Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:="friezenfan2"]Ik ben die persconferentie aan het terug kijken, vraagt 1 van die journalisten waarom we niet gewoon accepteren dat er meer doden vallen en toch versoepelen voor de jongeren. Dat je zo iets überhaupt durft te stellen. Het is voor ons allemaal zwaar maar ook ik hoe eenzaam ik me ook voel zou ik niet willen versoepelen. Als versoepelen betekend dat er meer mensen overleden en dat moet je nooit willen.
Sizzle schreef:Het sociale dilemma na covid is uiteraard dat ook: gaan we voortaan door met bepaalde maatregelen tijdens het griepseizoen om levens te sparen, of vinden we influenza doden niet boeiend.
En nee, die vraag kan ik zelf ook niet goed beantwoorden.
secricible schreef:Maar gaat het om mensenlevens redden? Of gaat het om het voorkomen dat onze volledige gezondheidszorg ontwricht wordt? En daarmee de volledige maatschappij, als alles totaal instort?
MarlindeRooz schreef:secricible schreef:Maar gaat het om mensenlevens redden? Of gaat het om het voorkomen dat onze volledige gezondheidszorg ontwricht wordt? En daarmee de volledige maatschappij, als alles totaal instort?
De politiek doet het voorkomen alsof het om mensenlevens gaat. En dat het alternatief is dat mensen geweigerd worden voor de IC door overbezetting en dus sterven aan corona.
996981 schreef:Wat ik typerend vind is dat er nauwelijks naar een lange termijn oplossing wordt gekeken met betrekking tot het ontlasten van de zorg. Overbezette IC’s zijn er sinds 2014 bijna ieder jaar geweest. Daar kan in mijn ogen meer naar gekeken worden
DuoPenotti schreef:Er zijn nog geen mensen geweigerd op de ic na een ongeval of hartinfarct oid.
Laat dan lekker die te dikke man daar liggen zonder hem te veroordelen.
MarlindeRooz schreef:Ik denk niet dat de samenleving ontwricht als je bejaarden / risicogroep mensen laat overlijden. Je moet natuurlijk wel zorgen dat je nog genoeg IC bedden over hebt voor mensen die bijvoorbeeld een ongeluk gehad hebben maar daarna wel weer kunnen participeren / bijdragen. Het is heel hard en echt niet menselijk / wenselijk. Maar als men het nu zó belangrijk vindt om zijn "zwakkeren" te redden door er veel geld, vrijheid en tijd in te steken. Dan vind ik het apart dat die hoeveelheid tijd/geld/moeite niet in dingen zoals inderdaad malaria, HIV etc wordt gestoken.
Ik vind het gewoon heel bizar dat "mensen levens redden" nu nummer 1 op de politieke agenda is terwijl het normaal alleen maar om het geld draait. Naar mensenlevens wordt niet echt gekeken als het lijden / "doodgaan" niet zichtbaar is. Kijk maar naar de bezuinigingen op het GGZ en de algemene gezondheidszorg bijvoorbeeld. Dat kost ook mensenlevens, maar wel indirect. Of landen zoals China, worden ook mensenlevens en vrijheden bij bosjes ingeleverd. Maar wij willen allemaal lekker geld verdienen aan export dus dan opeens kunnen we wel mensenlevens opofferen voor economie. Omdat het indirect gebeurt.
Nogmaals: gewoon hersenspinsels, ben geen wappie en houd me erg goed aan de regels en zou niet weten hoe ze deze situatie beter hadden kunnen oplossen. Maar ik verwonder me wel.
996981 schreef:Wat ik typerend vind is dat er nauwelijks naar een lange termijn oplossing wordt gekeken met betrekking tot het ontlasten van de zorg. Overbezette IC’s zijn er sinds 2014 bijna ieder jaar geweest. Daar kan in mijn ogen meer naar gekeken worden
secricible schreef:MarlindeRooz schreef:Ik denk niet dat de samenleving ontwricht als je bejaarden / risicogroep mensen laat overlijden. Je moet natuurlijk wel zorgen dat je nog genoeg IC bedden over hebt voor mensen die bijvoorbeeld een ongeluk gehad hebben maar daarna wel weer kunnen participeren / bijdragen. Het is heel hard en echt niet menselijk / wenselijk. Maar als men het nu zó belangrijk vindt om zijn "zwakkeren" te redden door er veel geld, vrijheid en tijd in te steken. Dan vind ik het apart dat die hoeveelheid tijd/geld/moeite niet in dingen zoals inderdaad malaria, HIV etc wordt gestoken.
