Hardlopen deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 06:45

Chabliss: als je zo'n weerstand hebt tegen sporten zul je niet genoeg motivatie kunnen opbrengen om hard te lopen denk ik. En als je bloed proeft bij traplopen zou ik inderdaad even naar de dokter gaan.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 12:18

Greetje... _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Supervixen, leuk dat je het leuk vond. Ga je nog vaker obstakelrun's doen? Wauw, :$300,- goed zeg!

Mijn man heeft ook steunzolen in zijn normale schoenen. Voor het hardlopen heeft hij antipronatie schoenen van Brooks. Het lopen gaat daardoor wel beter maar hij loopt al snel een blaar, precies op de plek waar de schoen dikker is. Of dat nou met de schoen, de stand, de sokken of het straks aanveteren te maken heeft, daar zijn we nog niet helemaal uit

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 16:19

Dit is mijn tweede obstakelrun, misschien ga ik er nog meer doen, maar alleen als het 25 graden is haha.

Ik heb vanmorgen gelopen, ben om half 8 weggegaan en het ging lekker. 9 km gedaan, maar ook weer een blaar gelopen helaas.

Chabliss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 23:41

Piekosjj schreef:
Proeft bloed in je mond als je de trap op loopt? Meen je dat serieus of moet ik het net zo behandelen als de schrijfwijze van de rest van je post? Anders zou ik binnenkort maar eens langs de dokter gaan want dat is écht niet de bedoeling :=

hahahaha nee sorry was een grapje!!!!

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 01:08

:Z

edit; ok back to the point; met deze instelling ga je er natuurlijk nooit komen. Waarom wil je gaan hardlopen? Stel jezelf een concreet doel wat je makkelijk kan waarnemen. 'fitter worden' of 'afvallen' is te vaag. Hoe fit wil je worden? Wil je een 5k uit kunnen lopen op een gemiddeld tempo of wil je een marathon in 2.5 uur kunnen rennen? Hetzelfde voor afvallen. Hoe veel? Zelf vind ik afvallen een beetje een dooddoende reden om te gaan beginnen met hardlopen, maar ok. Als je wilt afvallen moet je naast sporten nl ook je gehele diet onder de loep nemen.

Discipline en motivatie komt puur uit jezelf, en dat is wat het hardlopen 'lastig' maakt. Als je er niet achter staat en er geen zin in hebt is het gewoon heel lastig om er vol tegen in te gaan en elke keer weer door te zetten om een stap verder te gaan (letterlijk en figuurlijk :)) ) Mijn discipline en motivatie komt van binnenuit, ik loop altijd in het bos en het afgelopen half jaar steeds op een nieuwe plek en ik ben er gek op; de natuur ontdekken op een prachtige manier, even lekker je hoofd leeg maken en dan als ook nog eens de cijfertjes op je horloge je vertellen dat je toch echt wel steeds wat fitter word, dan heb ik bij het uittrekken van m'n schoenen alweer zin om weer te gaan!

Mijn geheim? Genieten :D

Mandy92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 22:15

Heel lang geleden mij hier ooit een keer gemeld, ik ging opbouwen na een blessure. Helaas ging het niet goed en kreeg ik de Shin Splints terug. Nu heel erg lang niet mee gelopen of geprobeerd, maar ik wil het weer gaan proberen/opbouwen.

Jullie tips qua het opbouwen op een loopband of gewoon lekker buiten?

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 23:29

Shin splint is lastig en grote kans dat het weer terug komt. Bij mij is het oas weggebleven toen ik met andere schoenen ging lopen (en zelfs dan moet ik heel voorzichtig zijn). Loopband vind ikzelf niet leuk en ben ik ook een beetje huiverig voor. Die loopband is zachter en vlakker dan de weg. Als je dan straks hebt opgebouwd en de straat op wil is dat wat betreft blessures veel belastender en dan ben ik bang dat je shinsplint zeker zo weer terug is.
Ik wil je niet afschrikken maar het is gewoon iets moeilijk waar ik alleen vanaf ben gekomen door professionals er naar te laten kijken, en zelfs toen heeft het even geduurd voordat we echt een oplossing hadden.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 07:46

