Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 23:18

Vayo schreef:
Je mag óf met je eigen gezin of max 2 personen. Dus ik mag wel met de buurvrouw wandelen, maar dan zonder kinderen. MAAR ik mag wel met datzelfde kind van 10 jaar bij haar binnen op de koffie terwijl haar kind er ook is.

´Ga alleen naar buiten met leden van je huishouden of met een groepje dat bestaat uit maximaal 2 mensen´

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... aatregelen

En binnen op de koffie is nu net weer een groter risico dan buiten wandelen. Dus de logica is soms ver te zoeken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 23:19

Wij hebben een 5-persoons regel inkl. kinderen. Gezinnen met 3 of meer kinderen mogen dus geen bezoek meer. Maar kinderen mogen wel bij ons spelen want wij zijn maar met 3.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 08-02-21 23:19, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 23:19

Vayo schreef:
Je mag óf met je eigen gezin of max 2 personen. Dus ik mag wel met de buurvrouw wandelen, maar dan zonder kinderen. MAAR ik mag wel met datzelfde kind van 10 jaar bij haar binnen op de koffie terwijl haar kind er ook is.

´Ga alleen naar buiten met leden van je huishouden of met een groepje dat bestaat uit maximaal 2 mensen´

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... aatregelen

Ehm nee, want jonge kinderen tellen niet mee.
Dus je mag met je man en kinderen sleeën. Of met de buurvrouw en jullie kinderen sleeën.
Maar niet met je man én de buurvrouw tegelijk.

En ja, dat gedoe dat de ene kant op niet mag en andere kant op wel vind ik ook stom. Maar dat zijn de grenzen van handhaving. Dan ontstaan er kromme situaties.
Idem met dat je niet met teveel buiten mag xijn. Dat is een direct gevolg van het misbruik van mensen, waardoor je nu starre regels moet maken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 23:20

Ik vraag me af welke regel ik heb gemist. Je mag toch gewoon met een ander wandelen? 1,5 meter. Dus je buurvrouw en je dochter van 10.
Dus ik snap de vergelijkingen niet.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 23:22

DuoPenotti schreef:
Ik vraag me af welke regel ik heb gemist. Je mag toch gewoon met een ander wandelen? 1,5 meter. Dus je buurvrouw en je dochter van 10.

Er staat letterlijk

Citaat:
Ga alleen naar buiten met leden van je huishouden of met een groepje dat bestaat uit maximaal 2 mensen.

Conclusie het valt dus gewoon lastig te begrijpen

Vayo

En zo mag ik ook iedere dag 1 persoon bezoeken en dat mag telkens iemand zijn uit een ander huishouden. Mijn kinderen individueel ook. Dus met zijn 3en mogen we 21 verschillende huishoudens per week zien.
Maar ik mag niet mijn contacten strikt beperken en dan met mijn kinderen samen 1 keer per week naar een vaste vriend.
Ik mag overdag naar mijn vriendin op de koffie wanneer alle kinderen in huis rondlopen. Maar ik mag niet om 21:00 even een wijntje doen als juist alle kinderen op bed liggen en het rustiger is in huis.

Ik snap echt wel dat ze ergens regels moeten trekken, maar sommige dingen zijn zo ontzettend krom. De huidige regels geven geen ruimte meer tot logisch nadenken en zelf wat doen binnen wat je verantwoordelijk vindt. Gelukkig gaan steeds meer vrienden om me heen dit ook vinden en worden soepeler, terwijl ze eerst heel streng waren.
Ik zie juist dat de hele strenge regels en soms enorm kromme regels de draagkracht bij veel mensen weg begint te nemen. Vooral ook i.c.m. weinig perspectief en de traagheid van het vaccineren.

DuoPenotti

Kinderen onder de 13 tellen toch nergens in mee. @lena
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 08-02-21 23:23, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 23:23

DuoPenotti schreef:

Geen enkele:
Citaat:
Buiten de eigen woning
Buiten de eigen woning geldt dat maximaal 2 personen in groepsverband ergens heen mogen gaan of iets mogen ondernemen. Kinderen tot en met 12 jaar tellen hierbij niet mee.

Dit geldt voor alle voor publiek toegankelijke plaatsen, binnen en buiten. Dat wil zeggen: op alle openbare plaatsen en in de buitenlucht.
Er geldt een uitzondering voor mensen die op 1 adres wonen.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -en-buiten

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 23:23

Maar Secredible, moet dat? Moet je die starre regels maken? Zijn de mensen die voor deze regels (avondklok en minder bezoek) zich er niet aan hielden nu ineens zo braaf dan?

