De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 07:16

Als mensen anderen zien hamsteren zijn sommigen zelf eerder geneigd om ook maar te gaan hamsteren, en juist dat onnodige gehamster zorgt voor lege supermarkten lijkt me. Waardoor nog meer mensen toch ook maar willen hamsteren en de supermarkten nog leger worden enz enz.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 08:12

Marie_Anne schreef:
Als mensen anderen zien hamsteren zijn sommigen zelf eerder geneigd om ook maar te gaan hamsteren, en juist dat onnodige gehamster zorgt voor lege supermarkten lijkt me. Waardoor nog meer mensen toch ook maar willen hamsteren en de supermarkten nog leger worden enz enz.

Klopt, maar nu er nog geen zieken/doden in Nederland zijn, zal dat in Nederland wel loslopen op dit ogenblik.

Ik geef ook toe, dat wanneer het virus Nederland bereikt ook ik mijn voorraad ga “aanvullen”. Voor nu vind ik het nog niet nodig.

germie

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 08:43

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 09:25

Berdien schreef:
Ook wat dat betreft zie ik hier niet echt paniek Pien? De een neemt het wat zwaarder op dan de ander, en de een zou nog wel naar Italië gaan en de ander niet. Maar dat is een keuze die ieder voor zich moet maken. Echte paniek zie ik hier (en sowieso in NL) niet...

Berdien goed lezen. Het woord paniek heb ik niet gebruikt. Ik vind het zwaarder gemaakt worden en dan met name paar blz terug, waar relativeringen van deskundigen van tafel min of meer gezegd werden.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 09:27

Kwam net dit artikel tegen over die Zuid Koreaanse sekte:

Citaat:
Er gaan nu de meest gekke verhalen rond over die sekte, waar de Koreaanse gevallen naar te herleiden zijn en hun 'deathcult'. Sekteleden zouden het virus actief verspreiden.

Feit is dat de sekte over de hele wereld aanhangers en ontmoetingsplaatsen heeft, ook in Wuhan, en dat de leden elkaar opzoeken.
Er schijnen er veel naar Israel gereisd te zijn en ook Italie wordt gelinkt aan deze 'Shincheonji cult.'

Dit is wat erover gezegd wordt :

The cult is almost 36 years old and is lead a by an 88-year old man named Lee Man-hee, who believes he is both Satan and the Second Coming of Jesus Christ.

1) The cult has spread similar diseases twice before.
2) Infected members of the cult have been using travel extensively in the past few weeks, including to Israel.
3) They had a branch in Wuhan.
4) They scrubbed that branch off the internet immediately after the Wuhan outbreak.
5) Around half of all Korean Coronavirus cases are tied to the cult
6) Lee Man-hee claims that his Messianic powers won't be fully manifested until after the apocalypse. Which "is close".

Most dangerously, Lee Man-hee is very eschatology-focused, in such a way that people within Schincheonji have claimed that they are not simply beholding the End Times, but are actively *bringing it about*.

Members of the Shincheonji cult are ordered not to fear diseases, not to wear face masks, not to miss meetings, and to pray together in close-knit circles. Makes you wonder why, eh?

This is also why some believe that they've purposefully spread the virus.

Think I'm making oliebol up? One of the most popular apps in S. Korea right now is one that alerts you if you're close to one of Shincheonji's 'churches' or other affiliated establishments. Of which there are over 730 across S. Korea alone, btw.

They've grown so massively, in fact, that they've set up lots of cell branches in many countries over the last few years.

This especially is scary considering how much they love to 'stay in touch' with all of their cell branches now that we know how fond they are of pathogens

Bron: https://threadreaderapp.com/thread/1231 ... 20742.html

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 09:59

Hier een handige link met tips om nepnieuws te herkennen:
https://www.mediawijsheid.nl/nepnieuws/

Naast het risico van het virus zelf zit volgens de WHO een groot risico in al het nepnieuws dat viraal gaat. Alle reden om kritisch te blijven lezen. En niet alles wat je op internet ziet voor waar aan te nemen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 10:01

Tout a fait Safina!→ INderdaad Safina!

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 10:11

Persoonlijk ben ik er zelf zo of zo voorstander van om altijd een voorraad in huis te hebben.

De kans dat het ons of iniedergeval onze regio voorbij gaat is nog altijd aanwezig. Maar als je nooit een voorraadje hebt aangelegd is het zeker een goed moment om dat nu te doen.

Voor mij is het in iedergeval een goed moment om alles nog eens na te lopen om te kijken wat er allemaal is.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 10:13

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 10:16

Een zeer gesloten gemeenschap waar eentje het virus oploopt . Dat is dan inderdaad een groot risico op verdere verspreiding, zie de cruiseschepen.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 10:52

Natuurlijk kan het geen kwaad wat lang houdbare producten op voorraad te nemen. Maar om nu te gaan preppen? Toch echt wel overdreven. Daarnaast zodra de temperaturen gaan oplopen dus we dichter naar de zomer komen gaat het verspreiden van het virus ook steeds moeizamer. Als NL geluk heeft gebeurd er niets.

