Viruswaanzin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 12:26

bigone schreef:
Nogmaals, in het geval van veel op elkaar wonende ouderen moet je een keuze maken. Een oudere die alleen of met partner woont kan zelf besluiten om binnen te blijven, in een tehuis kun je er wel op uit willen en je familie willen zien en wanneer ze dit allemaal willen, prima . Echter , in geval dat de helft zegt dat ze het virus niet op willen lopen wat doe je dan? De helft die gewoon door wil gaan de zin geven of de helft die beschermd wil worden de zin geven . Daar kom je niet uit en al helemaal niet bij demente ouderen. Het is en blijft een , voor beide zijden, ontzettend probleem .

Voor demente ouderen is het inderdaad ingewikkeld, maar de meeste instellingen hebben meerdere afdelingen bij elkaar zitten dus ook daar is over na te denken en iig over te brainstormen.

weet je, ik heb instellingen gezien waar men op 1e paasdag in 24uur een quarantaine-zaal konden optuigen om mensen met Covid te isoleren van de rest. Dat laat zien dat er bij hoge nood heel inventief gedacht kan worden. En nu zit men af te wachten, op een tweede golf. Er is niemand die überhaupt checkt of die verdeling 50/50 is.
Want wat als die verdeling 98/2 is? En je die 2% die wel beschermd wil worden prima kan onderbrengen in de voorheen quarantaine unit, of in een andere zaal, zodra corona binnen is?
Wat als zorg er prima voor open staat om, met beschermende materialen, te werken terwijl er bezoek binnenkomt?
En misschien ontdek je dat het niet gaat in een bepaalde instelling, maar het gebrek aan überhaupt zoeken naar alternatieven vind ik echt schrijnend.

Wat mij betreft is de keuze om mensen hun fundamentele mensenrecht te ontnemen veel te makkelijk genomen en zitten we nu te wachten tot (of of) die keuze opnieuw gemaakt wordt, in plaats van te zoeken of er alternatieven zijn.
Ondertussen verteld minister de jong dat hij niet wil evalueren, dat wil hij pas “als de crisis voorbij is”. Schiet mij maar lek, ik kan daar niet bij.

Shadow0

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 12:56

Ik ben het helemaal eens met Secricible, woord voor woord.
Ik denk ook dat er beslist dingen zijn waar over nagedacht kan worden. Praat allereerst met de bewoners, de familie, het personeel. Wat wil men eigenlijk?

En als er dan barrieres zijn (ik heb in het begin bv geopperd dat het zou kunnen helpen als je kleinere 'bubbels' maakt en dus meer dezelfde werknemers koppelt aan een kleinere groep bewoners, maar dat zou kunnen betekenen dat er gesplitste diensten nodig zijn) kun je ook de vakbond er nog bijvragen: hoe gaan we dat mogelijk maken als er mensen te vinden zijn die dat willen doen terwijl het eigenlijk van de CAO niet mag? En dat is maar iets wat ik bedenk, wie weet wat er allemaal te verzinnen is als je mensen de ruimte geeft om open over het probleem na te denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 15:13

secricible schreef:
bigone schreef:
Nogmaals, in het geval van veel op elkaar wonende ouderen moet je een keuze maken. Een oudere die alleen of met partner woont kan zelf besluiten om binnen te blijven, in een tehuis kun je er wel op uit willen en je familie willen zien en wanneer ze dit allemaal willen, prima . Echter , in geval dat de helft zegt dat ze het virus niet op willen lopen wat doe je dan? De helft die gewoon door wil gaan de zin geven of de helft die beschermd wil worden de zin geven . Daar kom je niet uit en al helemaal niet bij demente ouderen. Het is en blijft een , voor beide zijden, ontzettend probleem .

Voor demente ouderen is het inderdaad ingewikkeld, maar de meeste instellingen hebben meerdere afdelingen bij elkaar zitten dus ook daar is over na te denken en iig over te brainstormen.

weet je, ik heb instellingen gezien waar men op 1e paasdag in 24uur een quarantaine-zaal konden optuigen om mensen met Covid te isoleren van de rest. Dat laat zien dat er bij hoge nood heel inventief gedacht kan worden. En nu zit men af te wachten, op een tweede golf. Er is niemand die überhaupt checkt of die verdeling 50/50 is.
Want wat als die verdeling 98/2 is? En je die 2% die wel beschermd wil worden prima kan onderbrengen in de voorheen quarantaine unit, of in een andere zaal, zodra corona binnen is?
Wat als zorg er prima voor open staat om, met beschermende materialen, te werken terwijl er bezoek binnenkomt?
En misschien ontdek je dat het niet gaat in een bepaalde instelling, maar het gebrek aan überhaupt zoeken naar alternatieven vind ik echt schrijnend.

