Wielrenners/ mountainbikers hier?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 23:50

MuSLi schreef:
leeslampje schreef:
Na wikken en wegen heb ik een huur-Tacx besteld voor de wintermaanden. Kan ik mooi proberen of ik het wat vind, voordat ik klauwen met geld uit geef aan een eigen apparaat. Over een week of 3 komt ie binnen. Ben heel benieuwd hoe het bevalt.

Doe je slim. Ik zou wel als je de keuze gemaakt hebt zo snel mogelijk dat ding zelf aanschaffen. Huren is altijd duurder op termijn.

Zeker, heb je helemaal gelijk in. Ik wil (afhankelijk van het weer) zo tot feb/maart huren. Daarna begint het buiten-fietsseizoen langzaam weer en wie weet levert dat nog wel mooie tweedehandsjes op die ik kan scoren.

95Ellen

Re: Wielrenners/ mountainbikers hier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 15:58

Hee! Ik overweeg een mountainbike te kopen maar ik ben een ontzettende leek dus vroeg me af of hier iemand is die me wat advies kan geven.
Wij wonen in Rhenen, praktisch naast een mountainbikeroute, en het lijkt me leuk om af en toe eens recreatief een rondje te fietsen. Hoeft allemaal niet op topsnelheid of meerdere keren per week, denk dat het zo'n 10 - 20x per jaar zou worden. Dus ben ik eigenlijk ook op zoek naar een beetje een budget-fiets :p
Ik overweeg de Bulls Pulsar Eco 27.5 (momenteel 400eu bij Mantel) of de Rockrider ST530 (momenteel 360eu bij Decathlon). Ik was bij de winkel van Mantel en daar wilden ze me eigenlijk vooral graag een duurdere fiets verkopen, maar daar heb ik niet zo'n behoefte aan gezien hoe vaak ik er gebruik van zou maken. Is een van de twee bovenstaande fietsen significant beter of slechter dan de ander, of maakt het niet zo heel veel uit in dit segment?

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 17:19

95Ellen schreef:
Hee! Ik overweeg een mountainbike te kopen maar ik ben een ontzettende leek dus vroeg me af of hier iemand is die me wat advies kan geven.
Wij wonen in Rhenen, praktisch naast een mountainbikeroute, en het lijkt me leuk om af en toe eens recreatief een rondje te fietsen. Hoeft allemaal niet op topsnelheid of meerdere keren per week, denk dat het zo'n 10 - 20x per jaar zou worden. Dus ben ik eigenlijk ook op zoek naar een beetje een budget-fiets :p
Ik overweeg de Bulls Pulsar Eco 27.5 (momenteel 400eu bij Mantel) of de Rockrider ST530 (momenteel 360eu bij Decathlon). Ik was bij de winkel van Mantel en daar wilden ze me eigenlijk vooral graag een duurdere fiets verkopen, maar daar heb ik niet zo'n behoefte aan gezien hoe vaak ik er gebruik van zou maken. Is een van de twee bovenstaande fietsen significant beter of slechter dan de ander, of maakt het niet zo heel veel uit in dit segment?

Voor de Bulls gaan , hele fijne fietsen voor beginners ik heb er 7 jaar op gefietst inclusief de route van Rheden. Zijn niet kapot te krijgen wat dat betreft. Simpel in onderhoud maar qua kwaliteit een stukje beter dan de Rockrider. En Bulls heeft voor dames hele fijne modellen wat betreft het stuur en framemaat. En inderdaad ook niet prijzig.

Maar als je wat serieuzer wordt dan neig je al snel naar een andere. Ik heb inmiddels ook al een aantal maanden een Canyon in bezig waar ik net even wat beter mee uit de voeten kan.

Wel raad ik aan voor Rheden om zeker de eerste paar keren iemand mee te nemen met ervaring. Er zitten pittige klimmentjes in en afdalingen op de extra lijnen is zeker een aanrader als je geen ervaring hebt om daar een aantal tips voor te krijgen om aan de techniek te werken. Ik zou de extra lussen eerst ook laten liggen en de hoofdroute fietsen. Al vond ik ook wel dat er een aantal pittige klimmentjes inzaten met losse stenen. Met mijn nieuwe fiets ben ik nog niet geweest helaas.....

