Brainless schreef:Ik heb eind vorig jaar corona gehad, naast dat ik maanden last heb gehad van mijn oriëntatie (kon niet autorijden omdat ik soms ineens niet meer wist waar ik heen moest, kon niet onthouden waar ik naar onderweg was) is nu nog steeds mijn smaak/reukvermogen zeer slecht te noemen.
Koken (wat ik altijd heel leuk vond) is daardoor een opgave geworden omdat ik niet kan proeven hoe de smaak is en wat ik wel of niet moet toevoegen.
Manlief "klaagt" dat het soms echt heel pittig is (dit omdat ik het niet meer kan waarnemen).
Mijn reuk is ook heel erg off, ik ruik heel veel dingen niet en vaak denk ik iets te ruiken wat er niet is.
Ik heb veel ervaring in de keuken en zou graag weer daarin gaan werken, helaas is dat geen optie meer.
Heb regelmatig een chemische reuk/smaak in mijn mond (richting benzine geur + bittere smaak), en daardoor smaken zoete dingen zoals bv aardbeien niet meer zoet maar juist bitter.
Ik ben niet de enige, er zijn heel veel mensen die corona hebben gehad die nog met een niet goede reuk/smaakklachten zitten.
Daar ga je niet direct dood aan, maar heeft wel gevolgen.. ik ruik geen benzine-/gas-/brandlucht, als dingen overstuur zijn, aanbranden enz
Misschien is het boek 'Eerste hulp bij reukverlies' van Joke Boon iets voor je. Zij heeft ook kookboeken geschreven. Niet onbelangerijk om te weten misschien, zijzelf verloor reuk- en smaakvermogen als kind dus zij weet heel goed waar ze het over heeft.