Het grote borstvoedingstopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 16:33

Wij hebben ook nooit gepureerd gegeven maar gelijk stukjes, en toch vond ik de Beaba babycook ideaal. Want lang niet alles wat wij aten mocht baby, dan deed ik wat apart in dat stoomding ipv een apart pannetje te gebuiken. Dan was het zo klaar met weinig afwas :)

Ik had er trouwens tweedehands één van 10€, dus dat koste de kop ook niet.

dromertje2

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 17:45

Hier had ik zo n babycook stomen en mixen, heb ik veel gebruikt voor de groentepap en fruitpap te maken.
Het enigste minpunt vond ik dat ik per keer maar beperkte hoeveelheid kon maken.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 18:54

Ja je hebt dus inmiddels ook al verschillende met inhoud van 1200 dus dan kun je best wat maken in 1x

Edit: lautje, welke variant had jij?

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 19:24

Afbeelding
Deze. Gaat echt genoeg in om in ene keer voor meerdere maaltijden te maken.
Deze is gebruikt voor 1 kind en mag je wel overnemen. Is echt nog mooi.
Had voor de oudste twee het eerste model. Die was van m’n zus geweest en voor 4 kinderen daar gebruikt en voor 2 van mij. Die was toen wel op.
En toen deze dus gekocht voor jongste via marktplaats. Was nog nieuw in de doos en ongebruikt.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 19:37

Super lief, maar heb net toch voor de babymoov gekozen. Ook met ook op toekomst en 2e kindje :)

Meteen ook maar receptenboekje besteld :=

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 20:00

Mag ik me melden?

12/8 is ons zoontje geboren. Hij drinkt en slaapt op zich goed, maar durft wel eens clustervoeden.

Na een grote maaltijd aan 2 kanten zou hij na een pauze van 45 elke 10-15 minuten terugkomen om te clusteren. Tussendoor is hij bijna niet te kalmeren. Pampertje, rondwandelen, alles wordt gecheckt.

Als hij zo een moment heeft, wissel ik dan elke keer dat ik aanleg best van kant?
Als hij maar 1 keer terugkomt bied ik meestal de borst aan waarmee ik geëindigd ben, maar hoe doe ik dat bij 4-5 keer?

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 20:05

Nog gefeliciteerd <3 Had het op fb al gezien!

Mijn LK gaf het advies om juist dezelfde borst aan te blijven leggen tot die echt leeg is. Dan krijgt hij nl de vettere voeding binnen en heeft dan hopelijk minder gaat clusteren.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-21 20:06

Gewoon constant blijven wisselen. Zodra er onrust is weer wisselen. Als ze niet leeg drinken of bij overproductie kun je clusteren aan 1 borst maar anders juist blijven wisselen.

Edit: en gefeliciteerd!

Smallheal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 20:56

Wat zouden jullie doen?

Heb morgen m'n eerste avonddienst weer. Nu drinkt T. soms wel en soms niet rond 21u. Zouden jullie deze tijd wel kolven?
Ik ben van plan tussen 17/19 te kolven. Maar als ik pas rond 19 kolf is 20/21 best vlot erop. Weet niet wat m'n productie gaat doen als ik pas na middernacht weer ga voeden/kolven

Duc_je

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 20:59

Ik zou persoonlijk wel kolven rond 21u. Liever twee keer kort na elkaar dan opeens veel langere tijd niks.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 21:00

Ik zou dan zorgen dat je voor 18u kolft en dan hem wel meepakken.
Hier kwam ze vaker niet dan wel, dus vandaar ervoor gekozen om het niet te doen, vooral ook omdat bij mij in de late dienst sowieso wel een dingetje is vanwege de drukte.
Vd week om 23:30 gekolfd ipv 22u -O- Dat deed zeer :=

Smallheal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 21:04

Barbabientje schreef:
Hier kwam ze vaker niet dan wel, dus vandaar ervoor gekozen om het niet te doen, vooral ook omdat bij mij in de late dienst sowieso wel een dingetje is vanwege de drukte.

