Borstvoeding: deel ll

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 18:41

Milan at (en eet) ook volgens de rapley-methode. Ik liet hem met 4 maanden al aan een stukje appel of komkommer sabbelen. Moeder en ex-schoonmoeder vonden het niks en doodeng. Kind vond het heerlijk. Ik zat er natuurlijk wel naast en hield het mee vast.

Banaantje eten:
Afbeelding

Nu ook bijna altijd stukjes aardappel op het bord, stukjes groente (sperzieboontjes, worteltjes, erwtjes etc) en lekker zelf pakken met die handjes. Bami en spaghetti gaat ook met de handjes. Alleen macaroni of zo dat voer ik hem wel met de lepel.

ankem

Re: Borstvoeding: deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 18:59

Zo eentje heb ik er hier ook....haha
Afbeelding
Heb even een tussenstapje gemaakt naar gepureerd, omdat ze niet begreep, dat ze dingen in haar mond, anders dan melk, ook door kon slikken.
Dat gaat nu al goed, dus we gaan straks weer stukjes aanbieden

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 09:33

Wat een heerlijke foto's! Wanneer zijn jullie begonnen daarmee?

Ik heb zojuist het Cb gebelt voor tips.
Ze dacht dat Yasemin gewend raakt aan dat ik snachts het speentje kom brengen als ze wakker is. Dus ze gaf de tip om haar eens te laten liggen en te kijken wat er dan gebeurt.
Als ze echt gaat huilen wel er naartoe, even een aai en gerust stellen, maar geen speentje geven.
Volgens haar was het absoluut geen honger anders kwam ze overdag wel vaker en was ze verder niet zo tevreden.
Dus dat gaan we maar eens proberen, vind dat wel moeilijk denk ik. Ze zei even 2 of 3 nachtjes doorzetten en waarschijnlijk gaat het dan beter, als het niet zo is weer bellen en dan verzinnen we wat anders...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 09:58

Jeetje...8.99 voor een beha. Ik ben nooit goedkoper uit als 50 euro, en meestal idd meer.

Nathalie: ben benieuwd of het gaat helpen.

Hier een baby die wel echt honger heeft om 1.00 's nachts, al 4 nachten op rij. Nou ja, ik moet er toch uit om te plassen....

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 10:12

Nathalie, met 4 maanden liet ik hem al op een stukje komkommer of appel sabbelen.

Dat zei bij mij toen ook iedereen: laat maar huilen. Ik heb het nooit gedaan want Milan huilde dus echt wel van de honger. Hij had geen speen dus dat kon het niet zijn. Nu blijkt ook wel dat het echt van de honger was want sinds hij de fles krijgt slaapt hij wel regelmatig door.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 10:20

Yasemin heeft ook wel 1 x per nacht echt honger want dan helpt het speentje niet.
Advies vh CB ging over de overige keren dat ik eruit moest (vannacht iedere 1,5 uur)

Ninita ik ga haar ook absoluut niet laten huilen. :n Maar als ik t speentje ga brengen huilt ze niet, dan zie ik op de babyfoon dat ze wat zoekt.
En ga dan snel speentje brengen zodat ze snel weer in slaap valt en ik weer door kan slapen. :o
1 x per nacht heeft ze honger en dan is ze ook echt wakker (ogen open enzo, andere keren niet) en dan voed ik haar ook gewoon.
1 keer per nacht voeden vind ik overigens ook niet erg. Elke 1,5 uur eruit wel.

Wbt de honger bedoelde ik meer, dat bijvoeding niet zou helpen volgens haar. Omdat ze dus weer inslaapt met een speentje en overdag netjes tussen de 3 en 4 uur tussen de voedingen laat denkt zij niet dat ze meer nodig heeft dan moedermelk. En ik dacht dat zelf ook eigenlijk niet, maar omdat zoveel mensen om me heent elkens zeiden, ga toch bijvoeden, ging ik wel twijfelen...

