Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Valentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 10:56

Zo, ik ben weer thuis.
Hoefde eigenlijk maar 1 nachtje te blijven, maar zelf gekozen om twee nachtjes te blijven.

Had de dag erna al direct weer gevoel in mn onderlip en eronder ook.
Het is nu wel mega dik, maar vandaag is ook de ergste dag.

Heb nog geen spijt ervan iig :)

Uums

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 11:23

He wat een stoer & positief verhaal, hartstikke fijn dat het zo goed gaat :)

Valentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 10:19

Nou, even een update:

Gister werd wel een stuk erger, 's avonds echt veel pijn gehad.
Niet kunnen slapen, werd er echt gek van.
Heb 's nachts een pijnstiller ingenomen en daarna kunnen slapen gelukkig. Zwelling is nu een heel stuk afgenomen/gezakt.
Ook is de zwelling in mijn keel zo goed als weg.

Voel me ook een stuk beter vandaag!
Gister mezelf gewogen en ben van 59,6 naar 57,6 gegaan, nog niet zo ernstig gelukkig :)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 11:36

Wat fijn dat het zo goed gegaan is :) Succes met het verdere herstel!

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 14:19

Is dat normaal zwelling in je keel?
Heb je dan ook moeilijkheden met ademen en slikken?

Valentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 18:29

Paashaas schreef:
Is dat normaal zwelling in je keel?
Heb je dan ook moeilijkheden met ademen en slikken?

Ja is normaal, de zwelling zakt natuurlijk dus op een gegeven moment zit het bij je keel :)
Wel iets moeilijker en af en toe benauwd, maar het is te doen hoor.
Daar zou ik het zeker niet voor laten iig.

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 13:41

Ik raak nu altijd al in paniek als ik benauwd ben of moeilijkheden heb met slikken, ik kan tegen veel dingen, maar dat vind ik echt verschrikkelijk. Ik ga denk ik vragen of ze me niet een paar dagen in slaap kunnen houden.. :)
Hmm en tegen die zwelling is natuurlijk niks te doen, jij bent de eerste waar ik dit van hoor, hebben andere dit ook gehad?

Trouwens wel super voor je dat het zo goed is gegaan en je je gevoel ook al terug hebt, ik lees hier van de meeste dat het bij hun toch heel wat langer duurde, zal ook wel een hele opluchting voor je zijn?

Valentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 14:09

Dat heb ik ook hoor, ik kan niet goed tegen benauwdheid.
Maar het is niet heel ernstig, wel wat moeilijker, maar niet het idee dat je stikt.
Je krijgt ook een neusspray mee, mag je (dacht ik) 3x per dag nemen. Zorgen dat je dat goed bijhoudt en dan kun je ook gewoon rustig via je neus ademen.

Ik heb het trouwens 1-2 dagen gehad dat ik er wat van merkte, als je zorgt dat je wat hoger ligt met je hoofd is dat echt geen probleem.
Neem aan dat andere dit ook hebben gehad, zwelling hoort gewoon netjes te zakken.

Vannacht redelijk goed kunnen slapen, heb tot half 11 uitgeslapen en zowaar op mn zij kunnen liggen.
Qua gevoel in je lip, ik heb dat het aan de rechterkant van mn bovenlip tintelt, maar ik voel alles.
Vandaag gaat weer een stukje beter, zwelling is weer gezakt en mn hoofd is echt een heel stuk minder dik. Wangen zijn wel enorm groen en geel :))

Even vergeten te vermelden: Mijn bovenkaak is ook gekanteld + bovenste verstandskiezen er gelijk uitgesneden. Dus het was bij mij extra dik, misschien dat ik daarom die benauwdheid meer had dan anderen.

Is het bij jou esthetisch of medisch?

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 16:40

Dankjewel voor je antwoord, dat lucht wel op.
Kijk er al tegenop, toen ik dat las was 't helemaal.
Mijn verstandskiezen zijn vorige zomer en de andere de zomer daarvoor in het ziekenhuis eruit gesneden, dat hoeft gelukkig niet meer. Mijn onderkaak staat scheef ten opzichte van mijn bovenkaak, staat teveel naar links. Dat gaan ze rechtzetten en hem naar voren plaatsen zodat ik tenminste op mijn ondertanden kan bijten in plaats van mijn lip.. Vroeger wel jaren een beugel gehad mijn overbeet is al een heel stuk minder, maar blijkbaar nog te groot om overmatige slijtage te hebben. Anders zou ik later daar schijnbaar last van gaan krijgen. Dat het knakken van mijn kaak als hij verkeerd zit ook weg zou gaan konden ze niet beloven, hoop eigenlijk van wel.

Valentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 17:34

Ik keek ook enorm er tegenop, maar het is me eigenlijk heel erg meegevallen!
Pijn heb je in principe niet door de pijnstillers, alleen de 3e dag is het op zn ergst (qua zwelling), maar daarna neemt het af.
In jouw geval zou ik zeker weten wel aan een operatie beginnen, je bent nog verder van huis als je last krijgt van slijtage.

