Veel moeten afvallen deel 2 - wij geven niet op!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 00:03

Yenni ik heb mijn BMR hier berekend.
https://happyhealthy.nl/bmr-berekenen/ Ff naar beneden scrollen.
Daar kan je aangeven wat je beweging per dag is.
Dan krijg je een aantal kcal wat je nodig hebt om op gewicht te blijven.
Als je zegt maar de hele dag zit (zittend beroep/hele dag op school zitten) dan zou ik kiezen voor lichte beweging.
Het totaal wat daar uit komt is je behoefte.
Trek daar 300-500 kcal vanaf en dat is wat je moet eten om af te vallen.

https://evisports.nl/#calculator Deze is ook een goede om een berekening te maken.

1300 kcal is echt heel erg weinig, tenzij je amper 1.40m hoog bent ofzo. :=

aisa

Re: Veel moeten afvallen deel 2 - wij geven niet op!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 00:12

ik mag idd maar 1260 kcal per dag als ik wil afvallen naar 51 kilo
154 klein, 56 kilo en 54 jaar

beweeg licht wegens blessures 6 km wandelen is de max

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 00:41

aisa schreef:
ik mag idd maar 1260 kcal per dag als ik wil afvallen naar 51 kilo
154 klein, 56 kilo en 54 jaar

beweeg licht wegens blessures 6 km wandelen is de max

De gemiddelde vrouw in NL 1.70m.
Jij bent natuurlijk een stuk kleiner, niet heel zwaar en wat ouder (ik zelf ook al 41 hoor en 1.69m)

6km is toch al wel 8000-9000 stappen per dag.
Geen idee of je dat dagelijks doet. Maar dan denk ik dat je toch wel ietje meer mag dan die 1260kcal.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 10:17

Wat balen voor degene die er zoveel aan doen en dat die stomme weegschaal niet meewerkt! Lijkt mij echt om moedeloos van te worden.

Hier deze week weer 0,7 er af. Nog 0,6 te gaan en dan zijn de eerste 10 kilo er af en nog 20,6 tot mijn streefgewicht. Nog een lange weg te gaan, maar ik ben op de goede weg gelukkig :)

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 11:37

Wat ga je goed dustinlover!
Ik heb op maandag mijn weegdag en afgelopen maandag zat ik op -7,6
Dus hier gaat het ook goed.
Ik sta stiekem tussendoor ook wel gewoon op de weegschaal en deze week blijft mijn gewicht een beetje hangen, maar we zijn nog geen maandag dus ben weer benieuwd.
Wel ben ik dus ook mijn calorieën wat aan het ophogen want ik was echt slapjes iedere keer.
Ik zat zo rond de 1600 en nu rond de 1800.
En nu maar eventjes aankijken wat dat doet voorlopig.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 12:02

Wat goed Zerena! Hier altijd op vrijdag want het weekend doen we altijd iets minder gezond haha.
Als ik ooit weer op goed gewicht zit dan kon ik in het weekend alles echt wat losser laten en dan doordeweeks weer helemaal netjes eten dan was het er weer af, maar nu moet er echt eerst nog 20 kilo af.

Jodi93

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 16:52

Ik zou mij ook graag willen komen melden.

Afvallen lukt me niet zo goed maar hoop toch de definitieve motivatie ergens te vinden.

Reden: mega slaaptekort. En te weinig uren in de dag.

Doel: minstens 5 kg eraf. Extra fijn zou zijn 8 kg.

Ik heb 2 fantastische kindjes maar de jongste van 2 slaapt dus niet door. Aan sporten kom ik al niet toe (zet wel 15 duizend stappen per dag met 2 kids) en met de huisarts erover gehad. Het slaap gebrek is wel iets samen met de onverklaarbare reden dat mijn menstruatie cyclus niet te verklaren is (10 dagen ongesteld 10 dagen niet) inmiddels ruim een half jaar aan de pil en dat helpt iets maar nog niet zoals het hoort. Alle onderzoeken zijn gedaan niks te vinden.

MAAR we gaan toch met goede moed starten :D

Want volgende maand komt mijn trouwjurk binnen! En dat is natuurlijk een goede stok achter de deur <3

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 17:46

@Jodi, wat goed dat je de stap neemt om aan de slag te gaan. Heb je wel eens nagedacht over thuisworkouts? Dat kun je zelfs doen met de kinderen erbij én soms vinden ze het zelfs ook nog leuk en "doen dan mee". Kijk eens naar het YouTube kanaal van Grow with Jo. Daar heb je veel leuke "trainingsvideo's" om te volgen :j kun je laagdrempelig toch wat beweging toevoegen, gewoon vanuit huis.

