Viruswaanzin #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 07:36

enzino schreef:
Het is inderdaad een absurde gedachte dat een overheid van een vrij land miljoenen van haar eigen burgers zou gaan tracken. Dat zou ook nog eens illegaal zijn. Toch?

[ [url=m/LxTWDD.png]Afbeelding[/url] ]

Het verschil tussen een social media bedrijf dat je volgt en een overheid lijkt me toch belangrijk. Meta kan je hoogstens andere advertenties laten zien, terwijl de overheid je gevangen kan zetten en al je eigendommen af kan pakken. Meta weet trouwens ook niet hoeveel energie ik verbruik, of ik een strafblad heb, en hoeveel belasting ik betaal. In hun data zitten flinke gaten. Een overheid kan die data echter wel verkrijgen.

Maar waarom ben je daar zo bang voor? Je wilt niet weten hoeveel privé gegevens je mobiel automatisch al doorstuurt naar bedrijven. Ook heb je alles op geen toestemming staan.

Anoniem

Re: Viruswaanzin #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 07:46

Ik ben niet bang voor bedrijven, wel voor teveel macht bij de overheid.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 08:01

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 08:03

enzino schreef:

Bedrijven doen veel meer met je gegevens dan de overheid.

Bobbejaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 08:11

Ik kan mij voorstellen dat het gevoel van privacy niet voor iedereen gelijk is.

Zo heb ik een goedkope telefoon, een oopo, waarom? Omdat ik een android wil en zo goedkoop mogelijk, dan heb ik bv graag oortjes in, mooie best dure gekocht, heerlijk geluid, maar om ze goed te laten werken heb je de app wear nodig....bezwaar wat ik heb, alle toegang tot je gegevens anders werkt hjj niet, dit is met vele best prettige apps tegenwoordig zo, echt alle gegevens he, zo private als maar kan....hier verzet ik mij ook tegen, maar ik moet meedoen anders val je buiten de boot met hedendaagse technologie
Dan irritieer ik mij mateloos als ik na regelmatig checken zie dat mijn locatie steeds aanstaat, een soort automatisch gebeuren bij bediening van ...???... ik check dus regelmatig, lees je het uit, laat hij keurig zien waar ik de afgelopen weken ben geweest...alles wordt opgeslagen en geregistreerd..

Maar ik ben maar een nono hoor, het wordt pas spannend als ik op plaatsen en tijden geweest ben die niet door de beugel kunnen, ik gekoppeld wordt aan bepaalde sites en contacten die helemaal niet door de beugel kunnen. Is niet voor mij van toepassing, wil graag anoniem zijn, haat het als ik google en google schotelt mij sites voor die ik kennelijk interessant moet vinden nav mijn eerdere zoekgeschiedenis, maar in deze wereld leven wij nu eenmaal, de consument wordt achtervolgd om bedrijven hun business te laten doen.

Overheid heeft veel te weinig macht om daadwerkelijk op te treden, de echte slechte complotgroepen, anarchistische aandachtgillers die echt slecht volk aantrekt, die moeten transparant blijven, dit is bescherming van de rechtsorde en veilighouden van de samenleving, dat is de staat verplicht, zelfs via de grondwet!!!

Laten we blij zijn dat dit gebeurd om corruptie en ziekelijke machtgrijpers niet aan de macht te laten komen.

Dit land heeft al te veel krijzende nono's die zoveel onzin uitkramen via nu verzonnen prof's die hun zegje doen oo verzonnen wetenschappelijke sites die massaal gedeeld worden als wijsheid...zo een rijk land met zoveel onnozelheid die door enorm grote groepen als waarheid gepretendeerd wordt, ze nemen niet eens de moeite om te zoeken naar de juiste info...heel gevaarlijke onderstroom....

Dan de onderwereld die de bovenwereld momenteel domineert in witwas praktijken en machtige beleidsstoeltjes bezit of omkoopt, heel slechte ontwikkeling, onderzoeken, tracken en oppakken die handel!

Bobbejaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 08:21

mysa schreef:
In dit kader is het boek in de link een aanrader.

https://www.bol.com/nl/nl/f/het-is-oorl ... 107493353/

Ik denk interessant dit boek, maar voor de achterdochtige en hysterische lezer een nachtmerrie...