Die gaan toch gewoon voor 9 uur bij elkaar over de vloer? Gaan eerst langs Jantje dan langs Pietje en dan naar Klaasje? Ik geloof gewoon niet dat je er daadwerkelijk zoveel minder contacten mee bereikt.
Laatst bijgewerkt door MizzMontana op 08-02-21 23:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 23:24

lenaa_tje schreef:
Loretta schreef:

En dan moet je daarnaast ook nog een virus ontwijken. Tenminste dat probeer ik wel. Dan komen daar weer regels bij die niet helpen het virus effectief te ontwijken maar die het een en ander wel lastiger maken.

Eens hoor.
Ik loop er zelf dus ook tegen aan dat ik gerust m’n vader hier mag uitnodigen maar we mogen officieel niet met elkaar naar het bos waar we met eigen vervoer heen gaan. Corona proof gezien is dat bos toch beter.
Ik houd mij overal aan maar deze dus niet. Dan maar een boete mag dat zover komen.

Op een gegeven moment is het ook een afweging maken of je liever de kans op een boete hebt of de kans op een besmetting. Dan lijkt me in veel gevallen de boete toch de betere keuze.

lenaa_tje

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 23:25

En nu wordt er overdag toch weinig gehandhaafd dus dat risico is ook verwaarloosbaar. Het valt ook gewoon niet te handhaven.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 23:25

Dank je sec.
Er worden dus regels zelf gemaakt en dan zeggen het is zo zwaar en ze kloppen niet. :+

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 23:27

DuoPenotti schreef:
Dank je sec.
Er worden dus regels zelf gemaakt en dan zeggen het is zo zwaar en ze kloppen niet. :+

Vayo heeft ook kind op het vo. Dus zo vanzelfsprekend is dat niet.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 23:28

Nee, leeftijd maakt niet uit. Anders had er gestaan uitgezonderd kinderen van 12 jaar en jonger.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... winterweer

Onder de huidige regels mag u naar buiten met mensen van uw eigen huishouden. Of met 1 persoon van buiten uw eigen huishouden, waarbij u onderling 1,5 meter afstand houdt.

Mag u met meerdere personen schaatsen of sleeën of anderszins winterpret beleven?
De algemene regels voor buiten samenkomen gelden ook voor schaatsen, sleeën, wandelen en op een andere manier genieten van het winterweer. Dat betekent dat dit is toegestaan met uw eigen huishouden of met maximaal één persoon van buiten uw eigen huishouden. In dat tweede geval houdt u onderling 1,5 meter afstand

Ga alleen naar buiten met leden van je huishouden of met een groepje dat bestaat uit maximaal 2 mensen.

Zoals ik het lees is het OF met je eigen huishouden OF met een persoon uit een ander huishouden en dan mag je niet met meer dan 2 zijn. En hierbij staat niet uitgezonderd kinderen jonger dan 13 jaar.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 08-02-21 23:30, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 23:28

Lena en die zit op de slee om naar school gebracht te worden?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 23:29

Vayo schreef:
Nee, leeftijd maakt niet uit. Anders had er gestaan uitgezonderd kinderen van 12 jaar en jonger.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... winterweer

Onder de huidige regels mag u naar buiten met mensen van uw eigen huishouden. Of met 1 persoon van buiten uw eigen huishouden, waarbij u onderling 1,5 meter afstand houdt.

Mag u met meerdere personen schaatsen of sleeën of anderszins winterpret beleven?
De algemene regels voor buiten samenkomen gelden ook voor schaatsen, sleeën, wandelen en op een andere manier genieten van het winterweer. Dat betekent dat dit is toegestaan met uw eigen huishouden of met maximaal één persoon van buiten uw eigen huishouden. In dat tweede geval houdt u onderling 1,5 meter afstand

En hiervan heb ik letterlijk de link en tekst gequote en daar staat dat kinderen tm 12 zijn uitgezonderd. Het is echt geen hogere wiskunde...

MizzMontana schreef:
Maar Secredible, moet dat? Moet je die starre regels maken? Zijn de mensen die voor deze regels (avondklok en minder bezoek) zich er niet aan hielden nu ineens zo braaf dan?

