Avondklok en naar je paard 's-avonds ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 11:31

Bloodymary schreef:
Tja, ik ken inmiddels 34 mensen die Corona hebben gehad. Waar van 2 (ernstige risicofactoren, de een 78 met COPD, de ander 60 en 150 kg) na drie dagen ziekenhuis, geen ic, weer naar huis mochten en volledig genezen zijn. De overige 32 niet of nauwelijks klachten.

Wat ik wil zeggen. Zijn de maatregelen onderhand niet buitenproportioneel ten opzichte van het verloop van het virus.

Ik vind een aantal maatregelen zoals geen contact beroepen open, basisscholen dicht, avondklok, winkels gesloten (als je gewoon instelt dat mensen in hun eentje naar binnen mogen en max zoveel personen denk ik dat het funshoppen ook niet gebeurt), geen alcoholverkoop na 20.00, bioscopen dicht etc ook echt buitenproportioneel voor de situatie waar we nu inzitten.

Mdrf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 11:36

Bloodymary schreef:
Die intelligente lockdown werkte prima. Het virus was zo goed als weg in NL. Pas na de zomer ging het weer mis.

na de zomer ging iedereen weer binnen zitten zonder ventilatie en angstig elkaars adem inademen. Check de artikelen van Maurice de hond (allemaal onderbouwd) wat hij schrijft over luchtvochtigheid en ventilatie. Iedereen moet gewoon lekker naar buiten en weer gezonde lucht inademen ipv met het gehele gezin thuis zitten de hele dag met de ramen dicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 11:49

Bloodymary schreef:
Die intelligente lockdown werkte prima. Het virus was zo goed als weg in NL. Pas na de zomer ging het weer mis.

Maar dat heeft natuurlijk ook te maken met de manier waarop mensen zich instellen. In de eerste 'lockdown' mócht er nog veel, maar mensen waren angstig, er was een groot collectiviteitsgevoel, iedereen wilde elkaar graag beschermen. Omdat testen nog niet toegankelijk was voor iedereen die niet ernstig ziek was had niemand ook maar enig idee wie er besmet was of niet. Gevolg: mensen bleven gewoon thuis.

Nu we wat meer weten over het virus (waaronder ook dat jonge mensen er vaak niet mega ziek van worden), we massaal kunnen testen waardoor besmettelijke mensen er voor ons gevoel makkelijker uit gepikt worden voor quarantaine, hoeven we niet meer met het hele land in quarantaine. En dus houden mensen zich niet meer aan de regels, verzinnen ze constant uitzonderingen voor zichzelf: 'ik mag toch wel 3 mensen op bezoek ontvangen want ik ben alleen', 'ik kan best met een kuchje naar werk want ik heb hooikoorts/anders zit ik maar thuis/vind dat stokje in mijn neus zo poedersuiker'. En dan kan je doen alsof dat zo schandelijk is maar geloof me, echt 80% van de Nederlanders beredeneert zo. Dat móet je wel opvangen met strengere maatregelen. Het nadeel is dat mensen zich door die strengere maatregelen er ook harder tegen gaan verzetten, want ze voelen zich opgesloten, daardoor gaan ze zich er nog minder aan houden, zijn er strengere maatregelen nodig etc etc etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 12:19

Loretta schreef:
secricible schreef:
maar dat is toch met alles?
Iemand met 5 miljoen op de bank zal makkelijker met 150km/h over de snelweg crossen dan alleenstaande ouder in de bijstand...

Dat is ook zo. Daarom maken sommige mensen ook gewoon overtredingen en voelen de sanctie niet als straf. Sommige landen hebben daar een heel slim systeem voor. Die delen boetes uit naar draagkracht. Dan wordt iedereen evenredig geraakt.

Ik zat er al op te wachten. Mensen met iets meer te besteden, zijn nooit goed in jouw ogen of wel, je eeuwige gezeik er over is inmiddels als een grijze plaat. We weten het nu wel.

f4bjheu

Re: Avondklok en naar je paard 's-avonds ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 12:41

Enige reden dat boetes niet hoger zijn komt doordat je anders met strafbladen temaken krijgt, wat je niet wil. Lager maken wil je niet want dan doet het nog minder. Daarbij is pakkans bepalender.

Heb ook niet het idee dat ‘rijken’ zich er slechter aan houden dan modaal of armer. Confirmation bias is ook wel echt een ding helaas

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 13:18

sureido schreef:
Ik denk dat hoe erg we ons ook wringen in lockdowns en avond klokken, het virus toch niet verslagen wordt (dat zie je echt in elk land dus waarom gaan we hier nog mee door vraag ik me ooit af) en de wil om nog mee te doen wordt elke dag minder bij velen. Vooral omdat het vaccineren zo ontzettend traag gaat en wij daar ook op achterlopen.