We zijn ons niet voldoende bewust dat internet gevaarljjk is, de huiskamer sofa en toetsenbord oo schoot geeft schijnveiligheid. Knappe koppen kunnen ons nu schaden en dat is iets wat je zelf moet beschermen.

Dank zij spionnen zijn ergere dingen voorkomen en komen organisaties aan het licht.

Het wordt tergent als je opgelicht wordt en je ID gestolen via internet of straks via diepfake dingen doet en zegt die je niet gedaan hebt, daarom moet de overheid alert blijven en meekijken binnen dit soort ontwikkelingen. De burger goed opvoeden dat die schijnbare onschuldige Sociale Media wel eens andere bedoelingen heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 08:45

Zebrastreep schreef:

Maar wat ze ermee doen is minder schadelijk dan wat de overheid er mee kan doen.

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 08:52

enzino schreef:
Het is inderdaad een absurde gedachte dat een overheid van een vrij land miljoenen van haar eigen burgers zou gaan tracken. Dat zou ook nog eens illegaal zijn. Toch?

[ [url=m/LxTWDD.png]Afbeelding[/url] ]

Het verschil tussen een social media bedrijf dat je volgt en een overheid lijkt me toch belangrijk. Meta kan je hoogstens andere advertenties laten zien, terwijl de overheid je gevangen kan zetten en al je eigendommen af kan pakken. Meta weet trouwens ook niet hoeveel energie ik verbruik, of ik een strafblad heb, en hoeveel belasting ik betaal. In hun data zitten flinke gaten. Een overheid kan die data echter wel verkrijgen.

Meta volgt zo ongeveer alles wat je op je telefoon doet. Ooit van Facebook-pixel gehoord? Dat zijn een soort cookies op allerlei websites. Daardoor krijg jij op maat advertenties en Facebook al jouw informatie. Even je energieverbruik opzoeken en ....
Zo werkt het ongeveer.

Een overheid kan dat zeker krijgen. Zie maar in Rusland, China noord Korea etc. Gelukkig leven wij in een ander soort land. Maar op een of andere manier hebben we in dit land politici die fan zijn van Poetin. En komen daar ook de complottheorieën vandaag. wordt er gesproken over het bedreigen van onze vrijheid. Dat strookt niet met elkaar. En op een of andere manier worden zei door de zogenoemde critici het minst bevraagd. Ik vermoed dat deze politici graag alleen aan de macht komen, met een groepje vertrouwelingen, net als Poetin. Vrijheid en rijkdom is alleen voor degenen die het met hem eens zijn.

Jij bent bang voor onze huidige overheid. Ik veel banger voor de radicaal rechtse Poetin bewonderaars.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 10:40

Flower033 schreef:
Jij bent bang voor onze huidige overheid. Ik veel banger voor de radicaal rechtse Poetin bewonderaars.

En die bewonderaars worden misschien de overheid na de volgende verkiezingen. Wil je dan dat ze hun eigen burgers onbeperkt kunnen tracken of niet?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 10:53

Bobbejaan is iPhone dan niks voor jou? Apple is véél meer gericht op het beschermen van je privacy. Android, dat van Google is, is dat eigenlijk totaal niet.

@Enzino: natuurlijk moeten we daarvoor waken. Maar in Nederland zie ik daar niet veel problemen mee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 11:05

Het zou me echt aan m'n reet roesten als de overheid mij trackt. Ik doe niks vreemds, dus het zal retesaai zijn voor ze. Gaan ze ook helemaal niet doen, uit welke pot geld moet dat komen? :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 11:11

Ik zie ook in NL weinig problemen zolang we waakzaam blijven. En onderdeel daarvan is het niet op voorhand afschrijven dat je arrogant bent om te denken dat de overheid dat wel zou willen.

"Als je niets verkeerd doet heb je ook niets te vrezen", daar kan je genoeg goed doordachte tegenargumenten voor vinden online.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 11:16

enzino schreef:
Zebrastreep schreef:

Maar wat ze ermee doen is minder schadelijk dan wat de overheid er m ee kan doen.

Tja al vaak genoeg gebeurd dat je iets koopt bij een bedrijf en de gegevens gehackt worden. Bij mij ook gebeurd dus mijn gegevens liggen eerder in handen bij criminelen dan bij de overheid. Dat vindt ik nog veel erger dan bij de overheid hoor....

