Wie heeft er ook migraine? Wat wel/niet eten drinken?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 10:24

1000 mg pcm en 500 ibu is echt niet zo veel hoor, het lijkt heel overdreven, maar dat valt echt mee. Pas vanaf daar begint het op pijnstilling te lijken.... Voor andere pijnklachten heb ik dagen dat ik 4xdaags 1000 pcm slik, en 2x daags 600 mg ibu. Word echt door meerdere artsen geadviseerd. Maar voor migraine doen beide middelen weinig, dus heb je domweg de imigran nodig.

Wat betreft preventieve medicijnen: het is een afweging die je maakt. gemiddelt worden inderdaad 2 aanvallen per week aangehouden om over te stappen op preventieve middelen, waarbij dan meestal begonnen word met een bloeddrukverlager. Werkt dat niet of levert dat te veel andere problemen op, kan men overstappen op anti-epileptica, zoals depakine of topamax, of bijvoorbeeld een hartmedicijn als verapamil.

De afweging is uiteindelijk aan de patiën zelf, maar de richtlijn voor het voorschrijven van imigran is 2 stuks per week. Gebruik je meer, kijk dan niet raar op als je arts het niet meer voor wil schrijven omdat hij misbruik of verslaving vermoed.

Trouwens, je kan geen doseringen imigran in verschillende vormen vergelijken. Zetpillen zijn zwaar, evenals tabletten. Neussprays zit al minder in, en in injecties zit nog weer minder. Maar om te zeggen dat je vaker injecties kan gebruiken dan zetpillen omdat de dosering lager is, is onjuist. De toedieningsvorm is anders, waardoor er een andere hoeveelheid van het middel opgenomen word. Uiteindelijk komt er evenveel in je lichaam.

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 10:35

Als ik dat allemaal zo hoor dan probeer ik het nog wel even uit te zingen zoals het is. Normaal gesproken heb ik 2x per maand een aanval, dat is voor mij dan nog wel beter te overzien dan elke dag medicijnen slikken. De dingen waar jullie over spreken als preventief medicijn klinken me ook niet echt jofel in de oren.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 11:13

eempiej schreef:
Ik zou het niet eens in willen nemen ondanks de pijn. T klinkt echt heel veel!

Toch denk ik (weet het voor mezelf wel zeker), dat als je zo'n enorme migraine hebt, het je echt niet kan schelen wat je slikt als het maar minder wordt of weggaat! Je hebt soms eigenlijk geen keuze, want gewoon afwachten of het beter wordt is dan geen optie, zo erg kan het zijn!

Laurabram

Re: Wie heeft er ook migraine? Wat wel/niet eten drinken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 11:15

Dat ben ik wel met je eens Simodi. Als je echt een flinke aanval hebt wil je echt alles doen om te zorgen dat de pijn weggaat, dan denk je niet meer logisch na.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 11:54

ik had in die tijd ook dagelijk een aanval die minimaal 8 uur duurde...en gewone pcm werkt bij mij niet dus toen had de huisarts, in overleg met de neuroloog, gekozen voor 2 pcm met codeine (codeine versterkt de werking van pcm) en ibuprofen omdat dat wel altijd iets helpt en beiden samen zorgen ervoor dat de werking van imigran wordt versterkt...

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 13:32

Ik heb al vanaf mn 5e migraine aanvallen.
veel chocolade, suikerspin mijd ik.

vroeger had ik het bij stress, te weinig slaap, te weinig eten/drinken, te lang tv kijken.

later ook nog maandelijks tijdens de menstruatie.

Heb van die vieze smelt pilletjes gehad, maar die werkte op een gegeven moment niet meer, daarbij kan ik met migraine niks op mijn tong verdragen.

Toen kwam er bijna de uitkomst.. imigran neusspray. Erg vies wanneer het in je keel komt, maar helpt snel de migraine te verminderen. na ongeveer 4 uurtjes trekt het weg, wel voel je je de hele dag nog beroerd.

Maarrrrrr nu was het probleem nog, dat ik elke maand een dag ziek was, wat mijn werkgever niet goedkeurde.
Toen hoorde ik van mijn tante over de prikpil.
En het werkt perfect bij mij.

Sinds ik aan de prikpil ben heb ik geen een keer migraine meer gehad!

Dus misschien voor anderen ook een uitkomst,..

xROMY

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 19:45

Hebben jullie wel eens aan aanval gehad op school/werk?
Hoe reageerden jullie klasgenoten/collega's? :=

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 20:02

xROMY schreef:

Ja, heel vaak...ik probeerde het altijd zo goed mogelijk te verbergen en probeerde zo goed mogelijk door te gaan (ik kan tijdens migraine-aanvallen sowieso al niet stil zitten/liggen en rust nemen, door de pijn moet ik juist in beweging blijven)...

