je dit bekijkt.

https://www.schiphol.nl/nl/aankomst/

Elke mutatie wordt razendsnel over de wereld verspreid. Ondertussen maken mensen zich kwaad op anderen die zich niet aan een onzinregeltje houden waarmee je niemand kunt besmetten.

Met al het geklungel wordt de kans steeds groter dat we hier nog wel een jaar in zitten.

Daarom raad ik iedereen aan om zelf met gezond verstand de situatie te bekijken. Zelf doe ik er alles aan om verspreiding van het virus te vermijden. Maar daarvoor houd ik me niet altijd aan de regels van de overheid. Ik maak continu een afweging tussen besmettingsrisico, pakkans en het boetebedrag. Ik denk ook dat het goed is dat we elkaar helpen door het delen van kennis. Bijvoorbeeld hoe het virus zich verspreid. Maar ook eventueel waar de meeste politiecontroles zijn.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 10:07

Omdat in mijn gezin de besmetting heel snel ging, heb ik gevraagd aan de GGD of wij misschien de Britse variant hebben (gehad). Maar dat konden zij niet zeggen. De GGD krijgt daar niet de uitslag van. De RIVM doet inderdaad steekproeven onder de positieve testen en aan de hand van de rekenmodellen kunnen ze dan berekenen hoe groot het aandeel van de Britse variant zal zijn.
Zo is het mij verteld.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 10:09

Met een populatie van 2273 positieve tests, een betrouwbaarheidsniveau van 95% en een foutmarge van 2% zou de steekproef uit 1168 tests moeten bestaan.

In Nederland worden nu alle maatregelen gebaseerd op 200 steekproeven... de betrouwbaarheid van het rekenmodel/de schatting is dus echt zeer twijfelachtig als je het mij vraagt...

Afbeelding

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 10:10

Loretta schreef:

Elke mutatie wordt razendsnel over de wereld verspreid. Ondertussen maken mensen zich kwaad op anderen die zich niet aan een onzinregeltje houden waarmee je niemand kunt besmetten.

Met al het geklungel wordt de kans steeds groter dat we hier nog wel een jaar in zitten.

Daarom raad ik iedereen aan om zelf met gezond verstand de situatie te bekijken. Zelf doe ik er alles aan om verspreiding van het virus te vermijden. Maar daarvoor houd ik me niet altijd aan de regels van de overheid. Ik maak continu een afweging tussen besmettingsrisico, pakkans en het boetebedrag. Ik denk ook dat het goed is dat we elkaar helpen door het delen van kennis. Bijvoorbeeld hoe het virus zich verspreid. Maar ook eventueel waar de meeste politiecontroles zijn.

Je kan toch niet zien of die vliegtuigen vol zitten, sommigen zijn niet eens voor een kwart gevuld?
Sommige passagiers komen niet eens Nederland in en stappen over op een andere vlucht.
Mijn man heeft dagelijks zeelui die naar Nederland komen of teruggaan naar land van herkomst, iedereen gaat in quarantaine, wordt getest en alleen bij een negatieve test mogen zij naar het schip of in het vliegtuig naar huis.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 10:13

Citaat:

Loretta, dus je roept op om info te delen waarmee je de wettelijke regels kunt omzeilen en dat is niet erg als mensen zich maar aan de door henzelf opgestelde regels houden? -O-

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 10:13

Loretta schreef:

En wat zie ik daar nou precies dan?
Is dat een vrachtvliegtuig, een passagiersvliegtuig, zo ja, hoeveel mensen zitten erin? Wat voor mensen zijn dat, zijn die op doorreis? Komen die terug ergens vandaan, zijn het vakantiegangers..?
Wat?

En dat percentage positief geteste mensen van gisteren is toch totaal niet representatief? Gezien een hoop mensen zich niet konden laten testen zondag?

En ik vind het soms ook wel wat verbazingwekkend dat een aantal mensen dingen waar weinig op gecontroleerd wordt, niet doen? Een hoop dingen gaan toch gewoon? Wij zijn enige tijd geleden ook met 5 mensen wezen wandelen... Niet arm in arm lopen en de groep een beetje husselen.. Ik heb geen enkele boa gezien..
Ook qua sneeuwpret van het weekend, genoeg mensen zien lopen, gewoon normaal, beetje op afstand van elkaar, en geen politie/boa gezien.. Soms maken mensen het zichzelf wel erg moeilijk hoor...

Citaat:
Ik vind die buiten regel trouwens ook krom hoor. Buiten is de kans op besmetting minimaal, zeker als er een windje staat. Normaal wandelde ik wekelijks met mijn zusje en moeder samen. Maar dat mag nu al heel lang niet

Dan doe je dat toch gewoon?
100 meter met je moeder, 100 meter met je zusje.. en dan niet in elkaars aura lopen...
Laatst bijgewerkt door Cer op 09-02-21 10:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 10:14

996981 schreef:
Met een populatie van 2273 positieve tests, een betrouwbaarheidsniveau van 95% en een foutmarge van 2% zou de steekproef uit 1168 tests moeten bestaan.

In Nederland worden nu alle maatregelen gebaseerd op 200 steekproeven... de betrouwbaarheid van het rekenmodel/de schatting is dus echt zeer twijfelachtig als je het mij vraagt...

[ [url=m/GtDP3r.png]Afbeelding[/url] ]

Kan een mutatie die in Nederland ontstaan is hier weleens ooit ontdekt worden? Of duikt die dan zomaar eens ergens anders in de wereld op en is het dan een variant vernoemd naar dat land?
Wat wordt er precies onderzocht bij die steekproeven?