Criminelen doen veel ergere dingen met je gegevens. Ik krijg nog steeds van die leuke mailtjes en smsjes

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 11:17

enzino schreef:
Ik zie ook in NL weinig problemen zolang we waakzaam blijven. En onderdeel daarvan is het niet op voorhand afschrijven dat je arrogant bent om te denken dat de overheid dat wel zou willen.

"Als je niets verkeerd doet heb je ook niets te vrezen", daar kan je genoeg goed doordachte tegenargumenten voor vinden online.

Eens :j

Feit dat je niks verkeerd doet wil niet zeggen dat je dan moet toelaten dat organisaties of de overheid gewoon mee kunnen kijken.

Edward Snowden schreef:
Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 11:27

enzino schreef:
Zebrastreep schreef:

Maar wat ze ermee doen is minder schadelijk dan wat de overheid er mee kan doen.

Jij hebt gemist wat voor invloed het bedrijf Cambridge analytica op verkiezingen gehad heeft via social media? Die waren bijzonder effectief op het sturen van zwevende kiezers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 11:39

maava schreef:
Jij hebt gemist wat voor invloed het bedrijf Cambridge analytica op verkiezingen gehad heeft via social media? Die waren bijzonder effectief op het sturen van zwevende kiezers.

Dat heb ik niet gemist maar klinkt me minder erg in de oren dan gemarteld worden omdat je je negatief over je overheid uit hebt gelaten (om een voorbeeld te noemen). Bedrijven doen dat toch wat minder snel dan overheden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 11:54

Hoe zit dat in Thailand Enzino? Mbt tot privacy enzo.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 12:26

enzino schreef:
Dat heb ik niet gemist maar klinkt me minder erg in de oren dan gemarteld worden omdat je je negatief over je overheid uit hebt gelaten (om een voorbeeld te noemen). Bedrijven doen dat toch wat minder snel dan overheden.

Maar denk jij dat wij ooit net zo door een hoepeltje moeten springen als wat ze in Noord-Korea doen? Ben je daar bang voor? Want dat staat zo mijlenver van ons af, dat wij burgers al lang in verzet zouden gaan mocht het daar ooit naar neigen.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 13:01

Die WEF kliek is een enge beweging, en vind het zorgelijk dat regering leiders daar zich bij voegen.
En alle machtige ondernemers zoals van Google of Microsoft.

Hierbij word gesproken over een chip in de hersens van de mens te plaatsen.
In mijn ogen ben je dan niet fris

https://fb.watch/df5QMOzgWo/

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 13:12

OleJon schreef:
Die WEF kliek is een enge beweging, en vind het zorgelijk dat regering leiders daar zich bij voegen.
En alle machtige ondernemers zoals van Google of Microsoft.

Hierbij word gesproken over een chip in de hersens van de mens te plaatsen.
In mijn ogen ben je dan niet fris

https://fb.watch/df5QMOzgWo/

Nee, jij vindt de WEF eng klinken. Dat is wat anders.

En over die chip in de hersenen. Zo lang het vrijwillig blijft. Stel dat die chip je helpt om problemen rondom de gezondheid vroegtijdig op te sporen? Een tumor in de beginfases, de eerste tekenen van een hartaanval? Zodat er vroeg op kan worden gehandeld? Is dat ook “niet fris”?

Of we zulke techniek moeten willen is imo echt afhankelijk van de toepassing. En de vrije keuze daarin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 13:32

Earth schreef:
Maar denk jij dat wij ooit net zo door een hoepeltje moeten springen als wat ze in Noord-Korea doen? Ben je daar bang voor? Want dat staat zo mijlenver van ons af, dat wij burgers al lang in verzet zouden gaan mocht het daar ooit naar neigen.

Noord-Korea is een extreem voorbeeld, maar het is niet voor niets dat China er zo snel bij is om een CBDC in te voeren. En een Europese variant gaat ook komen. En wie had 3 jaar geleden gedacht dat wij allemaal ons vaccinatiebewijs op onze telefoon mee zouden dragen om het te laten zien zodat we een restaurant in konden gaan? Ik had dat hoepeltje niet aan zien komen. En sommige mensen hier lijken wel zin te hebben om een CO2 tracker. Als het er eenmaal is wordt de stap om het verplicht te stellen of er belastingen/limieten aan te hangen ook steeds kleiner. Gaan wij in verzet komen? Nee, de meeste mensen zien er voordelen in en vertrouwen de overheid dat ze er geen misbruik van gaan maken.

