Het corona vaccin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laat jij je vaccineren?

Ja, zo snel mogelijk
592 (45%)
Ja, maar pas over een tijdje
152 (11%)
Nee
353 (27%)
Ik twijfel nog
194 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1291

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 23:04

bigone schreef:
Op nu.nl staat trouwens een overzicht wie wanneer aan de beurt is om te vaccineren.

Bedankt ! Goed overzicht !

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 23:31

@secricible: bedankt! _/-\o_

secricible

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 00:31

Ik ben behoorlijk verrast, in April al zo ver dat de niet-medische groep aan de beurt is?
Wauw... dat klinkt too goed to be True...

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 00:38

Een medische indicatie heb je als je ook de griepprik krijgt? Of een ziekte/aandoening?

Ik kreeg altijd de griepprik omdat ik astmatisch ben en na griep longklachten krijg. Bij de overstap naar een nieuwe huisarts is de uitnodiging voor de griepprik niet automatisch 'meegegaan' en dat heb ik zo gelaten omdat de astma aardig onder controle is.
Maar maak me toch wel een beetje zorgen over corona, ook omdat ik hartmedicatie gebruik tegen migraine.
Maar neem aan dat ik niet in aanmerking kom voor medische indicatie?

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-21 00:42

bigone schreef:
Top , Moderna staat hier nog even in de wacht voor twee dagen tot goedkeuring . Geen last van vaccin?
Nee, gelukkig niet, alleen een beetje zere arm. De meest voorkomende bijwerkening zijn arm pijn, hoofdpijn, vermoeidheid en gewrichtspijn.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 00:43

Je kan het beste even met je huisarts overleggen :)
De NHG heeft aangegeven in eerste instantie idd de groep te pakken die ook in aanmerking komt voor de griepprik. Maar er is altijd ruimte voor maatwerk volgens de NHG.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 09:23

secricible schreef:
Ik ben behoorlijk verrast, in April al zo ver dat de niet-medische groep aan de beurt is?
Wauw... dat klinkt too goed to be True...

Zou wel leuk zijn maar klinkt wel erg fanatiek.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 09:26

Even los van het feit of je nu wel of niet wilt laten enten.

In hoeverre werkt het vaccin goed? Naar mijn leken gedachte is het vaccin hetzelfde als je het virus gehad hebt, je krijgt antistoffen.
In eerste instantie hoopte ze dat de groepsimmuniteit zou werken, wat helaas niet zo was.
Toen hoopte ze op erop dat anti stoffen opvangen bij de een, de ander inspuiten ook beschermd zou zijn. Helaas bleek dat de antistoffen snel af te nemen, of als je een wat mildere vorm had zelfs minder antistoffen. Dus was ook niet wat ze hoopte.

Nu zie je personen die in de eerste golf in maart het gehad hebben (later ook weer diverse keren negatief getest) nu toch weer het virus hebben voor de 2e keer.
In hoeverre gaat het vaccin ons dan helpen?
Als ik bv kijk dan lijkt mij 1x per jaar vaccineren te kort.

Tevens zijn ze nu bang (tenminste Engeland) dat er een nieuwe variant is in Zuid Afrika waar het vaccin naar alle waarschijnlijkheid niet tegen gaat helpen.
Tenminste dit stond in de Telegraaf, alleen jammer dat er nog weinig verdere info beschikbaar was
https://www.telegraaf.nl/nieuws/9616379 ... 8MNMI_dlGc

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 09:39

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 09:57

En uit de pienterstudie weten ze dat minimaal 90% vd mensen na 6mnd nog antistoffen heeft (langer is nog niet gemeten)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 10:12

Zijn er hier al mensen die een oproep gehad hebben? Kreeg je die via de post, of via je werkgever (bijv via de werkmail?).

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 10:16

kiki1976 schreef:
Even los van het feit of je nu wel of niet wilt laten enten.

In hoeverre werkt het vaccin goed? Naar mijn leken gedachte is het vaccin hetzelfde als je het virus gehad hebt, je krijgt antistoffen.