Maar ik ben zeer tevreden over Bulls. Jammer dat ik je niet eerder getroffen heb ik had een nette Bulls 27,5 te koop staan voor 250...

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 17:54

Leuke plannen allemaal met de elfstedentocht!
Ik kwam vandaag ook de hollandse 100 tegen. 10km schaatsen en 90km racefiets voor het goede doel in maart. Twijfel ook om dat eens te doen.

Mijn mtb heb ik het hele jaar nog niet aangeraakt maar wel een dure onderhoudsbeurt gegeven bij de fm haha. Mijn gravel onderhoud ik zelf maar hier had ik zo geen zin in haha. Zit natuurlijk wel genoeg op mijn gravel maar binnenkort toch de mtb weer eens uit de schuur halen voor een rondje iver de vuursche.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 19:33

Hallo!!! :)F

Ik ben ook weer een beetje binnen gaan fietsen, maar buiten is echt meer mijn ding. Ik heb elektrische sokken, winterschoenen, dikke wanten en een lekker jasje en dan wil het op een dag als vandaag nog best wel. Al was het wel een fris ritje :brr: . Donderdagochtend was het ook zo mooi. Toen ben ik 60km gaan fietsen voor mijn avonddienst uit. Dat was energietechnisch wel een uitdaging in de avond :o? . Maar het was zo mooi dat ik de verleiding niet kon weerstaan om een rondje Oostvaardersplassen te rijden. Zo vaak komt de wind niet uit het noord-oosten.

Mountainbikes heb ik geen verstand van. Ik vind het al snel te spannend worden. Soms pak ik wel een lekker flowy, bochtig stukje single track mee op de gravel, maar hele technische stukken is niet goed voor mijn zenuwen. Ik ben een oude muts aan het worden. Al zit mijn blokkade vooral in het feit dat ik vast zit aan mijn fiets. Misschien van het voorjaar eens een mtb huren en met gympen gaan.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 20:31

Dat vastzitten met spd vind ik soms ook engig. Vooral op mijn gravel waar ik voorzichtig mee ben (en ook met mezelf ofc). Je hebt ook flat pedals waar je ook met bepaalde schoenen wel semi vast in zit. Geen idee hoe dat precies werkt maar zou dat ook wel eens willen proberen.

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 22:34

Hier ook geen verstand van MTB’s, ik huur er alleen af en toe een…

Voor de racers gold wel vaak dat de Decathlon betaalbare fietsen verkocht, maar met minimale afmontage. Dan kon je beter voor dat budget een goede tweedehands kopen met betere afmontage. Of dat ook voor MTBs geldt weet ik niet. Maar bij een keuze tussen Bulls en Rockrider zou ik zeker naar Bulls neigen.

En vast zitten bij mountainbiken vind ik ook vreselijk eng! Ik fiets op mijn racer met mountainbike pedalen en plaatjes. Dus bij het huren van een MTB heb ik eens geprobeerd om gewoon met SPD pedalen te fietsen. “Want dat ben ik toch wel gewend”. Nou dat is off road niet aan mij besteed :') Vreselijk eng.

De kou vind ik heerlijk… scheelt dat ik geen koukleum ben. Vandaag bij m’n schoonouders in Duitsland eens een rondje gedaan. Zo’n 10 buizerds onderweg tegen gekomen, sommigen van heel dichtbij <3

95Ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 21:03

Zebrastreep schreef:
95Ellen schreef:

Voor de Bulls gaan , hele fijne fietsen voor beginners ik heb er 7 jaar op gefietst inclusief de route van Rheden. Zijn niet kapot te krijgen wat dat betreft. Simpel in onderhoud maar qua kwaliteit een stukje beter dan de Rockrider. En Bulls heeft voor dames hele fijne modellen wat betreft het stuur en framemaat. En inderdaad ook niet prijzig.

Maar als je wat serieuzer wordt dan neig je al snel naar een andere. Ik heb inmiddels ook al een aantal maanden een Canyon in bezig waar ik net even wat beter mee uit de voeten kan.

