Wielrenners/ mountainbikers hier?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 18:26

enzino schreef:
Romyv schreef:
lenen heb ik geprobeerd, maar allemaal lastig lastig lastig! Heb er nu eentje op internet gezien voor 100 euro, maar moet ik dan ook nog zn triatlonpakje eronder doen?

Het lijkt me wel handig om er nog een trisuit (triathlonpakje) eronder aan te doen, want je zal je wetsuit toch uit moeten doen na het zwemmen. En dan kan je natuurlijk niet even de kleedkamer induiken want de tijd loopt gewoon door.
En een trisuit is zo strak/dun dat je nauwelijks zal merken dat je er een aan hebt onder je wetsuit.

Via marktplaats kopen lijkt me trouwens niet heel verstandig voor je eerste wetsuit want de pasvorm is erg belangrijk. Iets te groot en je krijgt "drag", iets te klein en het knelt af. Je kan het beste naar een speciaalzaak gaan en er enkele uitproberen.

En zoals je zelf al aangaf zijn er regels mbt wetsuitgebruik. Bij bepaalde temperaturen zijn ze verplicht, en bij hogere temperaturen verboden. Het is dus wel handig de watertemperaturen te checken voordat je maanden gaat trainen om erachter te komen dat je niet mag starten.

Zwemmen in de zee is trouwens niet zo heel lastig, al is het wel aan te raden dat even te oefenen (golven, zout water, moeilijk te bepalen waar je heen moet, etc). Je zal je zwemtechniek lichtelijk moeten aanpassen en je zal aan het idee moeten wennen (om je hartslag laag te houden).

hahaha goed verhaal! Sponsor jij me? Als je er 800 euro tegen aan gooit is het allemaal niet lastig, maar dat geld heb ik simpelweg niet voor over....

Romyv

Re: Wielrenners/ mountainbikers hier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 18:27

Ik heb gister een rondje van 50 gedaan met een gemiddelde van 30,6. Ging met een vriend en we hebben echt hard gewerkt!!! Heen trok hij het niet om echt op snelheid te komen, terug hadden we keihard wind tegen en zaten er serieus hele stukken tussen dat we net op 23 in het uur zaten.. Al met al was het dus wel netjes maar had zelf iets hoger willen zitten, morgen mitb'n en zondag weer op de racefiets :D

Jacquelien_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 18:21

Hallo allemaal!
Hier even een nieuweling! Ik heb tijden hardgelopen, skeeleren blijf ik leuk vinden maar opeens heb ik het in me hoofd: fietsen op snelheid en conditie opbouwen. Lijkt me hartstikke leuk! Sportkleren/schoenen heb ik, maar ik ga gewoon fietsen op mijn 8-versnellingen fietsje. Ik ben alleen een compleet dummie! Er staan wel wat schema's op internet maar dan vraag ik me af, welk tempo is duurfietsen en welk tempo is normaal fietsen? En wat is nou eigenlijk het voordeel van een normale fiets t.o.v. een wielrenfiets voor beginners? Hoe ga ik beginnen?

Ik ben ontzettend benieuwd naar tips&tricks!

goofyM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 20:04

Hey enzino!! Zit jij nu in thailand??
Ik heb ook door bangkok gefietst!! Is inderdaad hele happening met dat verkeer daar!
Wij hebben 2 jaar geleden in de zomer gefietst in thailand. We zijn van Bangkok naar Chang mai gefietst.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 20:16

duurfietsen gaat meer om de afstand.. Als ik ga touren zit ik rond de 28/30 km/h gemiddeld, als ik kortere afstanden doe zit ik tussen de 31 en 33. Kort is voor mij onder de 50 km, tussen de 50 en 70 is net niets en bovende 70 vind ik lang worden :+

Jacquelien_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 20:22

En hoe zou je mij aanraden te beginnen met mijn normale fiets?

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 20:46

uhm, gaan fietsen! Begin met een uurtje en kijk hoe je benen de volgende dag voelen? Zou sowieso niet op een gewone fiets gaan, maar mijn luxe mening ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 04:55

Jacquelien_x schreef:
Er staan wel wat schema's op internet maar dan vraag ik me af, welk tempo is duurfietsen en welk tempo is normaal fietsen?

Dat is persoonsafhankelijk en ligt aan je conditie, je genen, de omstandigheden, en je fiets.
Het is pas duurfietsen als je je aerobe drempel bereikt en je dus vermoeidheid gaat voelen. Op een mountenbike zal dat door de weerstand bij een lagere snelheid zijn dan op een racefiets. Berg op zal het ook bij een lagere snelheid zijn dan wanneer je op een vlakke baan rijdt. Hoe beter je conditie, hoe harder je zult moeten fietsen om je aerobe drempel te bereiken.

