Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 22:07

Die avond klok is ineens een big issue terwijl anders 80% van de mensen in de winter na hun werk niet meer naar buiten te schoppen zijn.
Maar nu ineens wel....

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 22:09

DuoPenotti schreef:
Die avond klok is ineens een big issue terwijl anders 80% van de mensen in de winter na hun werk niet meer naar buiten te schoppen zijn.
Maar nu ineens wel....

Nee. Het gaat erom dat er eerst 9 februari werd beloofd terwijl er wel met de berekeningen konden gezien worden dat het langer ging duren.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 22:09

purny schreef:
https://www.ad.nl/politiek/kabinet-wil-avondklok-tot-3-maart-andere-versoepelingen-daarna-zeer-onzeker~a5a586dc/

Ik ben even helemaal klaar met alles. In het begin was er beloofd dat de avondklok tot 9 februari zou duren ivm de britse variant. Maar ze konden schijnbaar niet bedenken dat het langer kon duren dan 9 februari dan eerlijk zijn tegen ons en nu dit...
Waar is het land mee bezig? Wat telt er nu meer? Het aantal doden en zieken of ons land gewoon helemaal naar de klote helpen? Wie gaat de rekening betalen van deze crisis? Niet de mensen die een goede baan hebben... Nee die hebben het goed. Maar de mensen die het niet zo goed hebben...

Klinkt misschien heel egoïstisch nu, maar dat is het niet. Ik ben er gewoon helemaal klaar mee...

(En misschien moeten we maar accepteren dat er nou eenmaal een hardnekkig virus is, maar het psychische leed wat heel veel mensen en ondernemers krijgen is ook een punt van aandacht. En daar word niet naar gekeken)

Huh, er is toch nooit ‘beloofd’ dat de avondklok maar tot 9 feb zou duren?? Ze hebben toch geen glazen bol in het torentje?
‘Beloofd’ impliceert alsof Rutte en Co invloed hebben op de cijfers en de benodigde maatregelen... maar helaas, zo werkt het niet.

DuoPenotti

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 22:10

Geen enkele maatregel zit een vaste eindtijd aan beloofd. Het is per week weer bekijken.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 22:11

DuoPenotti schreef:
Maar nu ineens wel....

Het blijft heel onwerkelijk, dat het dagelijkse rondje dat mijn vriend en ik rond 22/23 nog met de hond doen samen ineens verboden is. Voor ons het enige moment van de dag dat we echt even samen zijn en goed kunnen kletsen. Ik kan me voorstellen dat zulke basale dingen voor veel mensen echt wel een ding zijn.

DuoPenotti

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 22:13

Voor mensen. Ik denk niet eens veel. De de meeste zijn in 5. minuten op en neer Alleen

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 22:14

Waarom kan je dan alleen ‘s avonds om 22/23uur dan buiten op straat met elkaar kletsen :?
Ik begrijp dat eerlijk gezegd oprecht niet.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 22:16

996981 schreef:
secricible schreef:
Ik geloof ook dat er niks mis is met 50 of misschien zelfs 100 IC bedden.
Maar feit is dat we daar geen ene drol aan hadden gehad in deze pandemie. 100 bedden extra had ons nauwelijks iets opgeleverd.

Wat betreft invloed op gezondheid. Ook dat is zodanig lange termijn dat we er niks meer aan zouden hebben. Is dat iets waar de regering structureel iets mee doet? Daar ben ik voor, maar ik betwijfel of dat deze pandemie had kunnen bezweren.

Het gaat erom dat er door de politiek heel weinig aandacht aan wordt besteedt. Ik denk dat het voor veel mensen psychisch zou schelen als ze weten dat er oog is voor een meer structurele aanpak die gericht is op het voorkomen van de situatie waar we nu in zitten. Wat nou als de vaccins toch niet zo effectief blijken, of er op korte termijn te weinig geleverd kan worden, blijft de situatie dan hoe die nu is? Dat we bij iedere nieuwe uitbraak of mutatie van het coronavirus weer dezelfde maatregelen krijgen?

Ik kan niet voor anderen spreken, maar ik heb nu liever dat ze zich op de zooi richten die er op korte termijn op ons af komt :D
Afgelopen zomer hadden ze wat mij betreft de focus moeten leggen op deze winter. We wisten met aan zekerheid grenzende waarschijnlikheid dat zou gebeuren wat er nu gebeurt dus dat was een moment om op de feiten vooruit te gaan.

Maar een hoop ge wat-als over de toekomst, ik kan er niks mee. Situaties zijn nooit zoals we ze vooraf bedenken dus grote kans dat mensen dan weer vallen over beloftes en verwachtingen, die dan niet kloppen.

verootjoo schreef:
purny schreef:
https://www.ad.nl/politiek/kabinet-wil-avondklok-tot-3-maart-andere-versoepelingen-daarna-zeer-onzeker~a5a586dc/

Ik ben even helemaal klaar met alles. In het begin was er beloofd dat de avondklok tot 9 februari zou duren ivm de britse variant. Maar ze konden schijnbaar niet bedenken dat het langer kon duren dan 9 februari dan eerlijk zijn tegen ons en nu dit...
Waar is het land mee bezig? Wat telt er nu meer? Het aantal doden en zieken of ons land gewoon helemaal naar de klote helpen? Wie gaat de rekening betalen van deze crisis? Niet de mensen die een goede baan hebben... Nee die hebben het goed. Maar de mensen die het niet zo goed hebben...