Wel raad ik aan voor Rheden om zeker de eerste paar keren iemand mee te nemen met ervaring. Er zitten pittige klimmentjes in en afdalingen op de extra lijnen is zeker een aanrader als je geen ervaring hebt om daar een aantal tips voor te krijgen om aan de techniek te werken. Ik zou de extra lussen eerst ook laten liggen en de hoofdroute fietsen. Al vond ik ook wel dat er een aantal pittige klimmentjes inzaten met losse stenen. Met mijn nieuwe fiets ben ik nog niet geweest helaas.....

Maar ik ben zeer tevreden over Bulls. Jammer dat ik je niet eerder getroffen heb ik had een nette Bulls 27,5 te koop staan voor 250...

Hartelijk dank voor het advies! :) Dan ga ik inderdaad gewoon de Bulls doen, die vond ik in de winkel ook fijn fietsen ondanks dat die verkoper heel erg vond dat ik beter een Trek Marlin kocht :p
Ik denk qua route dat je het over een andere hebt dan ik, ik woon in Rhenen, met een n (zuidpunt van de Utrechtse Heuvelrug). Aan dat rondje zitten geen extra lussen in ieder geval. Ik heb het rondje ook al een paar keer gefietst, ik had een tweedehands fiets van iemand over genomen om eens te kijken of ik het überhaupt wat vond (voor 20 piek, die valt inmiddels echt uit elkaar :p vandaar de zoektocht naar een nieuwe). Ik heb wel gehoord dat de andere route bij Rhenen, Kwintelooijen, heftig is inderdaad, ik denk dat ik die voorlopig lekker links laat liggen.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 23:07

Inmiddels een mtb aan kunnen schaffen Ellen?

Zondag was ik een groot stuk over de mtb route van de sallandse heuvelrug. Die was echt ontzettend leuk en goed te doen met de gravel en ook voor beginnende mtb-ers!
Ik ben wel blij als de kou weer voorbij is zeg. Dat rondje zondag was mooi maar zo koud.. morgen weer een rondje. Hoop dat het dan niet meer glad is want had eigenlijk een rondje op het wegsetje gepland op de veluwe.. voor de zekerheid gravelwieltjes maar mee..

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 11:48

Dapper hoor… zodra er ijs op asfalt ligt, blijf ik binnen. Durf dan de weg niet op de met de racer (waar al bredere banden met profiel onder liggen). Jammer, want ik ga zo goed op kou <3

Volgende week komt m’n Tacx, zoveel zin om te gaan proberen. Dit weekend maar eens ruimte maken in huis. En de fiets schoonmaken, dat klusje stel ik al een tijd uit….

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 11:58

Ik was gisterochtend vertrokken op de wielrenfiets om bij de brug mijn actie te staken. Alles glinsterde en was wit := Dus 2 tellen later stond ik weer thuis.

Van het weekend maar op de gravel door het bos. Is iets veiliger (wel net zo koud). En van het weekend mijn Tacx fiets even op de juiste afstellingen zetten. Dan kan ik ook weer binnen fietsen.

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 14:58

Gravelen zal nu idd wel koud, maar heerlijk zijn!

Na lang uitstellen heb ik daarnet toch maar de schoonmaakbeurt gedaan. Pokkewerk, maar resultaat geeft altijd wel voldoening. Ze glimt weer <3

Afbeelding

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 19:59

Zo fijn als ze weer helemaal glimmen he!
Nog wel gefietst maar wel de gravelbandjes eronder gedaan. Vond het toch wat te spannend voor wegsetje haha! Was gelukkig heel goed te doen in het bos! Fietspaden waren wel wit maar met gravelbanden en voorzichtig door de bochten niet glad.
Was uiteindelijk een goede keus, denk dat ik het op een wegsetje ook niet leuk had gevonden en nu bewust ook soms in het bos voor de gravelpaadjes gekozen boven het asfalt.

Gothico

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 23:15

Ik kan niet anders zeggen dan dat ik jullie kanjers vind om nu door te fietsen.

Zelf ben ik ziek geweest.(corona) En heb ik alleen naar de paarden gefietst. Sinds deze week fiets ik weer naar het werk. Mijn velomobiel staat hier gewoon in de achtertuin. En dus kans op bevriezen. En dat fietst zwaar. Maar omdat ik twee weken niet echt gefietst heb fiets ik met min acht in een shirtje. Omdat ik ik best snel zweet nu en in mijn velomobiel beschut zit.

