Viruswaanzin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 11:14

Zoe_rainbow schreef:
bigone schreef:
Dat staat er niet, er staat dat ze het mogen maar nog niet doen.

Klopt maar dat gaat komen hoor, let maar op!

Tja er moet toch iets gebeuren als de druk op de zorg te hoog blijft omdat mensen alles blijven weigeren

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 11:16

Sunnda schreef:
IMANDRA schreef:
Als je 100% ent worden er nog mensen ziek en gaan er nog kwetsbare groepen dood.
Of dacht je dat allemaal de griepprik nemen ook ervoor zorgde dat de griep uitsterft.

Natuurlijk. En dat is de reden waarom mensen ook nog voorzichtig zijn. Niet te vergeten de kans op mutaties waar het vaccin en/of immuniteit door besmetting wellicht niet tegen opgewassen zijn.

Maar waarom is het recht op een keuze van de een belangrijker dan die van de ander?

Waarom moet de angst voor het vaccin zwaarder wegen dan de angst voor Corona?

Als jij niet vaccineert en de keuze maakt om toch dicht bij mij in de buurt te komen haal je mijn vrijheid weg waarmee ik kan kiezen mezelf te beschermen. Waar dat ook is, wie dat ook is, of ik jou nu ken of niet.
Aan de andere kant is de keuzevrijheid van een ongevaccineerde inderdaad in het gedrang als alle werkgevers een vaccinatie gaan eisen.

Welke keuzevrijheid weegt zwaarder?

Maar als dat de patstelling is, kun je dan niet gewoon concluderen dat het vaccin niet werkt.
Die 10% erbij gaat namelijk die mensen die nu niet gevaccineerd zijn beschermen, maar jouw niet.
Die nu niet gevaccineerde besmet jou na vaccinatie van die persoon nog steeds namelijk.
Als dat blijkbaar met zo'n hoge vaccinatiegraad een probleem is, werkt het vaccin niet.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 11:17

Shadow0 schreef:
Zoe_rainbow schreef:

Heb hier wel moeite mee... niet vanwege de dwang op zich, als die gepast is is die gepast, maar wel omdat een analyse is die gegeven wordt door iemand die eigenlijk niets lijkt te snappen van de context. Sowieso is het duidelijk dat we in Nederland aansturen op nog steeds veel meer besmettingen, inclusief overbelasting van de zorg (of de zorg dat maar even wil fixen, alstublieft-dankuwel.)

Daarin is een vaccindwang een luie oplossing voor iets wat we verder niet willen aanpakken, en daar ben ik tegen.

Ik heb er moeite mee dat er eigenlijk meer een 'economisch' argument gebruikt word: ziekteverzuim/personeelstekort in bepaalde sectoren.

Ik vind dat geen reden voor zo'n ingrijpende maatregel.

Zoe_rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 11:17

oomens schreef:
Zoe_rainbow schreef:
In Duitsland mag je dus straks alleen nog maar de supermarkt in als je geprikt of genezen bent….

https://m.bild.de/politik/inland/politi ... obile.html

Het is nu allemaal nog niet in Nederland, maar het gaat stapje voor stapje ook die kant op…

Kwestie van gauw die prik halen en door.

Gezonde mensen uitsluiten.
Beschikking van zelfrecht geldt niet meer.
En de mensen die niet geprikt kunnen worden, hebben maar pech.

Over de restaurants kan ik de twijfel aan vrije keus mij nog voorstellen. Maar dit is geen vrije keus meer, geen voedsel = niet overleven. Apart, terwijl ze zo hun moeite doen om mensen te vaccineren en zo te beschermen, maar mensen laten verhongeren is geen probleem.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 11:18

Zoe_rainbow schreef:
bigone schreef:
Dat staat er niet, er staat dat ze het mogen maar nog niet doen.

Klopt maar dat gaat komen hoor, let maar op!

