Bewust kinderloos.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Re: Bewust kinderloos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 21:18

Oké dat maakt dan een heel verschil. Als ik lees ben ik echt ergens in verdiept en dat is dus niet 'niets doen'. Dan ben ik net zo geconcentreerd als tijdens werk of paardrijles.

Een vraag als 'wanneer komt de tweede' vond ik idd net zo ongepast.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 21:19

Aan mij wordt regelmatig gevraagd:
Die 3de is zeker een ongelukje....
Of waarom nog een 3de? (toen ik zwanger was) je hebt van beide soorten al 1.

Mijn vriendin die 3 jongens had en (toevallig wel onverwacht) zwanger was van de 4de: Je gaat zeker door tot je een meisje hebt....

Ik denk dat iedereen wel eens (te) bemoeizuchtige vragen krijgt (die ook vaak berusten op vooroordelen).

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 21:21

Lielle schreef:
dat was een poging om eea wat luchtiger toon te geven, en dat mag dus met een hele grote korrel zout genomen worden.

Ut mot toch niet gekker worden :n ;)

Btw: koptelefoons doen wonderen :) Ik heb vroeger nog wel eens gewoon mijn koptelefoon opgehouden, ook al waren de batterijen van mijn walkman (voor alle moeders: vergeet niet om uit te leggen wat dat is _O- ) allang leeg: je kunt ongehinderd doen alsof je de ander niet hoort.

Overigens word ik niet echt vaak aangesproken voor gesprekken. Wel voor vragen (ik zie er blijkbaar enorm betrouwbaar uit :) ) maar mensen gaan niet heel snel een gesprekje met me aan. Als kinderen op me af komen en ik heb er geen zin in, dan beeindig ik het gesprek gewoon heel duidelijk ("ik ga nu weer even lezen" of een dergelijke opmerking, en dan kijk ik weg.) Werkt eigenlijk prima.

Lielle

Overigens snap ik heel goed dat het moeilijk te verwoorden is waarom je moeder wil worden, net zo goed als dat het ooit moeilijk is om uit teleggen waarom je juist voor die partner hebt gekozen. Maar ik vind 'waarom niet' zo ongeïnteresseerd overkomen, en dat kan idd zeker ten onrechte zijn.

_sparta_

Citaat:
:wow:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 21:22

Lielle schreef:
Chiqa, dat was een poging om eea wat luchtiger toon te geven, en dat mag dus met een hele grote korrel zout genomen worden.

Vandaar mijn vraag ter verduidelijking, was dus luchtig bedoeld, ok kan gebeuren zo op een forum toch?

Lielle schreef:
Overigens vind ik mijn reacties niet zo vreselijk extreem, maar wij zitten sowieso op een heel andere lijn in wat we normaal, beleefd en extreem vinden.

Jij mag dit van jouzelf vinden alleen kan jij het verkroppen dat de gemiddelde bokker jou houding mss zomaar eens hautain zou kunnen vinden?
Vind jou dr een ster in om eerst je mening neer te kwakken, hoe hard die ook aan kom om vervolgens een sneer na te laten dat het niet jou probleem is, althans in dit topic laat je dat wel duidelijk merken.
Vind je het dan vreemd dat er vragen worden gesteld?

Overigens moest ik in je profiel kijken om enige herkenning te zoeken of ik ooit in discussie met jou ben beland, maar kan het mij niet meer herinneren of was dat om het woordje U?

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 21:23

Bij mij op mijn werk (werk in een ziekenhuis) zijn er ook een aantal vrouwelijke artsen die geen kinderen hebben. Zij hebben als doel om cariëre te maken en daar passen geen kinderen in.
Zelf vind ik het heel goed dat zij die keuze gemaakt hebben.
Er is namelijk ook een doktersechtpaar met een kindje die óf op de crèche is óf bij hun au-pair omdat ze het zelf vanwege hun banen te druk hebben om het kind op te voeden. Dan denk ik bij me zelf: jullie hadden beter geen kinderen kunnen nemen, óf je neemt een kind en gaat minder werken óf je blijft werken en neemt geen kinderen.
Ook zijn er mensen die best tijd voor een kind zouden hebben maar er gewoon geen behoefte aan hebben. Dat vind ik ook prima. Als je er geen zin in hebt dan moet je het niet doen anders voelt het kind op een gegeven moment ook wel dat hij eigenlijk ongewenst is.