Wat mij betreft is de keuze om mensen hun fundamentele mensenrecht te ontnemen veel te makkelijk genomen en zitten we nu te wachten tot (of of) die keuze opnieuw gemaakt wordt, in plaats van te zoeken of er alternatieven zijn.
Ondertussen verteld minister de jong dat hij niet wil evalueren, dat wil hij pas “als de crisis voorbij is”. Schiet mij maar lek, ik kan daar niet bij.

Helemaal mee eens. Zeggen dat er geen andere oplossing is vind ik zo'n zwaktebod. We moeten ons doodschamen vind ik. Het heeft ook nog eens geen bal geholpen, want het is dramatisch verlopen in sommige tehuizen. Het personeel loopt wel gewoon in en uit natuurlijk, dus van hermetisch afsluiten was al geen sprake.

Geef mensen een keuze en zoek een oplossing, dat zijn we ze verplicht.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 17:25

Ja, in zorgcentra zou je de mensen idd een keuze kunnen geven, maar wat daarbuiten? Ik las deze week nog een reactie van een FB-vriend: "Laat ons in vrijheid leven of sterven". Die is dus voor opheffing van alle maatregelen, maar daar ben ik het dus niet mee eens, ik zou juist uit die mens zijn buurt blijven omdat hij veel groter risico loopt dan ik (heb heel weinig mensen rondom mij, en zelfs met hen hou ik meestal 1,5m afstand) als we vrije keuze krijgen. Kunnen we straks stickers op de vensters hangen om te zien wie de maatregelen naleeft/wil naleven en wie niet? Vrijheid is mooi, maar in een drukbevolkte wereld heeft het zijn gevolgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 17:31

Mensen die blijkbaar liever sterven dan anderhalve meter afstand houden vind ik weer een heel andere discussie dan ouderen die geen bezoek mochten ontvangen en niet naar buiten mochten. In Nederland hebben we nooit zo'n strenge lockdown gehad en nu mag ook nog heel veel, dus die leus "Laat ons in vrijheid leven of sterven" vind ik nogal overtrokken.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 18:19

hwn schreef:
Ja, in zorgcentra zou je de mensen idd een keuze kunnen geven, maar wat daarbuiten? Ik las deze week nog een reactie van een FB-vriend: "Laat ons in vrijheid leven of sterven". Die is dus voor opheffing van alle maatregelen, maar daar ben ik het dus niet mee eens, ik zou juist uit die mens zijn buurt blijven omdat hij veel groter risico loopt dan ik (heb heel weinig mensen rondom mij, en zelfs met hen hou ik meestal 1,5m afstand) als we vrije keuze krijgen. Kunnen we straks stickers op de vensters hangen om te zien wie de maatregelen naleeft/wil naleven en wie niet? Vrijheid is mooi, maar in een drukbevolkte wereld heeft het zijn gevolgen.

Vind je dat echt een goede vergelijking ja? Of wil je de boel nu provoceren?

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 19:02

Ik vind de 1.5m maatregel prima maar ben geen voorstander van de spoedwet. Niet omdat ik denk dat de regering hier misbruik van zal maken (al vind ik tot 2mnd cel wel heftig voor het niet naleven van de maatregels) maar omdat we zo ook niet lang door kunnen gaan.

In eerste instantie snap ik dat vergaande maatregelen nodig waren om uit te zoeken waarmee we te maken hebben. Nu zitten we op een punt waar de afweging gemaakt moet worden tussen mensenlevens en het welzijn in de gehele samenleving.
De maatregelen hebben vergaande gevolgen die overal op door werken en zullen uiteindelijk direct en indirect ook een hoop mensenlevens gaan kosten. Wachten op een vaccin is onrealistisch, wellicht komt het er nooit (voor HIV is het ook nooit gelukt terwijl elk groot bedrijf hieraan gewerkt heeft).

Infectie ziektes zijn altijd een risico geweest, net als vele andere dingen in het leven. Er zijn genoeg dingen die we niet laten ondanks dat er risico's aan kleven, simpelweg omdat het onze kwaliteit van leven beïnvloed. Ik denk dat die mentaliteit dat ieder leven gered moet worden niet in het belang is van het geheel. En ja dat is heel hard voor de mensen die dierbaren hebben verloren of gaan verliezen, maar we kunnen nooit alles onder controle hebben. Ik hoop van harte dat er snel een vaccin gevonden wordt, maar waneer dat niet zo is zal die angst toch plaats moeten maken voor acceptatie dat ook dit bij het leven hoort.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 20:21

Ik kwam op Facebook deze post tegen van een Amsterdamse mevrouw. Ik kon me er wel in vinden en vind dat ze het goed en rustig vertelt.