Jodi93

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 18:00

Ik ga er eens naar kijken! Dat kan ik mooi doen als de oudste naar school is! Bedankt!

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-25 21:36

Slaap is wel een ding, na een nacht van 2 uurtjes ging het sporten vandaag voor geen meter. Maar goed ik kreeg wel een compliment dat ik geweest ben en niet thuis ben blijven hangen.
Nog een voordeel: op de hometrainer kon ik beter de oorzaak van mijn slechte nacht overdenken en een goede beslissing nemen. Blijkbaar werkt de beweging ook op de hersenen , betere doorbloeding of zo.
Nog een complimentje voor mijzelf, ik ben niet verkeerd gaan eten ondanks stress en slechte nachtrust.

Ook is er meer duidelijkheid over de operatie aan mijn rug. Nog 6 tot 8 weken tot ik aan de beurt ben. Door al het trainen wat ik al gedaan heb mag ik het voortraject bij de fysio van het ziekenhuis overslaan. Arts vond mij goed voorbereid.

Wegen die ik eind van de maand meer als controle dat ik niet aankom dan dat er persé wat af moet zijn. Langzaam nog een paar kg over dit jaar zou fijn zijn, maar niet onder de 70 kg gezien mijn spiermassa. Nu zit ik rond de 77

Voor iedereen die nog “moet” succes!

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 10:37

Oke dames ik heb even hulp nodig, het is namelijk net iets anders als ik dacht. :+

Ik ben gisteren gewogen op de sportschool en helemaal doorgemeten.

Het gewicht met kleding aan was 87 kilo, dus ik zeg 85.5 poedel naakt en voor het eten.

Maar nu blijkt dat mijn spiermassa 51.8 kg is en dat is natuurlijk wel een beetje hoog voor een dame. Dat betekend dat mijn doel van 75 kilo moet laten varen want dat zou bijna niet te doen zijn. Zo rond de 80/82 kilo zou prima zijn als mijn spiermassa zo blijft of een beetje meer word. Alleen val ik voor mijn gevoel de laatste tijd geen vet af en wilde ik dus eigenlijk rond de 1900kcal gaan eten om de laatste kilo's er af te krijgen. Maar nu blijkt dus dat mijn BMR al 1800kcal is dus dat ik eigenlijk juist meer moet eten voor de laatste kilo's, maar dat gaat heel erg tegen mijn gevoel is. Ik verbrand elke dag tussen de 2200 en 3000 kcal en ik ben 1.76m. Dus help. :+

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-25 10:56

Ik zou op 2000 gaan zitten, dan zit je boven je bmr en onder wat je gemiddeld verbrandt. De kcal die je toevoegt vooral in eiwitten zoeken om te voorkomen dat je spieren gaat afvallen ipv vet.

Ik merk het ook hoor dat juist dat laatste stukje lastig is, meer eten en toch nog een beetje afvallen. Het is echt balans zoeken.
Wat mij helpt is juist nu iets vaker te wegen om zo te zien dat het nog steeds goed gaat met het extra eten en dat er niet ineens een kilo of meer bij komt.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 12:16

@petrichor ik sluit mij aan bij tiwi1969, niet te laag gaan zitten omdat je denk ik veel sport (?) maar meer een lean cut gaan doen (klein beetje onder je onderhoud gaan eten) om zo min mogelijk spieren te verliezen. En daarbij proberen te blijven trainen met dezelfde intensiteit. Overigens zou ik de meting wel met een flinke korrel zout nemen, want een spierpercentage van bijna 60% is echt extreem hoog (gemiddeld zitten vrouwen tussen de 27 en 34%). En zo'n hoog percentage zou ook moeten betekenen dat je vetpercentage erg laag is. Weet je wat die aangaf? Heb je niet per ongeluk je hele vetvrije massa gerekend als spieren?

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 12:27

Aight schreef:
@petrichor ik sluit mij aan bij tiwi1969, niet te laag gaan zitten omdat je denk ik veel sport (?) maar meer een lean cut gaan doen (klein beetje onder je onderhoud gaan eten) om zo min mogelijk spieren te verliezen. En daarbij proberen te blijven trainen met dezelfde intensiteit. Overigens zou ik de meting wel met een flinke korrel zout nemen, want een spierpercentage van bijna 60% is echt extreem hoog (gemiddeld zitten vrouwen tussen de 27 en 34%). En zo'n hoog percentage zou ook moeten betekenen dat je vetpercentage erg laag is. Weet je wat die aangaf? Heb je niet per ongeluk je hele vetvrije massa gerekend als spieren?

