Hardlopen deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sue_

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 11:33

Vraagje aan de lopers hier:

Hoe zet je het recreatieve/ ik-doe-maar-wat rennen om in een serieus gebeuren?
Ben nu zelf 3 maand aan de gang en ren de 5 km nu in 26 minuten. Maar dit alles gewoon puur op gevoel, zonder hartslagmeter ed. Gewoon elke keer voelen hoe het gaat. Ik heb een minimum van 2 keer per week.

Maar de laatste paar keer dus weinig verbetering. Denk dat het tijd wordt voor wat gerichtere training.

Hoe zouden jullie dat aanpakken?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 11:40

hoe ziet je training eruit? gewoon zo hard mogelijk een 5k rennen iedere keer of doe je ook intervaltraining of een wat langer duurloopje?

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 11:42

benangelique schreef:
hoe ziet je training eruit? gewoon zo hard mogelijk een 5k rennen iedere keer of doe je ook intervaltraining of een wat langer duurloopje?

interval doe ik eigenlijk bijna niet. Heb dat in het begin geprobeerd maar daar werd ik niet echt gelukkig van. haha. Meestal ren ik op maandag zo'n 6-7 km en dan op woensdag de 5 op tijd.

Niet echt mooi gepland in een week maar dat is helaas niet anders. Als het meezit pak ik dan op vrijdag of zaterdag nog een rondje.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 11:55

Maar wat wil je verbeteren? De snelheid op de 5km of wil je meer km maken? Want dat vraagt een andere training.

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 11:55

nee echt puur de snelheid!
Afstand ga ik niet redden ivm tijd. :)

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 12:43

sue om echt op snelheid te kunnen gaan trainen zal je je duurvermogen toch ook nog iets uit moeten breiden Omdat je voor tempotrainingen en interval trainingen een goede warming up in de zin van een kwartiertje rustig inlopen en na de training een minuut of 5 tot 10 uitlopen nodig hebt zal ondanks de beperkte vorm van de omvang van de kerntraining je toch een grotere omvang van je trainingen krijgen.
Met twee keer per week trainen is het toch maar tot beperkte mate mogelijk je tempo op te voeren omdat de periodes tussen de trainingen te lang zijn voor het supercompensatie effect. Dat effect loop je dan steevast mis.
Verder kunnen vooral gerichte interval trainingen, tempoduurloopjes, maar ook trainingsvormen als wisselduurlopen, climax lopen vaartspel je helpen naar een snellere tijd op de 5 km. zoek anders een gericht schema na een bepaalde reeele eindtijd op die 5km. Of nog beter ga op zoek naar een trainer.

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 15:15

Je hebt helemaal gelijk hoor! Straks na het sgw-seizoen kan ik vast nog een derde keer erachteraan plakken!

Overigens loop ik wel netjes zeker 5 minuten uit en pak in nog wat rekoefeningen mee op de trap thuis.

Trainer ook al over gedacht! Al was het iemand die alleen maar een schema maakt voor een maand zou het al fijn zijn!

Grappig hoe het van een geintje toch ineens steeds serieuzer begint te worden he. Ietwat verslavend haha

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 18:53

@Sue, ik vind 26 minuten al heel netjes voor een beginnende hardloper hoor.

Ik zou ook zeggen: probeer niet te snel teveel te willen, die fout heb ik vorig jaar ook gemaakt, snel vorderingen gemaakt, na een blessure heropgepakt, maar wel het gevoel dat het nooit meer zo goed zal gaan als vorig jaar, en de fun is er ook grotendeels af.

Een hartslagmeter aanschaffen en een lactaattest afleggen kan je zeker verder helpen om je hartslagzones te bepalen en een schema op te maken (de meesten die de test afnemen, maken ook zo'n schema voor je).

Een tip voor intervaltraining: ga es een stukje hardlopen naast je paard, krijg je meestal wel een pittig tempo. :)

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 16:38

Even een vraagje, zou het voor mij haalbaar zijn om eind december een 9km trailrun te lopen?

