Hardlopen deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Djilna

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 12:20

Die zat geloof ik heel snel vol?

En super Noisy! Jammer van de knie van je man!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 13:21

Knap joh die 19km! Ik had na de 7 km vreselijke trek, mijn buik rommelde ervan. Heb je daar niet onwijs last van bij de 19km??

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 18:47

Knap, ik was ook gevraagd had helaas al andere plannen. Hoe was het, had je nog specifiek getraind ergens voor?

Vandaag een lekkere trainingsronde in het mastbos gerend super weer gehad.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 20:38

Nee, er zijn verschillende verzorgingsposten onderweg met water, banaan, snelle Jelle en red Bull. Die stonden precies goed getimed. Iedere keer als ik me slapjes begon te voelen stond er eentje om de hoek. Ook had ik nog een extra energie-gel bij me die ik tijdens het wachten voor de Fjord-drop heb genomen.

Ik heb niet specifiek op onderdelen getraind. Gewoon Crossfit en hardlopen. Ik heb wel op YouTube een paar filmpjes gekeken over de techniek bij bepaalde obstakels. Daar heb ik veel aan gehad

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 20:52

Ja die posten waren er ook op de 7km, maar ondanks dat had ik een knorrende buik. Ik denk dat ik gewoon veel eten nodig heb :')

Ik heb net een interval training gedaan, heerlijk met dit rustige herfstweer.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 08:55

Dan moet je de volgende keer een paar van die gels bij je steken. De obstakels kosten je waarschijnlijk veel energie dan.

Ik wilde vandaag weer even gaan lopen maar ik weet niet of dat wel verstandig is. Ik voel me een beetje under the weather zeg maar. Dikke keel en vermoeid.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 21:03

Wie loopt er allemaal met muziek? Ik wil mijn playlist aanvullen met hardloopnummers, maar heb geen inspiratie. Momenteel staat er onder andere in: metallica, martin garrix, prodigy, radiohead, rammstein, iets van defqon, pearl jam, this is walhalla van de strong viking..
Ik ben op zoek naar nummers met een flink tempo. Normaal luister ik niet naar martin garrix en defqon, maar meer rock. Ik kan er echter wel fijn op hardlopen! Wie heeft nog suggesties? Wat hebben jullie in je lijstje?

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 21:17

Ik loop met de app RockMyRun. Fijne playlists waarvan je 't tempo kunt veranderen. Ideaal! Zit ook veel metal/rock playlists tussen :j

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 22:11

Ik loop maar zelden met muziek en jouw lijstje lezende supervixen ga ik je ook helemaal niet inspireren met de muziek waar ik naar luister als ik wel een keertje muziek meeneem.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 22:41

Ik loop wel met muziek maar met liedjes die ik echt heel tof vind.
Als ik dan loop denk ik jaaa dit is echt een fijn nummer deze sowieso afluisteren. Zo loop ik van nummer tot nummer eigenlijk :P

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 22:48

Ik luister op t moment vaak 80's / disco remix :')

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 22:52

Ik gebruik de runningthemes van spotify en loop dan meestal op Latinmuziek. Zó lekker! En hij zoekt dan op basis van je pace muziek met hetzelfde ritme. Maar ik loop alleen in de winter in het donker met muziek, overdags/met daglicht nooit.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 22:51

Ik gebruik ook Spotify. Running on trance 180 bpm, heerlijk :D

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 15:24

Vandaag is het echt heerlijk hardloopweer! Ik heb besloten om toch mijn afstand wat te gaan uitbreiden, omdat het de laatste tijd zo lekker gaat. Vandaag voor het eerst 13km gelopen, met 5.50 per km. Heel tevreden!! Ik ga nu proberen op te bouwen tot de 15 en als ik die vaker heb gelopen en ik vind het nog leuk, misschien uit te breiden naar de halve marathon. Maar dat is voorlopig nog even niet aan de orde. Eerst de focus op 15 halen.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 16:40

Klinkt als lekker bezig SV!
Hier begint 't al goed kouder te worden, vandaag voor 't eerst lange mouwen én een jacket aan. Bleh :\ Wel na drie weken rustig aan eindelijk weer lekker kunnen lopen. Had erg last van stijfe spieren en een gevoelige knie, duidelijk iets te over-enthousiast geweest := Nu weer rustig oppakken en m'n plan iets naar beneden schroeven.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 17:14

Lange mouwen en een jasje? Dat is mij nog te warm nu. Ik loop nu met een dun hemdje en een jasje. En een lange broek. Bij 8 graden. En eigenlijk is dat nog net te warm.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 17:25

Ik zit iets noordelijker dan jij :+ Vandaag gevoels temp 2 graden. Ik loop nog wel in korte broek maar dat is puur omdat ik zo'n rothekel heb aan lange tights. Die ondingen trekken altijd zo naar beneden en in de knieen. Wel heb ik lange sokken voor de warmte.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 18:27

Oh ja, dan had ik ook iets extra's aangetrokken. Lange broeken verschillen erg in hoe ze zitten tijdens het lopen vind ik.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 20:39

Lekker hoor supervixen! Wat een afstanden, ik doe het je niet na.