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 10:45

jij was wel vroeg dan met milan en zijn hapje of niet? omdat overal aangeraden wordt tot de 6e maand te wachten?

mijn bh's zijn ook nooit onder de 50 euri helaas...

nathalie, uitproberen is soms doorzetten!

@hier:
voel me weer kiplekker, dus dat is mooi! tessa heeft sinds een week alleen het ritme dat ze na 8-en nog een keer extra wil drinken. eerst sliep ze dan door tot 3/4 uur, nu komt ze tussendoor nog eens op steeds wisselende tijden. gistren zat ik zelfs aan 8 (!!) voedingen!

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 10:48

BA, hij krijgt dan niet echt iets binnen hoor. Hij sabbelde er alleen maar wat aan.
Met echt hapjes ben ik begonnen toen hij 5,5 maanden was.

Neff

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 10:52

Het kan misschien wel helpen, speentje is dan meer gewoonte. Hoop voor je dat het lukt, dat scheelt weer dat je dan kunt slapen!

Leuke foto's van etende kindjes!

Susan. Maar alleen om 1 u snachts honger en dan kun je verder slapen de hele nacht, hoe laat is haar laatste voeding savonds en de eerste sochtends dan? zo raar is dat toch niet? (hier nog 2 x per nacht, tussen 1 en 2 en tussen 4 en 5 maar vind snachts voeden wel lekker. lekker rustig is het dan. maar ja, mijn kindje is ook wat jonger)

Mijn zoontje huilde gisteren opeens veel en had honger, waarschijnlijk regeldag. Het nadeel is alleen dat hij na 5 a 10 minuten alweer in slaap viel en dan na 1 uur weer hongerig wakker wordt. Er is voldoende melk. iemand tips om hem wakker te houden tijdens voeden? voetje, handje of nekje wrijven helpt niet..... koud washandje helpt even (vind ik wel een beetje zielig) en gymnastiekbewegingen met de armen helpen ook maar even....

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 11:00

Ik denk dat het CB daar weleens gelijk in kan hebben Nathalie :j
Wilde het niet direct als tip geven omdat het vaak bij sommige tegen het moedergevoel in druist maar ik heb Chiara ook weleens laten huilen :j
Die wilde als babyzijnde erg slecht slapen, enkel van die slaapjes van 20 minuten, dus kwam vaak nergens aan toe. Paar keer laten bléren en toen ging ze beetje bij beetje langer slapen.
Ze heeft dat toen ook een dag of 3 met het tutje gedaan, werd ze dan wakker dan liep ze 10 minuten te mopperen en sliep daarna toch gewoon door.

Tutje heeft ze hier overigens niet anders als alleen maar boven op bed of soms onderweg.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 11:02

Neff schreef:
Het kan misschien wel helpen, speentje is dan meer gewoonte. Hoop voor je dat het lukt, dat scheelt weer dat je dan kunt slapen!

Leuke foto's van etende kindjes!

Susan. Maar alleen om 1 u snachts honger en dan kun je verder slapen de hele nacht, hoe laat is haar laatste voeding savonds en de eerste sochtends dan? zo raar is dat toch niet? (hier nog 2 x per nacht, tussen 1 en 2 en tussen 4 en 5 maar vind snachts voeden wel lekker. lekker rustig is het dan. maar ja, mijn kindje is ook wat jonger)

Mijn zoontje huilde gisteren opeens veel en had honger, waarschijnlijk regeldag. Het nadeel is alleen dat hij na 5 a 10 minuten alweer in slaap viel en dan na 1 uur weer hongerig wakker wordt. Er is voldoende melk. iemand tips om hem wakker te houden tijdens voeden? voetje, handje of nekje wrijven helpt niet..... koud washandje helpt even (vind ik wel een beetje zielig) en gymnastiekbewegingen met de armen helpen ook maar even....