Normaal klopt dat met vaccins. Maar dat is nu niet. Dat is nl het revolutionaire van dit vaccin.
Het vaccin is zo opgebouwd dat je , als beeld, een soort knikkerreactie krijgt die aan touwtjes zit. De ene knikker tikt tegen de 2de en vervolgens tikt die tegen de derde als een soort kettingreactie.
Je lichaam krijgt het vaccin, de knikker tikt tegen de ander knikker, en je lichaam gaat zorgen dat de corona → te lezen als de spike→ herkent wordt als onwelkom in jouw lichaam. Krijg jij dan covid of een aanverwante covid mutatie die onderdeel is van de groep corona, dan herkent je lichaam onmiddellijk de spike die in de cel wil binnendringen en zorgt dat dit niet gaat gebeuren. Dus het virus kan zich niet vermenigvuldigen, wordt opgeruimd door je lichaam en je wordt niet ziek.
In dit vaccin wordt er dus door je lichaam geen antistoffen opgebouwd. Er zijn hier wetenschappers die het beter wetenschappelijk kunnen uitleggen, maar dit is wat ik er van heb begrepen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 10:26

het is inderdaad een RNA-type vaccin... dus niet een verzwakt of dood virusdeeltje. Maar een heel klein stukje op moleculair niveau. Alle stoffen waar het RNA aan vast zit en waar het in zit qua 'vloeistof' zijn bekende "vulstoffen" die al gebruikt werden en waar de effecten al van bekend zijn.

even heel simpel: Door dat hele kleine stukje, is dat dus bekend, je lichaam (afweersysteem) zal dan dus herkennen en begrijpen wat er binnen komt en snel kunnen handelen om binnendringen te voorkomen en antistoffen aan te maken. Waardoor het minder makkelijk binnen komt, maar dus ook dat wanneer je wel besmet raakt, j er minder ziek van kan worden.
Ipv specifiek voor 1 type covid is het dus ook breder. Daarom zal het afweersysteem van het lichaam met mutaties ook eerder herkenning hebben. Ook als het alleen maar lijkt op het type covid die wij hier nu hebben.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 10:28

Natuurlijk krijg je een normale antichaamresponse, dat is hoe het lichaam de indringer herkend en ook hoe ze de testpersonen op reactie gemeten hebben (neutralizing antibodies). Het verschil lijkt te zijn dat je naast T-cel activatie ook B-cel activatie krijgt zodat het beter onthouden wordt. Maar het is nog niet helemaal helder, die onderzoeken lopen nog.
Op dit moment weet niemand hoe lang het vaccin werkt.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 10:35

Hier in jip en janneke taal

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 10:39

Tof schema :D

Dat Pfizer-vaccin is logistiek wel echt een nachtmerrie met die diepdiepgevroren bewaartemperatuur }>

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 10:46

SusanH schreef:
Zijn er hier al mensen die een oproep gehad hebben? Kreeg je die via de post, of via je werkgever (bijv via de werkmail?).

Wij hebben gisteren oproep gehaf en collega's geven aan dat je er nauwelijks meer doorheen komt zoveel aanmeldingen.
Ggd geeft de uitnodigingen blijkbaar gefaseerd af om zoveel mogelijk doorstroming te houden

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 10:52

Pandora2 schreef:
Tof schema :D

Dat Pfizer-vaccin is logistiek wel echt een nachtmerrie met die diepdiepgevroren bewaartemperatuur }>

Ja alleen daarvoor al zou je gelijk de andere nemen als ze op de markt komen

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 11:14

Haha, ja ik neig al een tijdje naar AstraZeneca. Geen idee waarom :') Misschien omdat er een belg in de cockpit zit voor de ontwikkeling van dat vaccin.

Alleen heb ik niks te willen denk ik en is het voor mij gewoon achteraan aanschuiven :')

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 14:30

SusanH schreef:

Ik een aankondiging vanuit mijn werk. Ik krijg 11 jan. een brief in de bus met daarop alles om een afspraak te maken. Ik moet naar Breda. En ik meen dat ze daar ook ietsjes later starten dan 8 jan. Ik hoop in ieder geval zo snel mogelijk te kunnen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 14:34

Fijn dat schiet al lekker op.