Zelf heb ik wel een kinderwens maar ik ben pas 22 dus het hoeft voor mij nu nog niet. Maar als ik wel zwanger zou raken zou ik het wel houden omdat ik er opzich wel aan toe ben.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 21:24

Brainless schreef:

Mijn vriendin die 3 jongens had en (toevallig wel onverwacht) zwanger was van de 4de: Je gaat zeker door tot je een meisje hebt....

Ik denk dat iedereen wel eens (te) bemoeizuchtige vragen krijgt (die ook vaak berusten op vooroordelen).

In de ogen van een ander doe je het idd niet snel goed. ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 21:24

Brainless schreef:

Ik vraag me af of het allemaal bemoeizucht is, en niet (net als de woordkeuze van Lielle) voor een deel een poging om de boel een beetje luchtig te houden (ik bedoel - je moet toch wat zeggen) die bij sommige ontvangers anders overkomt dan de intentie was.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 21:28

Chiqa schreef:
Vind jou dr een ster in om eerst je mening neer te kwakken, hoe hard die ook aan kom om vervolgens een sneer na te laten dat het niet jou probleem is, althans in dit topic laat je dat wel duidelijk merken.
Vind je het dan vreemd dat er vragen worden gesteld?

Chiqa, typisch dat je dit aanhaalt. Ik kan me een recent topic over een soortgelijk onderwerp herinneren waarin jij degene was die op een dergelijke manier reageerde. Overigens vind ik dat je in dit topic genuanceerder bent en dat vind ik persoonlijk een fijnere manier van communiceren. :j

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 21:29

Dat zou zomaar kunnen chiqa, er is me wel vaker arrogantie verweten. Maar ik ga me niet teveel aantrekken van wat sommigen van me vinden, en dat is absoluut arrogant. Zolang ik mijn mening beargumenteer en bereid erover verder in discussie te gaan lijkt me daar ook weinig mis mee. dus als ik niet toegankelijk overkom, spijt me dat want dat is niet de bedoeling. Maar als je het niet erg vind, houden we de discussie verder on topic.

(dat was vooral in het 'Hè!' topic waar je me me al verweet elitair te zijn)
Laatst bijgewerkt door Lielle op 09-03-10 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 21:30

Brainless schreef:

Zo herkenbaar! :j

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 21:32

Een bekende van mij had al een meisje en toen was ze weer zwanger en kreeg ze weer een meisje.
Toen kreeg ze ook wel de reactie: wat jammer dat het geen jongen is geworden. Of: ga je door tot je een jongen hebt?

WTF maakt het uit dat je 2 meisjes hebt. Daar ben je toch super blij mee dan hoef je toch niet ook persé een jongen te krijgen :?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 21:33

Ik vind shadow's insteek over de reden achter die vragen wel boeiend. Mss eens iets om eerst eens aan te nemen, gewoon onhandigheid in een gesprek. Ga ik onthouden.

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 21:34

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 21:41

Lielle schreef:
Dat zou zomaar kunnen chiqa, er is me wel vaker arrogantie verweten. Maar ik ga me niet teveel aantrekken van wat sommigen van me vinden, en dat is absoluut arrogant.

Ah dat zie jij dus wel van jezelf, anders had ik dit toch wel een toppunt van arrogantie gevonden,
weet ik een beetje wat voor vlees ik mee te maken heb.
Gelukkig kan jij wel naar jezelf kijken zonder hierin door te slaan en geef je wel antwoord op de vragen,
alleen wel een tikkeltje apart.
Ik kan op zijn tijd idd ook lekker star zijn, maar probeer wel open te staan voor mensen die oprecht geinteresseerd zijn wat de reden van een opmerking kan zijn, soms wordt ik dan ook wel eens wakker geschud dat dit ook anders had gekunt.
Dat is ook een bekend probleem van gebrek aan tonatie op een forum denk ik, IRL kan een knipoog of bepaalde blik in iemands ogen meer zeggen dan duizend woorden.