Ik maak me bij een uitbraak meer druk of ze nog paardenvoer, hooi en stro komen levren......brrrr.Zelf zing ik het wel uit en paar kilootjes minder kan ook geen kwaad.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 11:12

safina schreef:
Bruine bonen, Ruitje. Voor je dagelijkse portie proteine. :')

Bah :') .

Ik vind het boeiend om het verschil in gedrag te zien in dit topic.

Ik denk ook dat het boeiend zou zijn hoe een deel van NL met voedseltekorten om zou gaan, daar er hele generaties zijn die gewend zijn dat alles er altijd is. Bepaalde vaardigheden zijn ook bijna verleerd denk ik.

Maar dat is te off topic misschien :) .

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 11:16

ruitje schreef:

Ik denk ook dat het boeiend zou zijn hoe een deel van NL met voedseltekorten om zou gaan, daar er hele generaties zijn die gewend zijn dat alles er altijd is. Bepaalde vaardigheden zijn ook bijna verleerd denk ik.

Als er hier ooit voedseltekort moest zijn, kom ik gewoon bij jou zitten :Y) :=

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 11:17

Doordat mensen gaan hamsteren begin ik nu ook te twijfelen weer :') maar ik wacht nog ff. Zolang het nog niet in Nederland is komt het nog wel goed hier. Noem het naïef maar ik heb eigenlijk de ruimte ook helemaal niet

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 11:41

ruitje schreef:
safina schreef:

Leuke post, want mijn gedachte gingen de zelfde kant op als het gaat om verschil in gedrag te zien.

Wellicht dat dit ook een leeftijd dingetje is. Immers, alles lijkt maakbaar voor de jongere generaties. Is er Ziekte→ medicijn cq vaccinatie passen we toe→ dus ziektes zijn en lijken geëlimineerd. Voedsel is er volop etc etc.

Ik kom nog uit de tijd dat ik tegen de pokken ben geënt (een van de laatste maar toch en het heeft ook bijna als kleintje mijn leven gekost begreep ik vanuit de overlevering). Ik kom nog uit de tijd dat de kinderziektes er gewoon waren→ men entte nog niet tegen de BMR, ik ken kinderen die helaas zijn overleden aan de mazelen, ik heb nogal wat virussen en bacterie ziektes voorbij zien komen. Dat hoorde bij het leven.

Er was toen meer vertrouwen in je zelf, in de natuur en een soort innerlijke weerstand als het ging om tegenslag vanuit het leven→ niemand vond het leuk hé als het slecht ging, maar het hoorde erbij.

Dat moest ook wel, want vroeger was echt niet alles beter zoals populisten ons graag willen laten geloven, integendeel.
Er was armoede, heel veel armoede, schimmel en donkerte in de eenvoudige arbeidershuisjes, waar de mensen in woonden met hun grote gezinnen hutje mutje, de mijnen bv gingen dicht waardoor alleen al in Limburg van de een op de andere dag 250.000!! werkelozen waren→ dat was ongehoord veel.
Ziektes kwamen en gingen en je werd ziek, werd beter of ging eraan dood (meestal niet) of de ziektes gingen aan je voorbij.

Ik heb nog meegemaakt dat de awbz werd ingevoerd, de WAO en ik weet nog goed hoe een golf van opluchting door de bevolking ging, want als je vroeger oud was, dan moest je of doorwerken en als je dat niet meer kon, dan leefde je als dat al mogelijk was van je groente tuin. Want er was gewoon geen geld voor de arbeidersklasse om van te leven.

Nu met deze maakbare wereld maken mensen zich zorgen om het corona virus. Ik snap het wel, echt wel, maar geloof me, ik heb veel ernstigere ziektes voorbij zien komen wat we allemaal overleefd hebben (of niet).
Dit corona virus lijkt zo mee te vallen, de gezondheidszorg is op een ongekend hoog peil vergeleken met toen ik jong was. Het komt wel goed voor de meesten en als je pech heb, dan zal dit waarschijnlijk wel zo hebben moeten zijn. Dat is het leven.

