Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

smileydees

Re: Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 10:09

@redpassion en die lompe koudbloeden zijn juist vaak mega gevoelig!!

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 11:47

Miss_Caroo schreef:
Ook vind ik als ik naar mezelf kijk, ik me al redelijk heb aangepast aan de norm, de maatschappij. Je begint vanzelf anders te denken, heel vreemd.

Hoe bedoel je dat? :)[/quote]

Ja, gewoon aangepast aan wat 'ze' willen zien. Vroeger had ik echt nog meer van mee, dat gaat me niet lukken want kan dat niet hebben, als we ergens heen gingen ofzo. Nu heb ik me gewoon aangepast. Zie nu ook wel dat het wel kan, vroeger was ik nog een stuk gevoeliger.
Je moet je wel aanpassen aan harde muziek als je ergens iets leuk gaat doen, cafeetje of uitgaan. Nu vind ik harde muziek heerlijk, maar heb me ook expres hier naartoe moeten wennen.
Kan niet echt met concrete voorbeelden komen?

Koudbloeden ongevoelig ben ik ook niet mee eens hoor! Mijn paard is ook erg lomp qua gedrag etc. Maar ik vind niet dat dit wil zeggen dat hij in zijn karakter ook lomp is.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 11:53

Grappig wel. Ik klik super met mijn ubergevoelig anda merrie. Zelfs op slechte oververmoeide dagen zitten we vaak op 1 lijn.

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 12:45

Oja, mijn fries is ook super gevoelig, wij hebben dan ook inderdaad regelmatig onenigheid... Als ik dat voel opkomen probeer ik me te richten op de ontspanning. Dan blijft het bij voltes maken totdat zowel ik en zij ontspannen zijn, en dan is het ook weer klaar voor die dag. Ik vind het wel belangrijk dat we met een goed gevoel weer afsluiten, anders heb ik daar de rest van de dag weer last van...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 12:56

Lomp stond niet voor niks tussen aanhalingstekens natuurlijk... Alle paarden (dieren) zijn gevoelig. Ik bedoelde lomp gedrag, ik houd van sensibele en 'zachte' dieren (en mensen). Koudbloeden uiten hun gevoeligheid vaak op een heel andere manier dan de paarden met meer 'bloed'. Ik kan prima met koudbloeden overweg, vind het nuchtere wat ze vaak hebben soms ook heel fijn, maar over het algemeen ligt het me gewoon niet, kan toch?

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 13:22

smileydees schreef:
@flowerbomb Mijn dochter heeft ook een tijd niet echt kunnen rijden, alleen wat kunnen hobbelen. Onze tinky is ook zo gevoelig dat de dames dan samen in gevecht gaan. Gelukkig hebben ze nu wederzijds begrip dat werkt dus een stuk beter. Als mijn dochter niet lekker in haar vel zit gaat het niveau gewoon weer terug naar hobbelen. Dan blijft het voor beiden prettiger. Het is als moeder zijnde moeilijk om te helpen in de zoektocht naar de juiste balans!

Dat begrijp ik heel goed! Ik heb nog een jong paard wat nog niet goed doorgereden is. Dit vraagt dus om duidelijkheid met rijden, is mijn hulp niet duidelijk dan begrijpt ze mij niet en gaat net als ieder ander paard haar eigen gang en klieren. Als ik dan niet goed in elkaar zit wordt ik onzeker van haar onzekerheid, dat voelt ze en dan is het eind zoek. Stijgeren, bokken noem het maar op. Zit ik wel goed in elkaar dan voelt ze dat gelijk en zal ze geen stap verkeerd doen al geef ik geen duidelijke hulpen.

Voor een 'buitenstaander' een onbegrijpelijke situatie als ik zeg ik kan nu niet met mijn paard rijden omdat ik van te voren al voel dat ik dat 'niet aan kan'.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 16:03

Ik hou zelf ook van gevoelige paarden maar heb er eentje bij die zelf ook hyper gevoelig is en dat is echt heel lastig soms..Laatst stapte hij met wandelen op het touw en toen kwam die achter zijn voorbeen en weg was meneer en door het touw dat om zijn benen kwam steeds was hij aardig in paniek..Nu kan ik dus echt even niets met hem..Poesten en knuffelen vind prima maar zodra hij in beweging moet komen slaat de stress toe..Hij is nog niet ingereden maar het is behoorlijk frustrerend als met grondwerk zelfs niets lukt en daarbij voel ik zijn geprikkeld zijn waardoor ik ook geïrriteerd word..