Ik heb het alleen voor het zicht gedaan, maar ze zeiden wel dat het slim was gezien ik er misschien later last van zou kunnen krijgen.

Niet te druk om maken hoor, het is goed te doen & zulke operaties worden tegenwoordig best vaak gedaan :)

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 17:53

Fijn dat het redelijk gaat Valentijn, heeeeel veel beterschap en sterkte nog!!

Enne, Paashaas: ik heb ook erg last gehad van zwellingen, echter zakten die bij mij niet
dusdanig af dat ik er benauwd van werd of het slikken bemoeilijkt werd. Dus het kan per
persoon ook anders zijn! Iedereen ervaart de pijn natuurlijk ook anders, niet iedereen heeft
dezelfde pijngrens en bij de één verloopt de operatie anders dan bij de ander.
Dus eh... nergens over in zitten hoor, men lijdt het meest van het lijden wat hij vreest. ;)

Mijn onderkaak is naar voren geplaatst en ik heb een kincorrectie gehad, 20/08/2008
Helaas is mijn gevoel in mijn kin en gedeeltelijk in mijn onderlip nog steeds afwezig...
En heb last van mijn kaakgewricht. Staat in totaal 3 jaar voor, dus nog 1,5 jaar te gaan. :D

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 23:41

sullebulle schreef:
Fijn dat het redelijk gaat Valentijn, heeeeel veel beterschap en sterkte nog!!

Enne, Paashaas: ik heb ook erg last gehad van zwellingen, echter zakten die bij mij niet
dusdanig af dat ik er benauwd van werd of het slikken bemoeilijkt werd. Dus het kan per
persoon ook anders zijn! Iedereen ervaart de pijn natuurlijk ook anders, niet iedereen heeft
dezelfde pijngrens en bij de één verloopt de operatie anders dan bij de ander.
Dus eh... nergens over in zitten hoor, men lijdt het meest van het lijden wat hij vreest. ;)

Mijn onderkaak is naar voren geplaatst en ik heb een kincorrectie gehad, 20/08/2008
Helaas is mijn gevoel in mijn kin en gedeeltelijk in mijn onderlip nog steeds afwezig...
En heb last van mijn kaakgewricht. Staat in totaal 3 jaar voor, dus nog 1,5 jaar te gaan. :D

Sinds twee maanden 'knakken' mijn kaakgewrichten.
Niet hard, maar alleen als ik mijn mond erg ver opendoe of zeer hard eten kauw.
Pff, 3 jaar in totaal is dus nog eventjes ...

Valentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 16:33

Dankjewel Sullebulle!

Dat klopt zeker wat je zegt, het is maar net hoe je er tegenover staat.
Oh, ik lees dat de zwelling bij jou dus niet naar je keel is gezakt. Apart, dacht dat iedereen dat zou hebben :o
En uiteraard ligt het er ook aan hoe hoog je pijngrens is.

M_VE: Balen dat het knakt, hopelijk heb je er niet teveel last van!

Update voor vandaag: Operatie is inmiddels 5 dagen geleden, zwelling is gelukkig alweer een heel stuk geslonken.
Wel zijn mn wangen en onderkant van mijn keel erg groen en geel. Nog geen pijnstillers op vandaag, neem er sowieso wel eentje voor het slapen gaan :)
Gister lekker soep gegeten (doe ik met een rietje, want ik krijg er nog geen lepel tussen). Vandaag drinkontbijt en wat griesmeelpap. En dan vanavond weer een soepje.
Voel me best goed, maar ik heb zo'n zin in een boterham :))

Ben inmiddels van 59,6 kg naar 55,0 kg gegaan. Één voordeel, het is echt het vet wat eraf is (dus aan mijn buik en de zijkant van mijn heupen).
Maar ik ga er wel een beetje op letten dat ik goed blijf eten :)

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 17:18

Voor degene die een operatie te wachten staat heb ik nog een online brochure met daarin informatie en foto's.
Wie deze nodig heeft stuurt maar een pbtje.

Verder is het knakken van mijn kaak niet zó erg hoor. Gewoon af en toe lastig, maar het doet geen pijn ofzo.

Valentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 17:25

Ik kreeg ook de site: www.beugel.nl
Daar staan ook foto's en info.

Gelukkig maar, hopen dat knakken snel stopt :)

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 18:14

Goed zeg, al die informatie in dit topic :) Dinsdag ben ik aan de beurt.
sullebulle schreef:

Wat een mooi spreekwoord, dat ken ik niet eens :)
In mijn geval kan het best wel eens gaan tegenvallen allemaal: ik zie er zo enorm naar uit om eindelijk van die pijnlijke beet in m`n gehemelte af te zijn, dat ik vooral veel zin heb in de ingreep...:o Eigenlijk had ik niet in de gaten dat het me zo hoog zat.