Natuurlijk ga je een klein beetje voorraad inslaan. Doen wij hier altijd al omdat we zo afgelegen wonen (dus kan mijn eigen brood bakken, heb blikken op voorraad, en eet groente uit de tuinen van vrienden etc.
Wij hebben ook onze maatregelen getroffen maar meer op het gebied van weerstand meer verhogen door vitamine C te slikken want wij als ouderen en met name mijn man valt wel in de risico groep (76+). Maar verder zijn we er niet zo mee bezig. We volgen het, dat is het. En meer kun je niet doen. En we gaan dus ook gewoon naar Nederland en komen dus uit onze veilige coconnetje. Ik verwacht dat het wel goed zal gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 11:48

ruitje schreef:
safina schreef:

Lekker, bruine bonen! :P

Maar hoe kom jij aan het idee van voedseltekort bij quarantaine? In Italie en China zie je ook geen enorme voedseltekorten ontstaan. Wel mensen die ietwat hysterisch winkels leeghalen, maar geen mensen die omkomen van de honger omdat er geen voedsel meer te krijgen is. Supermarkten blijven op beide plekken gewoon bevoorraad worden. Dat gaat in NL ook gebeuren als er sprake is van quarantaine, hoorde ik de levensmiddelenbranche zeggen in het RTL Nieuws. Het enige waar supermarkten zich waarschijnlijk niet goed op kunnen voorbereiden is een massaal hamsterende bevolking. Het grootste risico zijn wijzelf. Onze reactie op dit soort situaties. Die reactie is begrijpelijk, maar niet handig.

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 12:00

Dus het advies van de levensmiddelen branche is om niet te hamsteren, Safina? Ook niet in de grote steden? Oprechte vraag trouwens, niet sarcastisch of retorisch. :)

Ik woon in het centrum van Rotterdam en vraag mij oprecht wel af hoe bevoorrading eruit zou zien op het moment dat we voor langere tijd in quarantaine zouden moeten. Zoveel mensen, geen mogelijkheid om eten “bij de boer” te halen...merk toch dat ik niet helemaal af wil gaan op het idee dat ze wel blijven bevoorraden. Ook vanwege het feit dat er veel import in onze supermarkten ligt (in heel NL, trouwens) wat wellicht niet meer deze kant op zou kunnen komen. Als quarantaine lang genoeg duurt, dan is dat niet mogelijk lijkt me.

Wat zijn trouwens precies de omstandigheden van de quarantaine in Italië? Heeft iemand daar een nieuwsbericht/linkje van voor mij?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 12:10

Urbiezira schreef:
Wat zijn trouwens precies de omstandigheden van de quarantaine in Italië? Heeft iemand daar een nieuwsbericht/linkje van voor mij?

Dat was uitgebreid op ons journaal gister.
Ze hebben rond de dorpen waar er besmettingen zijn, perimeters opgesteld en niemand komt erin of eruit.
Die wegversperringen staan op zo'n 10km van die dorpen :+
https://www.hln.be/nieuws/buitenland/on ... ~a5515a09/

In belgie is er ook nog een koppel '' in quarantaine '' trouwens. In hun eigen huis :D
Ze kwamen volgens mij van een cruiseschip en hebben een verklaring dat de vrouw met verdachte symptomen geen corona heeft, maar de belgische overheid wil ze toch opgesloten in eigen huis hebben tot vrijdag :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 12:23

Urbiezira schreef:
Dus het advies van de levensmiddelen branche is om niet te hamsteren, Safina? Ook niet in de grote steden? Oprechte vraag trouwens, niet sarcastisch of retorisch. :)

Ik woon in het centrum van Rotterdam en vraag mij oprecht wel af hoe bevoorrading eruit zou zien op het moment dat we voor langere tijd in quarantaine zouden moeten. Zoveel mensen, geen mogelijkheid om eten “bij de boer” te halen...merk toch dat ik niet helemaal af wil gaan op het idee dat ze wel blijven bevoorraden. Ook vanwege het feit dat er veel import in onze supermarkten ligt (in heel NL, trouwens) wat wellicht niet meer deze kant op zou kunnen komen. Als quarantaine lang genoeg duurt, dan is dat niet mogelijk lijkt me.

Kijk dit even, daar legt iemand van de supermarktbranche het uit: https://www.rtlnieuws.nl/editienl/laats ... oor-corona

In Wuhan mogen vrachtwagens met voedsel gewoon door de blokkades. In Italie ook.

Importproducten uit gebieden waar de productie plat ligt, zoals delen van China, wordt altijd een probleem. Maar dat heeft niks met quarantaine te maken. Waar niet gewerkt kan worden komen geen producten vandaan. Dat merken alle mensen die die producten gebruiken, of ze nou in quarantaine zitten of niet.