Citaat:
Al meteen in Maart, toen Covid-19 ook Nederland bereikte, kwam ik een paar keer in gesprekken terecht met mensen die een hele andere visie hadden op de ziekte, namelijk dat deze amper bestond. Wanneer ik daar vragen over had was hun antwoord naar mij steeds hetzelfde: ik was nog niet wakker.
Dat 'wakker zijn' klonk me toen nog wat vaag in de oren, ik kende dat niet. Want mijn ‘covid-tijd’ startte anders: Ik keek op dag 1 naar de geschiedenis, zag dat pandemieën zo oud zijn als de wereld, en kon geen reden bedenken waarom er in deze moderne tijd niet eentje zou kunnen ontstaan. Ook las ik dat het tijdelijke afstand houden van elkaar een stokoude methode is om een virus af te vlakken en zo het aantal zieken behapbaar te houden. Evenals quarantaine, of oproepen tot handen wassen. Dat was niet iets wat de overheid daar ter plekke verzon. Ik was dus niet zo gealarmeerd, behalve dan dat het klote was.
In de maanden daarna vulde mijn Facebook-tijdlijn zich steeds meer met stomende discussies, over of de overheid wel of niet de goede tijdelijke regels hanteert, over het RIVM, de bevindingen van Maurice de Hond, mondkapjes wel of niet, of Follow the Money. Begrijpelijk en interessant, ook omdat je situaties als deze op wel honderd verschillende scenario's kunt aanvliegen. Dus ik volg ze graag. Daarnaast kan ik me ook voorstellen hoe ingewikkeld het is om beleid te maken terwijl je nog niet alle info hebt, over je schouders gekeken door miljoenen mondige Nederlanders die zich sinds kort viroloog wanen.
Mijn irritatie begon wat te stijgen bij de plotselinge opkomst van de woorden ‘politiestaat’ en ‘dictatuur’ voor Nederland, vaak iets te eenvoudig opgeschreven door mensen wiens wereldbeeld voornamelijk bestaat uit Ibiza en Bali. Ik heb vaak gewerkt in landen die je kunt aanmerken als politiestaten/dictaturen en zou deze mensen er graag een reisje naar toe willen aanbieden zodat ze inzien wat er werkelijk met deze termen wordt bedoeld. Nederland is dat niet.
Weer dáárnaast ontstond er nóg een andere club in onze directe FB-omgeving: degenen die overtuigd raakten dat het virus niet bestaat. Volgens een deel is er sprake van een Deep State, wat wil zeggen dat een geheime wereld-elite de controle over politiek, wetenschap, mainstream media en het bedrijfsleven heeft en een nieuwe wereldorde aan het maken is. Wij, de wereldbevolking, worden tot slaven gemaakt via chips in vaccins van Bill Gates zodat de elite - een samenzwering van pedofiele satanisten - ongestraft kinderen kan misbruiken en hun bloed kan drinken om jong te blijven. Rutte, het koningshuis, Maxima, Madonna en zelfs mijn collega’s van de 'mainstream media' zijn er onderdeel van. En guess what, volgens hen is president Trump de enige die dit kan stoppen, daarom moet hij aan de macht blijven.
"Alles komt aan het licht," zeggen ze. En als je er vraagtekens bij hebt, dan ben je nog niet ‘wakker’ of je bent een ‘schaap’. Tijd om er eens een beetje in te duiken vonden Philip en ik, want zomaar een schaap genoemd worden is ook weer zo wat.
En zo lieten we Judy Mikovits, QAnon, Tom Zwitser, Robert Jensen, Bill Gates, Blue Tiger Studio, Pizzagate, Breitbart, 8Chan, Janet Ossebaard, Lange Frans, Trump, de Illuminati, Cafe Weltschmertz, De Andere Krant, 5G, George Soros, en Willem Engel van Viruswaanzin (enz) ons tuinhuisje binnen wandelen en lieten we hen uitgebreid aan het woord. Dat was niet moeilijk want de meesten worden héél lang geinterviewd (veelal door een presentator die zorgelijk kijkend z'n hoofd schudt en het vuurtje mee verder op stookt). Soms wandelde ik vijf rondjes door het Erasmuspark met m'n earpods in, en dan was een interview nóg niet klaar.
We surften van professioneel ingerichte studio’s naar slecht in elkaar geshopte foto’s, en alles daar tussenin. Hoe open we er ook probeerden in te staan, het greep ons niet. Daarna startten we een andere zoektocht, namelijk vanuit welke partijen en achtergronden de meeste van deze programma’s en artikelen eigenlijk komen… Dát greep ons wel.
We kwamen bij een aantal uit op antisemitische clubs, klimaatontkenners, conservatief-religieuzen, homofoben, anti LGBTQ-ers en anti-islam en anti-immigratie. Maar ook Blue Tiger studio - vaak gedeeld door mijn FB-vrienden - die gewoon rechtstreeks verbonden blijkt aan Forum voor Democratie.
Het was precies in déze TV-studio dat Willem Engel twee weken geleden alle ruimte kreeg om te suggereren "dat het punt gekomen kan zijn dat mensen met rieken het Tweede kamer gebouw gaan bestormen en we een herhaling gaan krijgen van de gebroeders de Witt" (moord op politici in 1672). Een zeer slimme manipulator met een hele andere agenda dan zijn volgers denken. Het gaat een hete winter worden tot aan de verkiezingen in maart volgend jaar..
Wat ons zo verbaasd is dat juist bovenstaande extreme mediums worden gedeeld - zonder vooronderzoek - door grotendeels vredelievende vrienden 'omdat ze de mainstream media niet meer geloven’ en ‘zich van hun vrijheid beroofd voelen’ (terwijl ik me ook afvraag, waar is nou precies je vrijheid afgepakt?). Ze willen niet ‘dat angst regeert’ maar verspreiden tegelijkertijd juist angst op een hele nare manier.
Ik kan niemand zeggen wat hij/zij moet geloven. Ik zeg ook niet dat ik de waarheid weet (m’n werk heeft me geleerd dat dé waarheid, maakt niet uit waarover, altijd uit duizend grijze lagen blijkt te bestaan). Wat ik wel voel is dat het me ergens ook diep raakt dat we mensen die toch ook dichtbij ons staan steeds verder van ons af zien drijven. Het speelt ontzettend in kringen rondom ons (vooral in Amsterdam), daarom wilde ik er dit stuk over schrijven. Ik hoop dat we elkaar altijd kunnen blijven bereiken.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 20:33

