Hardlopen, wie nog meer? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Greetje63

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 19:37

Beert ik drink ook nooit cola en eet geen chocolade maar tijdens ultra's ga ik mi niet wagen aan vieze dure gels dan gaat een mini marsje er prima in en cola blijkt dan het middel tegen misselijkheid. En hoe raar ook als je al die vieze zoete sportdrankzooi beu bent is het anders zoet van cola prima te doen.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 19:59

Haha ja ik snap dat je die gels niet eet. Ik had er eentje in een proefpakket zitten, maar dat was echt heel vies.. :D dan heb ik ook liever cola.

Misschien een stomme vraag, maar je noemt nu misselijkheid. Ik ben een keer heel misselijk geworden tijdens het hardlopen. Waar komt dat door? Of bedoel jij wat anders daarmee?

Bedankt trouwens voor je adviezen!!

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 20:29

Tijdens het hardlopen gaat er minder bloed naar maag en darmen die daardoor minder optimaal hun werk kunnen doen. Drinken en eten kan daardoor slecht vallen. Zeker bij warm weer merk ik dat. En zelf kan ik ook echt misselijk worden na uiterste inspanning.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 21:22

Beert neem eens contact op met een diëtiste en laat je adviseren.

Die mini marsjes zijn wel een idee. Ik heb afgelopen zondag ook een soort winegums van de decathlon geproefd en die stonden me ook wel aan.

Ik was ook misselijk na mijn halve marathon. Kon niks wegkrijgen daarna.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 22:33

Ik had een keer dat ik echt misselijk was geworden. Dat was bij een run waarbij het echt heel benauwd was buiten. Wel een pr gelopen, maar geen goed gevoel erbij. Als ik zelf aan het trainen ben, dan rem ik dan wel af :-)

Ik heb twee keer contact gehad met diëtist in afgelopen jaren, maar elke keer van de "open deur adviezen " gehad waar ik niet bijster veel mee kon (of zelf wel kon bedenken). Maar toen was ik nog niet aan het hardlopen :-).

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 15:00

Welkom Mariska!

Supervixen veel plezier bij je trail!

Ik ontbijt sinds een paar weken met een vegan smoothie en dan hoef ik mijn ontbijt ook maar een uurtje te laten zakken en heb ik geen last van m'n maag of darmen met lopen. Ik ontbijt hier trouwens ook mee als ik niet ga hardlopen.

Smoothie recept:
- 1 banaan
- 125gr frozen fruit (meestal iets van rood fruit)
- 20gr eiwitpoeder van Sunwarrior (classic plus naturel)
- 200ml kokosmelk of havermelk

Hier kan ik echt de hele ochtend op teren en ook een 10K+ duurloop op lopen. Niet een hele goede smoothie voor mensen die willen afvallen want hij bevat volgens mij rond de 400kcal. :+ Wel heel gezond en beter dan een bak chips.

Daarnaast heb ik nu een paar keer met Isostar Hydrate & Perform gelopen omdat dit ook langs de route van de damloop staat dus ik wilde even proberen of ik daar lekker mee loop. Behalve dat ik het niet echt heel lekker vind kan ik er wel prima mee lopen. Ik drink nu 250ml voor m'n run en 250ml erna, alleen op de lange duurlopen. Al denk ik dat ik na de damloop misschien op zoek ga naar een iets gezonder alternatief.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 15:08

Heeft iemand hier ervaring met compressiekousen? Hoe strak moeten ze ongeveer zitten? Ik heb die van STOX gekocht maar kan er nog een hele hand bij in steken bij de kuit. Ze gaan ook niet echt moeilijk aan terwijl ik veel lees dat je ze moeilijk kan aantrekken.