Lijkt me vreselijk om shinsplint te krijgen, ik hoop dat het je lukt om op te bouwen mandy92. Heb verder geen tips voor je.
Ik ga vandaag de posbankloop lopen, 4EM. Ik kan er niet goed tegen om met warmte te lopen, dus zal geen toptijd worden.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 08:00

Heb je intussen wel de belastbaarheid opgebouwd Mandy. Want met alleen rust red je het niet. Ja de klachten verdwijnen maar het probleem zit in de onvoldoende belastbaarheid. Vandaar dat mensen denken dat de blessure steeds terug komt. Maar feitelijk is die dan nooit weggeweest.
Dus is er destijds achterhaald wat er precies aan de hand was (dezelfde symptomen kunnen namelijk een andere oorsprong hebben). En is dat toen met behandeling en/of gerichte oefeningen aangepakt?

Verder heel rustig opbouwen met voldoende rustdagen. En weer trouw je oefeningen van destijds doen.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 21:24

Hoihoi ik kom even binnenvallen met een vraag.
Ik ben sinds twee maanden weer fanatiek aan het hardlopen (heb eerder ook gelopen maar ben lang in het buitenland geweest wat t lastig maakte om te lopen).
Nou vind ik het hardlopen zelf heerlijk, temporuns, intervallen, herstelloop en de rustige duurloop (mijn favoriet) en heb ook absoluut geen moeite motivatie te vinden voor het lopen, maar... Ik vind het heel moeilijk mezelf te motiveren tot een fatsoenlijke warming up, jumpingjacks willen nog wel maar knieheffen en hakken billen heb ik echt geen zin in. Maak me hier ook vaak een beetje makkelijk vanaf maar ben bang hier op de lange termijn last van te krijgen... Heeft iemand tips?

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 21:45

Mijn warming up bestaat altijd enkel uit 10-15min rustig in lopen. Voor mij blijkt dat voldoende. Moet mezelf uit altijd wel motiveren voor de sessie corstability en kracht oefeningen. Die doe ik overigens altijd helemaal buiten het lopen om maar die heb ik dus wel echt nodig om blessures te voorkomen.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 22:08

Ik loop ook altijd alleen rustig in. Alleen voor intervallen doe ik wat meer aan warming-up

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 06:23

Warming up doe ik niet aan.. ik begin gewoon in een rustig tempo met hardlopen.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 07:38

Okee dankjullie! Heb altijd geleerd dat een goeie warming up belangrijk is, maar ik begin idd ook altijd rustig met lopen dus zal dat voldoende zijn :D

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 09:24

Zal me verder even voorstellen hier, ik ben Stefanie, 22 jaar en loop op het moment drie keer in de week recreatief. Ooit wil ik een marathon lopen maar voorlopig ben ik vooral bezig met opbouwen en genieten :)

Heb ook een beetje terug gelezen en vind t leuk hoe veelzijdig de groep hier is.

Greetje wat gaaf dat jij ultra's doet! Vraag me wel af hoe je dat met die enorme afstanden doet met voeding tijdens de race?

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 16:21

s1993 schreef:
Greetje wat gaaf dat jij ultra's doet! Vraag me wel af hoe je dat met die enorme afstanden doet met voeding tijdens de race?

Tot en met de marathon afstand doe ik het in het algemeen met enkel isostar endurance. Bij langere afstanden aangevuld met isostar energie fruit boost (zachte energie repen met caffeïne) en mini marsjes en eventueel cola. Bij trails heb ik zelfs weleens gewoon een boterham weggewerkt en een stuk appeltaart. Maar de 100km onlangs heb ik volbracht op een halve liter isostar endurance een kwartier voor de start, onderweg 4 liter isostar endurance, 1 1/2-2 liter water, 4 blokjes energie fruit boost, twee minimarsjes en een bekertje bouillon. Nauwelijks vaste voeding dus.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 18:15

Ga je dan ook ergens naar de wc tijdens zo'n lange loop?

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 18:34

Supervixen schreef:
Ga je dan ook ergens naar de wc tijdens zo'n lange loop?