N.a.v. De column hier boven ben ik redelijk benieuwd naar de partijen en achtergronden van veel van die partijen. Ik vind ze namelijk erg ondoorzichtig en kan vaak hun achtergronden niet achterhalen dus zou open staan voor een overzicht daar van :D
Ik vindhet iig erg interessant, dank voor het delen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 20:35

Sky_Britt schreef:
In eerste instantie snap ik dat vergaande maatregelen nodig waren om uit te zoeken waarmee we te maken hebben. Nu zitten we op een punt waar de afweging gemaakt moet worden tussen mensenlevens en het welzijn in de gehele samenleving.

Ik vind dat zo'n vreemde manier van verwoorden? Wat voor samenleving denk je dat je overhoudt als je beslist dat je best een deel van de bevolking kunt dood laten gaan, opsluiten of langdurig ziek te laten worden om het zelf leuk te houden?

Het tweede wat er ook heel bijzonder aan is, is dat het duidelijk is dat er helemaal geen afweging is: je hebt samenwerking nodig om het virus te stoppen. Het opofferen van veel levens levert uiteindelijk niets op, want het blijft gevaarlijk.

Je hebt het over dat infectieziektes altijd een risico zijn geweest: ja, en we zijn ook steeds opnieuw tot de conclusie gekomen dat zorgen dat het niet doorgaat fijner en beter is dan ziektes door te laten gaan.

Zoveel maatregelen die we hebben genomen om ziekten te stoppen, en ook zoveel ervan heel effectief! (Riolering en schoon drinkwater bv. Algehele standaarden rondom hygienisch werken.)

We weten dat het nuttig is, dat het enorm goed kan werken... maar sommige mensen willen liever doen alsof we dat niet kunnen? Bizar. Ik snap de vernietigingsdrang van #viruswaanzin niet.

Citaat:
Wachten op een vaccin is onrealistisch, wellicht komt het er nooit (voor HIV is het ook nooit gelukt terwijl elk groot bedrijf hieraan gewerkt heeft).

Vreemde manier van conclusies trekken: omdat het bij 1 virus niet gelukt is, kan het dus sowieso niet? Ook al zijn er heel veel ziektes waar we wel effectieve vaccins hebben ontwikkeld waar al heel veel mensen mee gered zijn?

Citaat:
Ik denk dat die mentaliteit dat ieder leven gered moet worden niet in het belang is van het geheel.

Ik denk dat de mentaliteit dat je best wel wat mensen op kunt offeren voor een of ander tijdelijk gewin al heel snel leidt naar onaanvaardbare misdaden.

Citaat:
Ik hoop van harte dat er snel een vaccin gevonden wordt, maar waneer dat niet zo is zal die angst toch plaats moeten maken voor acceptatie dat ook dit bij het leven hoort.

Er is een heel venijnig frame in omloop dat als je niet wilt dat mensen dood gaan of ziek worden dat een teken is van 'angst'. Terwijl het daar niet eens om gaat. Het gaat om de vermijdbaarheid ervan, de onnodigheid van al dat leed. Het zou zo anders kunnen. Ziek gaan is niet leuk en dood gaan is niet leuk, maar dat je ziek kunt worden weten we. Alleen dit is niet zomaar iets: dit is iets waarvan we bij machte zouden zijn geweest het te stoppen (zeker in het begin) maar door constant te herhalen dat we het vooral niet moeten proberen, omdat vanaf het begin af aan heel bewust ook het idee is geopperd dat het een afweging is om een gevaarlijke ziekte door te laten gaan, is het nu een heel groot probleem. Niet omdat het niet te stoppen is: overal waar men besluit in te grijpen verandert de situatie drastisch. Maar omdat er constant mensen en groepen bezig zijn dat ingrijpen te ondermijnen.

