De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 20:14

Sassii schreef:
Ik ben ‘gelukkig’ verzekerd van werk, ik ben leidinggevende in een supermarkt. Deze blijft sowieso wel open, dus ik ben er sowieso wel.
Nadeel hieraan is dat we ons pas ziek mogen melden als we keelpijn hebben, verkouden zijn én koorts hebben.
Het risico dat ik het krijg, is hiermee ook wat hoger, want ik kom elke dag met ruim duizend klanten in contact.

Huh, alleen zorgpersoneel is gevraagd om te komen werken als ze alleen verkouden zijn, zonder koorts? Die “regel” geldt niet voor andere beroepen toch?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 20:15

Hier werd van de week al door stal aangegeven dat zodra de scholen gesloten zouden worden de lessen ook zouden stoppen. Vond ik wel een goede aanpak. Nu nog even afwachten hoe het voor de pensionklanten is. Wij houden al een tijd afstand van elkaar, gingen niet naar de kantine en kwamen eigenlijk alleen ons paard stappen, eten geven en weer naar huis. (blessure dus extra zorg nodig)

Ik heb dinsdag een afspraak bij de huisarts die voor mij wel erg belangrijk is. := Eigenlijk iets dat ook geen maand kan wachten, maar geen corona gerelateerd ding is...

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 20:15

Top, dank je @Wendy_Koomen

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 20:16

Thuis hebben wij een winkel om afhaalmaaltijden te komen halen.

Zelf zit ik ook thuis. 0 uren contract en scholen zijn dicht.

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 20:16

Op mijn werk kregen we vandaag al een mail dat ze mensen van zowel management als service gaan ontslaan door dit virus (grote keten). Dat is hartstikke klote, want zie straks maar weer een baan te krijgen, je bent nergens nodig. 'Gelukkig' heb je wel recht op ww.... :=

Maar goed, wij zijn zonet om 18.00 ook dichtgegaan (vallen onder horeca), gelukkig maar want de categorie die het meest aanwezig was, waren de 65+ers 8)7

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 20:17

MyWishMax schreef:
Ik heb dinsdag een afspraak bij de huisarts die voor mij wel erg belangrijk is. := Eigenlijk iets dat ook geen maand kan wachten, maar geen corona gerelateerd ding is...

Denk even goed na of het mogelijk ook telefonisch zou kunnen...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 20:18

Ik hoop dat ik morgen wel telefonisch contact kan krijgen met de (/een) huisarts. Belde donderdag omdat ik voorzag dat het morgen niet door zou gaan, en mijn huisarts probeerde me gerust te stellen, maar als je bedenkt wat er tussen donderdagochtend en nu allemaal veranderd is....

secricible

Heeft iemand al iets kunnen vinden over recht op opvang wanneer 1 ouder een essentieel beroep heeft? Geldt het recht op opvang alleen bij beide ouders in een essentieel beroep?

Kendra

Wat jammer van je tijd en energie om je druk te maken over een toespraak van de koning...
Er komt nu steeds meer duidelijkheid (ik mis nog wel een paar stukjes) en het is aan ons allemaal dat we ons daar aan gaan houden.

Ook voor mij voelt dat unheimisch. Morgen thuis werken en heel veel afspraken die niet door gaan. Kijken wat via Skype kan en overleggen wat nu belangrijk is, hoe we het werk gaan inrichten de komende weken. Dat eerst maar op de rit krijgen.
En kijken welke consequenties het heeft voor de paarden. Gelukkig hebben we alles thuis.
Veel sociale dingen worden nu al afgezegd. Etentjes en dat soort zaken.

Het worden bijzondere weken maar we gaan ons best doen!
Laatst bijgewerkt door Kendra op 15-03-20 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

secricible schreef:
Heeft iemand al iets kunnen vinden over recht op opvang wanneer 1 ouder een essentieel beroep heeft? Geldt het recht op opvang alleen bij beide ouders in een essentieel beroep?

Als er thuis dus geen opvang mogelijk is.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 20:19

secricible schreef:

Staat in mijn mail van het KDV wel, opvang alleen voor beide ouders in vitaal beroep.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 20:19

verootjoo schreef:
secricible schreef:

Staat in mijn mail van het KDV wel, opvang alleen voor beide ouders in vitaal beroep.