Poeh vet was iets te hoog, waardes weet ik even niet uit mijn hoofd. Ik sport 3 a 4 keer in de week zo zwaar als mogelijk en ongeveer 1.5 uur lang. Daarnaast rij ik natuurlijk nog paard wandel ik bijna elke dag (halfuurtje, want saai haha) en heb ik intensief werk. :) Nee het was wel echt de spiermassa, is ook besproken.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-25 14:00

Die metingen van de weegschaal zijn wel een benadering en geen precieze meting. Zo had ik in een week een drop in spiermassa van 1,8 kg en een toename in vet percentage van 4%
Die week had ik echt niks anders gegeten en en gesport dan de weken ervoor.

Je BMR is op basis van die schommelingen ook een benadering, maar wel goed om daar niet onder te gaan zitten met eten.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 14:27

Helemaal serieus nemen doe ik het niet, maar ik geloof wel dat ik flink gespierd ben want dat kan ik goed vernemen. Ik vind het alleen heel lastig met calorie inname, want ja wat is wijsheid....

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 14:38

Wat merk je Petrichor als je wat lager in je calorieën gaat zitten? Ik zou inderdaad ook focussen op bespiering :)

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 15:40

VogeltjeM schreef:
Wat merk je Petrichor als je wat lager in je calorieën gaat zitten? Ik zou inderdaad ook focussen op bespiering :)

Nou ik rammel met het aantal calorieën wat ik nu binnen krijgt soms al van de honger. Ik ben dus bang dat ik vreselijk honger ga krijgen, maar goed ik ben een taaie dus ik kan mij daar wel overheen zetten als het nodig is. :)

bloemm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 15:48

Hey dames,

Mag ik mij hier ook melden? Ik wil in ieder geval graag 15 kg kwijt. Ben nu sinds maandag echt lekker bezig met behulp van de e-books van broodje dunner voor recept ideen en dag indelingen. Een dagindeling is ongeveer 1400-1500 kcal per dag. Het helpt erg goed, mijn man vindt het ook lekker maar eet gewoon iets meer van de gerechten. Natuurlijk maar kijken wat het op lange termijn doet. Het fijne vind ik ook 1 cheatmiddag/avond per week dat staat ingepland, zo geniet ik ook van/kijk ik extra uit naar iets lekkers.

Ik hoop hier wat mee te kunnen lezen, ook voor tips enzo! Sporten staat even op een laag pitje, ik wil eerst mijn lichaam laten wennen.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 19:15

Petrichor schreef:
VogeltjeM schreef:

Nou ik rammel met het aantal calorieën wat ik nu binnen krijgt soms al van de honger. Ik ben dus bang dat ik vreselijk honger ga krijgen, maar goed ik ben een taaie dus ik kan mij daar wel overheen zetten als het nodig is. :)

Herkenbare struggle wel. Misschien valt er nog winst te behalen in je macro's? Ik zit op hetzelfde punt, om eerlijk te zijn al langere tijd.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 21:26

Ik zou eigenlijk wat meer eiwitten mogen eten, maar ik vind dat zo lastig. En meer sportshakes vind ik ook niet alles want daar word ik dus winderig van. :') Ik tik nu elke keer tussen de 100/120 gram eiwitten aan per dag.

Welkom bloemm!

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 11:08

Welkom Bloemm!
Ik heb ook een ebook van broodje dunner maar het is niet helemaal mijn ding.

Petrichor ik snap je struggles wel, het blijft toch altijd een lastig iets denk ik.

Afgelopen week heb ik ook echt wel wat meer gegeten en dat had ik ook wel even nodig na het ziek zijn (en tijd van de maand :o )
En dat zie ik terug op de weegschaal.
Deze week 0,3 afgevallen, wat ik dan stiekem toch wel lastig vind.
Maar ja het is er wel af, heb me niet zo slap gevoeld afgelopen week (had wel honger) en dat is ook wel wat waard.
Ik weet ook dat het beter en duurzamer is om langzamer af te vallen, maar “moet” best wel veel en wil eigenlijk ook het liefst wel morgen 10 kwijt zijn.

