Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 12:15

Mooie loop hoor Suliko. Idd mooi constant met je hartslag!

Ik werk eigenlijk altijd met een schema als ik iets op de planning heb staan. Dat houd ik dan ook vrij precies aan. Doordat mijn week echt van voor tot achter volgepland zit kan ik ook niet heel makkelijk een andere dag gaan. 3x pw paardrijden, 2x bootcamp, 2 x lopen en een dochter en man die ook wil trainen. Er past niet meer bij :')

Het is denk ik heel persoonlijk wat je fijn vind. Gewoon vaste dagen/tijden inplannen en dan zien waar je zin in hebt is denk ik ook een fijne manier. Zo kader je wel altijd je trainingstijd af. Alleen zou ik dan de intervallen denk ik overslaan want die vind ik niet zo leuk :o

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 12:28

LV ik loop nooit met een schema, dat levert me teveel stress op. Dat 'moeten' daar hou ik niet van.
Suliko ik heb al twee keer eerder de freedomtrail 45km gelopen en vorig jaar de 34km. Het blijft een bijzondere loop, hoewel ik vorig jaar de organisatie slechter vond helaas.

Mijn zone 5 begint ook bij 158 ofzo. Ik kom er niet vaak in.

MilesNF

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 13:52

Ik loop ook altijd met schema, kan er ook ontzettend van genieten om een schema te maken naar een bepaald doel, ook voor m'n andere sport. Help ook altijd mijn man en een vriendin met het maken van schema's.
Globaal maak ik dan een planning wat verder vooruit, dan vul ik het in voor een paar weken wat meer specifiek en het weekend voorafgaand plan ik de dagen goed in. Lukt niet altijd om me eraan te houden (want soms is niet of anders lopen ook verstandig), maar meestal wel.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-24 14:53

Ik had een heerlijk rondje vandaag :D
Gelopen in korte broek, shirt en armsleeves. Laatste km, uit de wind in de zon, de sleeves omlaag gedaan.

Stukje ruiterpad mee gepakt en bewust wat dijkjes op en af gelopen, want heuvels hebben we hier niet. :+

Afbeelding
Afbeelding

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 16:34

Sherivey, dat klinkt heerlijk zeg, fijn dat je zo genoten hebt, het was echt lekker weer hé!

Ik loop wel met schema, zeker naar een evenement toe dat ik in een bepaalde tijd wil lopen, ik ga wel flexibel met het schema om, het voelt niet als moeten, maar meer als leidraad.

Ninus, brrr coolelementen in je water rugzak :brr:
Ik kook altijd eerst water en doe het dan in mijn rugzak, en de eerste 2 slokken spuug ik altijd uit, want die zijn door dat uitstekende slangetje veel te koud geworden!
Geef mij maar een thermo water rugzak, kan ik er mooi thee uit drinken onderweg
;)

Vandaag hier ook lekker gelopen, echt genoten van de zon!
Helaas weer wat afgesloten paden tegen gekomen, in een van mijn lievelings gebieden, dat is wel weer jammer.
Maar verder heerlijk gelopen, voelde me een stuk fitter dan zondag!
19km gemaakt!

iiSunshineJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 20:44

tiggs hoe ging/gaat het bij jou?

morris, echt zo fijn inderdaad dat het s avonds langer licht is. kan zo genieten van de zonsondergang ook!

leonie, dank voor het mooie verslag van je halve marathon. te snel starten heb ik ook al 4x last van gehad op mijn 4x de 5 kilometer dus zeker herkenbaar. leuke foto’s ook! heel goed gedaan. HEERLIJK zo’n pot ben en jerry’s <3 helaas is mijn favo smaak uit het assortiment, netflix en chill (pindakaas). welke is jouw favoriet?

ninus, ook jullie super gelopen zo te zien. knap hoor. lekkere bagger schoenen ook :D fijn dat je hebt genoten van de therme, zeker verdiend!