Ik loop nu meestal 5 km en deze kan ik binnen het halfuur lopen. Trailrun gaat me puur om het uitlopen. De langste afstand die ik ooit heb gelopen was 6,6 km dus het zou wel te doen moeten zijn denk ik zelf..
Moet ik wel een uur achter mekaar gaan lopen. Maar van 30/40 minuten naar een uur uitbouwen is wel te doen in 2 maanden gok ik?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 16:50

Dat lijkt me wel te doen hoor. Ik ga over 2 weken een trailrun van 8 km lopen.
En aanstaande zondag de 10km hoge veluweloop. Mijn eerste 10km loop op de weg.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 16:53

Kim, je hebt nog ruim 2 maanden, dat lukt makkelijk! Maar pak dan wel een paar keer bos ed mee, door het terrein is echt anders dan over asfalt.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 20:30

Wat Djilna zegt Kim in 2 maanden moet het gemakkelijk lukken tot die 9km uit te bouwen. Leuk doel om naar toe te werken.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 07:46

Dan ga ik daar maar gewoon voor trainen!
Ik loop al regelmatig in het bos, vind ik veel leuker dan op de weg lopen :)

Zo, ook maar gelijk ingeschreven voor de bergrace by night in Rhenen.
Ik start op de 5,6 km. Kijken of ik mijn tijd van april kan verbeteren..

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 08:04

Het is sowieso aan te raden ook voor wegwedstrijden regelmatig onverhard te trainen. Of te wel goed af te wisselen met ondergrond. Als je crossen gaat lopen op trails is het natuurlijk goed om te weten waar je aan toe bent en te leren met allerlei natuurlijke hindernissen om te gaan. Maar je wordt er ook veel sterker van en daarom heb je er ook profijt van bij het trainen voor wegwedstrijden. Plus de lichamelijke belasting is veel minder groot. Hoewel dat voor mij dan weer een reden is als ik voor een ultra aan het trainen ben over de weg ik de verhouding bos /weg trainingen sterk naar de weg verschuif. Want ja de belasting is dan veel groter maar dan wil ik gericht de belastbaarheid op de weg opbouwen. Meestal begin ik dan wel mijn km omvang op voornamelijk onverharde ondergrond op te bouwen maar maak in de maanden daarna diezelfde km's vooral verhard.

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 21:25

Zelf vind ik het op verhard makkelijker lopen omdat je niet op de ondergrond hoeft te letten wel is het tempo bij mij op een wegparcours lager maar dat komt ook door de duur vermoed ik. 12 oktober in het donker rennen in Rotterdam en 19 oktober meedoen aan een trailrun deze maand rustig en afwisselend dus. Ben aan het trainen voor de Bruggenloop op 11 december, doen hier ook bokkers aan mee?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 16:39

Vandaag mijn eerste wegwedstrijd 10km gelopen in park de hoge veluwe. Het ging veel beter dan ik dacht. Heb heerlijk gelopen en heel tevreden over de tijd: 56.49.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 16:43

Goed gedaan supervixeen. Zaten er veel hoogtemeters in?

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 16:46

Supervixen schreef:
Vandaag mijn eerste wegwedstrijd 10km gelopen in park de hoge veluwe. Het ging veel beter dan ik dacht. Heb heerlijk gelopen en heel tevreden over de tijd: 56.49.

Netjes! Is vandaag ook wel heerlijk weer voor een wedstrijd

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 16:59

Supervixen schreef:

Goed gedaan Supervixen! Mooie tijd ook.

Ik meld me weer eens, is al lang geleden. Ik ben tussendoor gestopt met hardlopen en nu weer begonnen. Na het beginnen ook nog een blessure gehad, het zat niet zo mee. Heb hier vorig jaar veel vragen gesteld. Gelukkig voor jullie heb ik daar een andere vraagbaak voor gevonden: ik ben gestart met een hardloopcursus. Lekker een beginnerscursus, ik merk dat ik daar al erg veel techniek kan leren en dat ondertussen terug in afstand echt wel prettig is. Ik moet aan zoveel tegelijk denken om die nieuwe techniek aan te leren!