Klinkt misschien heel egoïstisch nu, maar dat is het niet. Ik ben er gewoon helemaal klaar mee...

(En misschien moeten we maar accepteren dat er nou eenmaal een hardnekkig virus is, maar het psychische leed wat heel veel mensen en ondernemers krijgen is ook een punt van aandacht. En daar word niet naar gekeken)

Huh, er is toch nooit ‘beloofd’ dat de avondklok maar tot 9 feb zou duren?? Ze hebben toch geen glazen bol in het torentje?
‘Beloofd’ impliceert alsof Rutte en Co invloed hebben op de cijfers en de benodigde maatregelen... maar helaas, zo werkt het niet.

Nee, er is ook niks beloofd. Er is gezegd dat de avondklok werd afgekondigd tot 9/2 en dat men voor die tijd zou verder kijken. Kijk de persco maar terug.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 22:17

DuoPenotti schreef:
Maar nu ineens wel....

Amen.

Wij zijn mensen die vaak uit eten gingen, terrasje pakken of naar een concert of theater gaan.
Ik hoop dat we in het voorjaar weer 's avonds naar buiten mogen en de horeca open gaat.
Dan gaan we extra genieten en tot die tijd accepteren we de maatregels en steunen we vooral de plaatselijke ondernemers.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 22:17

996981 schreef:
Het blijft heel onwerkelijk, dat het dagelijkse rondje dat mijn vriend en ik rond 22/23 nog met de hond doen samen ineens verboden is. Voor ons het enige moment van de dag dat we echt even samen zijn en goed kunnen kletsen. Ik kan me voorstellen dat zulke basale dingen voor veel mensen echt wel een ding zijn.

Het meest vreemde is juist dat zo'n rondje geen enkele invloed heeft op de verspreiding van het coronavirus.
Ik begin toch het idee te krijgen dat de maatregelen verdedigen voor veel mensen doel op zich zijn geworden.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 22:18

Volgens mij is het niet eens bewezen dat de avondklok helpt. Dus waarom dan verlengen?

Ik heb gewoon het idee dat we hier niet meer uit gaan komen....

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 22:19

Waar ik moeite mee heb zijn de voorspellingen die nu rond gaan bij ons. Dingen als: op basis van onze berekeningen zal in Mei een nieuwe piek komen omdat dan mutatie xy de boel overgenomen heeft. Daarom moeten we nu mogenlijk alvast verder verscherpen.
Dat draagvlak is natuurlijk flinterdun als je wekelijks de cijfers ziet kelderen en weet hoe het vorig jaar in mei ineens niet meer zo prominent was en er nu bovendien ingeent wordt.

Tegelijk denk je, maar wat als het klopt, dan nu liever vast op slot dan in het voorjaar.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 08-02-21 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 22:20

verootjoo schreef:
Waarom kan je dan alleen ‘s avonds om 22/23uur dan buiten op straat met elkaar kletsen :?
Ik begrijp dat eerlijk gezegd oprecht niet.

Omdat ik 8 uur per dag op kantoor zit, daarna nog lesgeef en vaak twee paarden rijd. Mijn vriend is eigen ondernemer en vaak pas rond 8 uur thuis, maar als hij thuis is gaat zijn telefoon wel te pas en te onpas en is hij nog veel bezig met klanten. We hebben beide een chaotisch leven, waarbij het rondje om 22/23u een rustmoment voor ons samen is.

Gek eigenlijk dat ik me daarvoor tegen een vreemde moet verantwoorden.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 22:21

Loretta schreef:
996981 schreef:

Het meest vreemde is juist dat zo'n rondje geen enkele invloed heeft op de verspreiding van het coronavirus.
Ik begin toch het idee te krijgen dat de maatregelen verdedigen voor veel mensen doel op zich zijn geworden.

Daarom voelt het ook zo gek dat het verboden is. Helemaal niemand loopt gevaar als wij met zijn tweeën, in plaats van alleen een rondje lopen in de avond.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 22:22

secricible schreef:
Maar gaat het om mensenlevens redden? Of gaat het om het voorkomen dat onze volledige gezondheidszorg ontwricht wordt? En daarmee de volledige maatschappij, als alles totaal instort?