ieris, dat klinkt inderdaad als een aardig tempo. balen dat het je minder af ging. maar dat kan natuurlijk aan van alles liggen. ik zou zeggen goed bezig. en succes alvast voor zondag. > je hebt alweer opnieuw gepost zie ik haha, fijn dat het beter ging dan zondag!

suusje, het topic bijhouden is bijna een tweede sport hè :+ wanneer/welke marathon ga jij doen? kan het zo niet terug vinden.

lies_sparkle, haha, ja, hier in de omgeving is de slachte zeker een bekend fenomeen. veel bekenden van mij gaan hem ook wandelen/hardlopen. maar in ieder geval niet door een drukke stad maar lekker door de natuur. wel echt heel vroeg opstaan hoorde ik van vrienden. maar goed. dat duurt nog even :D hoe gaat het met je trainingen in de loop er naar toe?

LV, het topic gaat razend snel, ik heb 2 dagen niet gereageerd en je ziet het hier boven hahaha. ik train niet met een schema, ik pak wat garmin suggesties hier en daar.

suliko, lekker tempo icm hartslag, ik ben daar zelf nu ook mee bezig, zo lastig. sommige stukken moet ik gewoon 8:00/9:00 min/km lopen wil ik in zone 3 blijven. dan denk ik, dit is toch geen hardlopen meer. maar probeer er niet te veel naar te kijken en te denken: het maakt niet uit hoe snel ik loop, mijn hart is iig goed bezig en ik werk aan mijn conditie en gezondheid. maar dat blijft lastig. daarom heb ik mijn loopjes op hartslag gezet ipv tempo nu, zodat ik niet meer naar het tempo kán kijken (of ja kan wel maar dan moet ik scrollen).

sherivey, het was ook zeker heerlijk vandaag. het hebben van geen heuvels is zeker herkenbaar :+ moet het hier vooral hebben van bruggetjes of een fietspad onder de doorgaande weg door.

het ging nog over lopen in de drukte. daar hou ik ook niet van. ik moet het doen met het stukje bos hier van 1.5 vierkante kilometer, maar ik maak er zeker optimaal gebruik van, alle paadjes worden benut! voor de rest alleen maar weilanden. ook prima qua drukte, alleen alles lijkt dan zo ver weg natuurlijk, dus lijkt het voor mij soms alsof het nog langer duurt/ik nog langzamer ga. dus ik prefereer zeker bos. wellicht mijn vriend binnenkort eens lief aankijken dat we naar een bos in de buurt rijden :)

gisteren en vandaag door bovengenoemd bos een rondje gedaan. gisteren interval (6x15 seconden op 3:40 dacht ik, maar heb gewoon álles gegeven elke keer) met een topsnelheid van 20.5 km/u! het was echt prachtig met de zon. en vandaag voor het eerst gelopen met mijn ‘zwemvest’ zoals mijn vriend het noemt, haha. zat lekker/prima, alleen zweten op m’n rug, niet normaal. maar heb het sowieso al bloed heet nu, terwijl ik kort/kort loop. dat wordt gezellig als het nog warmer wordt :') wederom rustig rondje in zone 2/3.

plaatjes van maandag:
Afbeelding
Afbeelding

en het beruchte zwemvest :D (van shein)
Afbeelding

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-24 21:42

De warmte went ook wel een beetje hoor.
Ik had het vanmiddag ook warm, maar ik heb met 20+ graden gelopen en dan had ik het ook warm, maar het lopen ging wel.

Het is nu alleen van onder de 5 graden naar 15 graden gegaan in no-time

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 21:45

Wat een heerlijk tempo Sunshine! Goed gedaan, mooie plaatjes ook :)

Het is heel dom want ik ben eigenlijk Fries :+ . Ik heb 20 jaar van mijn 29 jarige bestaan in Friesland gewoond. Maar op een of andere manier had ik nog nooit van de Slachtemarathon gehoord. Ik heb wel eens een elfstedentocht geroeid maar dit heb ik even gemist.