Ik kan met mijn velomobiel het hele jaar in een shirtje fietsen. Alleen zodra er een 5cm sneeuw ligt doe ik dat niet.

Nu baal ik dat mijn conditie zo snel achteruit is gegaan. (mede door corona) Ik heb namelijk heel veel zin in die oliebollentocht in Utrecht. Over anderhalve week moet ik al over de 200km kunnen fietsen in drie dagen. Dus wish me luck.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 00:47

Oei bah , was je erg ziek gothico?

Verder ga ik met je mee echt respect voor mensen die nu met dit type weer gaan fietsen :brr:

Ik ben weer wat meer aan het paardrijden momenteel en heb voor het fietsen even een winterstop.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 10:17

Gothico beterschap. Van covid kan je conditie helaas flink achteruit gaan. In een shirtje nu op de fiets kan ik me bijna niet voorstellen ook al is het in een velo haha! Ik had gisteren bovenlichaam 4 laagjes..

Ik moet nog wel de fiets schoonmaken. Daar had ik gisteren geen zin in dus gaan we nu maar weer aan beginnen. Met dat schoonmaken heb ik vaak meer moeite in de kou :P

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 10:19

Morguh ...

Voor mij is buitenfietsen nu veel te koud :brr:
Vind er dan niks aan .
Binnen op de Tacx is ook niet mijn favoriete bezigheid , maar
dat moet maar voor nu .
Voor vandaan staan 2 uur en drie kwartier op de planning .
Dat is mentaal wel een dingetje , maar laptop mee , series kijken .
En hopen dat het voorjaar er weer snel aankomt . :j

Gothico schreef:
Nu baal ik dat mijn conditie zo snel achteruit is gegaan. (mede door corona) Ik heb namelijk heel veel zin in die oliebollentocht in Utrecht. Over anderhalve week moet ik al over de 200km kunnen fietsen in drie dagen. Dus wish me luck.

Of dat heel verstandig is zo kort na Corona :(:)

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 19:54

Rustig aan hoor Gothico! Ik weet dat ik allerlei rare dingen had net na Corona, onder andere hele hoge hartslagen. Gelukkig ging dat met een week of 2 steeds beter, maar mijn conditie was wel prut.

Afgelopen donderdag geprobeerd te fietsen, maar dat was een soort ‘abort mission’ na een paar honderd meter. Alle weggedeelten glinsterden mij tegemoet. Geen zin om me nek te breken en is die fiets eindelijk hersteld, moet ik hem wel heel houden. Vandaag dan toch op pad, maar dan met de gravelbike. Ik voel me toch zekerder met 40mm banden met veel profiel. Maar evengoed, veel paden waren veranderd in ijsbanen en ik heb meerdere mensen voor me onderuit zien gaan. En dus heb ik enorm lang gedaan over 60km in het Gooi, maar ik ben gelukkig wel overeind gebleven. Wel frisjes! Maar met elektrische sokken, mijn winterhandschoenen en laagjes was het eigenlijk best goed te doen.

95Ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 21:09

Queelens schreef:
Inmiddels een mtb aan kunnen schaffen Ellen?

Zondag was ik een groot stuk over de mtb route van de sallandse heuvelrug. Die was echt ontzettend leuk en goed te doen met de gravel en ook voor beginnende mtb-ers!
Ik ben wel blij als de kou weer voorbij is zeg. Dat rondje zondag was mooi maar zo koud.. morgen weer een rondje. Hoop dat het dan niet meer glad is want had eigenlijk een rondje op het wegsetje gepland op de veluwe.. voor de zekerheid gravelwieltjes maar mee..

Jaa ik heb de Bulls Pulsar gekocht! :) Ik heb er alleen nog niet op gefietst :p ik had er eerst geen tijd voor en nu de grond zo hard is durf ik nog even niet, het eerste rondje om te testen hoe het gaat doe ik liever met wat betere condities. Maar ik ben heel benieuwd :D

Ik vind jullie ook wel helden dat jullie met dit weer gewoon doorfietsen!