Ja dat wil ik idd proberen. Maar wel in de zorg. Maar misschien dat ik dan eerst wel ga konden en daarna pauze ga houden. Even kijken maar.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 21:14

Onze oudste vertikte t om iets van groente te eten tot ie net een jaar was. Brood at ie wel en fruit (vooral banaan), maar wortel oid echt no way. Uiteindelijk net na z'n verjaardag ineens zo'n potje gepureerde wortel op. Vanaf dat moment ging t snel en binnen 4 maanden at ie ineens gewoon alles mee (begin van corona dus misschien hadden we ook wel iets meer tijd om uit te proberen). En nu eet ie t liefst eerst z'n groente op, wortel is z'n favoriet en banaan is ie ook nog steeds gek op haha
Kleine meid is pas 3 maanden dus die krijgt nog niks, maar straks denk ik beginnen met rapley en kijken wat ze doet.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 21:34

WillemYntJee schreef:
Onze oudste vertikte t om iets van groente te eten tot ie net een jaar was. Brood at ie wel en fruit (vooral banaan), maar wortel oid echt no way. Uiteindelijk net na z'n verjaardag ineens zo'n potje gepureerde wortel op. Vanaf dat moment ging t snel en binnen 4 maanden at ie ineens gewoon alles mee (begin van corona dus misschien hadden we ook wel iets meer tijd om uit te proberen). En nu eet ie t liefst eerst z'n groente op, wortel is z'n favoriet en banaan is ie ook nog steeds gek op haha
Kleine meid is pas 3 maanden dus die krijgt nog niks, maar straks denk ik beginnen met rapley en kijken wat ze doet.

Onze dochter at tot ze 2 was alles wat je haar voorzette. Daarna was het ineens over. Ze is nu 11 en begint nu pas wat meer te lusten qua groenten.

Meest maffe haar lievelingsgroente was bruine bonen. Die moet ze echt niet meer :')

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 21:52

Smallheal schreef:
Barbabientje schreef:

Ja dat wil ik idd proberen. Maar wel in de zorg. Maar misschien dat ik dan eerst wel ga konden en daarna pauze ga houden. Even kijken maar.

Ja ik zit ook in de zorg :)

Wat ik doe is bij een vroege dienst 5:15 nog thuis.
Dan 10-11 daartussen, dus na m’n koffiepauze. Vervolgens tussen 14-14:30 net voor de overdracht.

Bij een late dienst doe ik 14:15 nog voor m’n dienst (dus ga iets eerder thuis weg). Vervolgens tussen 17-18 voor m’n pauze en dan in principe 21:30-22 ergens maar dat ging dus laatste keer echt niet..

Duc_je

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 21:55

Respect dames, lijkt mij lastig met de werkdruk in de zorg. Je hebt er natuurlijk recht op, maar ja het moet wel kunnen. Dat is met kantoor werk toch makkelijker in te plannen

Smallheal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 21:58

Duc_je schreef:
Respect dames, lijkt mij lastig met de werkdruk in de zorg. Je hebt er natuurlijk recht op, maar ja het moet wel kunnen. Dat is met kantoor werk toch makkelijker in te plannen

Dit dus, leuk datje er recht op hebt maar ik kan natuurlijk niet zeggen als het mega druk is joe succes collega ik ga kolven want heb er recht op.

Ik zal het komende dagen wel even zien.

@Barbabientje; zo had ik t ook in mn hoofd maar tussen 5 en 6 is t vaak ook wat drukker met eten maken/medicatie delen enzo.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-21 21:59

Mijn zoontje heeft vanaf dag 1 problemen met groente. Fruit heel wisselend, gepureerd fruit is sowieso goed, vast fruit vaak niet. Maar waar hij thuis een banaan kan weigeren roept hij in de super standaard om een banaan.
En waar hij asperges weigert eet hij de stukjes asperge in de soep meteen op.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 22:03

Smallheal schreef:
Duc_je schreef:

Dit dus, leuk datje er recht op hebt maar ik kan natuurlijk niet zeggen als het mega druk is joe succes collega ik ga kolven want heb er recht op.

Ik zal het komende dagen wel even zien.

@Barbabientje; zo had ik t ook in mn hoofd maar tussen 5 en 6 is t vaak ook wat drukker met eten maken/medicatie delen enzo.

Ja wij delen die gelukkig al rond 16u en weinig mensen die echt hulp nodig hebben met eten := Sta op een AOA, dus wel veel opnames na etenstijd..

