Hardlopen deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 17:57

Greetje63 schreef:
mirriezz schreef:
Zeker doen Ostra! Erg mooi, al wordt het wel een steeds drukkere wedstrijd. Maar nog goed te doen. Tickets wel meteen na nieuwjaar bestellen, of wachten of je er nog 1tje over kunt nemen in Augustus/september (vaak ook mogelijk hoor)

De marathon afstand duurt steeds langer voor die vol zit. Wat dat betreft zijn de glorie tijden voorbij dat je inderdaad op oudjaarsdag om 12 uur stipt moest inschrijven.

Tsja, het evenement wordt te groot is de algemene kritiek op de kustmarathon. Voor de ladiesrun gaat het gelukkig nog (net) goed, ik hoor verschillende minder positieve geluiden over de mountainbike-versie en de wandelmarathon. Jammer dat het bij de hardloop-marathon tegenwoordig ook zo is dat daar negatieve geluiden over komen. Het is zo'n mooi evenement, maar natuurlijk wel belangrijk dat alles goed loopt. De organisatie is in elk geval goed geregeld, maar ongetrainde deelnemers die vanwege het bijzondere parcours mee willen doen maken het wel minder tof.
De wandelmarathon is nog steeds wel op nieuwjaarsdag meteen inschrijven, de ladiesrun sluit meestal rond 1 februari. T is gewoon zo jammer als je dan te laat eraan denkt en je geen kaartje kunt krijgen meer.

Enneh, dankjewel voor je complimentje :o voel mezelf een beetje stom dat ik dit niet eerder heb gedaan, ik loop al 1000x makkelijker dan vorig jaar...

Greetje63

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 18:27

De marathon is op zich nog niet te druk hoor. Maar de organisatie gaat niet altijd even vriendelijk met niet zeeuwse prijswinnaars om. Ben een keer derde overall in de marathon geworden en mijn geldprijs en zeeuwse kei nooit gekregen. zo ook niet toe ik derde in mijn categorie werd. En van deelnemers verlangen dat als half de middag finishen en nog een heel eind naar huis moeten rijden verwachten dat ze tot een uur of negen -tien 's avonds op de prijsuitreiking wachten is alles behalve sportief met je lopers omgaan. Ook het verdelen van de wildcards daar wordt niet in een duidelijke lijn mee omgegaan.
Niettemin een geweldig parcours en altijd geweldig leuke toeschouwers. Nu nog een organisatie die opbouwend kritiek ook echt ter harte neemt en een feestje voor alle lopers wil maken , niet enkel de zeeuwse lopers. Anders werk je jezelf uit de markt. En dat is nu zo langzamerhand wel gaande denk ik . Want ik hoor steeds meer kritische tonen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 18:38

Dat is dan zeker jammer als het zo'n mooie loop is!

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 18:48

Ik heb je er eerder over gehoord, Greetje. Erg jammer. Bij de ladiesrun organiseren ze ook een feest 'speciaal' voor de deelnemers. Ook echt niet nuttig, ik vraag me af of daar 5 deelnemers komen. Na het hardlopen ben ik koud en nat, ik wil dus naar huis en douchen. Daarnaast is de start om 17.30, dus ik wil ook graag wat eten, want meer dan een goeie lunch zit er niet in.
Misschien zijn daar mensen die in zoutelande wonen/in een hotel zitten, maar echt niet handig. Zo zijn er meer dingetjes.

Maar op/rond het parcours vind ik alles goed en netjes geregeld en het publiek is enthousiast, ook terwijl ze al 250 dames voor mij hebben zien binnenkomen. Ik vind de sfeer onder de deelnemers ook heel goed :)

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 18:56

O ja dat zeg ik het publiek en de vrijwilligers daar is echt niets op aan te merken, die zijn geweldig. Maar ook het gedoe rondom buitenlandse topatleten die dan onverwachts mee doen vind ik echt om een vervangend schaamtegevoel te krijgen.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 20:01

Jammer dat het zo gaat... Maar dus verder wel een mooi evenement!