Ugh :x al die struggles.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 11:24

Petrichor schreef:
Ik zou eigenlijk wat meer eiwitten mogen eten, maar ik vind dat zo lastig. En meer sportshakes vind ik ook niet alles want daar word ik dus winderig van. :') Ik tik nu elke keer tussen de 100/120 gram eiwitten aan per dag.

Welkom bloemm!

met jouw lengte, gewicht en sportintensiteit denk ik ook dat je daarmee nog wel hoger mag gaan zitten. En meer vezels wellicht om je honger gevoel tegen te gaan? Krijg je die voldoende binnen? Misschien zijn er nog slimme trucs zoals je koolhydraten voor het sporten eten, zodat je voldoende energie hebt voor je workout :) En de rest van de dag meer focus op eiwitten/vezels en gezonde vetten?

Welkom Bloemm, ben benieuwd wat je van de methode vindt.

Zerena hoeveel kcal eet je? En is het vooral honger voor de maaltijden of de hele dag? Want anders eet je misschien wel wat te weinig? Een beetje trek is niet gek omdat je lichaam minder binnenkrijgt dan het verbrandt, maar echt honger zou je niet moeten hebben.

Hier gaat het wel redelijk met WW, ben eten volgens de app steeds meer aan het ontdekken en ik merk dat het met name bij keuzes als lunch/ontbijt wel helpt. En het helpt me om meer fruit te eten. De weekenden vind ik nog lastig, maar probeer steeds meer het ''over mijn punten heen gaan'' te beperken.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 14:53

Aight schreef:
Zerena hoeveel kcal eet je? En is het vooral honger voor de maaltijden of de hele dag? Want anders eet je misschien wel wat te weinig? Een beetje trek is niet gek omdat je lichaam minder binnenkrijgt dan het verbrandt, maar echt honger zou je niet moeten hebben.

Hier gaat het wel redelijk met WW, ben eten volgens de app steeds meer aan het ontdekken en ik merk dat het met name bij keuzes als lunch/ontbijt wel helpt. En het helpt me om meer fruit te eten. De weekenden vind ik nog lastig, maar probeer steeds meer het ''over mijn punten heen gaan'' te beperken.

Ik denk echt dat het een beetje herstel was van het ziek zijn. Zie dat bij de kinderen ook wel terug dat ze na de tijd echt even een paar dagen veel meer gegeten hebben.

Heb er nu ook geen last meer van eigenlijk.
Ik at vorige week wel echt rond de 1800 calorieën en dan hier en daar een uitschieter. Dus gemiddeld gezien wel hoger nog.

Het is verder ook niet erg, zal er toch mee om moeten leren gaan dat het niet in een rechte lijn naar beneden gaat. En dat langzamer afvallen ook gewoon beter is voor een blijvend resultaat. Ook zal er zich vast nog wel eens een + voordoen op de weegschaal.

Ik ga maar proberen voor ogen te houden dat alle kleine beetje helpen. En dat als ik weer terug ga naar oude patronen, dat ik volgende januari spijt heb, en had gewild dat ik toch kleine beetjes had gewaardeerd.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 19:55

Zerena schreef:
Welkom Bloemm!
Ik heb ook een ebook van broodje dunner maar het is niet helemaal mijn ding.

Petrichor ik snap je struggles wel, het blijft toch altijd een lastig iets denk ik.

Afgelopen week heb ik ook echt wel wat meer gegeten en dat had ik ook wel even nodig na het ziek zijn (en tijd van de maand :o )
En dat zie ik terug op de weegschaal.
Deze week 0,3 afgevallen, wat ik dan stiekem toch wel lastig vind.
Maar ja het is er wel af, heb me niet zo slap gevoeld afgelopen week (had wel honger) en dat is ook wel wat waard.
Ik weet ook dat het beter en duurzamer is om langzamer af te vallen, maar “moet” best wel veel en wil eigenlijk ook het liefst wel morgen 10 kwijt zijn.

Ugh :x al die struggles.

Wat goed dat je zo goed hebt gegeten nadat je ziek was! Fijn dat je eetlust weer een beetje is teruggekomen. Dat is echt even belangrijker dan de weegschaal.
Bij mij is het nog steeds weg, loop na een week nog steeds te kwakkelen qua griep en ben in februari 3,2 kilo afgevallen... Van 64 naar 60.8. Mijn einddoel is 58.5, maar dit is niet de snelheid waarmee ik het in gedachten had...