En wat dan nog? Wanneer je ongevaccineerden effectief isoleert, dan zullen er ook onder die groep steeds minder besmettingen plaatsvinden.
Of dat dan is omdat het merendeel van hen alsnog hun prik haalt, of doordat ze nauwelijks nog mensen kunnen ontmoeten en dus ook niet kunnen besmetten, dat maakt niet zoveel uit. Hoe dan ook zullen ze als groep dan steeds minder op de zorg gaan drukken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 11:18

Misschien even logisch nadenken? De R waarde zit nu op 1.26 , wanneer 95 % gevaccineerd is zal het flink dalen en dus Corona afnemen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 11:20

Sunnda schreef:
Zebrastreep schreef:
Ik ken zat mensen die niet geent hebben en ik vind hun redenen meer dan plausibel. Ik zit in een hoek met een paar risicofactoren dus deed het wel, maar snap volledig waarom zij het niet doen.
Ik heb vooral spijt van mijn vaccinatie omdat ik nu bij die club mensen hoor die anderen willen dwingen omdat ze zichzelf zo goed vinden. Daar baal ik van.

Als je trouwens leugens zoekt: die van Hugo de Jonge staan gewoon online. ;) (iets met ergens voor gaan liggen als overheid, iets met benodigde vaccinatiegraad, iets met passen) Je vindt het allemaal zo terug.

Ik heb geen spijt van mijn vaccinatie en daar heb ik genoeg redenen voor.

En dat tweede deel ben ik totaal niet in geïnteresseerd, ik heb wel wat beters te doen dan mij bezig te houden met bang zijn voor de overheid ;) zou je ook eens moeten proberen kun je weer lekker echt leven.

Ik zeg toch ook niet dat je spijt moet hebben? Dat maak je er zelf van.

En ik maak mij zorgen om het onbegrensde vetrouwen van mensen in de politiek na een kabinet dat niet voor niets weggestemd is door een paar hele grote leugens.
Maar je geeft in ieder geval toe dat het je gewoon niet intereseert en dat is netjes.

Zoe_rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 11:21

oomens schreef:
En wat dan nog? Wanneer je ongevaccineerden effectief isoleert, dan zullen er ook onder die groep steeds minder besmettingen plaatsvinden.
Of dat dan is omdat het merendeel van hen alsnog hun prik haalt, of doordat ze nauwelijks nog mensen kunnen ontmoeten en dus ook niet kunnen besmetten, dat maakt niet zoveel uit. Hoe dan ook zullen ze als groep dan steeds minder op de zorg gaan drukken.

Dus mensen gewoon onthouden van hun eerste levensbehoefte?
Echt ongelooflijk dit. :n

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 11:24

Zoe_rainbow schreef:
oomens schreef:

Nee hoor, water wordt niet zomaar afgesloten en boodschappen kunnen ze laten bezorgen.
Of gewoon netjes die vaccinatie halen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 11:27

De russen hebben een paar goede boeken geschreven hoe je mensen mee laat werken aan dingen die ze nooit zouden doen als je het ineens aan ze voor zou leggen. Daar zijn hele (psychologische) handleidingen voor en angst en onmacht is een van de sterktste motivators die je kunt inzetten.

Ik heb wat van die ellende moeten lezen vroeger voor een opleiding en ik herken er nu niet direct de overheid in, maar juist wel gewone burgers die elkaar aan beiden kanten het liefst verdrukken.
(Ook in dit topic trouwens, wat een passieve agressie richting ongevacineerden, mijn god)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 11:40

Zoe_rainbow schreef:
oomens schreef:

Ja je moet wat als je zo’n eigenwijze bevolking hebt. Als iedereen gewoon z’n vaccinatie haalt was dit allemaal niet eens nodig geweest :z

Nietsmar

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 11:47

'Gewoon even die vaccinatie halen'

Ik begin steeds meer te kotsen van de mentaliteit hier. Waar is het respect gebleven voor een ander die niet gevaccineerd wil worden?
Laat iedereen in zijn/haar waarde!
En als je als gevaccineerde zelf zo bang bent voor corona, dan heb je weinig vertrouwen in je prik.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 11:49

Keuzes hebben consequenties en ik word een beetje moe van mensen die wel vinden dat ze het recht hebben op hun eigen keuze, maar de consequenties bij de rest neerleggen. Niet vaccineren helemaal prima, maar dan zal je je dus moeten laten testen. En hou op met zaniken dat je als een tweederangs burger wordt behandeld, ik ben ook niet opeens een tweederangs burger omdat ik een andere keuze heb gemaakt, namelijk vaccineren.