Die gaan toch gewoon voor 9 uur bij elkaar over de vloer? Gaan eerst langs Jantje dan langs Pietje en dan naar Klaasje? Ik geloof gewoon niet dat je er daadwerkelijk zoveel minder contacten mee bereikt.

Als de boel aangetrokken moet worden eb de "intelligente lockdown" niet werkt moet je zoeken naar regels die te handhaven zijn. En die zijn vaak star ja.
Of je er wat mee bereikt is een tweede. Maar als eigen verantwoordelijkheid niet voldoende lijkt en je dus (letterlijk) politie-agebt moet spelen moet je regels maken die te handhaven zijn. Ik zou iig geen alternatief weten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 23:33

Ik zie net dat wij een flowchart gekregen hebben, dat is wel een vooruitgang :j
We mogen inderdaad legaal naar de tandarts :D
Wat dan weer bijzonder is, is dat ik vrij in en uit Duitsland mag blijkbaar zolang ik dat niet vliegend doe, dan moet je testen.

Afbeelding

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 23:34

purny schreef:
Het is al een lange tijd dat iedere keer dat maandje eraan vast word geplakt. En ik vind het nu gewoon genoeg, met mij heel veel andere mensen.

Mensen zijn het zat, zien geen perspectief meer.

Ik ben het ook zat.
Ons hele gezin heeft Corona gehad (op 1 dochter na).
Terwijl ik ook alleen maar mijn kinderen zie.

Maar ik hou mij aan de regels, omdat ik de problemen in de zorg van zeer dichtbij ken.
Ik geloof in de expertise van de OMT-leden en ik begrijp dat er fouten worden gemaakt omdat het een hele nieuwe situatie is.
Ik vind het erg voor de horeca, de winkeliers en de kappers en andere mensen die getroffen zijn.
Maar ik vind sommigen ook zeuren en ontevreden.
Zeker als je gewoon nog je werkt hebt.
Het is k.ut, maar accepteer het en maak er wat van.
Ga na of voor je werk wandelen, met bijvoorbeeld een vriendin, je hond uitlaten of naar je paard. Zeker met dit weer.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 23:36

secricible schreef:
Als de boel aangetrokken moet worden eb de "intelligente lockdown" niet werkt moet je zoeken naar regels die te handhaven zijn. En die zijn vaak star ja.
Of je er wat mee bereikt is een tweede. Maar als eigen verantwoordelijkheid niet voldoende lijkt en je dus (letterlijk) politie-agebt moet spelen moet je regels maken die te handhaven zijn. Ik zou iig geen alternatief weten.

Je zegt zelf al "Of je er wat mee bereikt is een tweede" Maar dat lijkt mij toch hoofdzaak. Of is het voorkomen van besmettingen opeens naar de achtergrond verdwenen. Ik begin meer het idee te krijgen dat de regels die er nu zijn zijn ontstaan uit een soort wanhopige poging om dan toch nog maar iets te doen.

Feit is nog steeds dat heel veel mensen gewoon voorzichtig zijn. Ook een groot deel overtreders.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 23:37

Maar Secricible zijn de cijfers dan nu met de avondklok en de 1 persoon regel zoveel afgezwakt dat je kan zeggen dat het echt helpt?
Volgens mij maakt het niet uit en benadeel je er alleen maar de mensen mee die zich wel aan die bestaande regels hielden.

Zie ook mijn post over north en south Dakota, de ene een lockdown en de andere een hands off benadering maar vergelijkbare cijfers.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 23:39

@secrible je schrijft het zelf dus al overdag valt er dus eigenlijk niet te handhaven met de huidige regels, hadden ze dat gewild hadden ze de regels anders moeten stellen. en dat gebeurd dus ook nauwelijks. Voordat de avondklok in ging waren er nauwelijks boetes uitgedeeld terwijl de regels zo overtreden zijn. Avondklok is daarom denk ik ook effectief (of het nuttig is weet ik niet) Ik zie hier veel opa en oma’s met kinderen en kleinkinderen naar het bos. Snap ik heel goed en lijkt mij ook een stuk meer Corona proof dan binnen. (Dat zou met de huidige regels natuurlijk ook niet mogen )
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 08-02-21 23:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 23:40

Sec. dat is idd een andere link. Maar de pagina´s die ik laat zien van de rijksoverheid zeggen duidelijk dat het niet mag.