Ik loop nog steeds strak op schema! De kilometertijden worden ook echt snel dus dat geeft heel veel vertrouwen. Zondag dus naar Bonaire voor 11 dagen, dat vind ik wel spannend. Eens kijken of ik die warmte kan trotseren!

iiSunshineJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 21:51

sherivey, ik denk dat dat het is inderdaad. mijn spieren daarentegen vinden het totaal niet erg, veel minder (eigenlijk geen) last van mijn schenen/beginnende shin splints sinds het wat warmer is. dat ik nu wat langer bezig ben zal ook mee spelen, maar toch :D

lies_sparkle, haha, kan me wel voorstellen dat je het hebt gemist hoor. volgens mij is het met de jaren ook populairder geworden. oeh, lekker hoor, bonaire. ik zou zeggen goed naar je lichaam luisteren, maar als je al aan het voorbereiden bent op een marathon moet dat vast goedkomen.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 09:14

Het is wel een bijzondere loop om op je lijstje te hebben Lies!

Haha Ieris, jij bent echt wel de opperkoukleum :)) Behalve als je even moet dippen onderweg :')

Heb vanochtend een testrondje 5K gedaan, ging lekker en het is weer prachtig loopweer, echt genieten.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 09:23

Het weer is inderdaad al heerlijk deze ochtend. Zonde dat ik de hele dag in een muf lokaal proefjes aan het doen ben.

Fijn dat je "testronde" goed ging Ninus.

Iisunshine, wat een snelheid zeg, 20,5 km/u. Goed gedaan hoor. Warmte "went" wel. Ik ga ook Rotterdam lopen, wilde bijna typen samen met Iris, maar die zie ik alleen tijdens de autorit denk ik :')

Heerlijk plaatje Sherivey met die mooie blauwe lucht. Dijkjes zijn ook heuvels toch. Lekker bezig hoor.

De 105 minuten op de hardloopband overleeft met een slechte film, mentale training geslaagd. Haha. Hopelijk kan ik vanavond de interval buiten doen. (Iemand vroeg nog waarom de hardloopand; omdat de kinderen dan op bed liggen en vriend aan het sporten is kan ik niet naar "buiten", dus puur praktisch dat ik een hardloopband heb om te kunnen lopen)

Afbeelding

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 09:29

105 minuten op de hardloopband. Respect _/-\o_

Ik heb laatst een keer 12km gedaan (wisseltraining gelukkig wel).
Maar dat was echt al wel een uitdaging en zeker geen 105 minuten..
Knappe prestatie _/-\o_

Ik heb gisteren nadat mijn zoontje op bed lag een rondje gedaan.
5x 1km op +/- 6:00km en dan 1 minuut snel(ler).
500m uitlopen. 6,5km. Helemaal prima, wel wat zware benen :j

Zondag liep ik een rustige duurloop, 10km.
En afgelopen vrijdag een loopje van 30min rustig en laatste 5min gas erop.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-24 09:47

Respect idd, 105 minuten loopband.
Mijn record is 60 minuten :')

Musli, wisseltraining lijkt me dan nog net wat leuker op de loopband. :))

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 09:57

Sherivey schreef:
Respect idd, 105 minuten loopband.
Mijn record is 60 minuten :')

Musli, wisseltraining lijkt me dan nog net wat leuker op de loopband. :))

Wel een stuk lastiger op de loopband dan buiten. Voordat je de loopband hebt ingesteld op het tempo dat je wil lopen (en uiteindelijk weer terug) ben je toch alweer wat seconden/meters verder. Het kost wat meer handelingen zegmaar dan gewoon lekker buiten even wat meer aanzetten en weer terug ;)

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-24 10:00

Ja klopt helemaal. Enige voordeel vind ik dat je met een loopband geen wegen hoeft over te steken of stoplichten tegen komt.

Niets zo irritant als tijdens je interval moeten stoppen.

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 10:12

Sherivey schreef:
Ja klopt helemaal. Enige voordeel vind ik dat je met een loopband geen wegen hoeft over te steken of stoplichten tegen komt.