Lielle schreef:
Zolang ik mijn mening beargumenteer en bereid erover verder in discussie te gaan lijkt me daar ook weinig mis mee.

Klopt, maar vond het even moeilijk om te bespeuren of jou houding star en afzijdig was op pure interesse.
Vond jou vragen naar Mambobeach wel erg stellig maar aan de andere kant begrijp ik de achterliggende gedachte ook wel weer, ik ben immers ook een persoon die niet zo zit te wachten op een moeder die mij gaat vertellen of een kind leuk is, dat hoef ik helemaal niet te weten simpel om het feit dat het mijn interesse niet wekt.

Beetje zoiets als spruiten door je strot duwend terwijl je het echt niet te eten vindt.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 21:46

Overigens ook een interessant topic IMO, dat recente topic over wel of geen kinderen.

[LZP] Later kinderen of geen kinderen

Als ik mijn eigen reacties teruglees, dan ben ik nu in dit topic wel een béétje in herhaling aan het vallen. ;)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 21:46

ik heb nog wel een beetje zelfkennis :)) (en die is gewoon luchtig bedoeld.

En dan moet ik zeggen dat we er toch op een heel snelle manier heel goed uitgekomen zijn! Weer wat meer wederzijds begrip, helemaal top!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 21:52

Absoluut Lielle, gelukkig stonden wij beide even open voor wat positief kritiek ;)
Hoevaak zoiets een eigen gaat leven, simpel om het feit dat je dr op een forum soms best slecht uit kan komen, beter zo :+

Karin ik kan mij herinneren dat er vaker gestreden is om dit onderwerp wel of geen kinderen,
en elke keer weer lijken de discussies in een bepaald sfeertje voor te zetten.
Moeders die zichzelf keihard lijken te verdedigen, en waarom vraag jij je toch af....je kan dr heel wat uurtjes mee vullen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 21:58

Ik neem graag deel aan discussies over onderwerpen waar ik over kan en wil meepraten.

Ik haak alleen af als er niet op een respectvolle manier met elkaar wordt gediscussieerd.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 22:31

Pebblesther schreef:
Voor de (bewuste) kinderlozen onder ons: na het lezen van dit topic ben je blij dat je kinderloos bent
[LZP] I SO loooove my kids...!

Leuk topic van iemand die het niet makkelijk heeft gehad (en heeft), verlaten door haar vriend toen ze zwanger was van hun tweede...

Dat is ook een reden dat ik bewust geen kinderen wil, ik wil geen alleenstaande moeder worden die er voor alles alleen voor staat.
Heb dat bij mijn moeder gezien en dat leven wil ik niet. Niet dat mijn moeder ongelukkig was, maar ik heb haar verdriet gezien en ik heb gezien en later ook echt begrepen hoe zwaar ze het had en hoe alleen ze eigenlijk in alles stond.

Hoe zien de moeders dit? Zijn jullie daar niet bang voor? Met al die relaties die tegenwoordig zo snel stuklopen?

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 22:35

Dit onderwerp is inderdaad al vaker voorbij gekomen, en toen ik wat oude reacties teruglas merkte ik dat ik door de jaren heen nog geen spat veranderd ben :))

Ik heb ook geen kinderen. Da's een bewuste keuze want de behoefte is er niet (nooit geweest ook) en ik acht er mezelf niet geschikt voor. Die combinatie lijkt me een prima reden om er niet aan te beginnen, uiteindelijk wordt niemand daar gelukkig van.