Probeer eens een keer met je vinger onder het kinnetje het zuigreflex te bevorderen zodra ie stil valt...
Werkte bij Chiara wel altijd, die viel niet in slaap maar ging lekker liggen dromen of luisteren, zo hield ik ze bij de les :Y)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 11:30

Is idd niet raar, ik heb hetzelfde wat BA heeft zal dus wel door de leeftijd komen. Normaal dronk ze rond een uurtje of 9, sliep dan tot 4.00 en ontbeet dan om 8.00. Dat ritme heeft ze ruim een maand gehad. Nu drinkt ze al 4 dagen rond een uurtje of 9, en wil ze om 1.00 en 5.30 drinken. Is dus wel korter op elkaar. Ik vind het niet erg hoor, ze gaat daarna weer makkelijk slapen en ik moet er toch minstens 1 keer per nacht uit om te plassen dus ik kan het goed combineren. Wat ik wel opvallend vind is dat ze om 1.00 echt een beetje huilend wakker wordt, dat had ze eerder niet.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 11:37

suus, dan gaan we echt gelijk op weer. tessa wordt ook huilend wakker rond 12/1 namelijk.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 14:19

Grappig! Ik dacht eerst dat het te maken had met de tijd van de avondvoeding, of feit dat ik gevoed had kort na het kolven...maar ook na een normale voeding op de "normale" tijd wordt ze nu al 2 dagen om die tijd wakker. Zal dus wel met een bepaalde fase in de ontwikkeling te maken hebben, kindje van onze gastouder (3 weken ouder dan Marinde) is ook ineens om die tijd standaard wakker nadat hij de nachten bijna doorsliep, hij krijgt ook volledig bv. Zij was vanmorgen wel blij toen ik zei dat wij hetzelfde hadden, stukje herkenning is altijd wel fijn want of je nu wilt of niet je gaat toch een beetje twijfelen (ik wel althans) of alles nog wel goed is.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 15:07

herkenning is zeker fijn! je gaat idd aan jezelf twijfelen, zo stom he!

@hier:
mijn moeder kwam weer om te oefenen. ik zou in de tussen tijd even snel een boodschap doen. toen tessa was overgegeven aan mijn moeder begon ze te gillen en toen ik na 35 minuten terugkwam gilde ze nog.... man, toen moest ik ook even flink huilen!
uiteindelijk heeft oma haar wel stil gekregen en heb ik haar de fles gegeven. na een paar goede slokken overgeheveld naar oma en daar heeft ze de rest van de fles op..
o god, zie toch zo enorm op tegen het werken volgende week!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 15:14

He bah, dat zou ik ook doen zeg! Kan me goed voorstellen dat je even een potje hebt zitten janken. maar iig wel positief dat je moeder haar stil kreeg en dat ze ook bij haar uit de fles heeft gedronken.

Ik heb trouwens vandaag mijn kolfrecord gehaald....2 keer gekolfd ivm werk en allebei de keren 150 cc uit 1 borst. En dat binnen 15 minuutjes := . Terwijl ik de eerste week werken met moeite 60 cc uit 1 borst kreeg...

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 15:51

He jeetje BA ik begrijp helemaal dat je vreselijk op ziet tegen volgende week.
Het is iig fijn dat je moeder haar uiteindelijk wel stil gekregen heeft én dat ze uiteindelijk toch ook uit de fles dronk bij je moeder.

Susan wauwie 150 ml uit 1 borst, super zeg!

Ik ben al aan de slag gegaan met Yasemin zelf weer in laten slapen.
Vanochtend was het grote paniek en kreeg ik haar niet stil behalve door de borst te geven.
En zojuist (een minuut of 25 geleden) viel ze zelf weer in slaap en nu is ze weer wakker. (waren weg dus heb haar zonder moeite slapend van kinderwagen in maxicosi en maxicosi in bed kunnen tillen, maar nu wordt ze net wakker)
Dus ben benieuwd of ze zo weer in slaap valt... Ze maakt iig geen zeur-geluid. :D (nog niet..)