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 21:33

simodi schreef:
eempiej schreef:

Toch denk ik (weet het voor mezelf wel zeker), dat als je zo'n enorme migraine hebt, het je echt niet kan schelen wat je slikt als het maar minder wordt of weggaat! Je hebt soms eigenlijk geen keuze, want gewoon afwachten of het beter wordt is dan geen optie, zo erg kan het zijn!

Ik heb zelf ook migraine en weet hoe de pijn is. Maar dan nog zou ik het nooit nemen. Maar dat is mijn eigen iets.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 21:36

jumpgirl schreef:
Toen kwam er bijna de uitkomst.. imigran neusspray. Erg vies wanneer het in je keel komt, maar helpt snel de migraine te verminderen. na ongeveer 4 uurtjes trekt het weg, wel voel je je de hele dag nog beroerd.

Fijn dat het nu goed gaat!

Wat duurt dat lang die werking van de neusspray! Een imigran tablet (100) werkt met een uurtje al.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 21:37

xROMY schreef:

Ja. Dan zeg ik het gewoon tegen collega's, vaak zien ze het wel aan je omdat je ogen blijkbaar anders gaan staan. En dan meld ik me ziek en ga naar huis ... ze doen nooit vervelend en wensen me alleen maar beterschap.

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 21:39

ja, mijn moeder ziet het aan mijn pupillen...heb al wel eens een beginnende aanval gehad op school, heb gewoon gezegd dat ik echt naar huis moest. Vonden ze ook geen probleem, want ik zag er blijkbaar hondsberoerd uit :+ ik zie er ook echt al slecht uit voor de aanval goed en wel bezig is.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 21:47

eempiej schreef:
eempiej schreef:

Ik heb zelf ook migraine en weet hoe de pijn is. Maar dan nog zou ik het nooit nemen. Maar dat is mijn eigen iets.

ik denk dat, als je het echt elke dag hebt en een aanval iedere keer minimaal 8 uur duurt, je wel anders piept...
ik ben namelijk ook helemaal geen voorstander om medicijnen te slikken, maar toch heb ik uiteindelijk toch een flinke hoeveelheid geslikt voor mijn aanvallen...

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 21:49

simodi schreef:
jumpgirl schreef:

Fijn dat het nu goed gaat!

Wat duurt dat lang die werking van de neusspray! Een imigran tablet (100) werkt met een uurtje al.

bij mij begint de imigran neusspray, nu ik stressvrij ben en incidenteel een aanval heb, binnen een kwartier al te werken...

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 22:04

Ik heb idd niet iedere dag een aanval, en dat wil ik graag zo houden. En ja misschien had ik het dan wel gedaan. Maar nu met een aanval die ook bij mij van 's ochtends vroeg tot 's avonds duurt laat ik de pijn liever voor wat het is. Heb met medicijnen irritantere bijwerkingen gehad (uitvalsverschijnselen), die ik niet op vond wegen tegen mijn hoofdpijn, ookal is die heftig en braak ik dan 2 keer per uur.
Magoed zoals ik al zei, dit is mijn mening.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 22:08

eempiej schreef:
Ik heb idd niet iedere dag een aanval, en dat wil ik graag zo houden. En ja misschien had ik het dan wel gedaan. Maar nu met een aanval die ook bij mij van 's ochtends vroeg tot 's avonds duurt laat ik de pijn liever voor wat het is. Heb met medicijnen irritantere bijwerkingen gehad (uitvalsverschijnselen), die ik niet op vond wegen tegen mijn hoofdpijn, ookal is die heftig en braak ik dan 2 keer per uur.
Magoed zoals ik al zei, dit is mijn mening.

dat mag je mening ook zijn...
ik moet zeggen dat ik het wel erg lekker vind gaan allemaal...dit jaar tot nu toe nog maar 3 aanvallen gehad, tegen ruim 200 vorig jaar

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 22:11

Dat is idd lekker!
Ik heb al bijna een maand geen aanval gehad en ben dus ook blij. Woensdag weer naar de homeopaat. Ben benieuwd wat ze gaat zeggen. Deze week ga ik ook maar even een afspraak maken bij de huisarts voor een andere manier van anticonceptie.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 22:15

dat kan ik me heel goed voorstellen, dat je een maand aanvalsvrij bent nu...zo voelde ik mij toen als ik een week geen aanvallen had gehad...de eerste tijd na al die stress...