Het was nog niet zo lang geleden dat in Canada al je bankrekeningen geblokkeerd konden worden als je een paar dollar als gift gaf aan truckers die tegen de overheid aan het protesteren waren. Als de overheid in NL kwade zin heeft dan is jouw portemonnee gevuld met CBDC's opeens geblokkeerd zo snel je met een protestbordje op het Malieveld gespot bent (of je telefoon aangeeft dat je daar geweest bent). Er is weinig fantasie nodig om te bedenken wat er allemaal mogelijk is. Ik zie de NL'se regering dat nog niet doen, maar wie weet welke partij de volgende verkiezingen zal winnen (en de verkiezingen daarna en daarna en wat de volgende crisis zal zijn die als excuus gebruikt kan worden om weer een stapje verder te gaan).

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 13:47

enzino schreef:

Je denkt dat in een samenleving als de US bedrijven geen macht hebben?
In een goed functionerende democratie (ja, ja, ik weet het...) ben je zelf de overheid.
Ik ben een stuk banger voor ongereguleerd kapitalisme, en de US is een prima voorbeeld van waar dàt toe leidt. Weet je hoeveel bedrijven daar bijvoorbeeld de héle voedselmarkt controleren? Dàt is macht.
Met een zwakke overheid lever je jezelf over aan een plutocratie.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 13:49

Dat bewijs dat je óf gevaccineerd bent óf het afgelopen half jaar covid19 hebt gehad óf zeer recent getest bent, is er dan ook weer gewoon afgegaan toen het veilig kon.

Wie had 3 jaar geleden bedacht dat er in west-europa honderd-duizenden mensen zouden overlijden door een nieuwe ziekte die we niet goed onder controle kregen? Ik denk ook niemand. Die situatie was ongekend. Alleen al in Nederland zijn er 30.000 extra mensen overleden en was het aantal daadwerkelijke covid-overlijdens nog groter (maar die vielen onder de groep zeer fragielen die toch al binnen een jaar zouden overlijden). En dan hebben we het nog niet over de gigantische aantallen gedeeltelijk of volledig arbeidsongeschikten die we er door bijgekregen hebben.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 13:56

enzino schreef:
Earth schreef:

Noord-Korea is een extreem voorbeeld, maar het is niet voor niets dat China er zo snel bij is om een CBDC in te voeren. En een Europese variant gaat ook komen. En wie had 3 jaar geleden gedacht dat wij allemaal ons vaccinatiebewijs op onze telefoon mee zouden dragen om het te laten zien zodat we een restaurant in konden gaan? Ik had dat hoepeltje niet aan zien komen. En sommige mensen hier lijken wel zin te hebben om een CO2 tracker. Als het er eenmaal is wordt de stap om het verplicht te stellen of er belastingen/limieten aan te hangen ook steeds kleiner. Gaan wij in verzet komen? Nee, de meeste mensen zien er voordelen in en vertrouwen de overheid dat ze er geen misbruik van gaan maken.

Het was nog niet zo lang geleden dat in Canada al je bankrekeningen geblokkeerd konden worden als je een paar dollar als gift gaf aan truckers die tegen de overheid aan het protesteren waren. Als de overheid in NL kwade zin heeft dan is jouw portemonnee gevuld met CBDC's opeens geblokkeerd zo snel je met een protestbordje op het Malieveld gespot bent (of je telefoon aangeeft dat je daar geweest bent). Er is weinig fantasie nodig om te bedenken wat er allemaal mogelijk is. Ik zie de NL'se regering dat nog niet doen, maar wie weet welke partij de volgende verkiezingen zal winnen (en de verkiezingen daarna en daarna en wat de volgende crisis zal zijn die als excuus gebruikt kan worden om weer een stapje verder te gaan).

Volgens mij wordt de qr code al dik 2 maanden niet meer gebruikt. Of vragen ze jou er nog wel om :')

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 13:57

Wat is de QR code anders dan een paspoort laten zien als je de grens over gaat? Want dat gaat tegenwoordig ook allemaal digitaal.