GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Polar

Re: GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 12:44

Mee eens, ik heb er het eerste jaar zelden last van gehad, dus ik dacht de eerste paar keer dat het gewoon pech was.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 13:47

Het kan ook pijn doen als je te dicht op de navel prikt.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 13:50

Ik voel ook echt helemaal niks, alleen als ik eerst schoonmaak met zo'n alcohol doekje, dan gaat het prikken := dus dat skip ik. Nu echt niks noppes nada. De volgende ronde moet ik naar 0,5 dus ben benieuwd.

Ik sta nu na 4 x prikken op de laagste dosis op -4 kg vandaag :D dus ongeveer een kilo per week. Heel erg blij mee. Ik ga de hogere dosis nu proberen, maar ik hoef niet persé sneller af te vallen. Dus misschien ga ik hierna weer terug naar een lagere dosis, dan doe ik ook veel langer met een pen dus wordt het ook een stuk goedkoper.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 13:56

Ik prik dus voornamelijk in mijn bovenbeen en in het eerste jaar dat ik prikte, voelde ik regelmatig helemaal niks.
Niet het naaldje en niet de injectie zelf, dus ik vind het allemaal maar apart dat het nu standaard pijn is.

Netjes hoor, goede resultaten behalen jullie!
Als het zo lekker gaat, kun je inderdaad ook overwegen om op die dosering te blijven, aangezien het effect uiteindelijk wel afneemt.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 14:10

Vraag me inderdaad af of je moet willen ophogen bij -1kg per week?
Als dat bij mij zo is blijf ik op de laagste dosis denk ik. Heb ik op dat moment geen bijwerkingen dan loop ik daar liever ook geen risico op door op te hogen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 15:18

Ik weet niet wat voor naaldjes het zijn als stille meelezer. Maar ik heb in het verleden geïnjecteerd met wat dikkere naaldjes. Daarbij maakte het immens verschil hoe je de naald hield. Als je "in het oogje" kon kijken voelde je bijna niks. Als het "oogje" naar beneden zat was het heel naar.
Dus de punt, het langste gedeelte onder zeg maar.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 15:52

opisop_shop schreef:
Als dat bij mij zo is blijf ik op de laagste dosis denk ik. Heb ik op dat moment geen bijwerkingen dan loop ik daar liever ook geen risico op door op te hogen.

Nou daar zit ik dus ook mee in mijn maag :=

Annelies_VG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 16:12

Jij sportte ook heel veel toch? Dan zou ik persoonlijk al helemaal niet meer dan een kilo per week willen verliezen. Grote kans dat het ten koste gaat van je spiermassa. Spiermassa verbruikt ook nog eens meer energie dan vetmassa, dus extra zonde om te verliezen lijkt me.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 17:09

Mer1980 schreef:
opisop_shop schreef:

Nou daar zit ik dus ook mee in mijn maag :=

Waarom blijf je dan niet gewoon eerst de lagere dosis gebruiken totdat je het gevoel hebt dat dit niet meer voldoende is?
Bij mij zei de internist die het mij voorschreef dat ik gewoon 4-6 weken de 2,5 moest proberen, dus niet perse na 4 weken naar 5mg.
Ik denk zolang het afvallen goed gaat en je geen bijwerkingen hebt, gewoon zo doorgaan.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 17:30

Polar schreef:
Ik prik dus voornamelijk in mijn bovenbeen en in het eerste jaar dat ik prikte, voelde ik regelmatig helemaal niks.
Niet het naaldje en niet de injectie zelf, dus ik vind het allemaal maar apart dat het nu standaard pijn is.

Ik zou denken dat je ondertussen zoveel onderhuids vet bent kwijt geraakt dat het daardoor gevoeliger is geworden. Zou dat kunnen?

Over ontsmetten met alcohol: is onzin bij subcutaan spuiten, je zou 10 minuten moeten ontsmetten voor je voldoende bacterieën dood hebt, is uit niet eens heel erg recent onderzoek bekend.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 17:39

opisop_shop schreef:

ik heb het niet gedaan. Ik ben nog altijd met mijn startdosis bezig na 13 weken. Zolang ik afval ga ik niet verhogen

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 17:45

Mer1980 schreef:
Ik voel ook echt helemaal niks, alleen als ik eerst schoonmaak met zo'n alcohol doekje, dan gaat het prikken := dus dat skip ik.

jaaa, dat heb ik dus ook met het doekje :) Zonder geen probleem, met klein beetje prikken inderdaad.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 17:50

las net dat Trump ook hoge heffingen op medicijnen gaat instellen :(

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 17:56

Da's wat er vanuit buiten de VS Amerika ín gaat hè. Dus alles wat er hier wordt geproduceerd voor gebruik dáár.
Pas als de EU importheffingen gaat heffen op Amerikaanse medicijnen moet je je zorgen gaan maken.