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 16:06

Redpassion, natuurlijk kan dat! Iedereen heeft voorkeur :)

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 17:20

Mag ik mij hier ook melden? Ik ben enige tijd geleden bij iemand geweest om over HSP te praten dit omdat ik het met een vriendin erover had gehad en toch wel veel dingen bekend voor kwamen, ik had naderhand een test op internet had gevonden en deze had gedaan hier kwam uit dat ik zeer waarschijnlijk ook hsp-er ben.

Ik kom hier veel bekende dingen tegen... ik ben ook erg snel moe, slaap erg ligt ( en hoor/voel) alles... als mijn man uit bed gaat ben ik wakker, als de hond loopt te hijgen terwijl ik slaap wordt ik wakker. En ik word dan ook bijna nooit echt uitgerust wakker! Ben altijd moe, woon in een appartement waar ik helemaal mesjogge word! Ik kan hier niet aarden, waardoor ik erg moe ben, gespannen en erg prikkelbaar!

Verder ervaar ik het hsp meer als een last dan een "gave" ik word er niet goed van! Ik ben heel snel van slag en heel gevoelig! Ik was dan ook bij dat ik enige maanden geleden een "sticker" kon plakken op mijn gedrag.. dat ik anders ben dan anderen.. ( zo voelt het) mijn man vind het soms dan ook nog erg lastig om met mijn gevoelens etc om te gaan.. omdat ik soms erg fel kan reageren! Maar hij ook niet snapt dat ik gewoon niet kan ontspannen.. herkennen jullie dat? Moeilijk of niet kunnen ontspannen??

Sorry voor net hele verhaal maar het is zo'n opluchting om meet mensen te hebben "gevonden" om mijn verhaal mee te delen.. mensen die mij snappen.. :D

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 10:30

Hoi, welkom Beauty!

Dat over je man en dat dat lastig is herken ik zeker! Het is soms een hele andere wereld he. Elkaar durven begrijpen is wel erg belangrijk, een relatie die het gevoelig zijn niet aan kan is voor een HSP natuurlijk echt niet leuk. En zonder ontspanning zit je snel in stress en lukt alles niet goed :))
En het is zeker een gave! Ik herinner me de momenten waarin alles in harmonie viel, of ik met mijn paard via lichaamstaal perfect ingesteld waren op elkaar... Die momenten koester ik wel, en ik denk dat als HSP je daar meer toegang toe hebt.
Is al even geleden, dat gevoel, maar dat komt ook terug.

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 10:42

Bedankt voor je reactie, ik ervaar het als een last omdat ik er zo moe van word... en ook niet uit kan rusten. Op de momenten dat ik het evaar als fijn is voornamelijk als ik mensen kan helpen, maar van mij had het niet zo ge hoeven het hsp, misschien denk ik er anders over als ik kan ontspannen en niet altijd zo gespannen ben.. en ik voel me ook doodongelukkig in dit appartement waar ik nu woon met mijn man.. dus tja al met al maakt t er nog niet beter op ;-)

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 10:46

Ja natuurlijk! Logisch dat je er meer last van hebt dan dat je er van kan genieten. Ik heb ook een zware periode, waarin ik ook regelmatig denk: had ik dit maar niet, was ik maar gewoon normaal. Maar zonder die gevoeligheid, ben jejezelf niet, ervaar je de dingen (goed of slecht) niet zo intens en, ik weet niet, is er gewoon een hele boel 'wereld' die aan je voorbij zou gaan.
En natuurlijk is het niet altijd leuk, maar ik heb wel het gevoel dat ik er een innerlijk compas door heb, waar ik wel veel aan heb om mezelf 'puur' te houden.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 21:55

Ik zou ook graag hier mee willen praten, ben er sinds kort achter dat ik hoogsensitief ben. Voel me mijn hele leven al anders dan anderen. Nu ik problemen op mijn werk heb besef ik me wat een impact dat op me heeft, en dat ik mij het heel erg aantrek. Ben ook in therapie en daardoor meer over alles na gaan denken en info op internet gaan zoeken, toen kwam ik dus op die term HSP uit en kan mij daar heel erg in herkennen.
Vind het wel raar dat de psycholoog dit nooit heeft aangekaart bij mij, wat is jullie ervaring daar mee? Geloven die daar niet in ofzo? Heb al verschillende psychotherapeuten gehad, maar geen 1 heeft de term HSP ooit gebruikt.

