Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 19:37

996981 schreef:
pien_2010 schreef:
Een bevriende arts vertelde dat ze nog nooit zo weinig griep en andere seizoens gebonden ziektes heeft gehad in haar pralrijk vorig jaar en januari.

Ik denk dat heel veel mensen ook minder snel naar de huisarts gaan, omdat ze bang zijn daar een Corona besmetting op te lopen? Dan lijkt het misschien alsof er minder seizoensgebonden ziekten zijn, omdat die mensen thuis blijven.

Dan zou dat zichtbaar moeten zijn in het aantal zkh-opnames gerelateerd aan influenza toch? En aantal influenzagevallen bij instellingen. Daarbij is die onderrapportage namelijk niet mogelijk lijkt me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 19:49

996981 schreef:
Jawel, daar zijn we helaas al wel. De titel van dit artikel is: “Vijftien ouderen overleden na coronaprik, waarschijnlijk door onderliggende problemen“

https://nos.nl/artikel/2367828-vijftien ... lemen.html

Als diezelfde 15 ouderen overlijden met een positieve coronatest, overlijden ze aan Corona volgens de media.

Dat is wat ik gek vind.

Corona + onderliggend lijden wordt altijd in twijfel getrokken, dan gaat het al gauw van ach hij/ zij had onderliggend lijden, dus corona was enkel de druppel, ze gingen anders toch ook al gauw dood.

In dit geval wordt iig nog onderzocht of het corona was of dat het ook door het vaccin kon komen, de conclusie staat niet vast.

Deze ouderen waren toch in duitsland, dus laten we eerst een kijken als dat in nederland gebeurd.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 19:50

secricible schreef:
996981 schreef:

Ik denk dat heel veel mensen ook minder snel naar de huisarts gaan, omdat ze bang zijn daar een Corona besmetting op te lopen? Dan lijkt het misschien alsof er minder seizoensgebonden ziekten zijn, omdat die mensen thuis blijven.

Dan zou dat zichtbaar moeten zijn in het aantal zkh-opnames gerelateerd aan influenza toch? En aantal influenzagevallen bij instellingen. Daarbij is die onderrapportage namelijk niet mogelijk lijkt me.

Niet iedereen die griep heeft wordt opgenomen of gaat dood?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 19:53

Maar er zijn ook dan altijd meer opnames dan de rest van het jaar. Dus dat zou wel een graatmeter zijn.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 19:53

Maar als ik bel naar de huisarts met griepklachten dan krijg ik altijd te horen dat ik een aspirine moet nemen en uit moet zieken...

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 19:54

Maar als jij zelf nog maar amper kunt bellen omdat je zo ziek bent zeggen ze dat ook niet meer :D

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 19:57

Als ik me voor corona ziek melden met dat ik de griep had zeiden ze altijd heb je al de huisarts gebeld in 2019 dus heel braaf wel de huisarts gebeld en die zei toen inderdaad uitzieken.

Ik denk ook niet dat veel mensen voor corona naar de huisarts bellen als ze griep hebben.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 20:00

We weten natuurlijk ook niet hoeveel mensen die een griep risico waren dit jaar net wat eerder covid tegen kwamen.

Daarnaast hebben kleine kinderen bij influenza de neiging om superspreaders te zijn en laat die nu net niet welkom zijn bij opa en oma.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 20:02

kwam covid eigenlijk niet later dan het normale griepseizoen?
Nu deze winter is dat natuurlijk anders.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 20:12

Het oversterfte cijfer vergeleken met andere jaren is objectief.