(... en het ergste daar weer van is dat de discussie nu bijna helemaal gaat om een tegenstelling die er niet is, terwijl de energie ook gestoken had kunnen worden in de positieve kant: hoe kunnen we wel het virus indammen en daarbij de democratie en de mensenrechten en de economie en het mensenwelzijn zoveel mogelijk waarborgen? Maar helaas.)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 20:57

Het gaat er bij dit virus toch helemaal niet om dat het zo'n extreem dodelijk virus is? Want dat is het niet. Het gaat er toch om dat het een virus is dat heel veel mensen heel erg ziek kan maken. Zo ziek dat er teveel mensen op de IC terecht komen en de complete gezondheidszorg vastloopt. We zijn hier in Nederland veel dichter bij een Italiaans/New York scenario geweest dan heel veel mensen blijkbaar beseffen. We hebben namelijk op hangen en wurgen en met een inzet van zorgpersoneel, op een manier die normaal gesproken compleet onacceptabel is, net genoeg IC capaciteit weten te realiseren om net de piek in de besmettingen aan te kunnen. Als dat niet was gelukt, dan hadden hier ook de koelvrachtwagens naast de ziekenhuizen gestaan, omdat de mortuarium capaciteit dan onvoldoende zou zijn geweest om alle lijken te bergen. Want op het moment dat de zorgcapaciteit niet voldoende is, dan sterven niet alleen de mensen voor wie het coronavirus sowieso al fataal zou zijn, maar dan gaan ook heel veel mensen sterven omdat ze niet meer de juiste zorg kunnen krijgen.
Dan kan je hele mooie verhalen houden over de economie, over allerlei bijeffecten van de maatregelen, maar zonder die maatregelen was het hier in Nederland ook helemaal fout gelopen. En zonder die maatregelen gaat het straks ook weer fout lopen. En vergis je niet, ook al groei het aantal ziekenhuisopnames op dit moment nog niet. Florida is een voorbeeld dat laat zien dat besmettingen van jongere mensen, met in eerste instantie weinig ziekenhuisopnames, weliswaar vertraagd, ontzettend uit de hand kan lopen. Domweg omdat het virus ook van jongere op oudere en zwakkere mensen overspringt.

We zitten nu in het oog van de storm. De eerste piek hebben we gehad, het lijkt nu rustig een steeds meer mensen vinden al die maatregelen maar onzin, die slecht zijn voor de economie en onze vrijheid. Maar wat ze vergeten is dat na het oog van de storm er weer een piek komt. En als we nu het aantal besmettingen niet in de hand houden, dan wordt dat een piek, die de voorjaarspiek op de uitbraak van een onschuldig zomergriepje doet lijken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 21:12

Karl66 schreef:
Het gaat er bij dit virus toch helemaal niet om dat het zo'n extreem dodelijk virus is? Want dat is het niet. Het gaat er toch om dat het een virus is dat heel veel mensen heel erg ziek kan maken. Zo ziek dat er teveel mensen op de IC terecht komen en de complete gezondheidszorg vastloopt. We zijn hier in Nederland veel dichter bij een Italiaans/New York scenario geweest dan heel veel mensen blijkbaar beseffen. We hebben namelijk op hangen en wurgen en met een inzet van zorgpersoneel, op een manier die normaal gesproken compleet onacceptabel is, net genoeg IC capaciteit weten te realiseren om net de piek in de besmettingen aan te kunnen. Als dat niet was gelukt, dan hadden hier ook de koelvrachtwagens naast de ziekenhuizen gestaan, omdat de mortuarium capaciteit dan onvoldoende zou zijn geweest om alle lijken te bergen. Want op het moment dat de zorgcapaciteit niet voldoende is, dan sterven niet alleen de mensen voor wie het coronavirus sowieso al fataal zou zijn, maar dan gaan ook heel veel mensen sterven omdat ze niet meer de juiste zorg kunnen krijgen.
Dan kan je hele mooie verhalen houden over de economie, over allerlei bijeffecten van de maatregelen, maar zonder die maatregelen was het hier in Nederland ook helemaal fout gelopen. En zonder die maatregelen gaat het straks ook weer fout lopen. En vergis je niet, ook al groei het aantal ziekenhuisopnames op dit moment nog niet. Florida is een voorbeeld dat laat zien dat besmettingen van jongere mensen, met in eerste instantie weinig ziekenhuisopnames, weliswaar vertraagd, ontzettend uit de hand kan lopen. Domweg omdat het virus ook van jongere op oudere en zwakkere mensen overspringt.

