Hardlopen deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Daan_O

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 09:20

Het is toch zo dat als je bij wijze van spreken een paar nauwelijks gebruikte schoenen in de kast hebt staan en na een paar jaar die schoenen weer gaat gebruiken je eigenlijk nieuwe moet kopen omdat de demping verdroogd is. Dus als ik nu dan een "oud" model koop, waarvan ik niet weet hoe lang geleden die geproduceerd zijn, en vervolgens zelf ook nog een half jaar laat staan, is de demping dan nog wel goed?

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 12:50

Hoeveel er echt van waar is weet ik niet Daan. Maar dat is wel de reden dan ik niet oude types koop. Echter het maakt weinig uit of de schoenen bij mij een paar maanden in de kast staan of in de winkel of in de fabriek. Het duurt meestal toch een jaar alvorens er weer een nieuw type schoen op de markt komt en dan heb ik die ik nu op voorraad heb wel weer versleten. Vraag mij ook af of je met de voorgaande type jezelf ook gelijk miskoopt. Maar als een nieuw type schoen mij niet bevalt zou ik het zeker overwegen toch nog proberen het oude type op de kop te tikken. Misschien gaan ze minder lang mee omdat het verhaal zou kloppen maar als ze maar de helft kosten en ze zouden in het uiterste geval maar half zo lang meegaan ben je nog niet echt miskocht.
Maar online zijn vaak ook de nieuwste modellen al veel goedkoper. Ik bestel ze meestal via 21run.com

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 17:59

Ik drop hier weer even een berichtje, ik heb al een tijdje niet hardgelopen, maar heb voor mezelf een doel gesteld: ik wil graag op 1 oktober 2017 de halve marathon van Cardiff lopen! Dit ga ik doen met collega's.
Ik ga in ieder geval weer rustig opbouwen en in de tussentijd wat kortere runs doen. Er zijn hier in de buurt veel parkruns 5km elk weekend, waar je een barcode krijgt en eigenlijk voor jezelf rent, maar wel een tijd krijgt dus kan zien of je verbetert.

Alle tips zijn welkom :)

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 21:55

Cardiff, dat zal vast 'n mooie run worden! Parkrun is inderdaad super leuk om overal te doen, ik heb een paar weken geleden de Parkrun in Stockholm gedaan :j Zij komt uit Engeland (ik heb er feb-jul gewoond) en ze heeft ze all over the place in the UK gelopen, in France en ze is nog van plan half Europa door te reizen er voor :+ Ik vind 't vooral een heel leuk initiatief om zo in een 'vreemde' omgeving is 'n keer een rondje te maken!

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 11:20

Ik heb morgen een lactaattest. Ben benieuwd! Gelukkig heb ik geen spierpijn van het paardrijden gisteren, stel je voor dat ik al verzuurd was voor de start, ik weet niet of ik dan de test mag afleggen.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 12:05

Interessant hwn! Waarom ga je 'n lactate test laten doen? Puur uit intresse/nieuwschierigheid of echt voor training possibilities?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 15:44

Ik heb aanstaande woensdag een afspraak met een diëtiste, omdat ik regelmatig last heb van mijn darmen tijdens en na het lopen. Zeker nu de afstanden iets meer worden. Ben heel benieuwd met welke adviezen ze komt. Ik hoop niet van die dooddoeners als: pas 3 uur na het eten gaan sporten.
Het wordt vergoed, maar omdat ik niks van mijn eigen risico heb verbruikt, moet ik het zelf betalen. Dat is wel jammer.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 17:37

Supervixen ik ben een paar jaar terug een aantal keren bij een speciale sport diëtiste geweest. Ze had een indrukwekkende lijst van teams die ze begeleide. De aller eerste concrete tip die ik toen kreeg was om maar gewoon een krentenbol te eten tijdens de marathon. ...... Ja, ja op duurloop 3 tempo even een krentenbol wegwerken. Hoop dus dat jij iemand treft met wat meer praktische benadering en niet iemand die enkel de cijfertjes kloppend maakt.
Ik heb a.s maandag een inspanningstest. Maar dat niet zo zeer om mijn trainingszones te bepalen maar om te bepalen in hoeverre het nog verantwoord is om in de diverse trainingszones te trainen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 20:33

Ik ben benieuwd wat er uit je inspanningstest komt. Tja op die krentenboltips zit ik ook niet te wachten.
Ik wacht wel af, niet geschoten is altijd mis denk ik maar.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 08:20

Greetje63 schreef:
Heb de luxe nog twee paar hardloopschoenen op voorraad te hebben staan. Als er een nieuw type uit is en die bevalt probeer ik altijd nog ergens van een aanbieding te profiteren en alvast een reserve paar in te slaan.
Plien wat naar die slijmbeursontsteking. Door blijven belasten vormt geen irritatiebron zodat het herstel allemaal nog langer gaat duren?
Nog 10 dagen tot de ultra in de Eifel. Heb er zin in. Hoop dat de blaadjes nog even aan de bomen blijven. Had gehoopt op een bos vol met herfstkleuren. En hoewel de echte herfstkleuren nog maar pas sinds een week echt op gang komen lijkt het vallen van de bladeren nog sneller te gaan.