Er stonden toiletten op het parcours maar ik heb er geen gebruik van hoeven maken. Maar bij lange trails moet ik weleens de bosjes induiken. Ik had het laatst zelfs tijdens een marathon. Tien minuten voor de start had ik toen al zoiets van eigenlijk moet ik nog een keer plassen (was net geweest!, maar ja extra goed gedronken vooraf). Meestal ebt dat gevoel dan weg eenmaal aan het lopen. Maar dit keer niet. Dus tussen de zes en zeven km toch maar de begroeiing in.

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 18:45

Ik ben er aan het denken om toch te gaan trainen voor de halve marathon. loop nu 3 jaar hard, heb daarvan lange tijd last gehad van shinsplint maar train nu alweer bijna een jaar zonder erge klachten (wanneer ik een keer echt hard of ver loop dan merk ik wel dat het nooit 100% weg is, maar dit zal ook nooit 100% weg meer gaan waarschijnlijk). Ik loop 21.17 op de 5km (die afstand is dus zeker wel goed bevestigd) en rond de 50 minuten op de 10km (daar heb ik al 2 jaar geen wedstrijd in gelopen maar loop op trainingen zo rond 51/52 dus verwacht iets sneller in de wedstrijd). Wat is ongeveer realistisch, verlies je veel snelheid richting de 21km?
En weten jullie misschien een leuk wedstrijdje waar ik deze wedstrijd kan doen? liefst in het voorjaar, niet al te zwaar parcours en geen duizenden deelnemers. De venloop leek me leuk maar is al vol en is me misschien zelfs iets aan de drukke kant.
liefst in omgeving Maastricht (geheel zuid en midden limburg is te doen voor mij) of omgeving Enschede (tot een km of 20 ivm op de fiets naar de locatie toe moeten).
Zou heel fijn zijn als iemand iets weet. op hardloopkalender kan ik 2017 nog niet bekijken...

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 19:04

Je hebt daar speciale calculator voor om dat te voorspellen. Nu blijft j e10km tijd wel heel ver achter bij je 5km tijd. Maar wie weet is die inmiddels ook al beter. als je die ook op peil hebt zou je een 1hr39 op de halve moeten kunnen lopen. http://hetgeheimvanhardlopen.nl/calculator/#tab-0-start

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 19:33

Greetje63 schreef:
Je hebt daar speciale calculator voor om dat te voorspellen. Nu blijft j e10km tijd wel heel ver achter bij je 5km tijd. Maar wie weet is die inmiddels ook al beter. als je die ook op peil hebt zou je een 1hr39 op de halve moeten kunnen lopen. http://hetgeheimvanhardlopen.nl/calculator/#tab-0-start

Dat zeggen inderdaad meer mensen mij. Eerste 10km wedstrijdje in de straal van 25km is helaas pas 31december dus dat duurt nog even voordat ik dat kan testen. vrees dan 1hr39 heel hard ik voor mij maar 1.45 lijkt me een heel mooi doel. Maar geen suggesties voor een evenement om hem te lopen? zou het liefst een stok achter de deus hebben namelijk.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 19:53

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 07:04

Ik heb gisteren trailschoenen gekocht, omdat ik binnenkort ook een trail ga proberen (8km) en ik het ook leuk vind om af en toe in het bos te lopen. Ook heb ik me ingeschreven voor de mudmasters volgend jaar en daar komen schoenen met meer grip ook van pas.
Ben benieuwd hoe ze lopen in het bos! Het zijn asics gel fuji renegade.

Verder is mijn doel de komende tijd om de 10km wat sneller te kunnen lopen. Ik blijf hangen op een uur.

1.45 uur voor een halve marathon, knap als je dat haalt hoor!
Op inschrijven.nl staan ook vaak leuke wedstrijden. Staat daar niks bij?

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 11:27

Hier ook even een aanmelding om wat mee te kletsen over hardlopen. :) :D

Ik ben een 5km-renner. Zo incidenteel ren ik wel wat verder maar het moet wel leuk blijven he. :P

warming up doe ik eigenlijk ook niet aan. Kom meestal direct van paard af, en thuis eerst de trap op en af voordat ik begin.
Laatst bijgewerkt door Sue_ op 29-09-16 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 11:28

Greetje! 100 kilometer... haleluja.... wat een eind joh! Wat knap