Ik vind het gewoon heel bizar dat "mensen levens redden" nu nummer 1 op de politieke agenda is terwijl het normaal alleen maar om het geld draait. Naar mensenlevens wordt niet echt gekeken als het lijden / "doodgaan" niet zichtbaar is. Kijk maar naar de bezuinigingen op het GGZ en de algemene gezondheidszorg bijvoorbeeld. Dat kost ook mensenlevens, maar wel indirect. Of landen zoals China, worden ook mensenlevens en vrijheden bij bosjes ingeleverd. Maar wij willen allemaal lekker geld verdienen aan export dus dan opeens kunnen we wel mensenlevens opofferen voor economie. Omdat het indirect gebeurt.
Nogmaals: gewoon hersenspinsels, ben geen wappie en houd me erg goed aan de regels en zou niet weten hoe ze deze situatie beter hadden kunnen oplossen. Maar ik verwonder me wel.
Een groot deel van onze risicogroep zijn gewoon nog werkende mensen. Iemand met diabetes, hoge bloeddruk. Ik heb zo al een stuk of 10 collega’s die tot de risicogroep behoren. En dan heb je nog mensen met een partner in de risicogroep, die mensen vallen ook weg. Als die bij bosjes omvallen is de maatschappij wel degelijk ontwricht.
Het zijn niet allemaal ouderen, opas en omas die “niks meer bijdragen”. Juist niet, wat op de IC komt zijn vaak mensen die nog vol in onze maatschappij staan. Die groep een gelimiteerd aantal IC bedden geven en de boel open gooien is echt niet te doen.
En dan heb ik het nog niet over de massas doden die dan gaan ontstaan, waarvan ik ernstige twijfels heb of we dat kunnen verwerken.996981 schreef:Wat ik typerend vind is dat er nauwelijks naar een lange termijn oplossing wordt gekeken met betrekking tot het ontlasten van de zorg. Overbezette IC’s zijn er sinds 2014 bijna ieder jaar geweest. Daar kan in mijn ogen meer naar gekeken worden
Dat valt wel mee toch? In 2018 zaten we aan de bovengrens met 350 bedden voor influenza. Andere jaren viel het mee op de IC’s. We zitten nu boven de 500 en zijn soort van tevreden en dan hebben we nu ook nog forse maatregelen.
MarlindeRooz schreef:Ik denk niet dat de samenleving ontwricht als je bejaarden / risicogroep mensen laat overlijden. Je moet natuurlijk wel zorgen dat je nog genoeg IC bedden over hebt voor mensen die bijvoorbeeld een ongeluk gehad hebben maar daarna wel weer kunnen participeren / bijdragen. Het is heel hard en echt niet menselijk / wenselijk. Maar als men het nu zó belangrijk vindt om zijn "zwakkeren" te redden door er veel geld, vrijheid en tijd in te steken. Dan vind ik het apart dat die hoeveelheid tijd/geld/moeite niet in dingen zoals inderdaad malaria, HIV etc wordt gestoken.
Sizzle schreef:Ik heb die vraag inderdaad ook een paar keer gesteld.
Als er net zo veel geld en resources in Malaria gepompt werd als nu met covid dan was er nu waarschijnlijk geen malaria meer.
Er is een vrij grote kans dat voor je smartphone een kind gestorven is.
Maar het is filisofisch want je kunt niet verwachten dat iemand evenveel geeft om een vreemde dan om de directe omgeving.
secricible schreef:Sizzle schreef:Het sociale dilemma na covid is uiteraard dat ook: gaan we voortaan door met bepaalde maatregelen tijdens het griepseizoen om levens te sparen, of vinden we influenza doden niet boeiend.
En nee, die vraag kan ik zelf ook niet goed beantwoorden.
Ik hoop vooral dat iedereen dan zelf mag bepalen. Dat oma zelf kan aangeven graag verpleegt te willen worden met een mondkapje en familie niet wil zien. Dat het sociaal geaccepteerd is om te zeggen dat je geen hand wil geven in de winter (of van mij part het hele jaar).
Maar wat mij betreft is de IC en verdere zorg-bezetting ect de enige reden om mensen deze maatregelen op te leggen in deze mate. Rondom een gewone griep vind ik de maatregelen sociaal gezien echt niet opwegen tegen de baten.
secricible schreef:Ik geloof ook dat er niks mis is met 50 of misschien zelfs 100 IC bedden.
Maar feit is dat we daar geen ene drol aan hadden gehad in deze pandemie. 100 bedden extra had ons nauwelijks iets opgeleverd.
Wat betreft invloed op gezondheid. Ook dat is zodanig lange termijn dat we er niks meer aan zouden hebben. Is dat iets waar de regering structureel iets mee doet? Daar ben ik voor, maar ik betwijfel of dat deze pandemie had kunnen bezweren.