Heb deze kous gekozen omdat ik overal net tussen 2 maten in zit of dat de voetmaat te klein is voor mijn kuitmaat. Bij stox kwam in elk geval m'n kuitmaat overeen met m'n voetmaat. Verder is de lengte goed, zakken ze niet af en heb ik er wel lekker mee gelopen, maar vraag me wel af of dit echt effect heeft. Heb het gevoel dat als ik mijn paardrijsokken aantrek, ik hetzelfde effect heb :+

Afbeelding

Mijn schoenmaat is 40 en mijn kuitomvang is 39cm. Ik heb maat Large genomen, dus zou volgens de maattabel precies goed moeten zijn.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 17:08

Ik heb tubes van Herzog aan laten meten. Zo te horen zijn die van jou toch wel te ruim. Misschien bij een hardloopwinkel eens vragen of ze je kuiten willen meten en welke maat zij zouden adviseren?

Alaskan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 17:22

Hoi allemaal, ik lees al heel lang mee en ga dan nu toch even reageren haha!

Ik zit sinds een paar maanden op atletiek en train mee met de sprintgroep (korte afstanden) en dat gaat super goed, ik vind het erg leuk om hier mee te lezen en ontzettend knap wat sommige hier voor lange afstanden in bepaalde tijden lopen! Naast sprinten loop ik af en toe een duurloopje.

@_Nelleke_ ik heb sinds kort scheenbeenklachten en heb hiervoor compressiekousen van Herzog. Bij mij helpen ze erg goed, alleen ze horen zeker erg strak te zitten en je moet er echt geen hand tussen kunnen steken. Herzog sokken zijn best prijzig maar dan heb je ook wat, ik heb ze aan laten meten bij Run2day. Aantrekken hoort niet makkelijke te gaan (speciale manier) haha, waarvoor wil je ze gebruiken?

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 19:20

Herzog heeft sowieso meer maten. Ik heb zelf tubes van Herzog en die zitten dus echt strak en aan doen gaat prima maar uitdoen echt een worsteling zonder zakje. Ik heb ook van cep en die zit een stuk minder strak terwijl ik wel prima in hun (beperkte) maattabel val. Maar ik heb ook het idee dat ze dus minder steun geven. Sinds kort heb ik er ook een paar van compressie sport. Daar viel ik ook een beetje zo net tussen twee maten en heb ik spijt dat ik niet de kleiner maat heb genomen ipv de maat waar ik net inviel.

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 19:35

Alaskan schreef:

Ik zit sinds een paar maanden op atletiek en train mee met de sprintgroep (korte afstanden) en dat gaat super goed, ik vind het erg leuk om hier mee te lezen en ontzettend knap wat sommige hier voor lange afstanden in bepaalde tijden lopen! Naast sprinten loop ik af en toe een duurloopje.

@_Nelleke_ ik heb sinds kort scheenbeenklachten en heb hiervoor compressiekousen van Herzog. Bij mij helpen ze erg goed, alleen ze horen zeker erg strak te zitten en je moet er echt geen hand tussen kunnen steken. Herzog sokken zijn best prijzig maar dan heb je ook wat, ik heb ze aan laten meten bij Run2day. Aantrekken hoort niet makkelijke te gaan (speciale manier) haha, waarvoor wil je ze gebruiken?

Wat leuk dat je ook sprint! Welke afstand in het speciaal?

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 15:29

Ik MOET iets aan mijn gewicht en conditie gaan doen. Werk sinds een tijdje fulltime op kantoor,sindsdien is mijn conditie en energie behoorlijk achteruit gegaan en ben veel aangekomen. Inmiddels 20kg overgewicht,al schatten mensen mij op zo,n 10kg teveel qua gewicht.
Ik moet er wat aan gaan doen.voorheen wandelde ik veel met mijn hondje maar hij wil en kan niet zo ver meer nu hij ouder wordt.
Mijn voeding is in orde en normaal. Wil hier eigenlijk ook niks aan aanpassen.wil dus afvallen door meer te bewegen.
Dacht aan 3x per week hardlopen en 3x per week een wandeling van 30min ipv hardlopen. 1 dag niks.
Hoe kan ik dit het beste opbouwen?
Kan ik gewoon tijdens de wandeling wat stukjes hardlopen meenemen, en dan zodra echt buitenadem, weer gewoon gaan lopen etc?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 16:17

Ik zou de app van evy downloaden, daar zit een mooie opbouw naar 5km in. Drie keer per week moet kunnen.

