ADD, Ritalin en toch wel nieuwsgierig naar..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Imaginaerum

Re: ADD, Ritalin en toch wel nieuwsgierig naar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 14:18

Maakt niet uit! Komt vast wel eens iemand die er wel ervaring mee heeft en anders moet ik het zelf maar gewoon ervaren. :P

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 14:54

Puissance schreef:
Het een is een isomeer van het ander heb ik me laten vertellen en daarom kunnen de chemische eigenschappen anders zijn.

Interessant, dat wist ik niet. Als ik de informatie goed begrijp, dan kent de stof 'methylfenidaat' (dat is de chemische algemene bijnaam voor die stof) 4 isomeren. Daarvan is er 1 het meest effectief. Ritalin heeft een specifieke verhouding van deze isomeren (het bevat wel verschillende isomeren maar in een bepaalde vastgestelde verhouding.) Ik zou het interessant vinden om te weten of merkloze methylfenidaat ook een vastgestelde verhouding moet hebben.
Als dat niet zo is, is het dus aan te tonen dat merkloze methylfenidaat niet gelijkwaardig hoeft te zijn aan Ritalin.

Ik heb gezocht bij het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen, en als ik daar de teksten opvraag van ritalin en 1 variant (ratiopharm) blijkt dat in de farmacodynamische eigenschappen (Par 5.1) er bij ritalin specifiek gesproken wordt over een racemisch mengsel met genoemde verhouding, en bij de ratiopharm-variant niet.

Ik ben niet genoeg bekend met CBG-gegevens om daar conclusies aan te verbinden, maar ik ben erg benieuwd wat iemand die daar wel in thuis is van zou zeggen.

Nuttige links:
SPC Ritalin (pdf): http://db.cbg-meb.nl/IB-teksten/h03957.pdf
SPC ratiopharm: http://db.cbg-meb.nl/IB-teksten/h26470.pdf
Studie over verschil effectiviteit isomeren: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16953648

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 17:36

Ik heb niet zoveel kennis over de medicijnen, maar dit is wel wat mijn huisarts heeft gezegd. Het schijnt voor te komen dat er meer bijwerkingen zijn van Methylfenidaat dan van Ritalin. Isomerie en bepaalde verhoudingen lijken me best aannemelijk, maar ik ben dus geen deskundige..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 10:03

Oei spannend, morgen heb ik mijn eerste gesprek en gaan we ook kijken welke medicatie ik krijg. Vind het echt heel spannend := Ik wil eigenlijk Concerta omdat ik toendertijd van Ritalin ontzettend moe werd. Weet niet of dat aan de Ritalin ligt of met Concerta ook zo is?

En ohja, hoe zit dat eigenlijk met alcoholgebruik en medicatie? Mag ik dan helemaal niet meer drinken, of alleen maar minderen? Kan het natuurlijk morgen ook vragen, maar misschien hebben jullie er ervaring mee :)

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 10:06

Nouja, geloof niet dat dr een officiele richtlijn voor is, maar persoonlijk ben ik erhm, toch wel sneller aangeschoten mét ritalin. Maar, dunno, drink met mate is het gewoon denk ik...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 13:58

Puissance schreef:
Het een is een isomeer van het ander heb ik me laten vertellen en daarom kunnen de chemische eigenschappen anders zijn. Methylfenidaat kan meer bijwerkingen geven dan Ritalin en daarom start ik vanaf morgen met Ritalin ipv door te gaan met Methylfenidaat. Had een paar pagina's terug gevraagd of anderen hier ervaring mee hebben maar dit topic lijkt meer te gaan over AD(H)D dan het medicijn, voor mij een beetje jammer omdat dat niet relevant is (voor mij).

Dat heb ik inderdaad aan Mika gemerkt. We hebben de generieke variant nu voor als de Medikinet is uitgewerkt en hij hij toch nog een paar uurtje gefocused moet zijn. Die generieke variant geeft meer hartkloppingen en hij zweet er meer van.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 14:01

Shadow0 schreef:
Puissance schreef:
Het een is een isomeer van het ander heb ik me laten vertellen en daarom kunnen de chemische eigenschappen anders zijn.

