Hardlopen, wie nog meer? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 21:10

Ik heb hartslag op mijn smartwatch. Geeft goede inzichten maar schijnbaar niet accuraat genoeg om in de training zelf er heel nauw op te lopen. Je kunt prima zonder.

Ik zou zelf eerst de afstand nog een stukje uitbreiden. Nog net iets meer die spieren, pezen en gewrichten harden voor je de intensiteit verhoogt.

Memuska: toch al direct een afstandje 13 minuten lopen! Hopelijk geen last.

Ik vond het vooral warm vandaag haha. Wel mooi rondje gemaakt. Ben op huisoppas dus lekker in een andere omgeving.

Supervixen

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 22:39

Memuska, kan me goed voorstellen dat je bang bent om door je enkel te gaan. Het gaat net weer een beetje de goede kant op. Hoop dat je nu zonder pijn kunt uitbreiden.

Mijn garmin heeft een hartslagmeter, ik train ook regelmatig op hartslag, dat vind ik zelf heel fijn, het geeft me veel inzicht, maar is geen must. Ik heb het heel lang zonder gedaan. Weet trouwens niet of ik nu nog zonder zou kunnen :+

Wat poes zegt vind ik ook. Eerst je afstand iets uitbreiden.

Ik ga morgenochtend wat tempoblokken trainen, eens kijken of mijn benen dat weer willen.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 07:03

Wow, prachtige foto's van die zonsopgang!

Gisteren heb ik weer eens het schip gevolgd, 13K van sluis naar sluis, maar owww wat viel die warmte me vies tegen! Gelukkig kon ik er net zo lang over doen als ik wilde, want het waren de laatste twee sluizen voor die dag. De laatste 3 km's waren echt hell. Mijn hele lijf in protest en de laatste km was 250 meter rennen, 250 meter wandelen, weer rennen, weer wandelen. 28 graden in de schaduw gemeten, maar geen schaduw of wind om af te koelen en zwoel door de hoge luchtvochtigheid. Afwisselend over het fietspad en door de 'wiesen' gelopen, maar hell ... ik was dood bij aankomst %) .
Twee uurtjes later een korte wandeling gemaakt richting een Italiaans restaurantje, dat deed de spieren goed. Had wel een goede maaltijd verdiend, vond ik zelf :+ (en uiteraard zegt mijn man geen nee :D )

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 07:11

Gem, lekker bezig zeg! Was idd wat warm gisteren.

Mijn Garmin is dus aan het aftakelen. Dus heb vanalles vergeleken en wil nu voor een Suunto gaan als nieuw exemplaar.
Daar zit alles op wat ik erop wil hebben.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 07:38

Ik zou ook eerst de afstand uitbreiden. Als je een 7km kan lopen dan loopt de 5km opeens heel makkelijk.
Hangt er een beetje vanaf hoe vaak je traint of je tegelijk interval erbij kan/wil doen. Ik loop 4 a 5 keer peer week waarvan 1 training interval en 1 training een heuvelloop (voor zover wij hier heuvels hebben :') ) mijn trainer zegt dat je ongeveer 80% van je trainingskms aan duurloop en 10% aan snelheid moet besteden. Maar dat is wel voor het trainen naar een halve of hele marathon dus weet niet hoe dat zit met kortere afstanden. Weet trouwens ook niet zeker of ze gelijk heeft, maar mij bevalt het goed :=

Wat is je eigen doel? En wat wil je graag kunnen?

Hier gaat het lopen eindelijk weer lekker! Oude schoenen geven geen problemen. "Blessure" voel ik ook niet meer als ik anders slaap. Na een rondje neem ik aan het einde weer een afslag om toch nog ietsje langer te lopen ipv dat ik het rondje wilde afsnijden. Ik heb weer vleugels voor mij gevoel. Mijn man is er in ieder geval heel blij mee want mijn humeur is daardoor blijkbaar ook beter _O-
De hardloopwinkel die me de schoenen had verkocht gaat nieuwe ghosts voor me bestellen en ik krijg een enorme korting.

Ik ben aanstaande zondag spontaan uitgenodigd voor een loop. Dus vandaag en morgen maar even rustig aan doen en dan zondag knallen :):)

Verder heb ik me ingeschreven voor de Freedomtrail waaraan ook SV meedoet. Hij klinkt zo leuk dus dan maar een stuk in de auto zitten. Heb er zin in!!