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 23:32

xROMY schreef:

afgelopen vrijdag heeft vriendlief voor het eerst in bijna een jaar echt migraine van me mee gemaakt (heb het wel al verteld) zelfs hij schrok redelijk ik hoeverre en hoe snel het vorderd bij me ondanks dat deze aanval mee viel
op het werk ed word ik ook wel redelijk serieus genomen wel is waar na uitleg gezien ik het redelijk lang verborgen heb kunnen houden al ga ik veels te vaak en te ver door (werd me vrijdag ook even vlink onder mijn neus gevreven)
uiteindelijk 2 dagen comateus geweest

verder ik ben niet zo van het pillen slikken gebeuren al ben ik op zo'n moment idd ook instaat alles te doen om de pijn maar weg te krijgen om rustig te kunnen slapen (ik heb wel eens met tranen in mijn ogen gestaan van de pijn)
helaas houd ik op zo'n moment niets binnen

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 23:44

Mijn medicijnen reageren heel verschillend. Vaak werkt de zetpil sneller en sterker dan de neusspray. Maar de neusspray vind ik makkelijker voor op het werk, want de zetpil werkt bij mij zo ontzettend laxerend en dat is geen pretje voor iemand die al te makkelijk naar de wc gaat, haha.

Ik ben vandaag naar de Manuele therapeut geweest. Mijn nek en schouders zaten inderdaad vast (maar dat wist ik natuurlijk al), nekwervels zijn gelijk even los "getrokken" en wat wervels boven in mn rug zijn ook los gemaakt. Verder heeft hij de bewegelijkheid van mijn nek getest en dat viel hem niet tegen. Ik zit maar iets onder het gemiddelde, iets dat me verbaasde! Maar toen hij met mn nek bezig was en de "probleem wervels" aanpakte, kreeg ik gelijk van die migraine steken door mn hoofd, dat heb ik ook aangegeven, maar toen hij los liet, trok het ook weer weg. Het is voor mij in iedergeval duidelijk dat die vastzittende wervels de migraine triggeren. We gaan nu gewoon 6 weken lang kijken of we mijn algehele lichaam flexibeler kunnen maken en hij gaat elke week mn nek/schouders behandelen, kijken of dat wat oplevert wbt de migraine.

Over mn onderrug helaas wat minder nieuws, ik sta zo scheef als wat (ook al een bekend probleem bij mij), maar hij heeft al gelijk eerlijk gezegd dat hij waarschijnlijk niets daarmee kan. Ik ben ontzettend stijf en stug in mn onderrug, veel spieren zijn te kort, kan niet echt normaal bewegen zoals het gemiddelde mens en hij is de eerste die eerlijk zegt dat het gewoon een kwestie is van "mee leren leven". Gelukkig ben ik daar ook al heel lang mee bezig, maar andere behandelaars hebben me altijd gezegd dat ze het op konden lossen. Zelf heb ik inmiddels ook wel door dat dat makkelijker gezegd is dan gedaan en geloofde er ook niet echt meer in dat het op te lossen was. Dus erg verhelderend dat deze persoon me gelijk recht voor zn raap zei waar het op stond! En ook erg fijn voor de bankrekening dat ie niet eeuwig met me gaat aanklooien. Dus die komende 6 weken gaan ook dienen om te kijken of we vooruitgang gaan boeken met de onderrug en zo niet, dan stoppen we er na die 6 weken mee.

Ben benieuwd hoe het gaat lopen!

xROMY

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 21:27

Ik heb al een tijdje dat ik flikkerende stipjes zie.
Als ik bij de bushalte zit dat kijk ik wel eens in de lucht,
en dan lijkt het alsof er witte/lichtere vlekjes in de lucht die steeds van plaats veranderen.
Soms snel, en de andere keer wat langzamer.

Zou dit een soort migraine zijn, of lichtgevoelig oid? :o

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 19:28

Als dat migraine zou zijn, zou ik de hele dag door, al jaren lang achter elkaar constant migraine hebben. ;) Als het goed is heeft het iets met je netvlies te maken.

xROMY

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 21:34

Oké bedankt. :)
Zou het met een oogafwijking te maken hebben?

Mn gewone migraine is gelukkig al een tijdje niet meer langs geweest. :D

Loves_You

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 23:52

ik heb het ook.
maar ik heb het pas net gehoord dat ik het heb;)
ik heb ook last van die aanvallen heel verschrikkelijk!
ja niet roken zeggen ze!
maar voor de rest eet en drink ik gewoon alles:)
roken trouwens ook! :P

xROMY

Re: Wie heeft er ook migraine? Wat wel/Piet eten drinken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 15:58

Ik rook niet en drink geen alcohol.
Ik denk ook niet dat het bij mij door voedsel komt.
Want als ik het heb, heb ik niets bijzonders gegeten.