renee16 schreef:Maar zie lisexcisie voorbij komen, mag ik vragen wat dit is? is dit het wegnemen van een kegeltje?
nee, kegeltje is lis exconisatie ofzo... bij een excisie schillen ze je baarmoedermond met een electrisch verhit lusje (de lis)... vergelijk het maar met een dunschiller waarmee je een aardappel schilt. Dit gebeurt onder plaatselijke verdoving... doet geen pijn en je verlaat het ziekenhuis direct na de ingreep lopend.
Citaat:Colposcopie is hetgeen waar ze een klen stukje wegnemen om op CIN te testen?
Stukje wegnemen is een biopt nemen... colposcopie is dat ze een grote microscoop voor je zetten, waarmee ze bij je naar binnen kijken. Je krijgt een soort van contrastvloeistof ingespoten, zodat het afwijkende weefsel veel duidelijker te zien is.
Citaat:Ik ben niet zo bekend met de termen. Voorheen hebben ze bij mij een Pap 3b en CIN II ontdekt. Na het wegnemen van een stukje weefsel (ik meen dat dit de colposcopie heette) hebben ze vrijwel alle onrustige cellen weggenomen. Daarna kwam er steeds Pap 0 uit en hoefde ik nog maar 1x per jaar terug te komen, afgelopen keer weer Pap 1, dus ik ben nu wel benieuwd of het weer slechter is geworden of dat ik op een Pap 1 blijf hangen.
Pap 0 houdt in dat het weefsel niet goed te beoordelen is. Pap1 is de gewenste uitslag.