Het is dus onmogelijk hier een snelheid aan te hangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 04:59

Zelf rij ik in zone 3 voor langere afstanden, en zone 4 voor korte afstanden. Sprintjes mogen in zone 5 komen.
Ik ga van zone 3 naar zone 4 bij een snelheid rond de 30km/h.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 05:20

goofyM schreef:
Hey enzino!! Zit jij nu in thailand??
Ik heb ook door bangkok gefietst!! Is inderdaad hele happening met dat verkeer daar!
Wij hebben 2 jaar geleden in de zomer gefietst in thailand. We zijn van Bangkok naar Chang mai gefietst.

Dat is iets dat ik niemand zou aanraden, haha.
Levensgevaarlijk hier om te fietsen op de openbare weg (teveel berichten gelezen over aanrijdingen).

Ik ga normaal gesproken de straat uit op de fiets, dan spring ik in de skytrain, en vervolgens rij ik nog een klein stukje van de skytrain naar het park over de stoep. Terugweg is precies hetzelfde.

Het is volgens mij wel goed te doen om een tour door Bangkok te maken per fiets, maar dan blijf je ook vooral van de normale wegen af en ga je meer over de stoep of door kleinere straten met minder verkeer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 07:37

Ik ben heel benieuwd hoe je die zones meet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 14:41

Om het gemakkelijk te houden:
maximale hartslag is 220-leeftijd.
Zone 5: 90-100% van je maximale hartslag
Zone 4: 80-90% van je maximale hartslag
Zone 3: 70-80% van je maximale hartslag
Zone 2: 60-70% van je maximale hartslag
Zone 1: 50-60% van je maximale hartslag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 14:44

Dank je!

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 20:24

enzino schreef:
Om het gemakkelijk te houden:
maximale hartslag is 220-leeftijd.
Zone 5: 90-100% van je maximale hartslag
Zone 4: 80-90% van je maximale hartslag
Zone 3: 70-80% van je maximale hartslag
Zone 2: 60-70% van je maximale hartslag
Zone 1: 50-60% van je maximale hartslag

Pin je niet vast op deze berekening, want die is wel heel erg algemeen. Mijn maximale hartslag is namelijk veel hoger, dan 220 minus mijn leeftijd. Je kunt altijd een sportmedische keuring laten doen en daarbij vast laten stellen waar je omslagpunt ligt en wat je max. hartslag is. Dan weet je het zeker. Er is ook een significant verschil tussen de hartslag bij vrouwen en bij mannen. Mijn maximale hartslag is namelijk veel hoger dan die van mijn echtgenoot, terwijl we toch dezelfde leeftijd hebben.

xEliesx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 11:55

Goede uitleg Homiafortuna, voor mij gaat dit ook echt niet op. Dit heeft bij mij niet zozeer te maken met de maximale hartslag (klopt wel ongeveer) maar mijn hartslag in rust is vrij hoog en daarom fiets ik al gauw op een hartslag van rond de 155 gemiddeld bij een vrij rustig rondje :)

Iemand van jullie al eens een tijdritje gefietst? M'n vriend is vrij fanatiek wielrenner en nu begint het bij mij toch ook wel te kriebelen :P In een peloton fietsen lijkt me eng, maar een tijdrit lijkt me wel heel leuk! Iemand tips? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 12:20

Om terug te komen op de zones:
De gemakkelijke manier is inderdaad niet erg accuraat, maar een sportmedische keuring is voor de meeste ook weer net een stap teveel.

Om een tussenweg te geven die je vaak kan herhalen (wat nodig is als je vooruit gaat met je conditie): veld testen.
http://www.trainingbible.com/joesblog/2 ... zones.html

Tips voor een tijdrit?
Steek tijd in het vinden van een goede route en ga het gewoon doen! (je kan je niet achter iemand anders verschuilen omdat je alleen gaat)

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 15:27

Ik heb vandaag ook weer een klein rondje gedaan (groen licht gekregen dus hoop weer meer te fietsen) en ging beter dan een paar weken terug :D

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 15:45

Zones worden vaak ook aangegeven door hartslagmeters :j
Jacquelien_x schreef:
Er staan wel wat schema's op internet maar dan vraag ik me af, welk tempo is duurfietsen en welk tempo is normaal fietsen? En wat is nou eigenlijk het voordeel van een normale fiets t.o.v. een wielrenfiets voor beginners? Hoe ga ik beginnen?