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 16:51

Ik heb trouwens een boek gekregen van La Leche League van mijn moeder. Erg gaaf! Het boek komt uit 1958 maar staan erg goede dingen in. :j

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 19:08

BA, is Tessa ooit wel eens een aantal uren zonder jou geweest?
Ik denk dat je beter langer weg had kunnen blijven, dan was het je moeder waarschijnlijk best gelukt met de fles.

Moeilijk hoor maar hou hoop! Milan begon ook pas uit de fles te drinken 2 dagen voordat ik moest gaan werken dus nog net op tijd.

linda_hans

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 20:12

@BA: ik had in het andere topic al gereageerd, maar echt balen hoor! Hopelijk lukt het toch snel!

@nathalie: een leuk boek gehad en ik ben erg benieuwd hoe het gaat met de tips van het CB!

@susan: jeetje wat een productie!

@neff: de tip die Cyntje geeft heb ik ook gebruikt en die werkte bij Nick erg goed

@ninita: 5,5 maand is toch heel normaal om met hapjes te beginnen?

@ankem: wat een leuke foto!!

Hier vandaag een goed gesprek gehad met de wijkverpleegkundige en alles goed op een rijtje gezet: het niet goed aankomen, iedere voeding minimaal een uur willen drinken, 's avonds minimaal 3x willen drinken en dan nog huilen en onrustig zijn en het niet goed slapen en dit is allemaal van de laatste 1,5 week. En ik kolf al een aantal weken op maandagavond en de laatste 2 weken kolf ik dan maar 60cc uit 2 borsten ipv een voeding! En eerst kolfde ik dan met gemak 150cc. Dus waarschijnlijk loopt gedurende de dag mijn voeding teveel terug, zelfs als Nick vaak drinkt 's avond maak ik om de 1of andere reden niet genoeg melk meer aan. En omdat hij dus zo vaak en lang drinkt ''s avonds kan hij daarop wegblijven de hele nacht.
Ik ben dus sinds vandaag begonnen met 1 voeding kv te geven ipv 1 voeding bv en ik baalde daar eerst behoorlijk van! Maar Nick dronk het goed op en kwam daarna pas na 4 uren weer voor voeding, hij was wel eerder wakker maar ging gewoon liggen spelen.
Ik heb hem om half 6 weer gewoon bv gegeven en hij is voor het eerst sinds 1,5 week weer gaan slapen daarna en hij ligt nu gewoon nog, echt heel bizar (kan toeval zijn, maar dat denk ik niet!). Ik merkte ook dat ik meer voeding had, omdat er langer tussen had gezeten, hij kon langer achter elkaar doordrinken.
Het enige nadeel is dat de kans nu wel bestaat dat het nog meer terug gaat lopen en dat ik dus nog meer voedingen over moet op Kv, maar ik ga in ieder geval proberen de ochtend en avondvoeding zo lang mogelijk bv te geven!!!
Ach het is gewoon niet anders (zegt ze nu, vanochtend was ik iets minder blij, maar het geeft wel rust!).

Neff

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 20:31

BA, Niet leuk als je weer moet werken (tenminste, dat je bij je kindje weg bent,vorige keer vond ik het juist lekker, weg van huis, alleen dat je lang weg bent bij je kindje is even minder) Hoeveel dagen moet je werken en gaat je kindje dan ook naar je moeder?

Nathalie, een boek uit 1958 waar nog goede tips in staan? Vind ik wel knap! Regels veranderen nl nu nog steeds. Merkte ik vooral in mijn kraamweek, wat 2 jaar geleden nog op een bepaalde manier moest is nu alweer anders....

Ninita, 2 dagen daarvoor, wauw, idd net op tijd :). Ken iemand die al weer een paar maanden werkt en nog steeds naar huis gaat omdat het kindje niet uit de fles wil drinken. Dat lijkt me helemaal vermoeiend.

