Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 09:47

renee16 schreef:
Maar zie lisexcisie voorbij komen, mag ik vragen wat dit is? is dit het wegnemen van een kegeltje?

nee, kegeltje is lis exconisatie ofzo... bij een excisie schillen ze je baarmoedermond met een electrisch verhit lusje (de lis)... vergelijk het maar met een dunschiller waarmee je een aardappel schilt. Dit gebeurt onder plaatselijke verdoving... doet geen pijn en je verlaat het ziekenhuis direct na de ingreep lopend.

Citaat:
Colposcopie is hetgeen waar ze een klen stukje wegnemen om op CIN te testen?

Stukje wegnemen is een biopt nemen... colposcopie is dat ze een grote microscoop voor je zetten, waarmee ze bij je naar binnen kijken. Je krijgt een soort van contrastvloeistof ingespoten, zodat het afwijkende weefsel veel duidelijker te zien is.

Citaat:
Ik ben niet zo bekend met de termen. Voorheen hebben ze bij mij een Pap 3b en CIN II ontdekt. Na het wegnemen van een stukje weefsel (ik meen dat dit de colposcopie heette) hebben ze vrijwel alle onrustige cellen weggenomen. Daarna kwam er steeds Pap 0 uit en hoefde ik nog maar 1x per jaar terug te komen, afgelopen keer weer Pap 1, dus ik ben nu wel benieuwd of het weer slechter is geworden of dat ik op een Pap 1 blijf hangen.

Pap 0 houdt in dat het weefsel niet goed te beoordelen is. Pap1 is de gewenste uitslag.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 13:51

Tnx voor je uitleg Banjer !

Ja, ik denk als ik het zo van jullie hoor dat ik eerder iets verkeerd begrepen heb en dan zal mijn uitlsga de laatste keer ook pap2 zijn geweest (slechter als ik dacht dus), maar ik ga dit maar even navragen voor de zekerheid, wel zo fijn om het GOED te weten!

Bij mij hebben ze de colposcopie en bioptie volgens mij tegelijk uitgevoerd.
Nog 2 weken dan mag ik weer (en dan nog wachten op uitslag) :\

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 15:01

Sterkte Renee...
Ik ben de grootste zenuwpees en heb geen hoge pijngrens, maar het is me alleszins meegevallen... :)

De eerste keer uitstrijkje na de ingrepen was bij mij ook pap2, maar na een half jaar was dat vanzelf weer pap1 geworden. Toen ik de ingrepen (2x omdat bij de eerste keer de snijranden niet schoon waren) onderging had ik pap3A en na het biopt bleek het CIN 3 te zijn.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 15:44

Ow bij mij is het juist na de ingreep (bioptie/colposcopie) steeds 1 geweest (Ik dacht steeds 0, maar denk dat ik het verkeerd onthouden heb). Iig een goede uitslag!

Afgelopen keer voor de eerste keer na 4 jaar weer 2, dus weer om het half jaar terug. Nu over 2 weken dus weer, nu knijp ik hem wel terwijl ik er voorheen meestal best rustig onder bleef..
Hoop gewoon echt niet dat het weer slechter is geworden.
(ondanks mijn stug niet stoppen met roken, wat me dringend aangeraden is)

Waar staat CIN eigenlijk voor, ik begreep dat je CIn 1 t/m 3 hebt en in die volgorde ook van 'goed' naar 'slecht' maar wat het precies inhoud is voor mij eigenlijk ook een vraag.. Is het de hoeveelheid slechter cellen? Of is het de 'slechtheid' van de cellen? (ja vreemde benaming wist niet hoe ik het anders moest zeggen)

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 15:48

Cin1 is minder erg dan Cin3. Het heeft te maken met de mate van afwijking van de cellen... van licht misvormd tot ernstig misvormd zeg maar...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 17:02

Is cin 3 het hoogste? heb je altijd een cin achter je PaP staan?

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 17:33

Mijn uitslag was cin 3 -O- .. hij heeft alles weg kunnen halen met de lis. Over twee weken belt hij over die uitslag en daarna weer over een half jaar een uitstrijkje.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 18:58

Viel het mee of???

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 19:00

Ja dat gelukkig wel, die biopt en het dichtbranden van de biopt deed echt gigantish zeer. Maar dit.. alleen de eerste verdoving voelde ik. Verder heb ik niets gevoeld. Wel was ik schijtbang.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 19:16

Dat heb je dan toch maar mooi overwonnen, Tiffany. Fijn dat het nu achter de rug is.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 20:07

Tiffany: je had gerust om meer verdoving kunnen vragen... heb ik toen ook gedaan... :)
Fijn dat het achter de rug is! Cin3 is even schrikken... maar dat komt echt goed... :)

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 21:15

Banjer schreef:
Tiffany: je had gerust om meer verdoving kunnen vragen... heb ik toen ook gedaan... :)
Fijn dat het achter de rug is! Cin3 is even schrikken... maar dat komt echt goed... :)

Nee juist omdat ik zo bang was heeft de dokter 6 x geprikt inplaats van 4 x vanmiddag heb ik echt helemaal niets gevoeld! :)

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 21:15

Emma_s_girl schreef:
Dat heb je dan toch maar mooi overwonnen, Tiffany. Fijn dat het nu achter de rug is.