De zorg mag niet overstromen. En alle maatregelen zijn paardenmiddelen. Ze hebben wel effect maar ook allemaal nare bijeffecten. Volgens mij weet niemand de beste verhouding. Ik probeer niet besmet te raken of een ander te besmetten. En ondertussen maar wachten op een vaccin.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 13:27

ik heb nog geen enkel ander doel gezien dan "flatten the curve" om de zorg in stand te houden eigenlijk, dus nee, ik kan niet zeggen dat ik deel dat "het doel van de maatregelen constant verandert".
Er zijn verschillende factoren om de ernst van de situatie mee aan te duiden, dat wel. Maar uiteindelijk is het doel vanaf het begin tot het einde om de zorg in stand te houden en daarmee het aantal doden te beperken.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 13:37

Volgens de routekaart zou bij x aantal besmettingen de maatregelen naar een ander niveau gaan. Dat is nu.

Vervolgens zijn de besmettingen laag en dalen ze gestaag door, maar is er sprake van een nog ergere lockdown dan op de routekaart überhaupt staat.

Dus opeens wordt er gekeken weer naar het gevaar van de Britse variant die tot nu toe nog uit blijft, wat uiteindelijk toch minder besmettelijk lijkt en wat allemaal ook op de gok is, sowieso is de Britse gezondheidszorg nogal vaak overspoelt. En inderdaad is het lastig, want dadelijk overspoelt het wel en is het weer ‘we hadden strenger moeten blijven’ maar als we zo constant blijven leven, kunnen we nooit meer versoepelen.

Dus ja, voor mij veranderd er dan wel waar naar gekeken wordt om te versoepelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 13:45

Mdfr, op zich is het wel verstandiger om vooral buiten af te spreken, en dat kan nu ook nog steeds. Maar dan wel binnen bepaalde uren.
In de zomer is een avondklok veel minder "noodzaak", bij goed weer kiezen veel mensen er automatisch voor om lekker op het terras of in de tuin te gaan zitten met bezoek. Ik zie nu eerlijk gezegd niemand om 19u afspreken voor een dineetje met een ander gezin waarbij je verplicht alles buiten moeten laten plaatsvinden terwijl het regent dat het giet, pikkedonker is en/of vriest, sneeuwt etc :Y) Dus de avondklok is er vooral om te vermijden dat mensen als alternatief dan maar lekker gezellig binnen bij elkaar gaan hokken.

Niet dat dat echt een succes is, mensen blijven nu gewoon bij elkaar overnachten.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 14:15

sureido schreef:
Volgens de routekaart zou bij x aantal besmettingen de maatregelen naar een ander niveau gaan. Dat is nu.

Vervolgens zijn de besmettingen laag en dalen ze gestaag door, maar is er sprake van een nog ergere lockdown dan op de routekaart überhaupt staat.

Dus opeens wordt er gekeken weer naar het gevaar van de Britse variant die tot nu toe nog uit blijft, wat uiteindelijk toch minder besmettelijk lijkt en wat allemaal ook op de gok is, sowieso is de Britse gezondheidszorg nogal vaak overspoelt. En inderdaad is het lastig, want dadelijk overspoelt het wel en is het weer ‘we hadden strenger moeten blijven’ maar als we zo constant blijven leven, kunnen we nooit meer versoepelen.

Dus ja, voor mij veranderd er dan wel waar naar gekeken wordt om te versoepelen.

Helemaal mee eens. Dat was bij 3600 en daar zitten we al onder.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 14:39

Tja en dan willen ze versoepelen (basisscholen open) en dan is die groep werkenden het er weer niet mee eens.

Men doet het hoe dan ook nooit goed...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 14:52

Ik ben zeer verbaasd dit alles te lezen. Ik ben het helemaal niet eens met nu al versoepelen. Is het echt zo moeilijk om je nog een paar maanden aan de maatregelen te houden, zodat er in elk geval meer mensen zijn ingeënt en we geen Britse taferelen krijgen? (hopelijk)
Ik vind het nogal naïef om met de wetenschap en ervaringen van nu nog steeds te denken dat het allemaal wel meevalt met corona.

Ik wil best proberen begrip te hebben voor de jongeren, maar jee wat zitten er een verwende exemplaren tussen zeg -O-

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 14:55

Overigens ben ik het dan weer helemaal niet eens met de opmerking van Goof dat je wel even elkaars paard kan doen. Dat is bij mij absoluut geen optie.