Ik heb vandaag lekker gelopen! Afstand vergroot en dus het tempo iets omlaag. Onverhard gelopen, was echt nog even genieten in het bos!
Afbeelding

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 22:44

Jammer van die organisatie zeg!

Fijn dat je lekker hebt gelopen Kim!

Ik had afgelopen week even een hardloop-dipje dus wat rustiger aan gedaan maar zondag ging t wel weer lekker dus was weer blij. Vergeet ik m'n hardloopschoenen mee te nemen deze week (woon op kamers)... Balen! Gelukkig wel m'n indoorschoenen hier dus bij de sportschool op de loopband gegaan maar wat is dat toch saaaai, dus maar wat intervallen gedaan om t interessant te houden maar wat een geklooi met die instellingen. Donderdag denk ik maar even een keer met muziek op de loopband en dan in t weekend weer buiten op de goeie schoenen :)

Trouwens, kun je zelf zien aan je schoenen wanneer die aan vervanging toe zijn (km heb ik geen flauw idee van ivm af en aan lopen enzo..), oud moet ik dan echt naar de winkel?

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 07:40

Ik merk het zelf goed hoor als de demping er ver uit is. Maar ik loop ook altijd afwisselend op schoenen die redelijk nieuw ouder en nog ouder zijn dus ervaar ook steeds het verschil tussen die schoenen. Maar behalve verlies aan demping kan er ook sprake zijn van slijtage van de zool of dat de schoenen geen voldoende stabiliteit meer hebben. Dingen die je wel kunt voelen maar waarvan ik niet weet of je ze wel voelt als ze er langzaam insluipen en je niet ook regelmatig ervaart hoe het ook kan.
Ga je er mee naar de winkel dan zullen ze overigens vast en zeker aan vervanging toe zijn volgens het personeel. (tenzij je echt ergens hele trouwe klant bent maar in dat geval maken ze je ook niets meer wijs)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 07:44

Dat is niet overal zo hoor greetje. Toen ik mijn schoenen vorig jaar meenam naar de intersport hier in de buurt, zeiden ze dat ze nog best een paar maanden mee konden. En ik kom daar niet elke week.
Ze zaten me echter niet meer lekker, dus nieuwe gekocht.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 08:05

En dus hebben ze je uiteindelijk toch nieuwe schoenen verkocht dus hun doel behaald terwijl ze jou hebben laten denken dat ze je dat niet geadviseerd hebben. Want ja wat is nu een paar maanden als je al in de winkel staat. Feitelijk zeggen ze dan ze kunnen nog net heel even mee.
Volgens hun advies zijn mijn schoenen overigens in een paar maanden versleten. Zou je er eerst 1500km op kunnen lopen werd de richtlijn later 1000km en nu beginnen ze al over een 600 tot 800km. Dat gaat lekker snel dan als je 400km per maand rent. Tel uit de winst.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 08:06

Kwaliteit van schoenen wordt overigens door de jaren heel wel veel slechter. Wat dat betreft kunnen we inderdaad ook steeds korter met de loopschoenen doen. En dat slikken we als zoete koek ipv in de aanval gaan van lever dan maar de kwaliteit van de schoenen van 10 jaar terug die wel duizenden km's meekonden.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 10:43

Ik heb nieuwe schoenen gekocht omdat ik er blaren van kreeg en niet omdat ik er toch al was. Zij vonden aan de slijtage te zien dat ik er nog gewoon op verder kon lopen.

Is het niet zo dat de kennis beter is geworden? Dus dat ze vroeger wel zeiden dat je er duizenden km op kon lopen, maar nu blijkt dat dat helemaal niet zo goed is?