Word je niet ontzettend moe om dit te herhalen? Het kwartje valt niet bij sommigen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 22:22

Maar anders valt het niet te handhaven Loretta

Maar hier nogal moeite met wel of geen verklaring. Hier help ik iemand met oogdruppels daar moet toch wel een bepaalde tijd tussen en met werk van 2 kanten is rond 9 uur eigenlijk het best. Maar in theorie zou iemand dat ook zelf moeten kunnen dus vullen we geen verklaring in. Tot nu toe lukt het maar nu met de gladheid was het krap. Nu zou ik nooit als een idioot gaan rijden maar ik werd serieus met 100 ingehaald. Levensgevaarlijk.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 22:23

In landen waar bijna geen maatregelen getroffen worden zoals in de VS, ontwricht daar dan ook de hele maatschappij en gezondheidszorg. Ik weet het zelf niet want ik volg dat nieuws niet zo goed. :)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 22:23

purny schreef:
Volgens mij is het niet eens bewezen dat de avondklok helpt. Dus waarom dan verlengen?

Ja dat is ook nog eens zoiets. Het lijkt wel of ze ook niet meer weten wat ze moeten doen. En nu met die zuid Afrikaanse variant op komst, vaccins die aangepast moeten worden op de nieuwe variant en dan nog de problemen met de productie en levering. Wat moet je hier nog van denken?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 22:24

En als niet uiteten / uit kunnen gaan het enige is waar je last van hebt met de maatregelen dan is het inderdaad makkelijk om even de boel uit te zitten. Als je hele leven 180 graden gedraaid is dan is het wel anders. Met al die nieuwe varianten ben ik ook heel bang dat die vaccins straks niet meer werken. En dan nog maar jaren lang zo door blijven gaan? Dat kan echt niet, dat kan je niet vragen. Geen idee hoe ik dan rond moet komen.
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 08-02-21 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 22:25

996 nee dat rondje geeft ook geen extra besmetting.
Maar als jullie dat mogen dan mag x ook wel een sigaretje buiten roken met y

En als 2 mogen mag 3 ook wel. En... En..

Jij ziet waarschijnlijk in wat kan. Er zijn veel mensen die zover niet kunnen nadenken als het om hun ik gaat.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 22:26

purny schreef:

Natuurlijk komen we hier weer uit. De Spaanse griep is ook niet meer onder ons.

996981 schreef:
Loretta schreef:

Daarom voelt het ook zo gek dat het verboden is. Helemaal niemand loopt gevaar als wij met zijn tweeën, in plaats van alleen een rondje lopen in de avond.

Maar het gaat ook niet om jullie, maar hoe moet het anders gehandhaaft worden? De politie kan moeilijk aan iedereen vragen of ie een goede reden heeft.
Het is of iedereen wel, of iedereen niet. En om bezoeken in de avond te beperken is er gekozen voor iedereen niet.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 22:27

DuoPenotti schreef:
996 nee dat rondje geeft ook geen extra besmetting.
Maar als jullie dat mogen dan mag x ook wel een sigaretje buiten roken met y

En als 2 mogen mag 3 ook wel. En... En..

Jij ziet waarschijnlijk in wat kan. Er zijn veel mensen die zover niet kunnen nadenken als het om hun ik gaat.

Ik snap echt dat er grenzen zijn gesteld. Gevoelsmatig kan ik er alleen echt niet bij dat twee mensen uit hetzelfde gezin, na 21:00 niet meer de hond uit mogen laten samen.

secricible

MarlindeRooz schreef:
In landen waar bijna geen maatregelen getroffen worden zoals in de VS, ontwricht daar dan ook de hele maatschappij en gezondheidszorg. Ik weet het zelf niet want ik volg dat nieuws niet zo goed. :)

Denk maar terug aan de beeldenvan noord-italie in maart?

Ookin de VS zijn er gewoon maatregelen?

W.b. Het rondje met de hond: nee dat is geen risico. Maar NL heeft al laten zien dat een intelligente lockdown niet lukte dus nu zijn er gewoon starre regels die gehandhaafd moeten worden. Omdat erblijkbaar een kudde kleuters is diehet verpest voor de rest.
Want laat je 2 mensen toe gaan mensen ineens gezellig savonds wandelen samen met een hond als excuus.
Laatst bijgewerkt door secricible op 08-02-21 22:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Sizzle schreef:
HC, Ik mag toch hopen dat je begrijpt dat dit slechts beeldspraak was, je kunt daar alles invullen. Ook de accu van je auto, of de mensen die gevochten hebben zodat wij nu het leven hebben wat we hebben.

Coltan is wel héél cru en een goed voorbeeld imo.

Idem ziektes waar in de derde wereld mensen aan dood gaan en die met een fractie van de investering in Covid19 vaccins minder problematisch zouden zijn.

Oorlogen heb ik een wat genuanceerder versie over ;)

Terug naar Covid19 wil ik simpelweg niet nóg een jaar ´opgesloten´ op een mogelijke vaccin-oplossing wachten. Liever kwali-tijd van leven en ja, accepteer de consequenties. Vul ik zó een verklaring over in voor bij mijn recycle-verklaring.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 22:28

Dan kan je er gevoelsmatige niet echt bij dat het niet mag, maar doe het als je blieft niet.