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 22:59

De psychologen gebruiken de term niet, het is niet bewezen dus 'bestaat' het niet. De alternatievere therapeuten werken er wel gewoon mee, ik heb het zelf helemaal niet zo op de gewone therapeuten. Vind het niks, ik loop op dit moment bij het Riagg maar het is dat het moet. Vin het echt vreselijk en heb niet het idee dat het mij helpt, maar als ik nie meer ga krijgen we problemen met de onderwijsinspectie dus ik heb geen keus..

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 23:15

@ Tinka: Ik ben er juist op gewezen door een eerstelijns therapeut. Ik denk dat het ervan af hangt wie je hebt. :)

Fijn om te lezen dat er meer mensen zijn die af en toe botsen met hun paard :o M'n meisje is ook zo'n heerlijk gevoelig dier :D (ook een koudbloed :P ) en juist daarom dacht ik vaak 'waarom lukt het nu niet, we voelen elkaar toch zo goed aan?' Maar we versterken dus ook elkaars spanning. En die hebben we beiden vaak :') Dus vandaar dat het af en toe gewoon niet lekker loopt. Maar ik kan het nu beter plaatsen en accepteren, zonder me er schuldig over te gaan zitten voelen. Dat scheelt een boel. :)

Ik ben zondag bij een volwassenendoop geweest. Ben er nog van onder de indruk.. Maar het meest vreemde ervan is dat de emoties die ik voel(de) volgens mij niet die van mezelf zijn. Ik zat niet zo lekker in m'n vel en kon me daardoor niet zo goed 'wapenen' en werd als het ware 'overspoeld' door een golf van emoties. Bizar om te ervaren, had ik al een héle poos niet meer gehad :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 07:51

HSP is geen officiele diagnose, het staat niet in de DSM vermeld (handboek voor psychologen).
Het zou dan eerder onder de noemer ADHD overwegend onoplettendheidstype vallen (wat wij in de volksmond dus ADD noemen).
Heel veel kenmerken komen namelijk overeen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 08:58

Beauty26 schreef:
Mag ik mij hier ook melden? Ik ben enige tijd geleden bij iemand geweest om over HSP te praten dit omdat ik het met een vriendin erover had gehad en toch wel veel dingen bekend voor kwamen, ik had naderhand een test op internet had gevonden en deze had gedaan hier kwam uit dat ik zeer waarschijnlijk ook hsp-er ben.

Ik kom hier veel bekende dingen tegen... ik ben ook erg snel moe, slaap erg ligt ( en hoor/voel) alles... als mijn man uit bed gaat ben ik wakker, als de hond loopt te hijgen terwijl ik slaap wordt ik wakker. En ik word dan ook bijna nooit echt uitgerust wakker! Ben altijd moe, woon in een appartement waar ik helemaal mesjogge word! Ik kan hier niet aarden, waardoor ik erg moe ben, gespannen en erg prikkelbaar!

Verder ervaar ik het hsp meer als een last dan een "gave" ik word er niet goed van! Ik ben heel snel van slag en heel gevoelig! Ik was dan ook bij dat ik enige maanden geleden een "sticker" kon plakken op mijn gedrag.. dat ik anders ben dan anderen.. ( zo voelt het) mijn man vind het soms dan ook nog erg lastig om met mijn gevoelens etc om te gaan.. omdat ik soms erg fel kan reageren! Maar hij ook niet snapt dat ik gewoon niet kan ontspannen.. herkennen jullie dat? Moeilijk of niet kunnen ontspannen??

Sorry voor net hele verhaal maar het is zo'n opluchting om meet mensen te hebben "gevonden" om mijn verhaal mee te delen.. mensen die mij snappen.. :D

Heel herkenbaar, het appartement en het niet kunnen aarden. Is er de mogelijkheid om te verhuizen? Wij gaan over een kleine twee maanden eindelijk weg uit het appartement, zelfs deze laatste weken voelen als veel te veel. Ik word gek hier, kan inderdaad niet aarden en dat heeft veel invloed op je gezondheid. Ik voel me in ons nieuwe huis als ik er ben meteen thuis en geaard, ik kijk enorm naar de verhuizing uit en weet gewoon dat ik me daarna weer mezelf zal voelen.