Edit: overigens is wel het advies om altijd je reguliere noodpakket op orde te hebben. https://www.crisis.nl/wees-voorbereid/n ... etten.aspx

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 12:44

Pandora2 schreef:
ruitje schreef:

Als er hier ooit voedseltekort moest zijn, kom ik gewoon bij jou zitten :Y) :=

Je mag aanbellen en dan duw ik een knakworst door de brievenbus :+

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 12:58

_O- Beter als niks :D

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 13:00

safina schreef:
Lekker, bruine bonen! :P

Maar hoe kom jij aan het idee van voedseltekort bij quarantaine? In Italie en China zie je ook geen enorme voedseltekorten ontstaan. Wel mensen die ietwat hysterisch winkels leeghalen, maar geen mensen die omkomen van de honger omdat er geen voedsel meer te krijgen is. Supermarkten blijven op beide plekken gewoon bevoorraad worden. Dat gaat in NL ook gebeuren als er sprake is van quarantaine, hoorde ik de levensmiddelenbranche zeggen in het RTL Nieuws. Het enige waar supermarkten zich waarschijnlijk niet goed op kunnen voorbereiden is een massaal hamsterende bevolking. Het grootste risico zijn wijzelf. Onze reactie op dit soort situaties. Die reactie is begrijpelijk, maar niet handig.

Voedseltekort bedoel ik iets anders mee dan hongersnood eigenlijk? Ik geloof er ook niet in dat wij in NL gaan omkomen van de honger, we hebben gelukkig ook een hele sterke agrarische sector die volgens mij inventief genoeg is om zonder import en export Nederland te voed(d?)en.

Maar in deze link word er dus wel gesproken over lege supermarkten en zie je op film mensen in de rij staan voor de Lidl open gaat.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... unami-ziek

Kun je inderdaad van zeggen: ' Niet handig, veroorzaken we zelf' , maar ik denk dat zodra het hier in NL uitbreekt dit ook bij ons gebeurd en ik denk ook dat de gemiddelde Amsterdammer heel kribbig word als hij nergens meer zijn linksdraaiende bifidusnogwatus Yoghurt kan kopen.( ok, generaliserend grapje, sorry )

Dat is geen hongersnood, maar ik zou het boeiend vinden te zien hoe de jongere generaties omgaan met het feit dat niet alles wat je wil, er altijd is :(

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 13:05

En jullie lachen met mij he! :P

Afbeelding

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 13:13

Urbiezira schreef:

In China (ik weet vooral over Shanghai) mochten alleen mensen uit de voedsel industrie werken.

Restaurants gesloten, maar wel bezorgservice. Sowieso heel veel bezorging, ook supermarkten.

Verder heel veel 'contactloze' overdracht. Bij de consument wordt eten aan de voordeur (of wat hier erg gebruikelijk is- bij het hek van je compound) geleverd. Dan krijg je een sms/belletje en kan je ff later je eten/ spullen komen halen.

Iets soortgelijke doen ze volgens mij ook bij levering aan de restaurants en supermarkten.

In de supermarkten zelf kom je alleen na je handen ontsmetten bij de ingang en temperatuur check. Mondkapje verplicht.
Alle medewerkers dragen mondkapje, bril, haarnetje, handschoenen en een soort regenjas. Afijn, die beelden ken je vast al van het nieuws:

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 13:23

ruitje schreef:
Voedseltekort bedoel ik iets anders mee dan hongersnood eigenlijk? Ik geloof er ook niet in dat wij in NL gaan omkomen van de honger, we hebben gelukkig ook een hele sterke agrarische sector die volgens mij inventief genoeg is om zonder import en export Nederland te voed(d?)en.

Maar in deze link word er dus wel gesproken over lege supermarkten en zie je op film mensen in de rij staan voor de Lidl open gaat.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... unami-ziek

Kun je inderdaad van zeggen: ' Niet handig, veroorzaken we zelf' , maar ik denk dat zodra het hier in NL uitbreekt dit ook bij ons gebeurd en ik denk ook dat de gemiddelde Amsterdammer heel kribbig word als hij nergens meer zijn linksdraaiende bifidusnogwatus Yoghurt kan kopen.( ok, generaliserend grapje, sorry )

Dat is geen hongersnood, maar ik zou het boeiend vinden te zien hoe de jongere generaties omgaan met het feit dat niet alles wat je wil, er altijd is :(

Ik zie in Italie gek genoeg niet heel veel mensen uit de jongere generatie in die lange rijen staan bij de supermarkt. En zo te lezen is vrees om niet over bepaalde producten te beschikken niet voorbehouden aan linksdraaiende glutenvrije Amsterdammers of mensen van de jonge generatie, maar gewoon aan mensen zoals jij en ik...
Nouja, ik dus niet. :D

Als er chaos van komt en lege schappen, hebben we dat met z'n allen gecreëerd door te gaan hamsteren. Ik kan voor mezelf eigenlijk geen reden bedenken om daar aan mee te doen.
Of mensen moeten nuchterheid en gezond verstand gaan hamsteren. Dat kan je altijd eens goed van pas komen in de toekomst.