Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 22:04

Goof schreef:
Ja, dan doe je het in ieder geval nog samen.

Mag ik van jullie nog een keer weten welke hardlooprugzak/trailvest jullie hebben?
Ben wederom aan het rondkijken nu het warmer wordt.

https://www.runningdirect.nl/nathan-vapor-airess-2-lite-7l-30230n-60125?size=5596&gad_source=1&gclid=CjwKCAjwzN-vBhAkEiwAYiO7oEOSjUsAXcaxoQEW-aYuCWEhh6hc4821i2uX8HNrx3zHZmsCiEmx6BoCth4QAvD_BwE

Hmmmm, lelijke link, maar ik heb deze, fijn vest :j. Heb ook nog een Salomon voor kortere afstanden, daar kunnen twee soft flasks voorin, maar vind ik minder prettig lopen, ik heb het liefst water op mijn rug :D

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 22:53

Goof schreef:
Ja, dan doe je het in ieder geval nog samen.

Mag ik van jullie nog een keer weten welke hardlooprugzak/trailvest jullie hebben?
Ben wederom aan het rondkijken nu het warmer wordt.

Black diamond Distance 4.

Die is vooral fijn als je een korte rug hebt :)

ieris

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 23:20

Leonie, lekker genoten van een pot b en j dik verdiend hoor! Ik heb er ook een paar in de vriezer voor na Rotterdam!

Dank je SV, ik hoop het ook dat het goed komt met de tijd.
Fijn dat het weer beter met je gaat, en weer een positieve vibe hebt met lopen!
Leuke plannen heb je op de agenda.

Ninus, leuk dat jullie samen naar Zandvoort gaan, is het daar erg druk ja?
Een beetje zoals de zevenheuvelenloop?
Wel gezellig dat jullie samen gaan!

Sherivey, ja ik heb ook gelezen dat Amsterdam echt minder is qwa publiek.
Rotterdam schijnt echt een mega feest te zijn, al denk ik dat de sfeer nu misschien wel een beetje beladen is, elke deelnemer krijgt een rouwbandje voor degene die overleden is.

Lies-sparkle, haha dat is dus niet zo rustig daar? Waarschijnlijk niet zo een gekkenhuis als Rotterdam, maar alsnog druk!
Ik houd zelf ook meer van rust in het bos, of gezellige trails.
Deze drukke marathon wil ik ook echt lopen voor mijn moeder, en omdat ik benieuwd ben wat mijn snelste marathon tijd is, en daarvoor is het parcours van Rotterdam wel weer erg geschikt!

Goof, ik heb er een van golden trail series, kan een zak water achterin, en 2 knijpflesjes voor in.
Ik doe meestal iets minder dan een liter water achterin, anders krijg ik last van mijn schouders, dan is het te zwaar.

Suusje, succes deze week! Jee 105 minuten op de loopband is pittig hoor! Jij kan dat, een mooie mentale uitdaging!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 07:34

Hou er wel rekening mee dat water op je rug warmer wordt dan twee flessen aan de voorkant.
Ik vond het zelf niet prettig om dat warmere water te drinken. En ik vond het ook warmer om water op mijn rug te hebben. Neem dat mee in je afweging.

Germie lage hrv kwam bij mij vooral door slecht slapen ja.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-24 07:59

Ieris, oww, dat van dat rouwbandje heb ik niet mee gekregen.

Zo'n waterzak op de rug, ik vind het niks. Zit nooit echt fijn en het water wordt idd snel warm.
En ik hou niet zo van thee tijdens het lopen. :')

Sowieso doe ik al gauw een klein beetje sportdrankpoeder door mn water heen. Ben een hele slechte drinker onderweg en ben al meer dan eens uitgedroogd geraakt tijdens het lopen. :=

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 09:05

Ik doe gewoon sportdrank poeder door de zak. Ik vind het ideaal. Wel goed het lucht eruit laten lopen. Bij TRCU liep eens iemand mee die had dat niet gedaan. Dat geklots daar wordt je echt niet goed van.