We zitten nu in het oog van de storm. De eerste piek hebben we gehad, het lijkt nu rustig een steeds meer mensen vinden al die maatregelen maar onzin, die slecht zijn voor de economie en onze vrijheid. Maar wat ze vergeten is dat na het oog van de storm er weer een piek komt. En als we nu het aantal besmettingen niet in de hand houden, dan wordt dat een piek, die de voorjaarspiek op de uitbraak van een onschuldig zomergriepje doet lijken.

Wanneer mensen dit nu eens in zouden zien!! De grootste tegenstanders van de maatregelen beseffen niet dat ze met hun gedrag straks echt een stuk vrijheid in moeten leveren mocht het op de ic weer moeilijk worden.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 21:58

Is dat zo? Want ik zie dat de ziekenhuisbedden al weken leeg zijn terwijl weken geleden al geroepen werd dat het vol zou stromen... ik heb hier verder geen mening over maar dit voedt wel compleet de complotdenkers.

Prima, maar als we hiermee moeten gaan leven worden het pieken en dalen, en je kan mensen niet constant hier mee blijven opzadelen. Ik zie steeds meer ook bekende Nederlanders die posten over dat de ic’s leeg zijn en de maatregelen ruk en of het wel zo heftig is. En ik snap dat steeds meer mensen zich daarbij aansluiten want en klaar met Corona en ziekenhuizen nog leeg maar wel strengere maatregelen (ja ter preventie van vollere ziekenhuizen maar zover wordt er niet nagedacht) tel dat maar eens op en die irritatie/woede tegenover het aflassen van alle leukere dingen in het leven erbij en voila weer een aanhanger.

Het enige wat het land weer terug in het gareel zal brengen zijn volle ic’s, anders krijg je een groot deel niet meer terug waar ze in maart waren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 22:02

@blue_eyes dankjewel voor het delen. Rake post.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 22:05

Ik zie overigens over de afgelopen maand ook wel wat stijging in de zkh, maar ik vind het nog zo minimaal...

In het algemene coronatopic ging het er ook over en werd verwezen naar dit draadje op twitter door karl wat laat zien wat de gevolgen zouden zijn van de huidige situatie waar we in zitten (relatief veel besmettingen maar zonder echt een toename in zkh of ic’s):
https://mobile.twitter.com/firefoxx66/s ... 2607355904

Ik weet nog niet wat ik daar van vindt, mede door wat sureido ook zegt, maar het past hier wel denk ik.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 22:06

sureido schreef:
Is dat zo? Want ik zie dat de ziekenhuisbedden al weken leeg zijn terwijl weken geleden al geroepen werd dat het vol zou stromen... ik heb hier verder geen mening over maar dit voedt wel compleet de complotdenkers.

Prima, maar als we hiermee moeten gaan leven worden het pieken en dalen, en je kan mensen niet constant hier mee blijven opzadelen. Ik zie steeds meer ook bekende Nederlanders die posten over dat de ic’s leeg zijn en de maatregelen ruk en of het wel zo heftig is. En ik snap dat steeds meer mensen zich daarbij aansluiten want en klaar met Corona en ziekenhuizen nog leeg maar wel strengere maatregelen (ja ter preventie van vollere ziekenhuizen maar zover wordt er niet nagedacht) tel dat maar eens op en die irritatie/woede tegenover het aflassen van alle leukere dingen in het leven erbij en voila weer een aanhanger.

Het enige wat het land weer terug in het gareel zal brengen zijn volle ic’s, anders krijg je een groot deel niet meer terug waar ze in maart waren.

Dat dachten ze in Florida ook. Dat er alleen jongeren besmet werden en er dus niks aan de hand was, want de ziekenhuis- en IC-opnames bleven daar in eerste instantie ook laag: https://mobile.twitter.com/firefoxx66/s ... 2607355904

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 22:08

sureido schreef:

Het hele punt is toch dat je juist wil dat de ziekenhuizen zo leeg blijven? Die minimale stijging is er wel maar het moet dus eerst weer zo worden dat patiënten naar andere regio’s gebracht moeten worden?

Ik vind de situatie in Amerika niet vergelijkbaar daar zijn überhaupt maatregelen veel te laat genomen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 22:12

sureido schreef:

Waar zie je dat? Hier in de omgeving worden de cohorts namelijk helaas gestaag weer wat gevuld. En bij ons in het revalidatiecentrum blijven de covid revalidanten ook binnen druppelen.
Niet binnenstromen als een tijd terug, maar leeg is het zeker niet.

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 22:13

Shadow0, ik denk dat wij dingen vanuit een compleet ander standpunt bekijken maar ik zal toch wat verduidelijking proberen te geven.

Shadow0 schreef:
Ik vind dat zo'n vreemde manier van verwoorden? Wat voor samenleving denk je dat je overhoudt als je beslist dat je best een deel van de bevolking kunt dood laten gaan, opsluiten of langdurig ziek te laten worden om het zelf leuk te houden?