M_VE schreef:
Voor degene die een operatie te wachten staat heb ik nog een online brochure met daarin informatie en foto's.
Wie deze nodig heeft stuurt maar een pbtje.

Heel graag, ik ga je pb`en :)

Valentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 14:19

Zo, weer een update:

Vandaag voor controle naar het ziekenhuis. Eerst langs de mondhygieniste en daarna langs de chirurg.
Mondhygieniste heeft met water en afzuigertje alles schoon gemaakt, anders zou er teveel plak blijven zitten waardoor je beugelblokjes zichtbaar blijven op je tanden. Chirurg heeft de hechtingen eruit gehaald (die twee aan de buitenkant) & elastiekjes vervangen door wat lichtere.
Heel raar gevoel toen die elastiekjes eraf gingen (door die elastiekjes houd je je tanden op elkaar), had het gevoel dat mn mond open werd getrokken :))

Zwelling is weer al minder gelukkig, heb nog wel een beetje zere wangspieren, maar hoop dat de zwelling volgende week helemaal weg is :)

Dus ben eigenlijk heel tevreden, mocht gelukkig ook naar mn paardje toe (alleen eventjes kijken hoor..)
Ben blij dat ik het heb laten doen!

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 10:29

Inmiddels zijn mijn slotjes eruit.
Helaas zijn we er vorige week vrijdag achter gekomen dat de schroeven in mijn bovenkaak zijn verplaatst/ los zitten.
Dus ik moet weer opnieuw onder het mes/ narcouse en dan worden al mijn schroeven/plaatjes in mijn bovenkaak eruit gehaald.
Zit ik niet op te wachten, want dan loop ik zo week weken lang met een dik gezicht rond :(
Ook mijn ik doorgestuurd naar de pijnpoli voor mijn bovenkaak.
Ik hoop niet dat ik zo mijn hele leven daar moet lopen door zo'n stomme operatie.
Hij zegt dat als de schroeven eruit zijn dat het dan misschien over gaat, maar dat weet hij natuurlijk ook niet zeker...
We zijn nu bijna een jaar verder na de operatie, maar de ellende is 20x erger geworden dan voor de operatie. Had ik het maar nooit laten doen.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 18:37

Leuk Valentijn, hoe lang heeft het nu in totaal geduurd voordat je weer bij je paard mocht?
En hoe lang na jullie operaties (daarmee bedoel ik de ervaringsdeskundigen die de ingreep al langer achter de rug hebben) duurde het voordat jullie weer in het zadel zaten? Want dat niet mogen/ kunnen rijden is wel waar ik het meest tegenop zie :o Eén van mijn paarden gaat uit logeren, maar ik zou het leuk vinden om een ander paard aan de longe lekker aan het werk te kunnen houden ofzo.

C_star: :(:) ik vind het zo akelig voor je dat je zo`n pijn hebt van de ingreep...

Nog twee nachtjes, dan ga ik onder het mes!

Valentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 18:43

Ik ben afgelopen donderdag bij mn paard geweest en die week ervoor ben ik geopereerd.
Mocht er eerder wel naar toe, maar wij dachten dat het niet mocht i.v.m infectie gevaar.

Ben ook benieuwd na hoelang jullie weer zijn gaan rijden.
Moet er nu nog niet aan denken hoor, mn wangen zijn nog wel dik en ook wat in mn holtes (maar dat is door mn bovenkaak).

Afvallen gaat nog steeds goed bij mij, jeetje :=

Spannend trouwens!
Niet te druk om maken hoor, komt helemaal goed :j

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 19:25

Ik ben precies een week na de operatie weer gaan rijden: een half uur in het bos, nog wel aan de leadrope. Als je valt ligt je hele kop in puin, het is tenslotte nog steeds gebroken dan... Mij werd aangeraden om er zeker 5 weken niet op te gaan, omdat het teveel risico is om te vallen en er wat beschadigd. Vanaf twee dagen daarna reed ik gewoon weer zelfstandig door het bos. Weliswaar alleen in stap, want draf was nog niet comfortabel met zo'n bolle kop. :P

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 19:38

Ok, dat vermoeden had ik al zo`n beetje... Het paard dat een beetje stappen al snel vermoeiend genoeg vindt blijft hier, dus dat scheelt :D

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 18:13

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 19:02

Paashaas schreef:
Hier staan wat dingen geschreven over de kaakzenuw ea.
Hier staat dat na 6 maanden geen herstel meer is van de zenuw maar gewenning van jezelf er aan.
http://www.drbart.nl/site/kaakgewrichtsklachten

Goh dat klinkt niet echt hoopgevend voor mij dan.. Ben al 1.5 jaar verder..
Net als die kaakgewrichtsklachten die er genoemd staan.
Maarja, ben wel blij dat ik het heb laten doen.. alsnog. :)

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 19:09

Gelukkig dat je alsnog blij ermee bent.
En weet, er zijn altijd uitzonderingen, daar kun jij ook bij horen, dus wie weet, hersteld het allemaal wel nog 100%