Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Marie_Anne schreef:Als mensen anderen zien hamsteren zijn sommigen zelf eerder geneigd om ook maar te gaan hamsteren, en juist dat onnodige gehamster zorgt voor lege supermarkten lijkt me. Waardoor nog meer mensen toch ook maar willen hamsteren en de supermarkten nog leger worden enz enz.
Berdien schreef:Ook wat dat betreft zie ik hier niet echt paniek Pien? De een neemt het wat zwaarder op dan de ander, en de een zou nog wel naar Italië gaan en de ander niet. Maar dat is een keuze die ieder voor zich moet maken. Echte paniek zie ik hier (en sowieso in NL) niet...
Citaat:Er gaan nu de meest gekke verhalen rond over die sekte, waar de Koreaanse gevallen naar te herleiden zijn en hun 'deathcult'. Sekteleden zouden het virus actief verspreiden.
Feit is dat de sekte over de hele wereld aanhangers en ontmoetingsplaatsen heeft, ook in Wuhan, en dat de leden elkaar opzoeken.
Er schijnen er veel naar Israel gereisd te zijn en ook Italie wordt gelinkt aan deze 'Shincheonji cult.'
Dit is wat erover gezegd wordt :
The cult is almost 36 years old and is lead a by an 88-year old man named Lee Man-hee, who believes he is both Satan and the Second Coming of Jesus Christ.
1) The cult has spread similar diseases twice before.
2) Infected members of the cult have been using travel extensively in the past few weeks, including to Israel.
3) They had a branch in Wuhan.
4) They scrubbed that branch off the internet immediately after the Wuhan outbreak.
5) Around half of all Korean Coronavirus cases are tied to the cult
6) Lee Man-hee claims that his Messianic powers won't be fully manifested until after the apocalypse. Which "is close".
Most dangerously, Lee Man-hee is very eschatology-focused, in such a way that people within Schincheonji have claimed that they are not simply beholding the End Times, but are actively *bringing it about*.
Members of the Shincheonji cult are ordered not to fear diseases, not to wear face masks, not to miss meetings, and to pray together in close-knit circles. Makes you wonder why, eh?
This is also why some believe that they've purposefully spread the virus.
Think I'm making oliebol up? One of the most popular apps in S. Korea right now is one that alerts you if you're close to one of Shincheonji's 'churches' or other affiliated establishments. Of which there are over 730 across S. Korea alone, btw.
They've grown so massively, in fact, that they've set up lots of cell branches in many countries over the last few years.
This especially is scary considering how much they love to 'stay in touch' with all of their cell branches now that we know how fond they are of pathogens
safina schreef:Bruine bonen, Ruitje. Voor je dagelijkse portie proteine.
ruitje schreef:Ik vind het boeiend om het verschil in gedrag te zien in dit topic.
Ik denk ook dat het boeiend zou zijn hoe een deel van NL met voedseltekorten om zou gaan, daar er hele generaties zijn die gewend zijn dat alles er altijd is. Bepaalde vaardigheden zijn ook bijna verleerd denk ik.
Maar dat is te off topic misschien.
ruitje schreef:safina schreef:Bruine bonen, Ruitje. Voor je dagelijkse portie proteine.
Bah.
Ik vind het boeiend om het verschil in gedrag te zien in dit topic.
Ik denk ook dat het boeiend zou zijn hoe een deel van NL met voedseltekorten om zou gaan, daar er hele generaties zijn die gewend zijn dat alles er altijd is. Bepaalde vaardigheden zijn ook bijna verleerd denk ik.
ruitje schreef:safina schreef:Bruine bonen, Ruitje. Voor je dagelijkse portie proteine.
Bah.
Ik vind het boeiend om het verschil in gedrag te zien in dit topic.
Urbiezira schreef:Wat zijn trouwens precies de omstandigheden van de quarantaine in Italië? Heeft iemand daar een nieuwsbericht/linkje van voor mij?
Urbiezira schreef:Dus het advies van de levensmiddelen branche is om niet te hamsteren, Safina? Ook niet in de grote steden? Oprechte vraag trouwens, niet sarcastisch of retorisch.
Ik woon in het centrum van Rotterdam en vraag mij oprecht wel af hoe bevoorrading eruit zou zien op het moment dat we voor langere tijd in quarantaine zouden moeten. Zoveel mensen, geen mogelijkheid om eten “bij de boer” te halen...merk toch dat ik niet helemaal af wil gaan op het idee dat ze wel blijven bevoorraden. Ook vanwege het feit dat er veel import in onze supermarkten ligt (in heel NL, trouwens) wat wellicht niet meer deze kant op zou kunnen komen. Als quarantaine lang genoeg duurt, dan is dat niet mogelijk lijkt me.
Wat zijn trouwens precies de omstandigheden van de quarantaine in Italië? Heeft iemand daar een nieuwsbericht/linkje van voor mij?
Pandora2 schreef:ruitje schreef:Ik vind het boeiend om het verschil in gedrag te zien in dit topic.
Als er hier ooit voedseltekort moest zijn, kom ik gewoon bij jou zitten![]()
safina schreef:Lekker, bruine bonen!![]()
Maar hoe kom jij aan het idee van voedseltekort bij quarantaine? In Italie en China zie je ook geen enorme voedseltekorten ontstaan. Wel mensen die ietwat hysterisch winkels leeghalen, maar geen mensen die omkomen van de honger omdat er geen voedsel meer te krijgen is. Supermarkten blijven op beide plekken gewoon bevoorraad worden. Dat gaat in NL ook gebeuren als er sprake is van quarantaine, hoorde ik de levensmiddelenbranche zeggen in het RTL Nieuws. Het enige waar supermarkten zich waarschijnlijk niet goed op kunnen voorbereiden is een massaal hamsterende bevolking. Het grootste risico zijn wijzelf. Onze reactie op dit soort situaties. Die reactie is begrijpelijk, maar niet handig.
Urbiezira schreef:Ik woon in het centrum van Rotterdam en vraag mij oprecht wel af hoe bevoorrading eruit zou zien op het moment dat we voor langere tijd in quarantaine zouden moeten. Zoveel mensen, geen mogelijkheid om eten “bij de boer” te halen...merk toch dat ik niet helemaal af wil gaan op het idee dat ze wel blijven bevoorraden. Ook vanwege het feit dat er veel import in onze supermarkten ligt (in heel NL, trouwens) wat wellicht niet meer deze kant op zou kunnen komen. Als quarantaine lang genoeg duurt, dan is dat niet mogelijk lijkt me.
ruitje schreef:Voedseltekort bedoel ik iets anders mee dan hongersnood eigenlijk? Ik geloof er ook niet in dat wij in NL gaan omkomen van de honger, we hebben gelukkig ook een hele sterke agrarische sector die volgens mij inventief genoeg is om zonder import en export Nederland te voed(d?)en.
Maar in deze link word er dus wel gesproken over lege supermarkten en zie je op film mensen in de rij staan voor de Lidl open gaat.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... unami-ziek
Kun je inderdaad van zeggen: ' Niet handig, veroorzaken we zelf' , maar ik denk dat zodra het hier in NL uitbreekt dit ook bij ons gebeurd en ik denk ook dat de gemiddelde Amsterdammer heel kribbig word als hij nergens meer zijn linksdraaiende bifidusnogwatus Yoghurt kan kopen.( ok, generaliserend grapje, sorry )
Dat is geen hongersnood, maar ik zou het boeiend vinden te zien hoe de jongere generaties omgaan met het feit dat niet alles wat je wil, er altijd is