Niets zo irritant als tijdens je interval moeten stoppen.

Daar heb ik vooral op de fiets vaak last van, en sinds ik een indoor trainer heb voor mijn racefiets doe ik ook echt gerichter intervalwerk. Met hardlopen heb ik een mooi rondje zo ongeveer naast mijn voordeur zonder stoplichten. Ideaal...

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 10:27

Ja dat instellen van de juiste tempo's op de band is wel een dingetje, zeker gezien Garmin en de band het nooit met elkaar eens zijn. Ligt vast aan mijn instellingen, maar weet niet hoe ik die goed krijg. Hier kan ik ook interval lopen zonder stoplichten o.i.d.

Heuveltraining kan ook goed op de loopband, ik zet altijd standaard een kleine helling in zodat ik nooit "plat" loop.

Het is een fijne oplossing zo, maar denk dat ie na de marathon een stuk minder gebruikt gaat worden. Al vinden de kinderen het ook helemaal geweldig :Y)

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 11:06

Sunshine hele mooie fotos en lekker in zone 2/3.

Ik heb een korte maar voor mij echt zware interval loop gedaan. Ik haalde het tempo niet maar heb wel 7 keer op echt max hartslag gelopen en Mijn hartslag is even 10 slagen hoger aangepast, kan je nagaan wat een optater mijn conditie heeft gehad. Maargoed we zijn weer geweest.

Afbeelding

Afbeelding

Gemiddelde snelheid 8:01 omdat ik stukjes herstel heb gewandeld
Terwijl mijn gemiddelde snelheid de laatste keer voor ik vermoeid raakte op 16 km 6:45 was en toen grotendeels zone 3 en 4.

Ik had het ook erg warm met echt heel kort broekje. Ik zag al dat de interval op programma stond dus dacht echt lekker kort.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 11:46

Ha BeFunny, ik miste je al. Wat goed dat je weer loopt! Heel knap dat je zo hoog die hartslag in kon.

Ik heb verder afgelopen dagen vooral mee gelezen. Elke keer een klein stukje tussendoor want het leven was nogal hectisch := Ik zal proberen volgende keer meer bij te blijven. Even uit mijn hoofd:

Leonie, superknap gelopen! Heel mooi tempo, mag je inderdaad heel trots op zijn!

Sherivey, ik zag je weer voorbij komen op Strava. Ik vind het zo leuk dat je weer bezig bent *\o/*

SV, fijn te lezen dat je bent opgeknapt!

Suusje, dik respect voor jouw loopbandloop. Goed woord voor galgje 8-)

Iris had ook weer geweldig vlot gelopen. Ik zat helemaal te schuiven op m’n stoel toen ik je verslag las :)) Ik krijg altijd zin harder mijn best te doen als ik je verslagjes lees.

Ninus, wat een bikkels zijn jullie! Zo’n tempo op dat landschap vind ik echt enorm knap.

Goof, wat ga jij lekker! Ik kan me nog herinneren dat je nog van 10 km droomde en dat lang niet dacht te halen. Kijk nou eens! :D

Sunshine, toepasselijke nickname voor zulke mooie loopfoto’s *\o/*

Ik ben langzaam de afstanden aan het uitbreiden. Het valt tegen hoe mijn hartslag piekt als ik een beetje achter elkaar wil blijven lopen, maar goed - dat hoort bij opbouwen. Ik wil 9 mei een 10 km loop doen en weer 1 km met mijn zoontje. Hopelijk red ik het tegen die tijd weer makkelijk en kan ik die 10 weer richting dat uur gaan lopen. Liefst eronder maar misschien ben ik iets te ambitieus.

iiSunshineJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 11:52

ninus, klinkt goed, het was zeker lekker weer, vanmorgen eindelijk voor het eerst op de fiets zonder muts en handschoenen! en ja met fietsen ben ik een koukleum, tegenovergestelde van met hardlopen haha

suusje, inderdaad heel knap zo lang op de band maar wel praktisch. en een slechte film er bij, haha! lijkt me wel een bijzondere training.