Nee precies dat is ook het probleem. Straks hopelijk weer wat stagiaires, dat scheelt altijd wel :=

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 22:04

Zijn er meer moeders die na lang voeden bij een eerder kind, bij een volgende geen volle borsten/stuwing/tijdsdruk ervaren? Ik heb echt alleen de eerste 2 a 3 weken volle borsten gehad, nu eigenlijk zeer zelden nog. Thuis niet, qua voedingstijden geen probleem, en nu ik weer werk ook geen punt hoe ik kolf. Kolf ik 5 keer komt er 5 keer melk en kolf ik maar 1 keer heb ik ook geen probleem. niet kolven is praktisch niet haalbaar natuurlijk ivm zijn voeding, maar ik vind het zo'n vreemd fenomeen! Oudste 2 jaar gevoed tot +-22 weken zwangerschap van deze meneer.

Oh en wbt groente, grootste deel lusten vooral zijn ogen niet. als het onder op de lepel ligt is er niks aan het handje. :+

Smallheal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 22:06

Aaah ja, ik werk in de ouderenzorg :+.
We zullen zien hoe het gaat.

Vandaag hebben we T zijn eerste hapje gegeven. Ik ben er nog niet helemaal uit wat ie ervan vond. Volgende week is ie 5 maanden dus rustig aan.
Laatst bijgewerkt door Smallheal op 20-08-21 22:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 22:07

@marlinde; dit is mijn eerste, maar ook geen problemen.
Gisteren een enorm domme planning gemaakt dus ipv 5u voeding om 8u gekolfd, en ook dat gaf 0 problemen..

Nu moet ik wel zeggen dat ik ook Max 80cc per borst kolf, behalve in de ochtend dan 100-130cc

Edit:
SH kan me voorstellen dat het daar mogelijk nog lastiger is ja!
Nu voed ik op tijd en niet op verzoek dus heb wel een redelijk strikt schema ook thuis :j

Edit 2:
F is volgende week 4 maanden, dus ik ben heel benieuwd! :=

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 22:21

Marlinde, bij T was mijn productie veel sneller afgestemd dan bij B, dat merkte ik absoluut :j
Stuwing heb ik bij beiden vrij weinig last van gehad. Wel volle borsten, maar niet pijnlijk oid. Deze keer zelfde verhaal, benieuwd hoe het deze gaat qua afstemming.

Overigens hier ook 6 mnd exclusief BV en pas begonnen met rapley toen ze zelfstandig konden zitten, de pincet greep beheersten en de hand-oog coördinatie goed was (wat wel al met 6 mnd was, bij beiden), maar toch hebben ze wel moeite gehad met de overgang en hebben ze beiden een paar maanden forlax gekregen om ze hierbij te helpen.

Ik vind het altijd bijzonder hoe dat goed kan werken, met voeden op tijd. Als ze dan eerder honger heeft, last je haar dan huilen tot het etenstijd is? En als het etenstijd is volgens de klok, maar ze geen honger heeft, krijg je dan toch die voeding er in? :=
Het zijn oprechte vragen hoor, want mijn kinderen willen alleen drinken als ze het zelf willen :+ als ze niet willen gaat die mond gewoon niet open en als ze nú honger hebben en ze moeten wachten is het flink brullen :=

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 22:47

@Britt; ik volg niet een super strak schema.
In principe zou ik bijvoorbeeld rond half 11 sochtends moeten voeden. Maar geeft ze om 10u, meteen na slaapje, al aan honger te hebben krijgt ze uiteraard eerder :j

Ik heb een super makkelijk kind die gewoon drinkt op de momenten dat het “moet” en zich prima vermaakt als ze nog even moet wachten :j

Ikzelf heb adhd en ik kon dat onverwachte niet meer aan, dus het was of dit proberen of stoppen met bv. Nu weet ik (met een marge van een half uur zeg maar) waar ik aan toe ben en dat voelt voor mij heel fijn.
Mocht ze buiten “het schema” aangeven honger te hebben krijgt ze uiteraard ook een borst hoor :j

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-21 01:37

Britt, ben je dan zo laat begonnen met vaste voeding? Pincetgreep leren ze toch pas met 9-12mnd?