Ik ben een weekje ziek geweest en vandaag weer gaan lopen voor het eerst. Volgens programma van mijn hardlooplampjes, eigenlijk ging het best prima. Maar ik merk op mijn longen wel dat het kouder wordt hoor.

Ik heb ook een hekel aan lange hardloopbroeken. Ook het probleem met knieën en afzakken. Voorlopig draag ik nog een kniebroek, voor zolang dat gaat. Die broeken blijven gelukkig wel goed zitten :)

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 20:50

Eigenlijk met geen een lange broek problemen. Heb juist bij wat korte broeken die ik heb het probleem dat ik dan schuurplekken krijg op mijn benen. Vandaag in lange broek en t'shirt een traill gelopen veel door zand ging erg goed.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 20:51

De hardloopbroeken van athlete blijven bij mij goed zitten, die verkopen ze bij aktiesport. Geen last van afzakken in ieder geval. Wel neem ik altijd een broek met een touwtje in de band. Kniebroeken zitten inderdaad net wat lekkerder.

Mirriez: als je mij een jaar geleden zou vertellen dat ik meer dan tien km zou gaan hardlopen had ik je uitgelachen. Maar blijkbaar lukt het toch! :)

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 21:38

Gaaf hoor supervixen! Voorlopig houd ik mijn ambitie op 5, maar 10km is wel een droom die voor mij langzaam wel binnen bereik valt...
Ik hoop dat je verhalen me extra motiveren om vol te houden :)

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 21:47

Bij zowel lange als korte broeken zijn er die er perfect zitten en die waardeloos zijn. Mijn valt juist op dat de 'betere' broeken helemaal geen koortje hebben maar ook helemaal geen koortje nodig hebben. En als ik dan een keer een goedkopere broek koop (want ja toch op dat mooie printje gevallen) blijk ik na 5 minuten die aan te hebben of na een fikse regenbui dat koortje heel hard nodig te hebben om de broek aan mijn kont te houden en mijn vervolgens te ergeren aan het geflodder. Of te wel berucht miskopen.
Supervixeen van 13 naar 15km is een superklein stapje. Bij de heel veilige uitbouw van 10% per week zit je daar na twee weken al overheen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 21:57

Mirriez: gewoon volhouden en rustig blijven opbouwen, dan lukt die tien best een keer!

Zelf loop ik niet volgens schema's, omdat ik dan teveel druk op mezelf leg dat iets moet. Daar raak ik van in de stress. Als het lekker gaat loop ik wat verder, voel ik me niet zo goed, dan is het wat korter. Dan duurt de opbouw wel langer, maar het moet wel leuk blijven en zo gaat het vooralsnog lekker.
Inschrijven voor runs helpt ook om me gemotiveerd te houden. 13 november is er in de buurt een run van 14 km, ik denk er nog over om me daarvoor in te schrijven, maar voel me nog erg onzeker over die afstand.
Greetje, ik weet dat het maar een kleine stap is van 13 naar 15. Dit was voor het eerst dat ik 13 liep, mij kost het langer om op te bouwen, doordat ik vaak moe ben van het werk/paard. De ene dag lukt 10km makkelijk, de andere dag krijg ik 8 met moeite voor elkaar en moet ik wandelen tussendoor. Daarbij heb ik af en toe ook buikkrampen waardoor ik eerder moet stoppen. Ik denk dat ik nog wel een maand nodig heb voor de 15.

Een koortje in je broek is leuk als entertainment maar wel zwaar om mee te nemen. Of bedoel je een koordje? :D ;)

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 22:51

Ha ha heb je geen oordopjes nodig met een koortje is wel zo veilig in het verkeer. Maar ja om die nu in je broek mee te nemen is ook zo wat he......
Maar ik denk dat het de ene dag gemakkelijk lukt om 10km te lopen en de andere dag moeite hebt met acht omdat je niet een schema volgt waar je je aan vasthoud en je brein de ruimte geeft om te denken dat je te moe bent of dat je het niet kunt. Een schema geeft misschien wat druk maar anderzijds juist weer ruimte in je hoofd want je hoeft niet steeds die eindeloze discussie in je hoofd aan van ben ik niet te moe daarvoor/ ken ik het wel/etc. En dan leer je door gewoon het schema te volgen dat vermoeidheid en denken het niet te kunnen vaak enkel in je hoofd zit. dat je je achteraf vaak fitter voelt door wel die uitdaging aan te gaan en in ieder geval het zelfvertrouwen kweekt.
Een goed doordacht schema spaart je lichaam en zal hoogstwaarschijnlijk minder belastend voor je lichaam zijn dan zo maar doen wat je ingeeft/ hoe de pet staat.
Maar het is natuurlijk niet zo dat je zo snel mogelijk zou moeten proberen bij de 15km te komen. Ik ben juist de persoon die een ieder adviseert om eerst het onderste uit de kan te halen bij de kortere afstanden alvorens je op langere wedstrijdafstanden te richten. Zeker als je nog jong bent. Dan kan je lijf nog optimaal snelheid ontwikkelen waar je later op alle langere afstanden profijt van hebt.