Interessant, dat wist ik niet. Als ik de informatie goed begrijp, dan kent de stof 'methylfenidaat' (dat is de chemische algemene bijnaam voor die stof) 4 isomeren. Daarvan is er 1 het meest effectief. Ritalin heeft een specifieke verhouding van deze isomeren (het bevat wel verschillende isomeren maar in een bepaalde vastgestelde verhouding.) Ik zou het interessant vinden om te weten of merkloze methylfenidaat ook een vastgestelde verhouding moet hebben.
Als dat niet zo is, is het dus aan te tonen dat merkloze methylfenidaat niet gelijkwaardig hoeft te zijn aan Ritalin.

Ik heb gezocht bij het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen, en als ik daar de teksten opvraag van ritalin en 1 variant (ratiopharm) blijkt dat in de farmacodynamische eigenschappen (Par 5.1) er bij ritalin specifiek gesproken wordt over een racemisch mengsel met genoemde verhouding, en bij de ratiopharm-variant niet.

Ik ben niet genoeg bekend met CBG-gegevens om daar conclusies aan te verbinden, maar ik ben erg benieuwd wat iemand die daar wel in thuis is van zou zeggen.

Nuttige links:
SPC Ritalin (pdf): http://db.cbg-meb.nl/IB-teksten/h03957.pdf
SPC ratiopharm: http://db.cbg-meb.nl/IB-teksten/h26470.pdf
Studie over verschil effectiviteit isomeren: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16953648

Ik ga iemand vragen die het misschien wel weet.
Wat ik wel weet dat een generieke variant tot 20% mag afwijken in werking tov specialite.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 14:13

ohhhhh, ik word soms ZO moe van mezelf!!!! Verdorie! In de mail van woningnet stond dat ik 2 april dingen in moest leveren, en ik was ervan overtuigt dat dat morgen was... maar dat was natuurlijk vandaag! Dus ik was eigenlijk een uur te laat, maar mocht nog wel... Vervoglens heb ik een verkeert formulier uitgeprint en ingevult... Gelukkig hadden ze daar de goede liggen en kon ik die alsnog invullen. En mn financien papieren was vanalles mis mee omdat je DUO niet op publieke computers kan inloggen, en je info van duo, iig voor zover ik voormekaar kreeg, niet kan opslaan en dan op andere computer openen dus dat kon ik niet uitprinten en de originele papieren ben ik kwijt... (oftuwerl, heb ik weggegooit)
En vervolgens laat ik nog mn sleutels in mn fiets zitten ook!
AHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH
(en bij alles ben ik gered door anderen die het, iig deels, voor me oplosten...)
Ik ga mezelf de rest van de dag opsluiten op mn kamer met heel veel comfortfood en films en boeken...

xxStitchxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 14:41

Airborn, :(:)

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 14:46

Ach jee, airborn... maar alles is uiteindelijk toch weer goed gekomen? Veel plezier met je boeken, films en comfortfood. Wil ik ook, al tijden maar altijd te druk met achter de feiten aan rennen hahaha :+ .

Citaat:
Wat ik wel weet dat een generieke variant tot 20% mag afwijken in werking tov specialite.

Bedoel je dan in samenstelling? Vind ik eigenlijk best veel... wordt zo'n medicijn dan weer helemaal opnieuw getest voor het op de markt komt? En zouden dan die heviger bijwerkingen kunnen komen door de 'andere' samenstelling?

Zucht, jullie horen het al, ik heb er geen kaas van gegeten }:0 :o

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 14:54

Embe, ik weet nog niet of het goed komt, word vanmiddag of woensdag gebeld of ik de woning wel of niet krijg...

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 14:59

Airborn schreef:
Embe, ik weet nog niet of het goed komt, word vanmiddag of woensdag gebeld of ik de woning wel of niet krijg...

