Ik heb redelijk wat gedaan , maar het gaat op zich wel goed

Sterkte deugnietje
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Janneke2 schreef:....eh- je bedoelt toch geen artrose, he?
(Want dat heeft weinig met slijtage van doen. )
Janneke2 schreef:...mogelijk speelt er dan een oude blessure op?
Of voel je pijn aan het weefsel om de pees heen? (peesschede)
Feit is, dat een pees nauwelijks gevoels/pijnzenuwen heeft.
Spieren hebben wel heel veel gevoels/pijnsensoren.
Spierpijnis op dit draadje natuurlijk wel degelijk schadelijk.
Bij ieder mens geldt, dat melkzuur spierweefsel afbreekt, maar als dat betekent dat je na een forse prestatie een beetje je spieren voelt, de volgende dag, hoef je daar niet van wakker te liggen.
En als al dat melkzuur maar opgestapeld blijft, zodat het je leven verziekt, dat is een ander verhaal - brrr....
JonneN schreef:Maar... als bij ons fibropatiënten in ons hele lichaam meer pijnprikkels ontstaan en worden afgegeven dan bij 'gezonde' mensen, waarom zou dit dan niet in of rondom pezen het geval kunnen zijn?
sweetsox schreef:jonneN
ik heb mijn tempo aan moeten passen van mijn leven. ging altijd maar door zeker als ik een goede dag had. Daardoor kreeg ik juist meer last. heb een tempo in mijn leven nu en als ik me daar aan hou en ik neem mijn medicatie in dan gaat het wel.
Denk wel dat het voor iedereen anders is. De ene heeft het in een ernstigere vorm dan een ander en de een heeft alleen fibromyalgie de andere heeft nog meer chronische dingen.
Dat is natuurlijk ook een verschil.
maar bewegen moet je altijd blijven doen met of zonder pijn.
maar sommige dingen telt wel voor iedereen. niet overbelasten, blijf bewegen en zoek een ritme die je op goede en slechte dagen kan volhouden. dan word de aantal hele slechte dagen minder.
zelfs nu met een nieuw chronische lichamelijk probleem ga ik niet bij de pakken neer zitten. ligt ook een beetje aan je eigen instelling. je moet positief blijven hoe moeilijk dat ook is. anders ga je er mentaal aan onder door.
JonneN schreef:Als dat waar is, treedt niet altijd direct schade op. Dat is in mijn ogen juist waar wij fibropatiënten overheen moeten stappen. In mijn behandeling heb ik moeten leren bepaalde pijnsignalen te negeren en door te gaan, mijn grenzen te verleggen op een bepaalde (draaglijke) manier die we daar kregen aangeleerd.
Citaat:het geval van ontstekingen is dat inderdaad gevaarlijk, de grote vraag is dan; waar trek je de grens?
Dat is in mijn ogen iets waarvoor wij ons lijf ontzettend goed moeten leren kennen...
Ja, zij het dat fikse hoeveelheden melkzuur simpelweg niet goed zijn voor je spieren.Citaat:Als 'onnodige' fibro-pijn een signaal blijft, wil dat juist helemaal niet zeggen dat er schade ontstaat en dát is de drempel waar we over moeten. Maar aanvoelen wanneer het iets anders is (een ontsteking bijvoorbeeld, die niet bij fibromyalgie mag horen), dat is soms moeilijk.
tamary schreef:Ga iets doen wat je wel aankan op dat moment en zorg dat dat meer aandacht eist dan de pijn.