Trump pakt z'n eigen mensen met z'n 'tariffs' - díe gaan meer betalen voor producten van buiten de VS.
En aangezien bij lange na niet alles in de VS wordt geproduceerd, helpt-ie z'n eigen economie eerder naar de knoppen dan die van ons.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 18:15

Secricible: Het zijn hele dunne korte naaldjes.
Ik heb er nooit zo goed naar gekeken eigenlijk, maar je kunt ze alleen recht in je been zetten.

Ibbel: Helaas niet, ik ben sowieso maar minimaal afgevallen.
Het is wel zo dat mijn lipoedeem een heel stuk minder is geworden, dus in principe zou dat nog wel mee kunnen spelen.

Ozempic en Wegovy worden gelukkig in Denemarken geproduceerd.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 18:45

dat weet ik Ibbel, maar je weet nooit wat die sinaasappel allemaal nog gaat verzinnen en of de producent ivm andere gevolgen nog rare dingen gaat doen

Annelies_VG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 20:56

Ik zou me nog niet zo druk maken. Snap niet dat mensen alles zo letterlijk nemen wat hij zegt. Zou nu toch duidelijk moeten zijn dat de soep nooit zo heet gegeten wordt. EU zal niet snel met flinke importheffingen op medicatie komen, want er wordt hier nauwelijks geproduceerd dus dan wordt de hele gezondheidszorg onbetaalbaar. Nou komen er natuurlijk wel vaker vreemde plannen uit Brussel, maar nog geen reden om bezorgd te zijn.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 21:08

Ze hebben een pauze van 90 dagen ingelast

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 22:11

Beste mensen, ik heb vandaag een afspraak gehad met de huisarts. Ze willen geen medicatie voor schrijven, wat ik al dacht hoor. Maar ergens is het toch raar. Mijn eigen huisarts doet het niet en bij de eerste de beste kan ik online van alles bestellen als ik maar betaal. Via welk bedrijf hebben jullie de medicatie, waarom heb je voor dat bedrijf gekozen en hoe bevalt het? :o

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 22:29

Ik doe het via yazen. Ik wilde het wel onder begeleiding van een arts doen en ze staan goed bekend als ik de reviews lees. Tot nu bevalt het mij goed, vragen worden beantwoord, er is ook een community waar je met medegebruikers kan praten, er staan recepten, filmpjes om te sporten etc.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-25 22:48

fjordjes schreef:
Ik doe het via yazen. Ik wilde het wel onder begeleiding van een arts doen en ze staan goed bekend als ik de reviews lees. Tot nu bevalt het mij goed, vragen worden beantwoord, er is ook een community waar je met medegebruikers kan praten, er staan recepten, filmpjes om te sporten etc.

Hier net zo, bevalt goed.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 23:27

Polar schreef:
Mijn huisarts gaf aan dat het in de koelkast bewaard moest worden, maar ik heb eens gekeken, en je kunt het blijkbaar wel gewoon op kamertemperatuur bewaren voor maximaal 8 weken.
Ik ga dat ook nog proberen, bedankt.

Wij raden patiënten aan om zodra de pen aangebroken is deze bij kamertemperatuur te bewaren, omdat injecteren van koude vloeistof veel pijnlijker is. En als volume groter wordt geeft dat over het algemeen meer klachten.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 07:58

Bedankt voor de tips! Ik ga kijken of het verschil maakt. :j

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 07:59

gomir schreef:
Polar schreef:
Mijn huisarts gaf aan dat het in de koelkast bewaard moest worden, maar ik heb eens gekeken, en je kunt het blijkbaar wel gewoon op kamertemperatuur bewaren voor maximaal 8 weken.
Ik ga dat ook nog proberen, bedankt.

Wij raden patiënten aan om zodra de pen aangebroken is deze bij kamertemperatuur te bewaren, omdat injecteren van koude vloeistof veel pijnlijker is. En als volume groter wordt geeft dat over het algemeen meer klachten.

Ze zeggen dat je die maar maximaal 3-4 weken buiten de koelkast kan bewaren. Ik heb nu een pen waar meer dosissen in zitten dus durf die niet buiten de koelkast te bewaren

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 08:03

Ipsilonka schreef:
Beste mensen, ik heb vandaag een afspraak gehad met de huisarts. Ze willen geen medicatie voor schrijven, wat ik al dacht hoor. Maar ergens is het toch raar. Mijn eigen huisarts doet het niet en bij de eerste de beste kan ik online van alles bestellen als ik maar betaal. Via welk bedrijf hebben jullie de medicatie, waarom heb je voor dat bedrijf gekozen en hoe bevalt het? :o

Dat is vervelend. Eigenlijk zouden we in de openingspost een overzicht moeten zetten van aanbieders en ervaringen want het is hier al meerdere keren genoemd in het topic.
Ik doe het via Wellis en daarvan vind ik het fijnste dat je elke maand kan pauzeren of stoppen. Ik wilde niet vastzitten aan een abonnement.