Ik heb ook de grote van Decathlon (Evadict)en vind die heel fijn. Kan ook een extra setje dunnen kleding mee. En evt windjasje. En proviand. En zit ook prima dus blij mee.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 09:09

Oh ja de klotsers :') goede tip BF!

Zo zie je maar dat het heel persoonlijk is. Sportdrank doe ik in softflasks en doe ik wel voorop, maar dan ben ik meer in evenwicht denk ik. Het warme water heb ik niet zoveel last van, we gooien er wel eens een koelelement bij, van de HelloFresh krijg ik vaak van die handige zakjes die je kunt hergebruiken.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-24 09:11

Dat klotsen is zoooo irritant!

Ik heb ook een Evadict. Passen 2 softflasks van 500 ml in. Meer drink ik toch niet tijdens trainingen. En ik plande mn echt lange duurlopen vaak toch met rondes die bij huis in de buurt kwamen, wan toilet. :+

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 09:16

Oe Ninus de zandvoort staat echt nog op mijn lijst! Lijkt me gewoon tof om een keer te lopen! Enjoy!
En idd B&J is zooo lekker. Doe ik echt maar heel zelden. Heerlijk!

haha ik snap het wel hoor Goof!

oeps lies :')

oeeee germie dat klinkt als een hele mooie vakantie! Misschien komt het ook wel beetje doordat je veel aan het duiken geweest bent? Kan me zo voorstellen dat dat ook extra veel van je lichaam vraagt? En wat je zegt, hitte, jatlag...

Dit was de Stevensloop. Door Lent, de polder aan de oostkant en de stad.

Ik drink eigenlijk nooit onderweg maar mijn afstanden gaan niet verder dan 18. Als het straks warm word zit ik er wel echt altijd mee te kloten. Heb zo een band geprobeerd maar dat beweegt me veel te veel, vest vind ik niet zo fijn en word weer zo warm. Ik wil dan zo min mogelijk aan me lijf hebben.
Nu heb ik zo een klein flexibel flesje van decathlon dat ik dan in me hand houd, ook niet ideaal...
Klotsen lijkt me vreselijk!

In september heb ik 3 lopen achter elkaarstaan maar verder nog niks. Komen wel paar mooie trails in de buurt aan dus denk dat ik daar maar eens aan ga proeven in juni.
Laatst bijgewerkt door leonie87 op 19-03-24 09:39, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 09:21

Ik denk dat ik straks ook aan iets van een drinkfles moet gaan denken. Die keer dat ik 12.5km liep was gewoon in de winter en koud, maar ik kreeg wel dorst. Dus dat gaat dan straks in de zomer veel sneller een rol spelen. Maar moeten plassen tijdens het hardlopen lijkt me ook niet fijn. In het bos kun je wel makkelijk even stoppen, maar als je een ronde over straat doet wordt het lastiger. :P

Hier geen lopen gepland staan, ik ben gewoon te langzaam vrees ik. Daar baal ik wel van, want anders zou ik het wel een keer doen.
Ik wil nu eerst weer opbouwen naar een 10km en dan voorbij de 12.5 wat nu zeg maar mijn record is.
Maar helaas vanmorgen opgestaan met enorme keelpijn, dus vrees een verkoudheidje in aantocht.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 09:26

Ninus schreef:
Daar is weinig kleinschaligs aan nee :+

Je bent een bikkel Suusje! Soms is Garmin ook wat op hol geslagen volgens mij, meestal sluit het wel aan bij mijn gevoel, maar soms ook totaal niet.

Wij lopen volgende week Zandvoort weer, ik zou dit jaar overslaan, maar nu is er toch weer een kaart over en ga ik maar mee :D Ook wat aan de drukke kant naar mijn smaak, maar mijn man had liever mij mee dan een vreemde, daar doe ik het dan ook maar weer voor.