Wat ik zelf pittig vind aan covid krijgen is al die mensen die maanden later nog moe zijn, hartklachten hebben etc. Dan praten we over de (jonge) patiënten die milde klachten hebben gehad en dus verre van het ziekenhuis waren. Dat vind ik zelf eng.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 20:17

Je kan het hoe dan ook gewoon beter bespaard blijven. De rest verschijnselen zijn denk ik nog het meest lastige van de corona.
Even ziek zijn en week in je bed door brengen is nog wel te behappen maar na zoveel maanden steeds op de sukkel blijven is echt killing! Ook geestelijk.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 20:21

Al met al is het behoorlijk deprimerend en zorgwekkend. De Zuid Afrikaanse variant duikt overal op en het Astra Zenica vaccin werkt daar al niet tegen en de andere vaccins is nog afwachten en daar zijn te weinig van. Daarnaast raakt de rek in de samenleving er steeds meer uit.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b6de786e/
Laatst bijgewerkt door Loretta op 08-02-21 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 20:21

purny schreef:
Maar als ik bel naar de huisarts met griepklachten dan krijg ik altijd te horen dat ik een aspirine moet nemen en uit moet zieken...

Meeste mensen die dan bellen zijn gewoon verkouden, misschien met koorts er bij, keelontsteking, spierpijn, mensen noemen dat al snel griep.
Heb een jaar of zes geleden nog eens echt de griep gehad, dan heb je echt flinke koorts, en een paar dagen zelfs geen zin om te eten, lezen, tv kijken in bed. Alleen maar op apegapen liggen. Dag of 2 zo erg en in totaal wel een weekje ziek. Dat is de griep. En normaal gesproken hoef je daar de huisarts niet voor te bellen.

Flink verkouden noemen mensen ook al vaak griep. Of grieperig.

Overigens was ik dat altijd wel een paar keer per jaar. En nu al meer dan een jaar niet. Door het afstandhouden natuurlijk.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 20:22

Ik ben die persconferentie aan het terug kijken, vraagt 1 van die journalisten waarom we niet gewoon accepteren dat er meer doden vallen en toch versoepelen voor de jongeren. Dat je zo iets überhaupt durft te stellen. Het is voor ons allemaal zwaar maar ook ik hoe eenzaam ik me ook voel zou ik niet willen versoepelen. Als versoepelen betekend dat er meer mensen overleden en dat moet je nooit willen.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 20:23

Het is een beetje cru gezegd zoals je het hier stelt, maar ik denk dat er momenteel heel veel mensen zijn die zich dat afvragen.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 20:24

Hey zo cru stelde die journalist zijn vraag.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 20:25

Popstra schreef:
Je kan het hoe dan ook gewoon beter bespaard blijven. De rest verschijnselen zijn denk ik nog het meest lastige van de corona.
Even ziek zijn en week in je bed door brengen is nog wel te behappen maar na zoveel maanden steeds op de sukkel blijven is echt killing! Ook geestelijk.

Dat is ook zo. En overlijden is vreselijk, helemaal als je zonder corona makkelijk nog jaren had kunnen leven. Maar dat is een kleine groep op het totaal aantal mensen die corona hebben gehad. De focus ligt alleen op het aantal opnames in ziekenhuizen, overlijdens en mensen met restklachten
Maar het zou juist zo fijn zijn om het totaalbeeld te krijgen. Hoeveel mensen worden ziek. Hoeveel hebben geen/amper klachten? Hoeveel milde klachten? Etcetera. En hoeveel mensen hebben na week 1, 2,3 nog klachten? Hoeveel zijn er na een x aantal weken weer volledig opgeknapt? Hoe verloopt het herstel van mensen met restklachten? Wat helpt daar wel bij wat juist niet? Daar zou een grootschalig onderzoek naar moeten komen imo. Volg mensen langere tijd na een positieve test.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 20:26

friezenfan2 schreef:
Ik ben die persconferentie aan het terug kijken, vraagt 1 van die journalisten waarom we niet gewoon accepteren dat er meer doden vallen en toch versoepelen voor de jongeren. Dat je zo iets überhaupt durft te stellen. Het is voor ons allemaal zwaar maar ook ik hoe eenzaam ik me ook voel zou ik niet willen versoepelen. Als versoepelen betekend dat er meer mensen overleden en dat moet je nooit willen.