Merk dat nu ik zo weer lekker bezig ben, ik het leuk vind om hier weer mee te gaan lezen en af en toe wat te laten weten. Thuis kan ik mijn progressie niet zo goed delen, vind het erg leuk om dat hier wel te kunnen doen.

Afgelopen week heb ik nog even kunnen genieten van de kustmarathon. Net als vorig jaar 5km gelopen, maar veel meer kunnen genieten van het mooie parcours :)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 17:08

Greetje63 schreef:
Goed gedaan supervixeen. Zaten er veel hoogtemeters in?

Nee zo goed als niks, anders had ik nooit zo'n goede tijd gehad.
Na 6.5 km was er een stukje op een zandpad en ik was even helemaal uit mijn ritme... gek hoe snel je dan van slag bent.
Volgende week ga ik mijn eerste trailrun lopen, 8km. Dat vind ik wel spannend.

Lekker he mirriez als je tijd hebt om van de omgeving te genieten? Ik heb nu weinig gezien, was te geconcentreerd.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 17:13

Zeker Supervixen! Vooral bij de kustmarathon is dat wel een must. Qua parcours is het echt een aanrader. Dit jaar perfect helder weer, dus uitzicht over duin, strand, Schelde/zee en plaatsen aan de overkant van de Schelde.
Ik ging voor een betere tijd dan vorig jaar, wat bijna niet anders kon (toen was het hoog water, dus mul zand, nu laag water, dus hard zand om op te lopen), dus ik had alle tijd om ook om me heen te kijken. Normaal lukt dat me niet hoor.

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 17:29

Voor volgend jaar staat meedoen aan de kustmarathon zeker op het verlanglijstje. Dit jaar was ik op vakantie.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 17:35

Ostra schreef:
Voor volgend jaar staat meedoen aan de kustmarathon zeker op het verlanglijstje. Dit jaar was ik op vakantie.

Zeker doen Ostra! Erg mooi, al wordt het wel een steeds drukkere wedstrijd. Maar nog goed te doen. Tickets wel meteen na nieuwjaar bestellen, of wachten of je er nog 1tje over kunt nemen in Augustus/september (vaak ook mogelijk hoor)

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 17:43

Ik heb de kustmarathon (de hele dus van Burgh-Haamstede naar Zoutelande al een paar keer gelopen, geweldig evenement. Ik heb hem ook die keer gelopen dat het bloedje heet was. Maar dit jaar lag mijn focus op de 100km in September en dat zal komend jaar weer zo zijn. En verder wil ik nog in athene en de Jungfrau marathon lopen , allebei ook in net najaar dus de kustmarathon gaat er de komende jaren niet meer van komen.
Mirriezz wat goed dat je nu onder begeleiding bent gaan lopen. Is toch altijd heel leerzaam en motiverend.
Dit weekend weer ruim 40km hardloopkm's gemaakt. Vooral vanmorgen een pittige training. 23km met daarin vijf pittige tempoblokken van 3km in 13min45.
Volgend weekend weer een trail van 33,3km , zal wel een stuk pittiger worden dan de trailwedstrijd van afgelopen weekend.
Nog 4 weken tot de ultra in de Eifel. Daar kijk ik echt naar uit. Dat wordt het toetje van dit jaar. mijn doelstellingen verder allemaal bereikt. Maar die doelstellingen worden voor het komend jaar natuurlijk weer aangescherpt. Maar de wedstrijden van dit jaar zie ik allemaal als toegift en zonder concrete tijdsdoelen. Is ook wel eens lekker voor een paar maanden.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 17:44

mirriezz schreef:
Ostra schreef:

Zeker doen Ostra! Erg mooi, al wordt het wel een steeds drukkere wedstrijd. Maar nog goed te doen. Tickets wel meteen na nieuwjaar bestellen, of wachten of je er nog 1tje over kunt nemen in Augustus/september (vaak ook mogelijk hoor)

De marathon afstand duurt steeds langer voor die vol zit. Wat dat betreft zijn de glorie tijden voorbij dat je inderdaad op oudjaarsdag om 12 uur stipt moest inschrijven.