Maar aan de avondklok is echt wel een mouw te passen. Je tijd even anders indelen, hoe moeilijk kan het zijn? En in geval van serieus onmogelijk kun je een formulier invullen en daarmee naar buiten gaan.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 15:15

Nikass schreef:
Ik ben zeer verbaasd dit alles te lezen. Ik ben het helemaal niet eens met nu al versoepelen. Is het echt zo moeilijk om je nog een paar maanden aan de maatregelen te houden, zodat er in elk geval meer mensen zijn ingeënt en we geen Britse taferelen krijgen? (hopelijk)
Ik vind het nogal naïef om met de wetenschap en ervaringen van nu nog steeds te denken dat het allemaal wel meevalt met corona.

Ik wil best proberen begrip te hebben voor de jongeren, maar jee wat zitten er een verwende exemplaren tussen zeg -O-

Ja, dat is echt zo moeilijk. En heb ik het niet over jongeren, maar over bedrijven en ondernemers die aan de gang moeten.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 15:38

Het enige doel is "flatten the curve". Ik vind het bizar om te zien dat de besmettingen zoveel dalen nu, wat snappen mensen in het algemeen niet aan, anderhalf meter en zie zo weinig mogelijk mensen? Als iedereen dat gewoon doet hebben we die maatregelen niet eens nodig. Rutte 50x smeken..maar nee

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 15:43

Ik vind het echt lastig om te lezen en erg verbaasd dat iemand niet begrijpt dat er bedrijven aka inkomen en werk voor veel mensen gesloten is en dat dat echt niet makkelijk is.

Een paar maanden is dus dadelijk een half jaar tot jaar dicht.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 15:45

Bloodymary schreef:
Tja, ik ken inmiddels 34 mensen die Corona hebben gehad. Waar van 2 (ernstige risicofactoren, de een 78 met COPD, de ander 60 en 150 kg) na drie dagen ziekenhuis, geen ic, weer naar huis mochten en volledig genezen zijn. De overige 32 niet of nauwelijks klachten.

Wat ik wil zeggen. Zijn de maatregelen onderhand niet buitenproportioneel ten opzichte van het verloop van het virus.

Ondanks dat ik zelf al ruim 8 weken thuis zit door de heftige nasleep van corona, kan ik me echt vinden in je bericht.
De cijfers gaan alleen maar naar beneden, maar de maatregelen worden strenger. De verhouding is ver te zoeken naar mijn mening en ik heb inmiddels het gevoel dat er veel meer kapot gemaakt wordt dan dat het oplevert.
De horeca die al sinds half oktober dicht is, (kleine) ondernemers, er zijn er zoveel die straks niet meer open kunnen. Zet daarnaast nog alle mensen die hierdoor persoonlijke klachten krijgen (psychisch, sociaal isolement etc). Nee, ik vind het steeds moeilijker om in de maatregelen te geloven (desondanks houd ik me netjes strak aan alle maatregelen!).
Virussen, ziektes en de dood horen bij het leven. Dat betekent niet dat we dit virus maar moeten laten wakkeren hoor, maar het betekent ook niet dat we de hele wereld op stop moeten zetten met alle gevolgen van dien.

Ik ben benieuwd naar de persco en naar wat deze besluiten straks gaan doen bij de verkiezingen.

Edit; overigens staat deze reactie los van het oorspronkelijk onderwerp; ik heb geen enkel probleem met de avondklok, want ik kom in de wintermaanden sowieso al niet buiten 'savonds. Uit eten kon toch al niet, prima zo.
Laatst bijgewerkt door Goof op 02-02-21 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 15:49

De besmettingcijfers gaan naar beneden, de ziekenhuisbezetting niet tot amper. En dát was het doel van flatten the curve. IC zit nog steeds op een bezetting even hoog als de piek in november. Verpleegafdeling iets lager dan toen, maar de daling lijkt af te vlakken. Dus zo goed gaat het ook nog niet.....