Ik ben ook in Zandvoort zondag :)

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-24 09:26

Je hoeft toch niet snel te zijn om mee te doen?
Ik kom ook niet in de buurt van de top 10 (behalve bij de lokale Vestingloop 5k met 30 graden), maar ik doe lekker mee als ik zin heb.

Leonie, trails zijn zo leuk. :D
Ik wil nog ff kijken of ik ergens tussen Rotterdam en de kustmarathon nog een paar leuke trails kan lopen van zo'n 20-30 km :)
Laatst bijgewerkt door Sherivey op 19-03-24 09:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 09:27

Ah wat leuk! Loop je de 10 mijl?

Ik heet Sijbren voor een dag :') en ik zit in de oranje wave

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 09:31

Dank allemaal voor de tips, ik ga ze even bekijken.
Ik wil geen water op mijn rug, ik heb het al zo snel warm en nog een extra laagje op mijn rug lijkt me helemaal niet fijn.

Ik red het nu tot 15km ook prima zonder drinken, maar als het dalijk warm(er) wordt niet meer denk ik.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 09:31

Goedemorgen,

Zandvoort... daar heb ik zo'n slechte herinnering aan. Nasleep van corona en ineens heel erg warm, kwam huilend over de finish. Daarna over gegeven bij de auto en 3 uur gedaan om thuis te komen, normaal 1,5 uur. Die doe ik nooit meer }:0 Maar Sijbren :') , veel plezier daar. Ze maken er wel een feestje van.

Hier een vest van de decatlon, waar ik een zak op de rug heb. Vind het juist fijner dan alles voorin. Heb ook een 2liter zak voor als ik Elmo mee heb, dan merk ik wel verschil, de 1 liter water "past" beter.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 09:35

Dat was 2 jaar geleden zeker Suusje? Dat was inderdaad drama qua parkeren en verkeer, wij waren toen net aan het opbouwen en liepen de 12. Bloedheet, veel te laat voor de start etc.
Vorig jaar was het beter geregeld, toen zijn we het laatste stuk met de trein gegaan (samen met Puera) en was het een stuk relaxter. Dit keer gaan we weer met de auto, we gaan het zien :D

Ik ben inmiddels via Deventer weer onderweg naar Utrecht, zo zonde van mijn tijd -O-

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 09:41

Sijbren hahahaha.

OV vind ik vaak heel erg zonde van de tijd...

ja same Goof, ik heb er nu echt geen behoefte aan maar straks. Dat flesje wat ik heb daar nip ik dan alleen aan eigenlijk om mijn droge mond tegen te gaan. Dan doe ik ervoor en erna flink bij drinken en dan is het goed. Of het gezond is... dat denk ik niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 09:59

Jeetje jullie praten snel de afgelopen dagen :D Heb wel alles meegelezen op mijn telefoon maar reageren op mijn telefoon vind ik wat vervelend en na een hele dag werken achter de laptop heb ik niet altijd zin om 's avonds ook nog mijn laptop open te zetten :o

Wat betreft water meenemen heb ik geen ervaring mee. Mijn langste afstand is 12 km en bij die afstand kon ik het prima zonder water. Lijkt mij wel extra belastend om dat water mee te slepen.

Jeetje suusje26 huilend over de finish, snap dat je daar slechte herinneringen aan hebt :7

@ leonie87: heerlijk toch zo een pot B&J. Moet kunnen af en toe. Voordeel van veel sporten is dat je je niet schuldig hoeft te voel als je ineens een hele pot leeg hebt gegeten :+

Fijn dat het weer wat beter gaat SV! slecht slapen kan echt een flinke invloed hebben op je gezondheid.