Vroeger werd er regelmatig gevraagd wat de plannen waren. Soms zo tussen neus en lippen door, maar soms ook heel direct en op het lompe af. Het ergste vond ik altijd nog de "oh, maar dat komt nog wel"-reacties, alsof je nog dom was en het licht nog niet gezien had.
Door de jaren heen ben ik er nog eens extra op gaan letten of ik daadwerkelijk iets geweldigs gemist heb, maar ben toch altijd tot de conclusie gekomen dat dat niet het geval was. Wel denk ik regelmatig dat er mensen zijn die nu kinderen hebben en eigenlijk dezelfde conclusie hadden moeten trekken, nl. "niet geschikt", maar gedane zaken nemen nu eenmaal geen keer en gelukkig is het verder allemaal hun pakkie an ;)

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 22:40

Ik zit nu op een leeftijd (30) waarin iedereenom mij heen zwanger is of al een beeb op de arm heeft en dat benauwd me ergens toch wel!
1. omdat ik me nog lang geen 30 "voel".
2. omdat mensen nu toch wel een beetje gaan verwachten dat ook ik met een skippybal in mijn buik rond ga lopen.
Meestal zeg ik gewoon dat ik geen kinderen wil en dan is doorgaans het gesprek erover afgelopen, maar sommige mensen gaan echt doorvragen...zucht....ja maar waarom dan niet? je hebt een stabiele relatie of nog erger " ja maar je biologische klokje tikt door" Aaargh als er iets erg vind dan is het die opmerking wel!
Mijn antwoord is dan dan mijn klokje stuk is en dus niet zal gaan tikken ;-)
Zoals ik al eerder zei; wie weet....ooit, maar het is niet mijn droom op dit moment.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 22:42

Och maar Oscar wat er nog niet is kan mss toch nog komen?
Je bent nog zo jong..............

GRAPJE :D
Deel je mening, ben zelf ook geen steek veranderd in mijn mening over kinderen,
ben nooit een strobreed geweken van mijn overtuiging dat ik gewoon geen geschikte moeder zal zijn,
daar ben ik te egoistisch voor. :o En ben eigenlijk nog steeds verschrikkelijk blij dat ik nooit heb getwijfeld...Want als ik aan het twijfelen sla kan dat nog wel eens heel vreemd uitpakken.

laetitia schreef:
Hoe zien de moeders dit? Zijn jullie daar niet bang voor? Met al die relaties die tegenwoordig zo snel stuklopen?

Dat vraag ik mij ook af....Dit is dus ook een van de redenen waarom ik dr niet aan wil beginnen.
Ik hoor toch wel regelmatig vaders klagen dat hun leven thuis toch niet echt is wat ze ooit hebben gewild....En in het ergste geval een ander zoeken.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 22:45

laetitia schreef:
Pebblesther schreef:
Voor de (bewuste) kinderlozen onder ons: na het lezen van dit topic ben je blij dat je kinderloos bent
[LZP] I SO loooove my kids...!

Leuk topic van iemand die het niet makkelijk heeft gehad (en heeft), verlaten door haar vriend toen ze zwanger was van hun tweede...

Dat is ook een reden dat ik bewust geen kinderen wil, ik wil geen alleenstaande moeder worden die er voor alles alleen voor staat.
Heb dat bij mijn moeder gezien en dat leven wil ik niet. Niet dat mijn moeder ongelukkig was, maar ik heb haar verdriet gezien en ik heb gezien en later ook echt begrepen hoe zwaar ze het had en hoe alleen ze eigenlijk in alles stond.

Ik heb er alleen voor gestaan met mijn 1e en ja, ik had een gevoel dat ik erg had gefaald... Maar voor mijn gevoel ben ik er nooit slechter van geworden. Natuurlijk had ik voor mijn kind nooit uit elkaar willen gaan maar samen door ging ook absoluut niet, dus achteraf heb ik geen spijt gehad.

Mijn moeder is ook alleen geweest met ons, ik weet dat mijn moeder ook best verdriet heeft gehad van de scheiding maar wij zijn nooit wat te kort gekomen, in niets niet. Gelukkig heb ik een moeder die een heel sterke en verstandige vrouw is. Heel veel respect heb ik voor haar!