Ik ben wat dat betreft wel benieuwd naar de overige cijfers van deze week. Ik vraag me namelijk af of de dalende besmetting cijfers niet het gevolg zijn van lagere test bereidheid, om maar iets te noemen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 15:50

imaudy schreef:
Het enige doel is "flatten the curve". Ik vind het bizar om te zien dat de besmettingen zoveel dalen nu, wat snappen mensen in het algemeen niet aan, anderhalf meter en zie zo weinig mogelijk mensen? Als iedereen dat gewoon doet hebben we die maatregelen niet eens nodig. Rutte 50x smeken..maar nee

Het is hier nooit duidelijk gemaakt dat die beperking qua mensen een totaal is, het wordt uitgelegd als per dag, dat maakt net zoveel mensen per maand mogelijk als er dagen in die maand zitten. Belgie heeft dat vanaf het begin beter aangegeven : X mensen mogen elkaars sociale bubbel zijn, zonder contacten daar buiten. Maar Rutte heeft dat niet bepaald duidelijk aangegeven. Een regel als : 2-3 huishoudens mogen samen 1 gesloten groep vormen (samen de boodschappen bestellen om aan huis geleverd te krijgen bv), bij elkaar komen incl. knuffels etc. maar absoluut 0,0 contact met de wereld daar buiten. Echter is dat nooit de boodschap geweest en daar wrikt nogal wat. "Intelligente" lockdown had met zo'n boodschap een stuk beter gewerkt en dan was een groot deel van de huidige maatregelen niet nodig geweest, zeker met ondersteuning vanuit de overheid qua thuiswerk verplichting voor alle beroepen waarin dat mogelijk is.

Zo intelligent was de boel dus niet uitgedacht en ook de communicatie liet te wensen over qua wat is de achterliggende gedachte en wat zijn de redenen van de maatregelen. Er zijn in de communicatie aannames gedaan qua onderliggende kennis en inzichten die gewoon niet kloppen.

LIJM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 15:53

Goof schreef:
Bloodymary schreef:

Ondanks dat ik zelf al ruim 8 weken thuis zit door de heftige nasleep van corona, kan ik me echt vinden in je bericht.
De cijfers gaan alleen maar naar beneden, maar de maatregelen worden strenger. De verhouding is ver te zoeken naar mijn mening en ik heb inmiddels het gevoel dat er veel meer kapot gemaakt wordt dan dat het oplevert.
De horeca die al sinds half oktober dicht is, (kleine) ondernemers, er zijn er zoveel die straks niet meer open kunnen. Zet daarnaast nog alle mensen die hierdoor persoonlijke klachten krijgen (psychisch, sociaal isolement etc). Nee, ik vind het steeds moeilijker om in de maatregelen te geloven (desondanks houd ik me netjes strak aan alle maatregelen!).
Virussen, ziektes en de dood horen bij het leven. Dat betekent niet dat we dit virus maar moeten laten wakkeren hoor, maar het betekent ook niet dat we de hele wereld op stop moeten zetten met alle gevolgen van dien.

Ik ben benieuwd naar de persco en naar wat deze besluiten straks gaan doen bij de verkiezingen.

Compleet mee eens. Behalve dan dat ik mij niet altijd aan de avondklok houd.
Maar ik vind dat jij het heel goed omschreven hebt. :j

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 15:53

Helemaal mee eens Goof. Ik denk dat het ook komt omdat alle landen van zulke maatregelen hebben, er gewoon druk is om mee te doen. Maar zodra er meerdere gaan af schalen gebeurt dit in NL ook.

De IC is wel echt veel minder bezet dan in maart. En 2200 mensen in het ziekenhuis, is dat echt zo heel veel? Ik weet niet hé. Was dat in maart niet veel erger? Ik weet dat de IC toen veel meer bezet was toch?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 15:57

Vergeet niet de verpleegkundigen echt op het randje van hun kunnen lopen met al een jaar deze zware zorg. Het is heel intensief en ook mentaal zwaar.
Met ook nog geen uitzicht door de varianten dat het bijna voorbij is.
Dus bezette bedden zegt ook niet alles.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 15:59

Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 02-02-21 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 16:00

sureido schreef:
Helemaal mee eens Goof. Ik denk dat het ook komt omdat alle landen van zulke maatregelen hebben, er gewoon druk is om mee te doen. Maar zodra er meerdere gaan af schalen gebeurt dit in NL ook.

De IC is wel echt veel minder bezet dan in maart. En 2200 mensen in het ziekenhuis, is dat echt zo heel veel? Ik weet niet hé. Was dat in maart niet veel erger? Ik weet dat de IC toen veel meer bezet was toch?

Er zijn sindsdien aardig wat mensen in de zorg uitgevallen door corona, burn-out, etc. en vervanging trainen (als je ze al kan vinden nu) kost jaren. We hebben misschien de middelen wel, maar er moeten mensen aan de knopjes draaien en daar is een groeiend tekort aan.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 16:09

Ja precies, dat is ook super vervelend! Dat maakt het ook lastig. Maar dan is er imo wel echt iets mis met het systeem en beleid en hoop dat daar wel een les uit gehaald wordt voor in de toekomst.