Duopenotti, ik maak geen regels zelf. Ik heb ze letterlijk overgenomen van rijksoverheid. Het laat enkel zien hoe krom en onduidelijk de regels nu eigenlijk zijn. Het gaat niet om enkel dit, maar een opeenstapeling van. Ik voel me door al die regels enorm geïsoleerd.

En dan zeggen ´het is zo zwaar´ vind ik een ontzettend nare opmerking die mij enorm raakt. Vooral die smiley. Ja ik vind het verschrikkelijk zwaar. Dat mag je best weten. Ik zit er nu gewoon om te huilen. Die buurvrouw was de eerste die ik in 4 weken gezien heb. Ik kom nauwelijks de dagen nog door, voel me doodongelukkig en die isolatie is voor mij echt de druppel bovenop hoe ik me al voelde waardoor ik het totaal niet meer zie zitten.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 23:41

MizzMontana schreef:
Maar Secricible zijn de cijfers dan nu met de avondklok en de 1 persoon regel zoveel afgezwakt dat je kan zeggen dat het echt helpt?
Volgens mij maakt het niet uit en benadeel je er alleen maar de mensen mee die zich wel aan die bestaande regels hielden.

Zie ook mijn post over north en south Dakota, de ene een lockdown en de andere een hands off benadering maar vergelijkbare cijfers.

De mensen die zich niets van het virus aantrokken doen dat nog steeds niet.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 23:50

MizzMontana schreef:

De avondklok kan pas morgen op z'n vroegst wat over gezegd worden, dan zijn er 2 weken achter de rug.

En ja, je pakt alleen de mensen die zich er toch al aan hielden. Maar dat is ook de meerderheid. Die grote groep verder inperken levert meer op dan die paar notoire dwarsliggers beter handhaven.
Over dakota zag ik maar ik vind het heel summier. Wil er graag meer over lezen want dit us wel heel simpel conclusies trekken in dat artikel.

lenaa_tje schreef:
@secrible je schrijft het zelf dus al overdag valt er dus eigenlijk niet te handhaven met de huidige regels, hadden ze dat gewild hadden ze de regels anders moeten stellen. en dat gebeurd dus ook nauwelijks. Voordat de avondklok in ging waren er nauwelijks boetes uitgedeeld terwijl de regels zo overtreden zijn. Avondklok is daarom denk ik ook effectief (of het nuttig is weet ik niet) Ik zie hier veel opa en oma’s met kinderen en kleinkinderen naar het bos. Snap ik heel goed en lijkt mij ook een stuk meer Corona proof dan binnen. (Dat zou met de huidige regels natuurlijk ook niet mogen )

Hoe zou je de regels dan moeten stellen volgens jou?
Want deze regels zijn goed te handhaven, (beter dan "vermijd contacten" waarbij je eigen verantwoordelijkheid aanspoort), hoewel we wat tekort aan handhaving hebben.
Loretta schreef:
secricible schreef:

Je zegt zelf al "Of je er wat mee bereikt is een tweede" Maar dat lijkt mij toch hoofdzaak. Of is het voorkomen van besmettingen opeens naar de achtergrond verdwenen. Ik begin meer het idee te krijgen dat de regels die er nu zijn zijn ontstaan uit een soort wanhopige poging om dan toch nog maar iets te doen.

Feit is nog steeds dat heel veel mensen gewoon voorzichtig zijn. Ook een groot deel overtreders.

Wat ik bedoel te zeggen is dat het anders formuleren eenogisch gevolg is.
Als je klas niet luistert naar "werk rustig" is de volgende stap "jullie mogen niks meer zeggen". Dan moet je dus naar iets start, ook al zorgt dat er ook voor dat Pietje Klaasje geen uitleg meer kan geven.

Of dat dan de juiste werkwijze is laat ik hier in het midden. Sommige regels heb ik mijn twijfels bij, andere niet. Maar de manier van formuleren vind ik logisch, ook al zorgt dat soms voor krommigheid als je de randen opzoekt.

@vayo: prima, dan ben je een boefje dat iets stouts heeft gedaan vandaag, ook prima ;) of je pakt aan dat dit dus mag en appt buuf om morgen weer even samen te gaan? Geen reden om het jezelf zwaarder te maken dan het toch al is, echt niet. En schoppen maakt het ook niet makkelijker. Knuffel voor jou, het is ook gewoon een klotetijd.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 23:51

De cijfers van het aantal besmettingen, ondanks de besmettelijke Britse variant, zijn toch flink gedaald?
Dus de maatregelen lijken te helpen.