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 13:42

Er is natuurlijk ontzettend veel verandert in de loopschoen de laatste jaren. maar feitelijk is men niet veel verder dan terug bij af waar men vroeger gewoon op gympies liep waar men nu spreekt over schoenen met een lage drop. . Ook probeert men de schoenen steeds lichter te maken. Maar om daar nu zoveel kwaliteit op toe te geven. Bij 99,9 van de lopers gaat het tenslotte niet om die ene seconde tijdsverschil en voor zover die wel belangrijk is bij die mensen is die vaak op trainingsvlak nog wel in het meervoud te behalen.
Maar soms denk ik dat men bewust (niet alleen bij schoenen maar bij heel veel artikelen) dingen zodanig maakt dat ze snel vervangen moeten worden. En mode gevoelig dat we zijn willen we dan ook weer een geheel ander kleurtje omdat het kleurtje van het jaar daarvoor echt niet meer kan. En ook nog eens niet staat bij de kledinglijn van die tijd.
Ik weet wel dat de schoenen waar ik nu al ruim 10 jaar op loop met steeds de opvolger de afgelopen jaren in kwaliteit heel sterk is achteruit gegaan. nu is dat maar een type schoen, maar ik hoor het terug van anderen die op geheel andere merken/types lopen. Niet alleen de zool maar ook het bovenwerk.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 14:40

Op zich heeft Greetje daar een punt. Ik studeer voor productontwerper en wij krijgen daar ook les over. Niet over hoe je iets fabriceert dat de klant goedkeurt, maar zo snel mogelijk kapot gaat, dat gaat tever. We krijgen wel les over hoe je bepaalt wat de minimale levensduur van een product moet zijn. Kort gezegd: langere levensduur kost meer geld. Aangezien je budget over het algemeen al te klein is, ga je je levensduur dus niet langer maken dan absoluut noodzakelijk.
Daarnaast heb je idd de modekleuren en lijnen, daar heb ik wat minder verstand van, omdat ik niet in de kleding zit.

Ik denk dat de 'oplopende' kosten (of gecompenseerd slechtere kwaliteit voor dezelfde prijs) vooral weg komen bij de bedrijven. Deze moeten elk jaar meer winst maken en goedkoper produceren kan bijna niet meer. Dan blijven er nog 2 mogelijkheden tot meer winst:meer verkopen of duurder verkopen (en bij dat laatste dus meer marge pakken).

Mijn schoenen doen het gelukkig nog prima, maar ik heb ze nu wel ingevoerd in mijn hardloop-app. Ik track niet alles dat ik loop, maar wel vrij veel; de app registreert hoeveel van die kms ik met dit paar schoenen loop. Voor mijzelf wel handig, dan kan ik dat een beetje bijhouden.

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 20:29

Gisteren meegedaan aan een run georganiseerd in Vreewijk Rotterdam, was heel gezellig en weer een goede oefening. Nu we het toch over schoenen hebben mijn schoen zool is kapot gegaan, ik heb Saucony hardloopschoenen voor de weg en daaronder zijn in het groen vlakken en rondjes gekleurd. Nu is een zo'n rondje losgelaten. Ik heb er zo'n 500 miles op gelopen en ze zijn zo'n 10 maanden oud. Kan ik hier nog gewoon mee hardlopen om te trainen? Ik heb nu wel op korte termijn nieuwe nodig denk ik want op 11 december doe ik mee aan de Bruggenloop en dan wil ik ze wel goed ingelopen hebben. Wat betreft dat wil ik graag een horloge kopen, waarop een hartslagmeter zit verschillende routes en programma's en muziek. Vriendinnen hebben allemaal de TomTom zelf twijfel ik met de Garmin horloges iemand hier ervaring mee?

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 20:58

Ik heb een Garmin horloge, wel nog met hartslagband, maar ben er super tevreden over! Zijn wel wat prijzig maar heb de mijne nu 2 jaar en doet het nog steeds zonder problemen.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 21:31

Hier ook een gamin fan. Heb nu de 310XT , hiervoor de 305 gehad. Die heeft mijn zoon nu nog in gebruik. ben er zelf heel tevreden over maar kan dus niet vergelijken met andere merken. Mijn trainer die altijd een garmin heeft gehad is overgestapt op polar en ik geloof dat hij daar geen spijt van heeft.

Ik ken de schoen niet Ostra dus geen idee wat voor invloed zo'n rondje heeft. Zelf vind ik het sowieso wel fijn om op meerdere schoenen afwisselend te lopen zodat je niet van een volledig versleten schoen over hoeft te stappen op een gloed nieuwe schoen. Zo wissel ik eigenlijk 3 paar schoenen af. Ik schuif ze dan wel voor van langer afstand schoen - wedstrijd iets kortere afstand/korte trainingen/ baanschoen naar bosschoen. Op die manier kan ik de schoenen ook veel beter op gebruiken want in het bos heb je niet echt demping nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 12:38

Hier nog een garmin fan, tomtom laat wel wat te wensen over heb ik van meerderen gehoord. Zeker als je meer in hartslagzones en tempo's wilt gaan trainen.