musli, wat is een wissel training? klinkt goed je trainingen. ben je op iets aan het voorbereiden, of gewoon lekker conditie/snelheid opbouwen?

knap hoor befunny, je hart is weer goed aan het werk geweest. had je deze interval zelf bedacht of een suggestie van garmin? goeie training effect score ook.

lisitano, haha, thanks, nu je het zegt :D in mei, dan heb je nog even, moet vast goedkomen! ook leuk dat je samen met je zoontje gaat lopen. ik heb ook een 10km in mei die ik ook graag onder het uur wil lopen. mijn snelste tijd is nu 1:11:00, dus dat wordt wel pittig, maar wie weet. die 1:11 was ook niet voluit, zeg maar op 75%. wil binnenkort wel weer een snelle 10 proberen.

ik twijfel(de) nog om vandaag te gaan, dat is dan dag 3 achter elkaar en dat is nog nooit helemaal goed gegaan op de een of andere manier. maar heb wel echt zin en het doet me mentaal goed. en het is toch wel lekker weer, dan kan ik er beter maar optimaal van genieten!

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 11:56

Lisitano jij gaat ook lekker. Dat gaat je vast lukken in mei hoor.

IiSunshine dit was een suggestie van Garmin (te hoog gegrepen voor mij momenteel) maar ik dacht ik ga dan iig 7 keer versnellen. De afgelopen dagen een langere duurloop en wat langere wandelingen gedaan dus dacht een interval is dan misschien wel eens leuk en zo hoefde ik dat niet zelf te bedenken. En nu heeft Garmin gelijk mijn hartslag bijgesteld, misschien loopt dat nu ook weer lekkerder in de juiste zones zeg maar.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 11:59

Lisitano, ik vind het leuk dat jij met je zoontje loopt :D Die 10km kan jij ook!
Klopt, ik ga best lekker. Heb momenteel iets minder energie, maar dat geeft niet.
Befunny, goed gedaan. Ik zou proberen niet te vergelijken met 'vroeger'. Helemaal niet relevant joh. Je bent gestart en je loopt als een malle. Serieus.
Suusje, goed gedaan op de loopband joh. Knap.
Ninus, lekker testrondje.

Het is lekker weer zeg, wellicht ga ik vanmiddag nog een rondje.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 12:14

@iiSunShine een wisseltraining is een training waarin de tempo's wisselen.
Ik liep in die training 2km op 6:00/km, dan 1km op 5:00/km.
En dat dan afwisselend 4x. Totaal 12km.

Ik train nergens specifiek voor, maar ik vind het wel leuk om een beetje afwisseling/uitdaging te hebben.
Anders ga ik me vervelen en dan vind ik er op (langere) termijn niks meer aan :)

Gisteren liep ik dus 1km 6:00/km en dan een minuut snel. Daarna weer 1km 6:00/km.
Zo hou ik het voor mezelf een beetje vermakelijk.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 12:18

Hier helaas koorts en hoofdpijn. Dus vanavond zal hardlopen niet gaan. Hopelijk lukt het morgen wel weer.
Zodra ik ook maar weer iets kan ga ik weer, ook al ben ik nog niet geheel fit. Met pijnstillers kun je hoofdpijn vaak wel goed onderdrukken en dat helpt ook tegen koorts wat. Ik zit nu nog zonder pijnstillers, maar ben nog maar net uit bed. Zelfs Garmin heeft vandaag Rust geadviseerd, dus die heeft ook door dat ik niet fit ben.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-24 12:26

BeFunny, pittige interval!
Volgens mij is het ook echt warm nu buiten.

Lisitano, mooi doel!

Ik heb stijve benen van gisteren. Geen idee of dat van de dijkjes is, van een laag ijzergehalte of een combi van beide. :o

Afijn, straks naar stal op en neer fietsen (10 km enkele reis), dat helpt vaak wel iets.