Ik moest juist alle sporten blijven doen van de arts, het pijnniveau was/is daarbij leidend. Vorige keer heb ik >8 maanden stilgezeten (op advies fysio) en dat leverde al helemaal geen verbetering op -O-.

Succes met je lactasetest hwn! Zijn er meer bokkers die een dergelijke test hebben laten doen, of wellicht een sportmedische keuring? Nu mijn planning voor de marathon vorm begint te krijgen, zit ik er sterk aan de denken eerst een SMK te laten doen.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 08:31

Ik heb voor mijn eerste marathon een groot sportmedisch onderzoek laten doen. Dat ik overigens een serieus hartprobleem had is daar toen niet uitgekomen. Terwijl ik toen al het onderzoek liet doen vanwege de klachten. Maar het meeste halen ze er natuurlijk wel uit en je hebt aanvullende gegevens die je voor een gerichte training kunt gebruiken.
Plien je tobt er dus al heel lang mee. Nou te hopen dat het dan eindelijk is definitief verleden tijd gaat worden.
Ga zo een rondje bos doen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 08:18

De ride and run was pittig gisteren! Bijna helemaal off road, terwijl ik altijd op asfalt train. Ook wel wat zware zandstukken erbij. Ik heb het rustig aan gedaan, want ik ging ook vooral om te genieten van de route en de gezelligheid. Bij de drinkpost even gestopt voor wat drinken en een fotomomentje. De route was prachtig en het was beter georganiseerd dan in Papendal.
Route was 10.8km en we deden het in 1.07.46.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 09:28

Dat is precies mijn verhaal supervix! Ik vond t echt heel zwaar! Wij waren binnen in 1:09:17.

Heb wel de smaak te pakken, heb me gelijk ingeschreven voor 3 trails

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 11:49

Lekker dat je de smaak te pakken hebt! Trails zijn ook echt leuk.
Mijn volgende run is de zevenheuvelennacht en misschien ga ik me over twee weken wagen aan een loop in de buurt van 14 km.

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 21:05

Gisteren nieuwe schoenen gekocht met korting omdat type 20 bijna uitkomt. Vreemd genoeg niet voor de Saucony's gegaan omdat ik vond dat deze meer veer naar voren hebben. Verder nog een hoofdlampje gekocht en gekeken voor een horloge maar daar moet ik nog over nadenken.

Vanmorgen training gehad in Hoek van Holland was erg leuk veel in de duinen en wat op het strand gelopen, nog niet op mijn nieuwe schoenen O:) Volgende week maar eens uitgebreid proberen op het asfalt.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 09:57

Druk bezig allemaal met testen, diëtisten etc :D

Gaaf dat jullie de ride&run gedaan hebben, lijkt me echt leuk!

Ik heb gisteren een rondje van 8km door het bos gedaan. Vond het leuk maar best pittig, ik loop bijna alleen maar op asfalt en dat gaat toch wat makkelijker. Nu in 42 minuten gelopen, over 2 weken ga ik denk een wedstrijd 8km doen, die wil ik eigenlijk onder de 40 lopen.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 10:49

Ja dat is even wennen van vlak asfalt naar een wisselende ondergrond. Maar zóveel leuker :) Vind ik dan ;)

Gisteren 17,7km trailrun door de duinen bij Schoorl gedaan. Dinsdag was ik nog door de mangel gehaald bij de fysio (gemanipuleerde enkels, SI en paar ruggenwervels) en dat heb ik vooral tijdens/na het stuk met mul zand gemerkt. Vond mijn lijf NIET leuk en ging dus protesteren in het bekkengebied. Dus heel rustig uitgelopen. Maar heb het in ieder geval gehaald :D

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 20:20

Piekosjj schreef:
Interessant hwn! Waarom ga je 'n lactate test laten doen? Puur uit intresse/nieuwschierigheid of echt voor training possibilities?

Ik heb een hele tijd last gehad van zware benen, ik ging ervan uit dat het verzuring was. Maar een loopcoach waarbij ik soms lessen looptechniek volg, zei me dat het evengoed gewoon vermoeide benen konden zijn.

En inderdaad: qua verzuring valt het bij mij heel goed mee: ik begin maar stilaan te verzuren rond hartslag 165, heb zelfs mijn laatste ronde aan hartslag 182 gelopen, nooit gedacht dat ik dat kon. Mijn resultaat kwam eerst aan bod (waren met een groepje van 5), en de trainer zei dat ik één van de betere was. "Ik loop nochtans momenteel maar 1x per week", zei ik, en ik kreeg als antwoord dat je talent ook ziet in een lactaattest. Dus fier als een gieter naar huis, en nu toch weer wat meer wedstrijdambitie. Ik krijg de resultaten en het trainingsadvies nog uitgebreid per mail, en dan zal ik toch weer wat opdrijven (zegt de vrouw met de overvolle agenda :( )

Ook voel ik mijn lichaam blijkbaar heel goed aan: na iedere ronde moesten we onszelf ook een score geven naar gevoel: bijv. 1 is slenteren, 3 of 4 was trage duurloop, 9 was maximum en 10 was uitputting, en mijn gevoel kwam exact overeen met de lactaatwaarden.