Ik heb het niet over "het leuk houden" ik heb het over de verre gaande gevolgen op de gezondheidszorg en mentale gezondheid. Ik werk in de medische sector en als ik zie hoeveel verliezen er momenteel gedraaid worden op normaal levensreddende producten is dat een goede indicator hoeveel mensen die essentiële zorg nu mis lopen. Studies naar nieuwe innovatieve levensreddende technieken zijn uitgesteld of lopen ernstige vertraging op. Daar maak ik me zorgen om, en dat zijn dan alleen de directe gevolgen. Mijn perspectief is dus dat er met blijvende vergaande maatregelen ook geen maatschappij over blijft.

Shadow0 schreef:
Het tweede wat er ook heel bijzonder aan is, is dat het duidelijk is dat er helemaal geen afweging is: je hebt samenwerking nodig om het virus te stoppen. Het opofferen van veel levens levert uiteindelijk niets op, want het blijft gevaarlijk.

Zoals ik al aangaf ik vind de huidige maatregelen prima maar het gaat het virus nooit stoppen. Dus inderdaad het blijft gevaarlijk. De afweging is dan of we dat gevaar op een gegeven moment gaan accepteren of dat we afwachten tot er direct en indirect nog veel meer slachtoffers vallen.

Citaat:
Je hebt het over dat infectieziektes altijd een risico zijn geweest: ja, en we zijn ook steeds opnieuw tot de conclusie gekomen dat zorgen dat het niet doorgaat fijner en beter is dan ziektes door te laten gaan.

Zoveel maatregelen die we hebben genomen om ziekten te stoppen, en ook zoveel ervan heel effectief! (Riolering en schoon drinkwater bv. Algehele standaarden rondom hygienisch werken.)

We weten dat het nuttig is, dat het enorm goed kan werken... maar sommige mensen willen liever doen alsof we dat niet kunnen? Bizar. Ik snap de vernietigingsdrang van #viruswaanzin niet.

Viruswaanzin is ook een hoop mis mee dus denk asjeblieft niet dat ik daar achter sta. Er is niet 1 goed standpunt in deze discussie want we weten nog niet alles en we kunnen de toekomst niet voorspellen. Wellicht heb ik het mis en verdwijnt het virus vanzelf als we nu allemaal goed samenwerken, maar ik zie dat niet gebeuren. De maatregelen die jij noemt zijn makkelijk in te passen in de huidige maatschappij. Zo ook de 1.5m tot op zekere hoogte, veel thuiswerken en hygiene regels, helemaal niets mis mee. Maar de maatregelen die betrekking hebben op de gezondheidszorg, transport en hele sectoren van de economie zijn desastreus voor iedereen. Wat ik bizar vind is dat mensen dat niet kunnen/willen zien.

Citaat:
Vreemde manier van conclusies trekken: omdat het bij 1 virus niet gelukt is, kan het dus sowieso niet? Ook al zijn er heel veel ziektes waar we wel effectieve vaccins hebben ontwikkeld waar al heel veel mensen mee gered zijn?

Vandaar het woord 'wellicht' in mijn zin. Ik zeg helemaal niet dat het sowieso niet lukt dat maak jij ervan..

Citaat:
Ik denk dat de mentaliteit dat je best wel wat mensen op kunt offeren voor een of ander tijdelijk gewin al heel snel leidt naar onaanvaardbare misdaden.

Hier ben ik je helemaal kwijt. Het gaat juist niet om tijdelijk gewin, maar het grote plaatje op lange termijn.

Citaat:
Er is een heel venijnig frame in omloop dat als je niet wilt dat mensen dood gaan of ziek worden dat een teken is van 'angst'.
Terwijl het daar niet eens om gaat. Het gaat om de vermijdbaarheid ervan, de onnodigheid van al dat leed. Het zou zo anders kunnen. Ziek gaan is niet leuk en dood gaan is niet leuk, maar dat je ziek kunt worden weten we. Alleen dit is niet zomaar iets: dit is iets waarvan we bij machte zouden zijn geweest het te stoppen (zeker in het begin) maar door constant te herhalen dat we het vooral niet moeten proberen, omdat vanaf het begin af aan heel bewust ook het idee is geopperd dat het een afweging is om een gevaarlijke ziekte door te laten gaan, is het nu een heel groot probleem. Niet omdat het niet te stoppen is: overal waar men besluit in te grijpen verandert de situatie drastisch. Maar omdat er constant mensen en groepen bezig zijn dat ingrijpen te ondermijnen.