Als jij op je 16e gaat werken omdat je zo graag geld wilt verdienen, moet je niet klagen dat je een tweederangs burger bent omdat je geen opleiding hebt gehad. Keuzes hebben consequenties.
Als je je rijbewijs niet haalt en dus gebruik moet maken van het openbaar vervoer, moet je niet klagen dat je een tweederangs burger bent, omdat jij niet mag autorijden. Keuzes hebben consequenties.
Als jij in de stad gaat wonen, omdat je dicht bij alle voorzieningen wilt zitten, moet je niet gaan klagen dat je een tweederangs burger bent, omdat het altijd druk om je heen is, keuzes hebben consequenties.
En als je ervoor kiest om je niet te laten vaccineren en dus op een andere manier mee moet helpen om het R-getal te verlagen, dan ben je ook geen tweederangs burger. Je hebt gewoon een geldige keuze gemaakt en hebt rekening te houden met de consequenties van je eigen keuze.

De rest is gewoon gezwam van mensen die denken dat zij bijzonder zijn en dat zij dus geen rekening met de rest hoeft te houden, want de rest moet rekening met hun houden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 11:52

Amy223 schreef:

Ik begin steeds meer te kotsen van de mentaliteit hier. Waar is het respect gebleven voor een ander die niet gevaccineerd wil worden?
En als je als gevaccineerde zelf zo bang bent voor corona, dan heb je weinig vertrouwen in je prik.

Ik heb prima respect, maar geen vaccinatie nemen en ondertussen verbazen dat er maatregelen nodig blijven is een beetje onlogisch.

Dat er te weinig mensen vaccineren is namelijk de oorzaak van de benodigde maatregelen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 11:56

Amy223 schreef:

Ik laat iedereen in zijn/haar waarde maar bij keuzes die je maakt horen consequenties. Dus als jij kiest om je niet te laten vaccineren heeft dat consequenties waar je je bij neer zal moeten leggen. En als je dat niet wilt dan heb ik inderdaad geen respect voor je. Je kunt niet van alle walletjes eten. Ik ben overigens niet bang voor corona, maar help graag mee de pandemie te bestrijden.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 12:09

Waarom moeten mensen die de besmetting al hebben doorgemaakt zich alsnog laten vaccineren?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 12:17

Snap niet dat bij sommigen die vaccinaties zo’n struikelblok is. Ja je kunt er bijwerkingen van krijgen en ja, je kunt alsnog besmet worden. Een vaccinatie is niets meer of minder dan je immuunsysteem gecontroleerd in aanraking brengen met een ziekteverwekker.
Trek het even door naar de mazelen, bijna iedereen heeft dat vaccin. Wanneer er niemand was gevaccineerd tegen mazelen dan kreeg je de volgende cijfers:
Van de 900.000 kinderen onder de 5 worden er 270.000 zien, daarvan hebben er 270 zeer ernstige bijwerkingen zoals hersenontsteking waarvan 25 % blijvende schade. En er gaan er 540 dood.
Gut, maar 540 op de 900.000,
Zullen we de mazelenprik dan maar afschaffen? Valt mee toch?
Sarcasme inderdaad want het is niet nodig , net zo min dat er onnodig doden vallen door Corona.