Hier donderdagavond samen met vriend 4 km gelopen zonder pijnlijke schenen en zondag 5,5 km gelopen op een heel rustig tempo. Weer een halve km erbij ten opzichte van vorige week en geen pijntjes *\o/*

Vanochtend om 07:00 voor het werk een kort rondje van 3km op een iets hoger tempo gedaan. Dat was wel even pittig maar het wordt nu langzaam weer tijd om wat variaties in de trainingen te gaan aanbrengen. Het plan voor nu is om in september hier in de buurt een 10km event mee te doen. Stiekem hoop ik deze onder het uur te gaan lopen. In juni 2021, vlak voor mijn val, stond mijn PR in training op 01:02:59.

Lopen jullie met een schema?

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-24 10:04

LV, dat PR gaat je vast lukken!
Als je dat pr in je trainingen al loopt, denk ik dat je er bij een event wel wat vanaf kunt lopen :j

Ik loop momenteel niet met een schema. Ben wel aan het opbouwen zodat ik in Rotterdam de 10 km en een beetje kan lopen, maar daar zie ik geen problemen mee.

Daarna ga ik wel iets gerichter trainen om de afstanden op te bouwen naar de marathon, maar denk dat ik niet echt een vast schema ga pakken. Voornamelijk kilometers in de benen krijgen en voor de afwisseling een interval hier en daar.

Ben normaal echt heel erg van de schema's, dus ben benieuwd hoe dit gaat bevallen. :')

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 10:49

Dat gaat vast goed komen LV, lekker begin van de dag zo!

Ik loop met een schema, maar volg ook wel mijn gevoel/verstand. Zoals vorige week redde ik het echt niet om een 3e keer te lopen. Heel blijven is voor mij belangrijker dan een vinkje zetten op mijn plan.

Ja klopt Ninus, 2 jaar geleden alweer. Ah had je bijna kunnen zwaaien vanuit de trein. Nu wel op plaats van bestemming?

Wordt wel warm op je rug Goof, ik heb het ook erg snel warm, maar gemak van het vestje weegt voor mij wel op tegen de warmte. Ik ben niet meer afhankelijk van waterposten o.i.d en kan "veel" meenemen.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 10:52

Ninus schreef:
Ah wat leuk! Loop je de 10 mijl?

Ik heet Sijbren voor een dag :') en ik zit in de oranje wave

Nee, ik doe lekker de 12 :D

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 10:58

suusje26 schreef:
Wordt wel warm op je rug Goof, ik heb het ook erg snel warm, maar gemak van het vestje weegt voor mij wel op tegen de warmte. Ik ben niet meer afhankelijk van waterposten o.i.d en kan "veel" meenemen.

Ja precies, daarom wil ik dus wel een rugzak, maar geen waterzak. Ik zoek er 1 waarin ik soft flasks aan de voorkant mee kan nemen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 11:27

Ik volg eigenlijk de suggesties van Garmin en probeer dan elke keer net iets meer te doen dan de suggestie. En als ik een keer echt geen zin heb in de suggesties, dan doe ik gewoon zelf een rondje.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 11:45

Wat een knappe prestatie Leonie! Echt een hele mooie tijd!

En Ninus ook, ziet eruit als een prachtige, maar pittige trail en dat 42 kilometer!

ieris, leuk, gaan we doen na 14 april! En spannend zeg, nog een kleine maand! Ik zweer echt bij merino, zowel bij koud als warm weer. Pokke duur, maar het zo waard.
Ik vind het ook wel pittig klinken, 15 km lopen en dan de laatste 5 nog versnellen. Maar soms heb je gewoon dagen dat het even minder gaat. Een betere voorbereiding voor de marathon, dan je nu doet, kan je volgens mij niet doen!
Wat mooi trouwens dat ze geld inzamelen voor die overleden renner, ik had een tijd terug zijn verhaal gelezen, ontzettend verdrietig zo jong, met een gezin en zoveel ambities.