Qua schoenen doe ik het precies zo als Greetje, al heb ik een paar echte trailschoenen met wat meer grip. Maar voor een simpel rondje over de bospaden heb ik die niet echt nodig.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 12:44

Ik ook een Garmin 310XT. Is niet het nieuwste type (volgens mij niet eens meer te vinden op de Garmin site), maar het merk bevalt iig prima.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 13:01

Mijn vriend heeft de nieuwste garmin met hartslagmeting op de pols. Hij is er erg tevreden over.

Ik heb gisteren weer hardlooples gehad. Begin tegen wat pijntjes/dingetjes aan te lopen en vind het echt super fijn dat ik dan iemand kan vragen daarover :)

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 16:24

Angela_ schreef:
Hier nog een garmin fan, tomtom laat wel wat te wensen over heb ik van meerderen gehoord. Zeker als je meer in hartslagzones en tempo's wilt gaan trainen.

Qua schoenen doe ik het precies zo als Greetje, al heb ik een paar echte trailschoenen met wat meer grip. Maar voor een simpel rondje over de bospaden heb ik die niet echt nodig.

Ja trailschoenen heb ik ook , 2 paar met een zwaar profiel en een met een matig profiel . Die laatste gebruik ik overigens maar zelden omdat ik dan liever naar mijn gewone loopschoenen uitwijk. En voor gewone bostrainingen gebruik ik eigenlijk ook altijd mijn gewone loopschoenen. Dus de trailschoenen zijn enkel voor wedstrijden op een pittig terrein en voor mijn trailweekendjes in de ardennen of in de Eifel. Daarnaast nog spikes voor op de baan en voor korte crossen. Maar beide doe ik al een paar jaar niet meer.

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 19:18

Bedankt voor alle fijne feedback. Binnenkort maar eens naar een sportzaak denk ik :P

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 15:08

Vandaag mijn eerste trail gelopen, de 8 km Loenermarktrail. Ik had mijn dag niet echt, mijn loop van vorige week ging veel beter. Tijd was ongeveer 47 min. In ieder geval was de route prachtig. Mijn trailschoenen voor het eerst geprobeerd. Ze liepen erg fijn, vooral door het iets mullere zand. Alleen wel weer bijna blaren gelopen. Op naar de ride and run 10k!

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 11:04

Zo, mijn 19km Strong viking zit erop en het ging boven verwachting goed *\o/* Ik ben echt mega happy. Ik had geschat dat ik er zeker wel een uur of 4 over zou doen (omdat we afgelopen zomer 3 uur over de 13km hadden gedaan) maar we waren na 3u:45min weer binnen. En het had nog sneller gekund ware het niet dat mijn man een knieblessure opliep en we de laatste 4km daardoor veel gewandeld hebben. Ik kon het ook makkelijk volhouden. De volgende gaan we dus voor een snellere tijd :P De obstakels waren extra moeilijk omdat ze erg glad waren door de regen maar we hebben het gered :)
Waar ik wel last van had is dikke vingers. Ik heb tijdens het lopen steeds maar wat met m'n vingers lopen wiebelen/bewegen/knijpen maar toch waren ze erg dik op een gegeven moment. Hebben jullie daar ook last van?

Zo'n trailrun lijkt me ook wel een keer leuk om te doen. Een keer wat anders dan over het asfalt :)

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 12:17

Heerlijk Noisy! Ik wil ook graag een keer zo'n strong viking of mudrun of iets doen, volgens mij is daar de sfeer ook zo fijn.
Was ook heerlijk weer om te lopen vandaag! Ik heb vanochtend ooke en heerlijk rondje gelopen :D

En heb me opgegeven voor de 10 engelse mijl (16k) met de midwinter marathon in Apeldoorn :)