Even over doorgemaakte besmettingen en vaccineren, de een maakt nauwelijks antistoffen aan, de ander wel daarom is gecontroleerd antistoffen oproepen door vaccinatie veel veiliger. Heb je Alpha gehad kan Delta alsnog zeer vervelend uitpakken.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 12:20

oomens schreef:
Zoe_rainbow schreef:

Nee hoor, water wordt niet zomaar afgesloten en boodschappen kunnen ze laten bezorgen.
Of gewoon netjes die vaccinatie halen.

Makkelijk gezegd, maar dan moet boodschappen laten bezorgen wel mogelijk zijn. Ook in een drukbevolkt land als Nederland kan dat nog altijd niet overal.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 12:28

secricible schreef:
Zoe_rainbow schreef:
Maar als je gevaccineerd bent dan ben je toch beschermd en hoef je niet bang te zijn voor niet gevaccineerden… Waarom heb je anders het vaccin genomen.

Mensen zeggen dat ze óf moeten laten vaccineren óf moeten laten testen en anders niet mogen komen werken vind ik wel degelijk dwang. Wat is het volgende, voor het deelnemen aan de rest van de maatschappij ook een code nodig?

Nogmaals ik ben niet tegen vaccineren maar ik ben wel tegen de manier waarop dit er nu doorgedrukt wordt.
En nee ik kan niet begrijpen dat mensen dit maar oké vinden. Denk dat er een heleboel mensen hun baan gaan kwijtraken, ook in de zorg. En dan zitten we met een nog groter tekort.

Dat geldt wel voor mij als individu op het risico an corona. Maar de ongevaccineerden kunnen alsnog de zorg overbelasten. En dan is dar alsnog een risico voor mij en mijn naasten.
Alsje IC vol ligt kan mijn gevaccineerde vader die een beroerte krijgt niet geholpen worden bijvoorbeeld.

(Deze reactie is zowel op jou als op het antwoord van Sunnda van vorige pagina gericht)
Wat Secricible zegt, en bovendien, voor het vaccin hoef je ook niet bang te zijn. Maar mensen zijn het wel. Waarom vindt je dat die angst meer mee moet tellen dan de angst om Corona op te lopen?

Want ja, je bent beschermd, maar er is alsnog een kleine kans om het op te lopen. Zoals je zelf al zei, er is geen 100% bescherming. Dat wil niet zeggen dat het vaccin niet werkt. We zíén wat het vaccin voor goede dingen doet.
Of die angst om desondanks Corona te krijgen terecht is, is de vraag, maar angst voor het vaccin is in principe net zo onterecht. Misschien wel onterechter als je het risico op overvolle ziekenhuizen meeneemt zoals Secricible hierboven uitlegt.

Waarom wil je mijn keuze om gezond te blijven beperken, terwijl je de keuze om niet te vaccineren wél wil behouden?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 12:30

Anne_GTI schreef:
Waarom moeten mensen die de besmetting al hebben doorgemaakt zich alsnog laten vaccineren?

Omdat een besmetting doormaken niet een goede garantie is op voldoende afweer, zéker niet bij een milde besmetting. Een besmetting is veel grilliger terwijl een vaccinatie wat dat betreft veel betrouwbaarder is.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 12:52

Exitium schreef:
Makkelijk gezegd, maar dan moet boodschappen laten bezorgen wel mogelijk zijn. Ook in een drukbevolkt land als Nederland kan dat nog altijd niet overal.

Je kan je toch laten testen? Je hoeft je namelijk helemaal niet te laten vaccineren, alleen moet je dan wat anders doen. Waarom denken zoveel ongevaccineerden toch dat de pandemie hun probleem niet is en dat zij er dus geen rekening mee hoeven te houden?

Zoe_rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 12:55

Maar mensen met een vaccin zijn ook besmettelijk en kunnen het ook aan elkaar doorgeven… Dus besmettingen houd je altijd, ook als iedereen geprikt zou zijn.

Nu lijkt het net alsof alle ongevaccineerden besmettelijk zijn, maar het grootste gedeelte is gewoon gezond en heeft nergens last van. En dan het deel dat al een besmetting heeft doorgemaakt, die hebben ook antistoffen.

