Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Puissance schreef:Het een is een isomeer van het ander heb ik me laten vertellen en daarom kunnen de chemische eigenschappen anders zijn.
Puissance schreef:Het een is een isomeer van het ander heb ik me laten vertellen en daarom kunnen de chemische eigenschappen anders zijn. Methylfenidaat kan meer bijwerkingen geven dan Ritalin en daarom start ik vanaf morgen met Ritalin ipv door te gaan met Methylfenidaat. Had een paar pagina's terug gevraagd of anderen hier ervaring mee hebben maar dit topic lijkt meer te gaan over AD(H)D dan het medicijn, voor mij een beetje jammer omdat dat niet relevant is (voor mij).
Shadow0 schreef:Puissance schreef:Het een is een isomeer van het ander heb ik me laten vertellen en daarom kunnen de chemische eigenschappen anders zijn.
Interessant, dat wist ik niet. Als ik de informatie goed begrijp, dan kent de stof 'methylfenidaat' (dat is de chemische algemene bijnaam voor die stof) 4 isomeren. Daarvan is er 1 het meest effectief. Ritalin heeft een specifieke verhouding van deze isomeren (het bevat wel verschillende isomeren maar in een bepaalde vastgestelde verhouding.) Ik zou het interessant vinden om te weten of merkloze methylfenidaat ook een vastgestelde verhouding moet hebben.
Als dat niet zo is, is het dus aan te tonen dat merkloze methylfenidaat niet gelijkwaardig hoeft te zijn aan Ritalin.
Ik heb gezocht bij het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen, en als ik daar de teksten opvraag van ritalin en 1 variant (ratiopharm) blijkt dat in de farmacodynamische eigenschappen (Par 5.1) er bij ritalin specifiek gesproken wordt over een racemisch mengsel met genoemde verhouding, en bij de ratiopharm-variant niet.
Ik ben niet genoeg bekend met CBG-gegevens om daar conclusies aan te verbinden, maar ik ben erg benieuwd wat iemand die daar wel in thuis is van zou zeggen.
Nuttige links:
SPC Ritalin (pdf): http://db.cbg-meb.nl/IB-teksten/h03957.pdf
SPC ratiopharm: http://db.cbg-meb.nl/IB-teksten/h26470.pdf
Studie over verschil effectiviteit isomeren: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16953648
Citaat:Wat ik wel weet dat een generieke variant tot 20% mag afwijken in werking tov specialite.
Airborn schreef:Embe, ik weet nog niet of het goed komt, word vanmiddag of woensdag gebeld of ik de woning wel of niet krijg...
Embe schreef:Ach jee, airborn... maar alles is uiteindelijk toch weer goed gekomen? Veel plezier met je boeken, films en comfortfood. Wil ik ook, al tijden maar altijd te druk met achter de feiten aan rennen hahaha.
Citaat:Wat ik wel weet dat een generieke variant tot 20% mag afwijken in werking tov specialite.
Bedoel je dan in samenstelling? Vind ik eigenlijk best veel... wordt zo'n medicijn dan weer helemaal opnieuw getest voor het op de markt komt? En zouden dan die heviger bijwerkingen kunnen komen door de 'andere' samenstelling?
Zucht, jullie horen het al, ik heb er geen kaas van gegeten![]()
Juul schreef:Oei spannend, morgen heb ik mijn eerste gesprek en gaan we ook kijken welke medicatie ik krijg. Vind het echt heel spannendIk wil eigenlijk Concerta omdat ik toendertijd van Ritalin ontzettend moe werd. Weet niet of dat aan de Ritalin ligt of met Concerta ook zo is?
En ohja, hoe zit dat eigenlijk met alcoholgebruik en medicatie? Mag ik dan helemaal niet meer drinken, of alleen maar minderen? Kan het natuurlijk morgen ook vragen, maar misschien hebben jullie er ervaring mee