En dan oktober de Amsterdam Marathon. Hoop dat het doorgaat. Ondanks dat ik niks met Amsterdam heb lijkt deze loop me toch wel leuk om een keer mee te maken. Ik kan wel continue zoeken naar bossen maar als Noord-Hollander heb je soms weinig keuze en afwisseling maakt ook dat je het ander meer waardeerd.

Wel grappig: ondanks dat Amsterdam de kortste afstand heeft ben ik daar het meest zenuwachtig voor 8)7 waarom weet ik niet zo goed..

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 07:54

Drukte misschien in Amsterdam?

Ik verhoog zelf ook liever eerst de afstand. Ook omdat ik gewoon graag langeren afstanden loop dan snelle, kortere afstanden :)

Maar ik denk ook wel dat als je bvb 10 km op een lager tempo kunt lopen, een 5 km in wat hoger tempo makkelijker gaat.

Ik heb het ook meestal niet eens door dat ik dan harder loop. Probeer ook niet teveel op mn snelheid te letten, maar loop een tempo wat goed voelt.

Tenzij ik intervaltraining doe, maar daar hou ik niet zo van :')

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 08:04

Een paar weken stabiliseren zodat je lichaam echt goed kan wennen aan de inspanning is misschien ook een goed idee. Je hart en je longen zijn de eerdte onderdelen die aan de inspanning wennen, spieren en pezen hebben wat langer nodig. Af en toe pas op de plaats en dus na een tijdje opbouwen even vasthouden wat je hebt is soms erg goed ter voorkoming van overbelasting.

Daarna zou ik eerst voor langere afstand gaan en daarna pas voor meer snelheid. Of als je wilt heb ik een trainingsschema 5k ergens online gevonden waarbij je met 1 intervaltraining, 1 tempotraining en 1 easy run per week zowel aan je snelheid werkt als je bereik vergroot. Ik kan even terugzoeken waar ik dat precies gevonden had, het was in ieder geval opgesteld door iemand met verstand van lichamen en sporten

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 08:45

@ poes: ik heb een hele tijd gelopen met mijn Apple Watch met dus polsmeting, en ik merk letterlijk geen slag verschil met mijn Polar met borstband. Het enige waar het "lastig" is, is bij intervallen omdat polsmeting een slag langer duurt natuurlijk voor je 't op je horloge ziet. Da's mijn ervaring hé.
En ja, 13 minuten maar om en om hé, dus telkens maar minuutje lopen.

't Is nu niet dik trouwens (allé, niet dikker dan anders) en niet stijver dan anders dus dat lijkt me beter dan de vorige keer dat ik probeerde om terug te lopen.

Ik vond het nog aangenaam maar ik heb het dan ook standaard koud...

@ SV: succes met die blokken!

@ Gem: wat warm daar seg!! Maar je hebt het toch maar mooi gedaan, super!

@ Dilan: leuk joh nieuw horloge kiezen!

@ 0091: dat van dat humeur is zo herkenbaar! Ik krijg hier soms een mompelend "hopelijk kan jij snel terug gaan lopen, hmpffpfpfp". Oops. Succes aanstaande zondag! Is het een echte georganiseerde loop of gewoon bij iemand die je kent ofzo? Welke afstand wordt het en op de weg of trail?

Wat zouden jullie trouwens wijs vinden?
Elke dag kleine stukjes lopen of toch dag er tussen laten?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 09:19

Dag tussen laten :j

Zo had ik het ook gelezen dat je bij interval altijd wat achter loopt met die hartslag :)

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 09:52

Memuska heeft ook weer gelopen *\o/* Dat humeur is herkenbaar ja… Ik zou ook om de dag lopen, mijn enkel houdt dat het beste. Als ik elke dag loop dan issie toch stilletjes aan wel wat dikker weer.

Leuk Dilan, nieuw horloge uitzoeken! Suunto moet echt heel goed zijn wat ik heb gehoord.

Gem die hitte soms ineens is wel killing ja. Knap hoor toch 13km! Dat lijkt me echt heerlijk wat jij kunt doen, lekker naast het schip meelopen, telkens andere omgeving om te lopen.

0091 Super service zeg, flinke korting op je schoenen. Fijn dat het goed gaat. Amsterdam marathon lijkt me ook wel gaaf om ooit te kunnen doen.

Hier staat vanavond een loopje op de planning, interval <3. En ja, ik ben gek, ik weet het. Ik houd van intervallen _O-

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 09:53

Gem, bikkel, goed volgehouden hoor!