Afijn ik ga hier verder niet meer in discussie want ik ga het toch niet winnen. :D Vind het alleen echt heel beangstigend hoe jullie denkwijze is betreft het uitsluiten van mensen zonder QR code (en ja daar zitten ook gewoon gevaccineerden bij). Want niet meer mogen werken of niet meer naar de supermarkt mogen zonder code is wel degelijk uitsluiting.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 13:00

Wat begrijp je niet aan kansberekening?

Een gevaccineerde kán ook besmettelijk zijn, maar die heeft een veel kleinere kans om geïnfecteerd te worden en een veel kleinere kans om anderen te besmetten.

Een ongevaccineerde heeft een veel grotere ka om geïnfecteerd te worden én om anderen te besmetten. Dat ze nergens last van hebben is fijn, maar ook ongemerkt is er gewoon een grotere kans om een besmettingsbron te zijn.

Dat is toch geen hogere wiskunde :?

Nietsmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 13:06

bigone schreef:
Snap niet dat bij sommigen die vaccinaties zo’n struikelblok is. Ja je kunt er bijwerkingen van krijgen en ja, je kunt alsnog besmet worden. Een vaccinatie is niets meer of minder dan je immuunsysteem gecontroleerd in aanraking brengen met een ziekteverwekker.
Trek het even door naar de mazelen, bijna iedereen heeft dat vaccin. Wanneer er niemand was gevaccineerd tegen mazelen dan kreeg je de volgende cijfers:
Van de 900.000 kinderen onder de 5 worden er 270.000 zien, daarvan hebben er 270 zeer ernstige bijwerkingen zoals hersenontsteking waarvan 25 % blijvende schade. En er gaan er 540 dood.
Gut, maar 540 op de 900.000,
Zullen we de mazelenprik dan maar afschaffen? Valt mee toch?
Sarcasme inderdaad want het is niet nodig , net zo min dat er onnodig doden vallen door Corona.

Even over doorgemaakte besmettingen en vaccineren, de een maakt nauwelijks antistoffen aan, de ander wel daarom is gecontroleerd antistoffen oproepen door vaccinatie veel veiliger. Heb je Alpha gehad kan Delta alsnog zeer vervelend uitpakken.

Ik hoef de troep van een vaccinatie niet in mijn lichaam. Ik vertrouw op mijn eigen immuunsysteem, ik eet/leef gezond en ben absoluut niet bang voor corona. Ik ga er vanuit dat mijn eigen gezonde lichaam dit prima op kan lossen.

Dat er consequenties aan niet enten zitten, prima. Maar niet meer naar je werk kunnen gaat wel heel ver, dat is mensen indirect onder druk zitten. Daarnaast vind ik het QR gedoe krom, want ik mag dus als ongevaccineerde niet naar een restaurant, maar mag wel samen sporten. Terwijl risico op een besmetting bij sporten mijn inziens hoger is. Dat vind ik krom.

Als ik de optie zou hebben om op eigen risico weer uit eten te kunnen gaan, dan graag. Dus een optie om te zeggen dat als ik corona krijg, ik geen zorg nodig ben en daardoor een geldige QR krijg. Want dat risico wil en durf ik wel te nemen :)
Zit je alleen met de mensen die testen voor toegang. Vraag me wel af hoe groot die groep is, ik denk klein en denk dat de meesten dit ook wel zouden willen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 13:16

Klopt dat jonge gezonde mensen meestal dat virus wel overwinnen. Punt is alleen bij degenen die er wel doodziek van worden, ligt dat vaak niet aan een slecht werkend immuunsysteem maar juist aan een te hard werkend immuunsysteem. (geldt met name voor jonge mensen). Misschien toch iets om over na te denken. Niet naar je werk mogen bij gebrek aan QR-code vind ik ook wel heftig. Dan maar iets net als vervangende dienstplicht bedenken.