Niet kunnen ontspannen, heb je dat altijd gehad? Ik pas sinds ik in het appartement woon, misschien heeft dat er voor jou ook mee te maken?
Bij de paarden/buiten kan ik wel ontspannen, eenmaal binnen weer niet. Eerder kon ik rustig op de bank met de ratten 'niks doen', of lekker een boek lezen. In dit huis heb ik nooit meer een boek uitgelezen en ik ga wel op de bank zitten, maar ben van binnen niet ontspannen en 'moet' nog van alles van mezelf.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 10:21

Ik sluit me aan bij RedPassion, hoe je je voelt in je huis is echt heel erg belangrijk. Voor iedereen wel denk ik, maar voor een hsp'er nog veel meer.
Ik heb zeven jaar in een flatje in utrecht gezeten en ben daar langzamerhand steeds onrustiger van geworden. Nou speelde er veel meer dan mn gevoeligheid, maar het werkte zeker niet mee. Mn vriend snapte het vaak niet want hij schakelt geluiden etc gewoon uit en merkt er dan weinig meer van. Maar ik kreeg altijd elk geluidje mee en zelfs spanningen van omliggende woningen kon ik vaak voelen. Soms werd ik er echt gek van, het gevoel opgesloten te zitten in een wirwar van herrie en onrust en geen mogelijkheid om er aan te ontsnappen.

Voordat ik naar utrecht ging (voor studie) wist ik al dat ik geen stadsmens ben maar oh wat werd dat duidelijk toen ik er woonde. Zodra we de kans hadden, zijn we verhuist naar een boerderijtje op het groningse platteland. Na meerdere woningen te hebben bekeken, kwamen we bij ons huidige huisje aan. Ik stapte uit de auto en wilde al tekenen voordat we maar iets hadden gezien. Het voelde gewoon meteen zo heerlijk vertrouwd aan, we waren gewoon in de eerste seconde al thuis! En dat gevoel heb ik nu al 2,5 jaar.
Dit is iets wat ik al langer aan mede-hsp'ers wil vragen: kennen jullie dat? Het is een lieve woning op een heerlijk plekje, maar dat verklaard niet waarom ik me direct thuis voelde. Het was echt alsof er een warme deken over je heen komt. Gevoeligere mensen merken dat zelf ook op in ons huis, zonder dat ik er over begin. Ondanks dat ik vreselijk nuchter en rationeel ben, ben ik inmiddels wel van mening dat een huis goed moet voelen en dat merk je direct. Ik tenminste dus wel. Meer mensen zulke ervaringen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 11:20

Ja, herkenbaar Zwerte! :j Ik heb dat ook bij ons nieuwe huis. Het grappige is dat de zus en zwager van mijn vriend daar al wonen, en wij kopen dus hun huis. Toen ik daar een paar jaar geleden voor het eerst op bezoek kwam zei ik al dat ik het zo'n fijn huis vond en dat ik ook wel zo zou willen wonen. :D Het voelt gewoon goed, echt als 'ons' plekje en een echt thuis.

Dit appartement is al 12 jaar van mijn vriend en ik ben bij hem ingetrokken. Veel spijt van achteraf, want ik voel me er dus heel slecht. Inderdaad ook de spanningen van de omliggende woningen en het niet kunnen ontsnappen. Ik zeg nu weleens gekscherend dat ik over een kleine twee maanden eindelijk bevrijd wordt uit de gevangenis, maar zo voelt het soms echt... Mijn vriend heeft er dus geen enkele last van, die woont hier al jaren met veel plezier. Ik snap er niks van. :D

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 13:06

Ja zeker! Soms kom je binnen in een huis en voelt het meteen goed!
Heerlijk is dat!
Als wij gaan zoeken voor een huis/appartement moet die klik er voor mij ook zeker zijn. Gelukkig lijken lijn vriend en ik in die zin wel op elkaar en vinden we dezelfde huizen mooi/leuk.
Een huis is toch waar je je moet ontspannen, kun je de hele dag vanalles gaan doen zijn, energie verdaan en noem maar op, kom je thuis en moet je tot jezelf kunnen komen. Met ouders die gescheiden zijn heb ik dat (te)veel gemist, geeft echt een hele hoop stress en onrustigheid.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 15:31

Hallo!

Ik heb niet heel het topic doorgelezen, sorry! Maar zou graag hier willen vragen of jullie denken dat ik het misschien ook kan hebben.
Heb de test gedaan en er kwam wel uit dat ik hsp zou hebben.

Enkele voorbeelden(die ik aanhaal via de test die ik deed);
Ik word helemaal chagerijnig van familiefeestjes, ik kijk er naar uit maar vanaf ze bezig zijn ben ik echt super pissig, niet echt perse gemeen doen tegen anderen maar gewoon de drukte het lawaai. Meestal merkt mijn vriend dit dan direct, ik doe tegen niemand echt gemeen behalve tegen hem dan..