Nee maar wat ze bedoelen is of dit het allemaal wel waard is en dat de mensen die nu sterven vaak al op leeftijd zijn. Dus wat bereiken we dan eigenlijk? Dat 80 jarigen nog een paar jaar langer leven. En is dat alle ellende waard waar de maatschappij en economie mee te maken heeft.

Ik zeg niet dat ik het hier mee eens ben maar dit is wel wat ze bedoelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 20:27

Ik denk dat het heel gemakkelijk praten is, als een van die 75 plussers niet je naaste is.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 20:28

Die mensen van 80 jaar hebben toch alle recht om die paar jaar langer te leven, als iedereen zichzelf even aan die maatregels houdt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 20:28

Bloodymary schreef:
Het is een beetje cru gezegd zoals je het hier stelt, maar ik denk dat er momenteel heel veel mensen zijn die zich dat afvragen.

Triest is dat.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 20:29

996981 schreef:
secricible schreef:

Ik mag hopen van niet nee :D
Maar als er evenveel influenzagevallen zijn dit jaar, maar de huisartsen die niet zien om de reden die jij noemt (mensen durven niet naar de huisarts) dan zou het aantal opgenomen mensen met influenza wel gelijk moeten zijn aan afgelopen jaren lijkt me, dus dan had men wel door gehad dat er onderrapportage is doordat men niet naar de huisarts gaat.

Over waarom we niet versoepelen en de doden accepteren was pas een column hier gepost die het heel duidelijk maakte.
Versoepelen betekend dat we meer IC opnames krijgen. En dan niet 20 of 30 of 100, maar met even goed verdoepelen verdubbelen we minstens aangezien er sprake is van exponentiele groei. Dan crasht de IC volledig, zelfs als je een scherper opnamebeleid zou hanteren. Tenzij je kiest om alle corona dan maar te weigeren, of dat je gewoon nog maar 100 mensen opneemt en de rest heeft pech.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 20:52

secricible schreef:
996981 schreef:

Ik mag hopen van niet nee :D
Maar als er evenveel influenzagevallen zijn dit jaar, maar de huisartsen die niet zien om de reden die jij noemt (mensen durven niet naar de huisarts) dan zou het aantal opgenomen mensen met influenza wel gelijk moeten zijn aan afgelopen jaren lijkt me, dus dan had men wel door gehad dat er onderrapportage is doordat men niet naar de huisarts gaat.

Over waarom we niet versoepelen en de doden accepteren was pas een column hier gepost die het heel duidelijk maakte.
Versoepelen betekend dat we meer IC opnames krijgen. En dan niet 20 of 30 of 100, maar met even goed verdoepelen verdubbelen we minstens aangezien er sprake is van exponentiele groei. Dan crasht de IC volledig, zelfs als je een scherper opnamebeleid zou hanteren. Tenzij je kiest om alle corona dan maar te weigeren, of dat je gewoon nog maar 100 mensen opneemt en de rest heeft pech.

Is het 100% zeker dat de covid testen ook enkel en alleen Corona opsporen? Of zou het kunnen zijn dat de testen influenza ook als Corona positief zien. Geen idee hoor?

Als er echt zoveel minder griepgevallen zijn denk ik inderdaad dat deze mensen Corona hebben gekregen in plaats van griep. Een volwassen persoon krijgt gemiddeld twee keer per tien jaar griep. Daar heeft de gemiddelde mens dus best een goede weerstand tegen. Voor een nieuw virus zal dat anders zijn?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 20:52

996981 schreef:
Is het 100% zeker dat de covid testen ook enkel en alleen Corona opsporen? Of zou het kunnen zijn dat de testen influenza ook als Corona positief zien. Geen idee hoor?

Nee dat is niet zo.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 20:54

Wat brainless zegt, dat is onmogelijk.
En mensen hebben inderdaad meer weerstand tegen influenza, daarnaast hebben we de griepprik waardoor mensen sowieso minder vaak de griep krijgen en de griep is ook minder besmettelijk.

Maar goed ook, anders zouden we ieder jaar een situatie zoals nu hebben.