Gothico

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 13:03

@Zebrastreep, Queelens, T2T, Ik ben een week lang best wel ziek geweest. Ik had het steeds of heel erg koud of heel erg warm. Veel hoofdpijn en vooral twee weken lang een enorm zere keel. Ik moet erbij zeggen dat mijn keel met die koude lucht nog wel zeer doet. En mijn conditie is inderdaad flink gekelderd.

Met fietsen in een bijna dichte fiets blijft mijn lichaamswarmte erin zitten dus is het in de fiets gewoon echt warm en zweet ik. Vooral omdat de fiets koud is en het extra moeite kost.
In de zomer zit ik juist in de schaduw en heb ik de zwarte kap eraf en koelt de fiets juist een beetje.
En ik heb vier wielen dus is het ideaal dat ik niet zomaar kan omvallen met gladheid. Ik fiets echt het hele jaar door. En als er 5 cm sneeuw licht fiets ik met mijn trike gewoon 20km/u door de sneeuw heen omdat ik drie wielen heb en dan geen last heb van sneeuw. (Sneeuw komt vast te zitten in de wielkasten ven de velomobiel.)

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 14:22

@Gothico , klinkt allemaal leuk .
Maar is het verstandig zo kort na je Corona infectie 200 km te gaan fietsen ?
Ik ken een heleboel active sporters die maar heel
moeilijk weer op gang komen na Corona .
Die echt te doen hebben met de na sleep ervan .
Ik snap dat je graag de Tour wil doen , maar in mijn ogen is dat niet verstandig.

Gothico

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 20:39

Time2Tri schreef:
@Gothico , klinkt allemaal leuk .
Maar is het verstandig zo kort na je Corona infectie 200 km te gaan fietsen ?
Ik ken een heleboel active sporters die maar heel
moeilijk weer op gang komen na Corona .
Die echt te doen hebben met de na sleep ervan .
Ik snap dat je graag de Tour wil doen , maar in mijn ogen is dat niet verstandig.

Ik begrijp wat je bedoeld. De conditie blijft wat slechter en gaat echt super langzaam weer beter.
Maar ik heb het nu in drie dagen verdeeld dus zou het wel moeten lukken. En ik weet dat het wel 200 plus km is. Maar ik heb dus wel rust tussendoor. Verder heb ik ook de mogelijkheid om wat langer bij het ligfietscafé te kunnen blijven de dag erop. En zijn we in de middag de dag ervoor welkom.
Ik heb er echt wel over nagedacht of ik het zou doen, maar nu het in drie dagen kan ga ik er toch voor.

Maar bedankt voor je zorgen. Ik weet wie dit tegen mij zegt :j

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 16:11

@ 95Ellen: proficiat met je aankoop, foto? :D

@ Gothico: slim dat je genoeg rust pakt. Herstel kan best even tijd kosten. Na mijn coronabesmetting was mijn conditie ook een eind weg. Het ging iedere fietsrit flink beter, maar moest wel even van ver komen.

Gothico

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 17:56

@leeslampje, Gisteren ben ik voor mijn velomobiel(zonder resultaat helaas) naar een ligfietszaak gefietst. Ik heb geen remlichten meer. (Ik weet is verboden op een fiets, maar vind het belangrijk omdat ik weinig kan aangeven van binnenuit.) Maar hiervoor moet ik echt naar Dronten. Dus ik heb eigenlijk voor niks gisteren 80km gefietst. Nouja het was wel een conditietest.

En ik ga mijn tempo echt omlaag moeten houden merk ik nu op de langere afstand. Maar dit gaat dus wel goed komen.

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 19:16

Jammer dat het ritje voor niks was, maar inderdaad wel meteen een mooie test. Komt vast wel goed dan met die 200km over 3 dagen. Veel plezier volgende week! +:)+

Mijn Tacx is binnen en na wat gedoe bij installeren (muurvaste cassette etc) kon ik hem net uitproberen. Leuk zeg :D Ik ging wel uit enthousiasme veel te hard. Heb een klein uur tegen mijn piekhartslag aan gefietst. Desalniettemin een lekkere start. Nu snel douchen, wat een zweet komt hierbij kijken :')