Eerst beginnen met de afstand verlengen en daarna pas de snelheid verhogen. Niet te gek rijden, je moet je lijf leren kennen maar wees voorzichtig met hoge hartslagen, zeker in het begin is het beter om langere afstanden te rijden met een lagere hartslag (en dus langzamer).
Voordeel van een normale fiets tov een wielrenfiets? Misschien je houding, maar goed, blijft het feit dat een gewone fiets niet is gemaakt voor lange afstanden en een racefiets wel.
Beginnen, gewoon fietsen en langzaam aan de afstanden opvoeren.

Oja en een leuk boek om wat tips te krijgen: Vrouw en Fiets van Nynke de Jong en Marijn de Vries.
Let er in elk geval goed op dat je voldoende drinkt. Wen je lijf dat aan.

xEliesx schreef:
Iemand van jullie al eens een tijdritje gefietst? M'n vriend is vrij fanatiek wielrenner en nu begint het bij mij toch ook wel te kriebelen :P In een peloton fietsen lijkt me eng, maar een tijdrit lijkt me wel heel leuk! Iemand tips? :+

Meerdere gereden :j (En gewonnen bij gebrek aan tegenstand :') )
In een peleton fietsen is lang niet zo eng als het lijkt, gewoon doen. Het scheelt enorm in het wiel van een ander (ik dacht altijd dat dat wel mee zou vallen..).
Tijdrit ben je overgeleverd aan je eigen lijf en je eigen gedachtes. Je moet je race heel consequent indelen, continue tegen het randje van je kunnen zonder daar over heen te gaan (kwestie van je lijft kennen). Het is beter om op het einde nog te versnellen dan jezelf kapot rijden en aan het einden verzuren en verkrampen.
Daarnaast trap je bij een tijdrit vaak een zwaardere versnelling dan als je "gewoon" aan het fietsen bent. Dit kun je in een rondje fietsen natuurlijk ook opbouwen. Let er wel op dat je dat niet continue doet, want het is minder goed voor je knieën dan licht trappen.

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 20:51

Als je iets meer dan een basisziektekostenverzekering hebt, wordt een sportmedische keuring vaak vergoed.

xEliesx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 10:37

Thx enzino en Splashislief :D

Route is inmiddels bekend en heb ik gister even gefietst.. maar poehh wat valt dat tegen zeg.. Ben eigenlijk alleen getraind op duur.. dan is tijdrijden wel andere koek. Mijn benen voelden eigenlijk prima (die blaas ik niet snel op en trap ook graag zwaar) maar was wel snel buiten adem. Kreeg een 'brok' tussen keel en borst, waardoor ik niet meer diep kon inademen. Af en toe dus ook de benen even stil gehouden en op adem gekomen, was toch maar een testritje :P

Wat is ongeveer jouw gemiddelde snelheid bij een tijdrit Splashislief?

Weet niet precies hoe het zit, maar volgens mij mag je zonder licentie en lidmaatschap alleen aan tijdritten meedoen. (ben niet lid van een wielervereniging).

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 10:50

Ik kwam gemiddeld op 35 km/u ongeveer. Maar dat lag ook aan het parcours, 3 lastige bochten en ik was geen ster in bochten rijden.
Eerlijk gezegd heb ik geen idee of je zonder licentie/lidmaatschap mag rijden. (Bij mij was het bij mijn vereniging)

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 21:24

Hangt er van af, als het een officiele KNWU-wedstrijd/tijdrit is dan mag je alleen met licentie starten. Maar er worden ook diverse tijdritten gehouden waar je zonder licentie mag starten. Deze zijn dan niet aangemeld bij de KNWU. Wij hebben zelf in augustus weer een tijdrit in Paasloo, waar iedereen aan deel mag nemen.
Ik heb vandaag de Friese Fietselfstedentocht gefiets. 240 km. zijn er onder mijn wieltjes doorgegleden.

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 21:43

Ik heb ook de elfstedentocht gefietst 240 km en veel regen! Helaas voor dokkum gevallen in het peleton omdat een man voor mij in de achterwiel van zijn voorganger reed en ik niet kon remmen meer. Resultaat een hele dikke blauwe enkel em veel blauwe plekken nu ik mijn fietsschoenen heb uitgetrokken.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 22:50

Dapper hoor.
Clubgenoot heeft de elfstedentocht weer op de tandem gedaan :+ Ik moet zelf echt niet denken aan 240 km.

:(:) Eydis

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 00:33

Ik heb heel wat tandems gezien inderdaad! En ligfietsen.
Net terug van de ehbo, verrekte enkelbanden en zwaar gekneusde enkel pff.