SV, tof dat je de 45 km freedomtrail gaat lopen! Ik wilde eerst die als ultiem doel voor het jaar zetten, maar het valt helaas precies in mijn werkweekend. Wel knap dat je 2x zo kort achter elkaar 45 gaat lopen zeg, met ook nog een estafette ertussen. Mooi vooruitzicht. Bij de veluwse trailrun ben ik waarschijnlijk ook, voor de 30 km!
Top dat je HRV weer zo gestegen is!

Suusje, dat is inderdaad wel een frappante hartslagmeting als het zo niet klopt met je gevoel. :+ Ik vind je zone 5 ook wel bizar laag, bij mij begint die bij 184. Maar dat is zo persoonlijk, dat vergelijken ook niet echt zin heeft. Succes deze week!

Goof, ik heb ook de Salomon adv skin 12W, W= voor woman, die is voor een kortere torso en heeft anders gevormde soft flasks in plaats van de rechte, zodat ze meer onder je borsten vallen. Nu heb ik hele kleine tieten, maar ik vond de pasvorm wel fijner. :D Deze heeft zowel een rugzak als ook nog ruimte voor een eventuele waterzak, maar die ga ik niet snel gebruiken, ik vind het fijn water voorop te dragen.

Germie, klinkt als een toffe vakantie! Slaap beïnvloed inderdaad je hrv, maar stress, ziekte en voeding ook. Heel veel (trail)runs en evenementen hebben geen tijd waarbinnen je moet finishen, daar kan je gewoon echt op je eigen tempo lopen. Vooral bij trailruns vind ik het een hele relaxte sfeer waar iedereen die loopt gewaardeerd wordt, ongeacht tempo. Zelf geven evenementen mij ook een goede stok achter de deur en motivatie om naartoe te werken, dus als het je ook leuk lijkt, zou ik het zeker eens proberen!

LV, herkenbaar, ik vind reageren vooral fijn via de laptop, maar daar neem ik niet altijd de tijd voor. Dus dit is ook mijn inhaalslag! Ik vind water in mijn renvest meenemen niet echt belastend voelen, het zit zo dicht op je lichaam dat je het eigenlijk niet merkt. Wat fijn dat je pijnloos hebt kunnen lopen en meer kilometers hebt kunnen pakken!
Ik loop niet met een schema. Al probeer ik nu wel wat meer consistentie in het lopen te brengen. Ik wisselde eerst continu tussen 2-3 keer lopen en soms zelfs maar 1 keer en vaak alles op hetzelfde tempo, maar wisselende afstand (wel tussendoor nog andere (intensieve) trainingen). Maar met de evenementen die ik op de planning heb staan, moet er wel meer regelmaat in komen. Dus ik ga nu proberen consequent 3-4 keer te lopen, waarvan 1x een langere duurloop, 1x interval/snelle loop en 1x rustige loop. Afstanden en tempo blijf ik wel op gevoel doen. :)

Ik heb zondag uiteindelijk niet meer gelopen. Ik wilde eindmiddag gaan, maar toen regende het en het bleef regenen. Dat was letterlijk de druppel op me al niet zo soepel voelen en mijn ongesteldheid. Normaal vind ik bewegen wel fijn als ik ongesteld ben, maar ik heb altijd 1 piekdag met veel kramp en bloedverlies en dan vind ik het lastiger om in beweging te komen. Gister wel gelopen, heel hard mijn best gedaan om langzaam te lopen, ik mocht niet uit zone 3 komen, veel stukken geprobeerd naar zone 2 te zakken, maar dat lukte heel af en toe op zo'n langzaam tempo dat ik gevoelsmatig beter kon lopen. :') Ik zat wel continu tussen 143 en 150, dus ben trots op mezelf. Op het einde 2x versneld naar een tempo van 5:10.

Afbeelding

Afbeelding

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-24 11:48

Ik snap helemaal dat je geen zin hebt om te gaan als het al regent.
Als ik eenmaal onderweg ben en het gaat regenen, dan vind ik het wel best. Maar de deur uit stappen als het regent, nope... :+

Netjes gelopen zo hoor :j