Precies, ben echt opgelucht :)

dakpan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 07:38

Bij mij heeft de gyn, na 2x een pap 3a, ook een biopt genomen om te kijken wat voor cin het was. (cin1 gelukkig) Alles zonder verdoving en het pakken van weefsel deed geen zeer, je voelt het en dan is het gevoel ook meteen weer weg. Het dichtbranden daarintegen was gewoon echt een rotgevoel, wat ook aan bleef houden, vond dat geen feestje!
Na een half jaar was het gelukkig weer een pap1, maar omdat het 2 keer eerder niet goed was, blijf ik onder controle. Waar ik dat eerder heeeel vervelend vond, vind ik het nu wel een prettige gedachte dat ze er boven op zitten.. letterlijk en figuurlijk

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 08:18

Is bij jullie het "gat" van het biopt dichtgebrand? Bij mij was dat niet.. alleen de wond na de lis excisie werd bij mij dichtgebrand (en ja, 2e keer (over verse wond heen, extra gevoelig) heb ik zelfs bij het dichtbranden om extra verdoving gevraagd en gekregen)

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 09:40

Banjer schreef:
Is bij jullie het "gat" van het biopt dichtgebrand? Bij mij was dat niet.. alleen de wond na de lis excisie werd bij mij dichtgebrand (en ja, 2e keer (over verse wond heen, extra gevoelig) heb ik zelfs bij het dichtbranden om extra verdoving gevraagd en gekregen)

Ja bij mij werd dit dichtgebrand. Bij de list gister ook. Die biopt vond ik echt pijnlijk en het dichtbranden ook. Van de lis zelf heb ik gister echt niets gevoeld, behalve de verdoving maar die is dragelijk. :j

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 10:04

Er staat mij ook niks van bij dat er na bioptie is dicht is gebrand.. (is even geleden).

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 17:57

Ik weet niet of ik zou gaan als ik een oproep zou krijgen. Hoewel ik genoeg klachten heb.
Ik denk dat mijn HA niet normaal zijn werk kan doen. Ik ben veels te gespannen dan.

Hoewel ik weet dat het echt belangrijk is. Houd het me er toch wel van tegen.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 17:58

Dhani schreef:
Ik weet niet of ik zou gaan als ik een oproep zou krijgen. Hoewel ik genoeg klachten heb.
Ik denk dat mijn HA niet normaal zijn werk kan doen. Ik ben veels te gespannen dan.

Waarom vraag je dan geen doorverwijzing naar de gynaceloog :)

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 18:00

Tiffany schreef:
Dhani schreef:

Waarom vraag je dan geen doorverwijzing naar de gynaceloog :)

Als ik een oproep zou krijgen ga ik dat wss wel doen ja. Maar of ik dan zou gaan? 8)7

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 21:16

:j Het is echt belangrijk. Ik weet hoe vervelend het is maar het is zo gebeurd. Wat houd je tegen? :)

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 21:21

ja wat houd mij tegen. Een trauma van vroeger dat ten eerste. En een hele hoop paniek denk ik.
Denken voor een ander. Schaamte. en zo kan ik nog wel even doorgaan :)

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 21:24

Dhani schreef:
ja wat houd mij tegen. Een trauma van vroeger dat ten eerste. En een hele hoop paniek denk ik.

:(:) Dat is heftig.

Ik kan je alleen vertellen dat ik in het ziekenhuis bij de gyn echt geweldig ben geholpen, door zowel de vrouwelijke als mannelijke arts. Ze namen bij mij echt de moeite om me gerust te stellen. Moet je natuurlijk wel aangeven dat je je niet op je gemak voelt. Suc6!

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 21:26

Tiffany schreef:
Dhani schreef:

:(:) Dat is heftig.

Ik kan je alleen vertellen dat ik in het ziekenhuis bij de gyn echt geweldig ben geholpen, door zowel de vrouwelijke als mannelijke arts. Ze namen bij mij echt de moeite om me gerust te stellen. Moet je natuurlijk wel aangeven dat je je niet op je gemak voelt. Suc6!

Dankje :D Ik ga dit zeker in het ZH laten doen. En niet door mijn eigen HA. Bedankt voor het advies :D

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 22:06

Vaak doen huisartsen het onderzoek niet zelf, maar laten zij dit een assistente doen die erin getraind is. Zou het een optie zijn om aan haar uit te leggen waar je mee zit? En vervolgens een besluit nemen wie, hoe en waar?