LH, dat klinkt erg bekend, heb ik ook zo met mn eerste zoontje gehad, maar bleef uiteindelijk bij 1 voeding KV. Was ook bang dat het meer voedingen kv werden, maar dat was niet zo. Werd bij mij minder toen ik ging werken en na een maand zat het op laagste niveau. Precies zo als jij beschrijft, dat had ik ook. Volgens mij als je nachtvoedingen blijft geven, dan loopt het niet helemaal terug. En snachts nog een keer kolven verhoogde de productie wel wat bij mij.

Heb nog steeds niet helemaal een bv ritme te pakken , tenminste, mijn kindje niet....;) Hij drinkt soms goed en soms zit ie meer te sabbelen, en valt dan snel in slaap, maar na een uurtje komt ie dan weer en soms slaapt ie 4 uur. Is nog een beetje afstemmen, want na 2 uur doet alles dan pijn als ie dan nog slaapt en schiet de melk alweer naar voren, en soms de melk letterlijk in zijn gezicht spuit als ie dan (eindelijk) drinkt. En als het na een uur al is moet ie echt hard werken en dan laat ie steeds los. Is toch best vermoeiend, maar we komen er wel (hoop ik......) Ga zo zelf ook maar weer slapen denk ik.
O ja, heb dat geprobeerd onder zn kin, maar daar reageert ie helemaal niet op, heb nu zowat alle lichaamsonderdelen ;) al gehad om overheen te strijken, maar helpt niet echt nog, helaas.....

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 20:57

Linda: fijn dat het rust geeft. Het is goed dat er zo snel actie is ondernomen, en dat hij er nu al zo goed op lijkt te reageren.

Neff: jeetje, 's nachts kolven. Dan wil ik :Z ...ik heb helaas geen tips wbt drinken, Marinde heeft namelijk alleen de eerste twee weken wat stimulans nodig gehad om wakker te blijven en bij haar hielp het voldoende om de drukpunten in haar handje of op haar voetje te stimuleren. Ritme hadden wij ook vrij snel te pakken, haar ingebouwde klokje zorgde ervoor dat ze netjes iedere 3 uur wilde eten, en 's avonds om het uur.

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 21:35

wat wegen jullie kids en hoeveel weken oud zijn ze?
Dochtertje weegt nu met 16 weken al ruim 7 kg.... best veel, of niet?!? Heeft ook echt dikke wangen en een onderkin haha!
Lijfje is daarentegen helemaal niet zo spekkig.

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 21:38

Geen zorgen maken hoor! Milan is ook een dikkertje geweest, met 6 maanden woog hij 9,3 kilo.
Inmiddels is hij bijna 1 en weegt hij ruim 10 kilo. Perfect gemiddeld volgens het CB!
Hij is het eerste half jaar gewoon heel veel gegroeid en daarna nog maar nauwelijks waardoor hij toch netjes gemiddeld uitkomt.

Dit schijnt heel normaal te zijn bij BV kindjes :j

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 22:00

Ow Neff, er staan ook zeker dingen in die niet meer kloppen. :D Zo staat er bijvoorbeeld dat je beter water bij kunt geven, na elke voeding stereliseren etc...
Maar veel dingen zijn wel gewoon hetzelfde als nu! Ik vind het vooral gewoon leuk om te lezen. :) Het boek is wel nogal tegen KV merk ik, maar dat maakt me niet uit.

Mijn dochter viel ook in slaap in het begin en op een gegeven moment legde ik haar gewoon weg. Ik kreeg haar ook niet wakker en had toen zoiets van, dan komt ze maar wat eerder.
Is vanzelf goedgekomen.

Am13 dat is een net gewicht ja. :P
Yasemin was met 13 weken 5359 gram. Nu is ze 17 weken, we gaan de 16e pas weer.
Maar Yasemin is juist lang en slank. Veel kleertjes vallen ook te breed voor haar.