Zelf ben ik zonder zo'n programma ooit begonnen met 20 minuutjes, wandelen en joggen afgewisseld en dit heel langzaam opgebouwd.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 16:22

en qua kleding? ik heb wel hardloopschoenen van nike, aangezien ik daar gewoon goed op loop, wat zou je dan verder het beste kunnen dragen? wil niet direct hardloopkleding gaan aanschaffen, eerst eens kijken of dit wat voor mij is.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 18:15

Wat je fijn vindt zitten. Een lange thight, een capri of korte hardloopshort. Daarop een hardloopshirt/sportshirt of hemdje. En een sport bh.
Als het rond de 17 graden is draag ik een capri en hemdje. Bij een graad of 15 trek ik een tshirt aan ipv een hemdje. Is het nog frisser dan schakel ik over op de lange broek.
Maar de een heeft het eerder koud dan de ander.

Ga eens naar de decathlon. Daar heb je prima kleding om mee te starten en niet duur.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 20:23

@Veneri, als je last hebt van overgewicht, zou ik zeker voorzichtig zijn met hardlopen, best kies je hiervoor een zachte ondergrond, en zorg je dat je geschikte schoenen hebt met voldoende demping, anders krijg je binnen de kortste keren pijn en blessures.

De app van Evy is idd een goed idee, en ga zeker niet te hard rennen in het begin, eerst wat afstand opbouwen, dan pas tempo.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 12:50

Nou als je gaat bewegen om af te vallen zal dat alleen echt goed gaan als je ook je voeding aanpast. Dat is Andersom ook als mensen alleen hun voeding aanpassen geeft dat weinig resultaat. Ik ben zelf 11 kg kwijt.
Maar volg naast het bewegen een dieet.

Ik eet veel minder koolhydraten, 3 maaltijden en geen tussendoortjes. Ochtend en middag yoghurt met meusli, geen brood meer. Het dieet kan voor iedereen anders zijn. Maar door wandelen alleen val je niet af ;)

Evy is idd fijn om mee te starten, goede schoenen als je Nikes goed zitten zou ik daar gewoon mee beginnen ;) en niet te snel willen of te vaak.

Bij de Bristol hadden ze hippe hardloop broeken, die je ook gewoon kan dragen. Zou je kunnen proberen.

Ik had zelf wel kleding bij Decathlon aangeschaft. En inmiddels ook een broek van Craft.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 15:40

Zo, de bridge to bridge zit erop! Lekkere temperatuur en mooie route. Die ik natuurlijk goed ken, want kom mijn leven lang al veel in Arnhem.
Enige was dat ik vanaf de 3e km al buikpijn had. Bij 12km was het zo erg dat ik even heb gewandeld en mijn broek wat losser heb gedaan. Daarna ging het weer een beetje. Als ik eraan denk dat er voor de halve nog wel 5km bij moeten, breekt het zweet me al een beetje uit :') . Volgend weekend maar eens proberen om weer een keer 18 km te lopen.

Koolhydraten weglaten ben ik geen voorstander van met flink sporten en in muesli zit vaak veel suiker, maar goed, ieder zijn ding! Als het voor jou werkt, prima. Bij mij werkt het om gewoon niet teveel te snaaien. Dan loopt het aantal caloriën niet zo uit de hand.

Alaskan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 15:50

Unique6 schreef:
Alaskan schreef:

Wat leuk dat je ook sprint! Welke afstand in het speciaal?

Ik zit nog niet erg lang op atletiek maar vind vooral de 100/200m nog het leukste, ik heb een snelle start en met mijn lichaamsbouw denk ik dat ik hier het meeste uit kan halen, maar wie weet gaat dit nog veranderen haha. Hoe lang doe jij het al, en welke afstand(en) loop jij?