Oei, sorry! Nou, ik hoop dan voor je dat het goed komt... ik ben ook vreselijk slecht in zulke dingen hoor. Het stelt eigenlijk niets voor maar op een een of andere manier weet ik het tig keer uit te stellen en dan ook vaak te laat of nog net op tijd.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 15:41

Embe schreef:
Ach jee, airborn... maar alles is uiteindelijk toch weer goed gekomen? Veel plezier met je boeken, films en comfortfood. Wil ik ook, al tijden maar altijd te druk met achter de feiten aan rennen hahaha :+ .

Citaat:

Bedoel je dan in samenstelling? Vind ik eigenlijk best veel... wordt zo'n medicijn dan weer helemaal opnieuw getest voor het op de markt komt? En zouden dan die heviger bijwerkingen kunnen komen door de 'andere' samenstelling?

Zucht, jullie horen het al, ik heb er geen kaas van gegeten }:0 :o

De samenstelling moet hetzelfde zijn maar de hulpstoffen in de tablet bepalen ook hoe de stof in het lichaam opgenomen wordt.
Een andere coating of oplosbaarheid kan al een andere biologische beschikbaarheid opleveren. Of een langere of kortere werking. Of dat er ineens meer geneesmiddel in het bloed vrij komt.

Dat is ook de rede dat sommige medicijnen niet omgezet mogen worden naar de namaak variant. Bijvoorbeeld bij transplantatie medicijnen(medicijnen die voorkomen dat donororganen worden afgestoten) luistert dit voor de patient heel nauw.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 16:43

Aha, duidelijk! Dank je :-)

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 16:43

ohhhhhhhh, ik krijg de woning :D :D :D :D 10 april krijg ik de sleutel :D

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 16:44

Airborn schreef:
ohhhhhhhh, ik krijg de woning :D :D :D :D 10 april krijg ik de sleutel :D

Gefeliciteerd *\o/* *\o/* *\o/*

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 16:45

jaaaa, super gaaf ! Mn eerste eigen huisje :D

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 16:46

Ha, toch nog goed gekomen!!! Gefeliciteerd hoor!

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 16:48

proficiat airborn :D *\o/*

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 16:50

Juul schreef:
Oei spannend, morgen heb ik mijn eerste gesprek en gaan we ook kijken welke medicatie ik krijg. Vind het echt heel spannend := Ik wil eigenlijk Concerta omdat ik toendertijd van Ritalin ontzettend moe werd. Weet niet of dat aan de Ritalin ligt of met Concerta ook zo is?

En ohja, hoe zit dat eigenlijk met alcoholgebruik en medicatie? Mag ik dan helemaal niet meer drinken, of alleen maar minderen? Kan het natuurlijk morgen ook vragen, maar misschien hebben jullie er ervaring mee :)

In de bijsluiter staat niets, maar mijn psychiater zei dat ik gewoon de helft kon drinken van wat ik anders dronk. Drank komt er wel iets harder door aan, maar ik houd er nu niet meer speciaal rekening meer mee. Voel het na 2 jaar medicatie en alcohol wel redelijk aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 16:51

Gefeliciteerd :)

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 16:58

Heay Joolien, hoe is het met jou?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 17:03

Gaat psychisch wel redelijk, maar elke keer als dat goed gaat ben ik lichamelijk weer slecht. Dus t is een of t ander. Ik wacht met spoed op de observatie, vorige week weer een ontzettende paniekaanval gehad, durf dus ook niet zo goed meer ritalin te slikken. Toen had ik trouwens geen ritalin gebruikt.
Maar ik wil deze week een keyboard aanschaffen en dan leek t me wel eens een goede test om te kijken hoe lang ik kan focussen met ritalin.
Lastig dus...

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 17:15

Gefeliciteerd Airborn. :)

Mijn eerste dag met Ritalin zit erop in plaats van Methylfenidaat en ik heb totaal geen rebound! Niet te vroeg juichen, maar toch. :)

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 17:19

Das fijn Puissance, ben benieuwd of dat zo blijft dan. Zou wel lekker zijn.

Joolien: Volgens mij gaat je hyperfocus met Ritalin (dus als je het genomen hebt) op 'uit'... das eigenlijk wel weer jammer. Ben benieuwd hoe jij dat ervaart. Kan jij je hyperfocus 'aan' en 'uit' zetten?