0091 fijn dat je ghosts krijgt. Ik loop er ook heerlijk op. En leuk dat je meedoet met de freedomtrail! Alhoewel ik denk dat ze de vorm aan gaan passen.
De grote marathons gaan echt niet door lijkt me. Van evenementen tot 750 personen naar evenementen met meer dan 10000 mensen in zo'n korte tijd? Dan moet er wel echt een wonder gebeuren.

Met interval klopt het inderdaad dat je hartslag iets achterloopt. Is ook logisch.

Mijn tempoblokken op de nuchtere maag gingen best redelijk.
1500m WU, 3 tempoblokken van 1500m tempo ongeveer 5 min/km met 500m 'rust' en dan 1500m CD.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 12:47

Memuska, ik zou er idd zeker 1 dag tussen laten voor herstel :j

Ontherun,zijn idd niet veel mensen die van interval houden geloof ik :))

Supervixen, lekker gelopen dus.
Op nuchtere maag vind ik altijd wel fijn lopen

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 13:27

Ik heb gisteren weer eens gelopen met alleen een cracker op, dat ging best goed maar normaliter ben ik niet zo'n ster net lopen op een nuchtere maag.

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 14:31

Wat is iedereen goed bezig!

Ik hen gisteren heel kort gerend, maar ging hier voor geen meter. Warm drukkend en lijf dat niet meewerkte. Morgen beter hoop ik :)

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 14:53

Morgen krachttraining (bodypump) en mijn nieuwe camper ophalen *\o/* Maar zit te twijfelen of ik zo na het werk nog een rondje zal gaan.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 17:38

En maar gedaan :D 6.5 km in 40 minuten, dat is voor mijn doen echt snel, voelde lekker.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 17:44

gaucho schreef:
En maar gedaan :D 6.5 km in 40 minuten, dat is voor mijn doen echt snel, voelde lekker.

Is ook een flink tempo toch? :j
Goed bezig :D

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 18:37

Goed bezig!

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 20:02

Goed bezig gaucho! Dat is toch een lekker tempo hoor

SV je bent echt snel geworden hè _/-\o_

Ik heb heerlijk gelopen. Tijdens de eerste minuten dacht ik dit wordt helemaal niks, maar na drie versnellingen voelde ik me toch goed. Intervallen gelopen op 5:30/km gemiddeld. En voor mij is dat toch een heel goed tempo :):) En dat zelfs heuvelop vol gehouden.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 20:18

Netjes ontherun!

Ik was vorig jaar tijdens de lockdown op mijn snelst (5km met iets van 4.30 per km), nu train ik meer op lange afstanden met af en toe een tempotraining.
Na mijn 50km trail wil ik wat meer op tempo gaan trainen denk ik.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 10:29

Lekker hoor gaucho !
En jij ook ontherun ooit zie ik mezelf nog wel de 10 aantikken
Vixen dat is echt bizar snel !

Vandaag weer de 5 km gedaan.
Interval 5 min rustig 1 min hard
Is me 3 x gelukt toen kreeg ik mijn hartslag niet omlaag.
40 seconden gewandeld hartslag weer goed en door .
Was 4 minuten sneller als dinsdag
Afbeelding

Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 21:30

Ja maakt mooie vorderingen hoor!

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 08:51

Zo, mijn rondje zit er weer op.
Werd 6 km zonder wandelen tussendoor.

Enige wat tegenzat was de temperatuur. :+ Ik ga echt heel slecht op dat benauwde/plakkerige. :=

Kan geen foto's meer plaatsen, dus mijn tomatenhoofd blijft jullie bespaard :')

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 09:10

Dilan93 schreef:
ontherun schreef:
Oh dat klinkt ook leuk! Waar zijn die? Ik moet toch altijd ver rijden _O-

In Brielle, Hellevoetsluis, Willemstad, Bergen op Zoom en nog een die ik even moet opzoeken :)

Edit: Gorinchem is de 5e

In Gorinchem heb ik de vesting vorig jaar 'belopen', niet georganiseerd overigens. Krijg je wel een heel mooi Strava-plaatje van! Brugge heeft ook een prachtige vestingronde, ook heel mooi om te lopen.
Eigenlijk wel een heel gaaf idee, zoveel mogelijk vesting-rondjes verzamelen :D .

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 09:20

Ja ik vind idd de vorm van de vesting vaak mooi. Brielle heeft ook zo'n mooie vorm. Wilde die al eens gaan lopen, zonder evenement. :j

Alles voor de mooie Stravaplaatjes :))