Ok mischien had ik het woord angst niet moeten gebruiken want jij associeerd dat overduidelijk meteen met allerlei ideen die niet de mijne zijn. Dit is gewoon waar wij enorm verschillen van visie, want waar jij denkt dat we dit met zn allen hadden kunnen voorkomen en nogsteeds kunnen, denk ik dat er een reële mogelijkheid is dat dit niet zo is. Jij denkt dat mijn visie dingen probeert te ondermijnen en ik denk juist dat mijn visie op de lange termijn het beste is voor iedereen. En nogmaals ik zeg niet dat we per direct moeten stoppen met alle maatregelen maar het is niet verkeerd om verder te kijken dan het acute probleem.

Citaat:
(... en het ergste daar weer van is dat de discussie nu bijna helemaal gaat om een tegenstelling die er niet is, terwijl de energie ook gestoken had kunnen worden in de positieve kant: hoe kunnen we wel het virus indammen en daarbij de democratie en de mensenrechten en de economie en het mensenwelzijn zoveel mogelijk waarborgen? Maar helaas.)

Ik vind het juist jammer dat er blijkbaar geen discussie mogelijk is over wat het meest positieve zou zijn voor alle aspecten van de samenleving.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 22:22

Ja het punt is dat de ziekenhuizen leeg blijven maar hoe lang wil je de maatregelen ( die in Belgie trouwens strenger zijn dan in Nl ) aanhouden dan ? Is het vaccin het redmiddel ( wat ik persoonlijk absoluut niet geloof ) en moeten we tot die tijd -2 jaar misschien- de maatregelen aanhouden ..2 jaar die muilkorven op zonder over alle andere nog maar te zwijgen
Ik geloof graag dat we de ziekenhuisopnames en IC zo laag mogelijk moeten houden maar je kan de maatregelen toch niet blijven vertrengen en lossen om weer te verstrengen en te versoepelen ..er zijn bepaalde sectoren die al 5 maand dicht zitten nog niet eens perspectief hebben wanneer terug open te gaan

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 22:23

Ben het met je eens Sky :j

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 22:40

besita schreef:
Ja het punt is dat de ziekenhuizen leeg blijven maar hoe lang wil je de maatregelen ( die in Belgie trouwens strenger zijn dan in Nl ) aanhouden dan ? Is het vaccin het redmiddel ( wat ik persoonlijk absoluut niet geloof ) en moeten we tot die tijd -2 jaar misschien- de maatregelen aanhouden ..2 jaar die muilkorven op zonder over alle andere nog maar te zwijgen
Ik geloof graag dat we de ziekenhuisopnames en IC zo laag mogelijk moeten houden maar je kan de maatregelen toch niet blijven vertrengen en lossen om weer te verstrengen en te versoepelen ..er zijn bepaalde sectoren die al 5 maand dicht zitten nog niet eens perspectief hebben wanneer terug open te gaan

Wat stel je dan voor om die bedden leeg te houden?

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 22:57

Unpopular opinion maar wanneer het blijkt dat hier geen vaccin voor gevonden wordt dan lijkt het me verstandig om speciaal ziekenhuizen te gaan bouwen voor Corona en personeel heel veel geld te gaan betalen om genoeg personeel te krijgen, want ik zie niet voor me dat we nog 100en jaren op deze manier doorgaan. 1.5 meter afstand maatschappij is gewoon niet houdbaar voor altijd met zoveel mensen en vooral de tegen de natuur van de mens. Dan zullen we er maar gewoon mee moeten gaan leven en accepteren dat dit iets is wat er bij hoort en als je dan geen risico wilt nemen, moet je binnen blijven. Net als dat als je geen HIV wilt je een condoom om moet doen. En daar zijn nu medicijnen voor en ik zie ook wel gebeuren dat er eerder een medicijn komt wat Corona dragelijk gaat maken. Maar gaan we dan nog steeds door met 1.5 meter of is het dan klaar? Wanneer gaan ze dit los laten? Wat is de eis. Harde mening maar ik zie dit gewoon niet nog jaren op deze manier voor me.

Andere discussie misschien maar waarom moet de mens altijd alles en iedereen willen redden? Topbedrijven krijgen zoveel geld, laat ze balen er staan toch weer nieuwe op. Hetzelfde met oudjes in de verzorghuizen, mijn oma leeft liever een jaar gewoon zoals het was dan 10 jaar in een gesloten afdeling. Maar wordt dat gevraagd? Nee, ze werden gewoon opgesloten. Net of die mensen gelukkiger worden van daar in hun eentje zitten. Wat een rare wereld leven we in, wanneer levensduur belangrijker wordt dan levenskwaliteit. Ik begrijp dat niet helemaal.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 23:00

Tot nu toe is elke pandemie nog uitgedoofd, dus 100en jaren lijkt me wat overdreven.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 23:06

verootjoo schreef:
Tot nu toe is elke pandemie nog uitgedoofd, dus 100en jaren lijkt me wat overdreven.

Er wordt toch nogal vaak genoemd dat een vaccin niet de oplossing gaat zijn en dat t meestal tien jaar duurt voor zoiets gevonden wordt. Zie dit dus ook geen 10 jaar voor me.