Ik ben heel erg gevoelig voor geuren, ruik dingen van op meters afstand, maar word ook snel misselijk of krijg hoofdpijn van bepaalde geuren. Wanneer ik bijvoorbeeld parfum opdoe en ik zit daarna in de auto word ik gelijk misselijk van mijn eigen parfum geur.

Veel tegelijk doen is ook moeilijk, ik vergeet heel snel en word ook onzeker wanneer er me meerdere dingen worden opgelegd.

Ik vermijd zovaak mogelijk ruzies, bijvoorbeeld in mijn klasgroep zijn er nu hopen ruzies, ik wil er zo weinig mogelijk mee te maken hebben. Word ook heel kwaad wanneer ik er dan toch uitgepikt word en het zelf geen reden kan geven waarom.

Verder heb ik gewoon ook vaak off days, dat ik gewoon echt slechtgezind doe zonder reden..

Dingen die ik niet heb (via de test)

Overgevoeligheid van cafeïne, totaal niet voel er nooit wat van wanneer ik een red bull drink bv.

Het aanvoelen wat er moet gebeuren wanneer mensen zich ongemakkelijk voelen

verlegen word ik ook niet gevonden..

Nou ik ben benieuwd, zou wel een verklaring zijn voor hoe ik me vaak voel..

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 16:08

Ik kon me altijd wel gewoon ontspannen, maar sinds ik hier in dit appartement zit heb ik het gevoel alsof ik helemaal gek word! Ik heb een Schotse collie, en die is ook een stuk drukker dan dat ie altijd was... als ik bij mijn zusje ben met de honden is de hond ook altijd een stuk rustiger, de hond zal mijn spanning denk ik ook wel aanvoelen. Wij hebben het huis te koop staan, maar dat gaat niet zo snel ( helaas) ik zeg wel eens tegen mijn man ik ga wel in een hutje op de hei zitten met mijn honden.. want dat lijkt me heerlijk!! Het liefst zou ik ook ergens enigzins afgelegen wonen lijkt me heerlijk! Heb er ook wel eens aan gedacht om met de honden voor nood ergens een bungalowtje ofzo te huren.. om gewoon ff een tijdje te kunnen ontspannen! Want mijn man kan niet snappen dat ik dit gewoon echt niet trek!!

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 17:55

K_m, ik denk niet dat wij aan de hand van je verhaal kunnen zeggen of jij wel echt of niet een HSP bent.. Dat kan niemand voor een ander. Denk dat je dat zelf het beste aanvoelt. De dingen die je zegt, hebben veel HSPers ook. Ik heb het zelf ook. Als het me teveel is kan ik gemeen doen tegen mensen die dicht bij me staan ( even rot voor hun) omdat ik dan te open ben en gek wordt van alle prikkels. Letterlijk gek.

Ik vind ook niet echt dat het om de naam gaat. Ja ik ben HSP dus dit en dit en dat.........
Het gaat er vooral om hoe je met jezelf om moet gaan. Jij zit je hele leven met jezelf opgescheept om het zo maar even te zeggen, dus moet je goed weten wat je wel en niet kan hebben qua dit. Als je het fijn vindt om daaraan een sticker en naam te plakken, prima :) En ook al ben je 'officieel' misschien helemaal geen HSP, als jij je fijn voelt bij het idee dat je gevoeliger bent en hiermee rekening moet houden, dan moet je dat vooral doen :)

Rot als je in je eigen huis niet eens kan ontspannen. Het moeilijke is, of vind ik, dat wanneer je ergens door gespannen bent en het niet lukt om ook maar even te ontspannen: prikkel is er altijd in je leven, het mij nooit lukt om ook echt te ontspannen.
Dan moet die prikkel helemaal weg uit mijn leven, e dan kan ik pas rusten haha. Heel vervelend soms.

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 18:19

Ik meld mij hier ook

Ik ben altijd snel overprikkeld. Na een dag werken zo moe van alle indrukken dat ik mij afzonder in mijn kamer. Ik neem snel emoties van anderen over en wanneer dit gebeurt kan ik hier best een paar dagen van de kaart van zijn als het gaat om hevige emoties. Ontspannen gaat bij mij ook moeilijk, zelfs thuis heb ik er soms best moeite mee.

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 18:22

Heel herkenbaar suusie22! Ook ik ben erg snel overprikkeld, helaas... word er gek van!!