Onze gastouder en gastouderbureau durven er dus nog geen uitsluitsel over te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 20:20

secricible schreef:

Gewoon gezond verstand? Als maar 1 ouder een essentieel beroep heeft kan de andere dus thuis blijven en de kinderen dus ook.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 20:20

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 20:22

Van die mensen die denken dat ik als juf nu vakantie heb. _-:(

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 20:23

Aroha schreef:
Je zou voor de grap eens naar het sportnieuws moeten kijken, gaat alleen maar over alles wat niet door gaat :=. Je zou je bijna afvragen waarom ze nog uitzenden.

Precies, doe wat nuttigers met die zendtijd!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 20:24

secricible schreef:
verootjoo schreef:

Onze gastouder en gastouderbureau durven er dus nog geen uitsluitsel over te geven.

Maar waarom je kind wegbrengen als 1 van de ouders geen vitale baan hebben? We gaan voor zo min mogelijk verspreiding.
Die kinderen worden alleen opgevangen zodat de meest essentiële zaken in de maatschappij door kunnen gaan.

Ik weet overigens zelf nog niet of alleen echt de handen aan het bed het vitale beroep is of ook de paramedici. Ik hoor bij de paramedici, maar zonder behandelteam maken we geen plekken vrij in ons revalidatiecentrum en die moeten wel vrij worden voor mensen uit het ziekenhuis, anders stroomt het daar weer niet door.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 20:24

Hier ook, Jolien, als pm-er in de kinderopvang. :evaw:

Wordt wel zien hoe het gaat lopen, maar ik ga er vanuit dat iedereen die klachtenvrij is gewoon komt werken. Er zijn al zat collega's die uit zullen vallen door eventuele klachten.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 20:26

Relaxed schreef:
secricible schreef:

Gewoon gezond verstand? Als maar 1 ouder een essentieel beroep heeft kan de andere dus thuis blijven en de kinderen dus ook.

En @verootjoo:

Niet alle beroepen die niet-essentieel zijn, zijn nu ook gesloten he ;)
En voor nu vallen paramedici ook nog onder essentieel. Maar wat mij betreft kan daar ook anders naar gekeken worden (ik ben ook paramedici).
Laatst bijgewerkt door secricible op 15-03-20 20:27, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 20:26

verootjoo schreef:
naomiiiii schreef:
Ik moet morgenvroeg écht boodschappen doen. Doe 1x per week verse boodschappen en verder heb ik hello fresh. Maar moet ik nu mn wekker gaan zetten zodat ik er gelijk sta om 8 uur? Of kan het ook wel om 11. Ik heb geen idee of het hamsteren al is gestopt? En of er uberhaupt yoghurt enzo word gehamsterd? :+

Kun je beter in de middag doen, dan komt de nieuwe voorraad :P
Om 8 uur op maandagochtend zijn hier zonder hamsters en crisis de schappen ook niet altijd even vol.

Dan moet ik werken. :+ ik ga gewoon rond 10 uur zoals altijd en ik zie wel. Anders heel de stad maar door fietsen. :Y)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 20:27

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 20:28

Jolien87 schreef:
Van die mensen die denken dat ik als juf nu vakantie heb. _-:(

Nou dit maar onze schoolleiding blijft nog stil dus ik maak mij wel zorgen.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 20:28

Berdien schreef:
Hij heeft tijdens het staatsbezoek vaak genoeg gerefereerd aan de situatie in Europa. Het is niet alsof hij er nog helemaal niks over heeft gezegd.

En eerlijk? Dan zegt hij er wat over. Maakt dat de situatie anders? Minder kút? Welnee. En hij is zeker niet de hoogste persoon in dit land.

ik snap het wel hoor, onze koning en fam heeft wat van zich laten horen dat gaf toch veel steun. Was maar 3 zinnen maar mensen halen daar steun uit

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 20:29

Loretta schreef:
Er wordt in Nederland amper getest. We zien alleen maar het topje van de ijsberg.

https://www.dvhn.nl/groningen/Knallende ... 63043.html

Is toch erg? Want ik denk inderdaad dat mensen het hierdoor niet serieus nemen.

Mag ik nogmaals de vraag stellen: wat na 6 april? Dan heeft nog niet iedereen immuniteit, is er nog geen vaccin, is het merendeel ook nog niet ziek geweest. Hoe lang denkt men het te kunnen rekken??

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 20:30

Wat ik wellicht gemist heb...? Dierenarts staat niet in de lijst van vitale beroepen volgens mij. Mogen die wel hun werk blijven doen? stel je paard krijgt koliek, en al die merries die nog gaan bevallen... Weet iemand daar iets over?