Maar het was ook zalig loopweertje zaterdagmorgen, zijn na de test nog wat gaan uitlopen aan het strand (eerste keer dat ik op het strand liep), een weer een paar fijne mensen leren kennen.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 08:55

Ik moet mijn trainingen altijd een EMI score geven zodat de trainer achteraf kan beoordelen hoe ik de trainingen verteer. Kan die daar de volgende trainingen weer op aanpassen en conclusies trekken asl ik niet zwaar bedoelde trainingen als zwaar ga ervaren.
Wij zitten een beetje hetzelfde in de hartslag hwn wat betreft maximale hartslag en omslagpunt. Ik heb gisteren een inspanningstest gehad. Kon nog steeds hetzelfde hoeveelheid watt per kg lichaamsgewicht wegtrappen als bijna 4 1/2 jaar geleden. De aftakeling is gelukkig nog niet helemaal toegeslagen.
Ik geloof niet dat ik zelf echt talentvol heb maar dat ik de dingen die ik heb bereikt vooral bereikt heb op discipline en doorzettingsvermogen. En daar gaat het bij de meeste ook mis.
http://inspanningloont.nl/kenniscentrum ... emi-schaal

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 20:12

Nou vandaag bij de diëtiste geweest ivm buikkrampen bij het hardlopen. Ze had nog wel wat tips die ik kan uitproberen. Ze vond dat ik nog meer vezels moest eten en ivm spierherstel nog meer eiwit. Ook voor het hardlopen meer drinken, ze vond dat ik wat weinig vocht binnenkrijg op een dag dat ik hardloop. Wat ik verrassend vond was dat ze het eten van appels afraadde op de dag dat ik loop, dat werd ook in verband gebracht met gasvorming in de darmen. Ook iets minderen met suiker, ben soms wel een zoetekauw en kan snaaien uit verveling. Verder een tijdje bijhouden wat ik eet en daarbij noteren in welke mate ik buikpijn heb op een schaal van 1 tot 5. Om toch te kijken of er een verband is.

Vanmorgen 12.5 km hardgelopen, wel de hele dag wat buikpijn gehad erna helaas.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 20:21

Jammer dat je niet al meteen vandaag het effect gezien hebt van je consult bij de diëtiste... Wel fijn dat je een aantal tips hebt gekregen, wie weet helpt het wat.
Een vraagje: jij moet meer drinken voor het hardlopen, maar ik neem aan dat je je wel bewust bent van het feit dat het helpt om genoeg te drinken. Hoeveel raadt de diëtiste dan aan om te drinken? Gaat het om een beetje, of toch ivm het hardlopen ruim meer dan een mens normaal doet?

Veel succes met het uitproberen van de tips!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 20:51

Als ik 's avonds ga lopen dan liefst 2 extra glazen water met het eten. Ik kom nu ongeveer op anderhalve liter per dag, maar 2 liter zou beter zijn icm het sporten.
Ook tijdens het hardlopen drinken als ik meer dan een uur ga, maar dat vind ik echt niet handig.

Het consult was pas na het hardlopen vandaag.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 22:20

Ik vind drinken en hardlopen tegelijk of evt vlak van tevoren drinken ook niet bepaald ideaal... Maar zo te horen zit ik dan dus toch wel redelijk goed, met mijn poging tot 2 liter water per dag.

Ik snap trouwens volledig dat jij daar niet aan komt hoor, ik moet mezelf er ook toe pushen.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 00:01

Ik wil graag even inhaken op het hardlopen & drinken (nu het toch voorbij komt). Ik drink heel graag, heel veel. Nou is dat verder prima, voel me er goed bij om gemiddeld zo'n drie liter per dag te drinken (hiervan is vaak twee liter water en een liter thee). Maar met veel drinken komt helaas ook veel plassen. En dat vind ik dus zó lastig icm met hardlopen. Sochtends vroeg lopen gaat altijd goed, dan drink ik één glas water en ga daarna lopen. Maar als ik smiddags/savonds loop heb ik altijd het idee dat ik moet plassen, heeft iemand hier tips voor?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 07:27

mirriezz schreef:
Ik vind drinken en hardlopen tegelijk of evt vlak van tevoren drinken ook niet bepaald ideaal... Maar zo te horen zit ik dan dus toch wel redelijk goed, met mijn poging tot 2 liter water per dag.

Ik snap trouwens volledig dat jij daar niet aan komt hoor, ik moet mezelf er ook toe pushen.

Ik hoef mezelf niet te pushen denk ik, het is meer het probleem van meteen moeten plassen denk ik, net als s1993. Zeker als ik tijdens het avondeten 3 glazen water ga drinken. Dan is het nog wel 2 uur tot ik ga lopen, dus zou in theorie te doen moeten zijn.