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 16:49

Leuk Alaskan! Hoe oud ben je als ik vragen mag?
Ik doe sinds mijn zesde aan atletiek, met een tussenstop van 4 jaar helaas. Ik doe ook de korte afstand. 200 m vind ik geweldig :D

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 08:51

Supervixen wat jammer van de buikpijn onderweg, maar verder wel fijn gelopen? Die halve gaat je ook wel lukken joh, wanneer is dat?

Greetje heb je dit weekend de 100km gedaan?

Ik heb gisteren wel een fijne training gedaan. Ondanks veel tegenwind toch lekker vlot kunnen lopen. Stuk van12km met daarin9x 300m tempo. De 10e voelde ik dat ik nog voldoende over had om er een hele kilometer van te maken ipv 300m dus dat was wel lekker. Deze temperatuur is voor mij wel een stuk beter om te lopen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 10:42

De halve is 8 oktober. Verder ging het lopen wel, maar heb het wel eens beter gedaan.

Ja deze temperaturen zijn stukken beter!!

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 17:05

Daan inderdaad afgelopen zaterdag, grotendeels in de stromende regen. Maar het ging geweldig. Op een 11km/hr gestart in de wetenschap dat ik na een 40-50km wel verval zou gaan krijgen. De eerste 50km gingen probleemloos. Daarna ging het minder vanzelf en tot de 70km steeds maar even bij de twee verzorginsposten gaan wandelen om te eten en te drinken. Maar de ronde tijden van 10km wel steeds op 54 weten te houden. Na 70km werd het pas echt zwaar en toen kwam het verval ook daar. Toen steeds ook bij de waterposten van 2,5 en 7,5km even gewandeld. Blokjes van 2,5 km waren nog te overzien. Ronde acht en negen gingen in 59min. De laatste ronde was het de km's bij elkaar harken. Maar je weet dat je het gaat redden. De fanatieke toeschouwers bedankt voor hun support de afgelopen 10 rondes. Mensen die met je meegeteld hebben feliciteren je al. Toch heeft dat verdere verval niet kunnen voorkomen want voor de laatste ronde had ik 61min en 2 sec nodig.
Maar door dat het begin van het verval van de ronde tijden zo lang uitbleef en het uiteindelijke verval na 70km ook binnen de perken bleef. Kwam ik uit op een tijd van 9hr20. Ik was al zo blij dat ik wist dat ik die 10 uur ging redden, wat mijn streven was , dat ik pas bij de klok op 95km realiseerde dat ik gewoon binnen de 9hr30 ging finishen. voor mij een magische grens omdat ik dan op texel de 120km mag lopen. Maar later bleek die tijd nog magischer doordat ik hiermee het limiet heb gehaald om aan het WK in 2018 mee te doen.
Gisteren was ik echt total los. Vandaag gewoon op de fiets naar het werk de hele dag gewerkt en eigenlijk gaat het best wel goed. Oke trap af niet echt flitsend maar ik mag niet mopperen. Hoewel ik sowieso niet mopper want met deze tijd neem ik alles voor lief. Nu een weekje hardloop rust. Ga wel fietsen en woensdag ook weer paardrijden. maar ik denk zondag pas weer mijn eerste rondje. Heb dit jaar namelijk nog geen echter rust week gehad.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 19:14

Wat een ontzettend knappe prestatie zeg!! En gefeliciteerd met je wk kwalificatie! Niet te geloven dat je zoiets volhoudt. Ik voelde me vandaag al moe van mijn 16 km :') .

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 08:49

Greetje gefeliciteerd!!! Wat een prestatie! Echt super knap gedaan en ook nog eens een geweldige tijd gelopen. Zo ruim binnen de 10 uur, wat zal jij blij geweest zijn :D Super gaaf ook dat je je nu gekwalificeerd hebt voor die 120km en het wk!

Wat leuk ook trouwens dat het publiek zo meeleeft en aftelt en feliciteert in de laatste ronde, heel leuk!