In Frankrijk kreeg ik het volgende artikel https://actu.orange.fr/france/covid-fac ... c44e1.html

onder de neus waarin vrij vertaald te lezen valt:

Citaat:
Versterken, versnellen, vereenvoudigen": Olivier Véran kondigde dinsdag een nieuwe uitbreiding van de vaccinatie tegen Covid-19 aan, vooral voor de meer dan 75 jarigen die niet in Ehpad zijn, in het licht van de kritiek op de trage start van deze campagne.

De regering zal toestaan dat "in de komende dagen" Fransen die gevaccineerd willen worden zich aanmelden voor een afspraak, de minister van Volksgezondheid heeft dit ook aangegeven op RTL.

Deze registratie zal worden gedaan "op het internet, via de telefoon ongetwijfeld, en waarom niet via de TousAntiCovid applicatie", zei hij.

"Voor het einde van januari zullen we toestemming geven voor de inenting van mensen van 75 jaar en ouder die niet in een instelling zitten, die in de stad zijn, thuis", aldus Olivier Véran, die zei dat hij de inenting wilde "versterken, versnellen, vereenvoudigen".

"Dat zijn 5 miljoen mensen," zei de minister van Volksgezondheid. Hij kondigde ook de uitbreiding van de inentingscampagne aan voor brandweerlieden en thuiswerkers ouder dan 50 jaar, vooralsnog gereserveerd voor Ehpad-bewoners en verzorgers van minstens 50 jaar.

"Ik ga ook de bestellingen van vaccins op Europees niveau opvoeren om het tempo en de intensiteit van de levering van de toewijzingen voor Frankrijk en Europa te kunnen verhogen", vervolgde Olivier Véran.

"Het tempo van de vaccinatie" in Frankrijk zal "in de komende dagen de achterstand op onze buren inlopen", beloofde hij.

"We hebben gisteren 2.000 vaccinaties overschreden, tegen donderdag zullen we weer op een zeer significante manier toenemen, we zullen op een exponentiële curve zitten," zei hij.

"Vandaag hebben we een leveringspercentage van 500.000 doses per week van Pfizer. We zullen binnenkort, als het op woensdag door het EMA (Europees Geneesmiddelenbureau) wordt gevalideerd, 500.000 doses Moderna per maand hebben".

Volgens de minister worden deze week 100 vaccinatiecentra voor de stad "naast de ziekenhuizen" ontwikkeld, 300 volgende week en 5 tot 600 tegen eind januari.

De Ehpad zijn de verzorging- en verpleeghuizen.
Dus maar eventjes in de gaten houden want als we ons zelf moeten gaan opgeven, wil ik dat natuurlijk niet missen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 14:35

Mijn zus krijgt ook een brief, had een mailtje vanuit haar werk gehad.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 14:40

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 14:48

Ik heb de brief nu alleen nog bellen... Vindt het wel spannend mijn baas probeerd ons op een positieve manier er wel ons enthousiast mee te maken :')

Ze tellen mij mee als werknemer ipv stagiaire dat vindt ik dan wel fijn!

Heb nog een collega die prikken erg spannend vindt maken wel elkaar wel beetje gek mee :')

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 18:10

Vayo schreef:
SusanH schreef:

Ik een aankondiging vanuit mijn werk. Ik krijg 11 jan. een brief in de bus met daarop alles om een afspraak te maken. Ik moet naar Breda. En ik meen dat ze daar ook ietsjes later starten dan 8 jan. Ik hoop in ieder geval zo snel mogelijk te kunnen.

Net digitaal de brief gehad zodat we nu al een afspraak kunnen maken. Alleen de lijn is overbezet en de verbinding wordt na een bandje verbroken. Dus even blijven proberen. Zo stom ... maar ik kijk er echt naar uit!